پیام خراسان

آخرين مطالب

سند توسعه لایه محتوای فضای مجازی در دست تنظیم است فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- مدیرکل ارتباطات و زیرساخت خراسان جنوبی گفت: در حوزه فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات سه لایه محتوا، خدمات کاربردها و زیرساخت متصور بوده که سند توسعه لایه محتوا در دست تنظیم است.

علی دلگیر روز دوشنبه در نشست کارگروه فرهنگی، اجتماعی شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان جنوبی با موضوع بررسی اثر احتمالی توسعه اینترنت پرسرعت روستایی در گسترش آسیب‌های اجتماعی افزود: در لایه زیرساخت سند توسعه کاملاً نوشته و تکالیف وزارت ارتباطات مشخص شده که تاکنون در این خصوص 80 درصد اقدامات انجام شده و 20 درصد دیگر در بحث روستاها تا پایان سال تکمیل می‌شود.
وی اظهار داشت: در سند توسعه زیرساخت‌ها تکلیف شده که روستاهای بالای 20 خانوار و روستاهای بالای 60 خانوار چهار خدمت اصلی دولت الکترونیکی ارائه شود.
مدیرکل ارتباطات و زیرساخت خراسان جنوبی با اشاره به 50 اقدام کلان در قالب توسعه زیرساخت‌ها ادامه داد: دولت 2 هزار و 600 میلیارد تومان در بحث زیرساخت سرمایه گذاری کرده و هفت هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است.
وی با بیان اینکه 30 شهر استان به لایه زیرساختی نسل سه و چهار دسترسی دارند افزود: 98 روستاهای بالای 20 خانوار تا انتهای سال به اینترنت پر سرعت مجهز می‌شود.
دلگیر گفت: 750 روستای استان زیر پوشش اینترنت پر سرعت قرار دارد و برای حدود 750 روستا بالای 20 خانوار هم دکل نصب شده که با برخورداری روستاهای بالای 20 خانوار از شبکه ملی اینترنت بستر تلفن همراه هم فراهم خواهد شد.
وی افزود: نوع اینترنت این روستاها در حال حاضر رومینگ دیتا خواهد بود و در مناطق روستایی هر گیگ 6 هزار تومان است که اگر سیم کارت شبکه روستایی مورد استفاده قرار گیرد تعرفه کمتر خواهد بود.
مدیرکل ارتباطات و زیرساخت خراسان جنوبی یادآور شد: برای حدود 120 روستای استان این پوشش در بحث تلفن ثابت هم استفاده می‌شود.
وی گفت: در لایحه محتوا دستگاه‌های دیگر هم نقش دارند که باید برای صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد، دانشگاه‌ها، کسب و کارها، شرکت‌های حقیقی و خصوصی نقش آنها کاملاً تبیین شود.
دلگیر ادامه داد: گرچه سند توسعه لایه محتوا هنوز تنظیم نشده اما باید از خرد جمعی استفاده کنیم چون فضای مجازی منتظر تنظیم سند نخواهد ماند.
وی ضمن ابراز خرسندی از ایجاد دغدغه فضای مجازی اضافه کرد: نه تنها این دغدغه در شهر بلکه در روستاها نیز باید ایجاد شود.
مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در خراسان جنوبی نیز با اشاره به رونمایی برنامه پنج ساله حوزه فضای مجازی گفت: محتوا محوری، سواد فضای مجازی و توسعه برنامه‌های سازمان فضای مجازی سراج از جمله محورهای این برنامه است.
سعید کسرایی نیا با بیان اینکه در حال حاضر اینترنت در دورترین نقطه در اختیار مردم قرار می‌گیرد ادامه داد: برخی روستاها به دلیل وجود معادن از سطح درآمد بالایی برخوردار هستند و گوشی‌های چند میلیونی در دست اهالی این روستاها دیده می‌شود این در حالی است که کمترین اطلاعات را از فضای مجازی دارند که آسیب‌هایی در پی خواهد داشت.
مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در خراسان جنوبی نصب مودم دولتی در روستاها را یکی دیگر از آسیب‌ها عنوان کرد و گفت: دیده شده که جوانان و نوجوانان روستایی ساعت‌های طولانی با اتصال به این مودم‌ها از اینترنت رایگان استفاده می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه در سطح دستگاه‌های فرهنگی دغدغه‌ای برای سواد فضای مجازی دیده نمی‌شود اظهار داشت: شروع فصل تابستان موضوع سواد مجازی، نظارت خانواده‌ها و خودنظارتی جوانان و نوجوانان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
کسرایی نیا افزود: در راستای گسترش برنامه‌های سازمان فضای مجازی سراج مصمم هستیم در سطح روستاها با کمک جوانان انقلابی برنامه‌هایی را در حوزه فضای مجازی دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه در برنامه پنج ساله به دنبال این هستیم که راهبردهای محتوایی فضای مجازی چه مشکلی از مردم حل می‌کند ادامه داد: با توجه به شأن فضای مجازی در می‌یابیم که این بستر مشکلات اساسی را در استان و کشور می‌تواند حل کند.
مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در خراسان جنوبی راه اندازی کمپین ایتام و محسنین را در شب‌های قدر امسال یادآور شد و گفت: با کمک فضای مجازی شاهد رشد قابل توجهی در حوزه کمک‌های مردمی بودیم به طوری که علیرغم کاهش سطح درآمدی مردم اما از لحاظ تعداد حامیان نسبت به سال گذشته در شب نوزدهم 20 درصد رشد، شب بیست و یکم حدود 40 درصد و شب بیست و سوم 70 درصد رشد را شاهد بودیم.
وی ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که اگر درست برنامه ریزی کنیم تا فضای واقعی و مجازی با هم همراه شود قطعاً می‌توانیم اثر گذارعمل کنیم.
کسرایی نیا بر ارتباط مؤثر ارگان‌ها در راستای کاهش آسیب اجتماعی فضای مجازی تاکید کرد و افزود: راهبردهای محتوایی و عملیاتی در برنامه داریم که نیازمند دغدغه و احساس نیاز است.
وی یادآور شد: خراسان جنوبی مبدا جرم نیست بلکه بیشتر قربانی بوده لذا اگر اطلاعات درستی ارائه شود می‌توان برنامه ریزی کرد تا ماموریت‌هایی برای دستگاه‌ها تعریف شود.
مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در خراسان جنوبی گفت: آمادگی داریم شبکه فعالان فضای مجازی در روستاها تشکیل دهیم و با تعریف مأموریت برای جوانان و نوجوانان روستایی بتوانیم از بستر فضای مجازی به درستی استفاده کنیم.
وی افزود: همچنین می‌توانیم برای روستاهایی که بستر اینترنت دارند کارگاه‌های آموزشی با موضوع سواد فضای مجازی در ایام تابستان برگزار کنیم.
9893 * 6054

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/158228/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود