پیام خراسان

آخرين مطالب

مساحت بیابان در خراسان جنوبی 68 درصد افزایش یافت سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر از کل مساحت استان پنج میلیون و 243 هزار و 96 هکتار بیابان است که نسبت به مطالعات قبلی حدود 68 درصد اضافه شده و به بیشتر از یک سوم مساحت استان رسیده است.

علیرضا نصرآبادی روز دوشنبه در آیین روز جهانی مقابله با بیابان زایی در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان افزود: اکنون 2 میلیون و 144 هزار و 729 هکتار از اراضی استان تحت تاثیر فرسایش بادی است که نسبت به مطالعات قلبی بیش از 54 درصد اضافه شده است.
وی بیان کرد: گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی، جابجایی و بی نظمی فصول، خشکسالی و سیل، طوفان های شدید، کمبود منابع آب، میزان ثابت حجم آب و افزایش لحظه ای مصرف و آلودگی منابع آب شیرین، تخریب سرزمین، بیابانزایی، گرد و غبار و سایر امروز دنیا را دچار چالش های مهمی کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی درباره شرایط خراسان جنوبی در مقابل این چالش جهانی افزود: اکنون 86 درصد (حدود 13 میلیون هکتار) عرصه های طبیعی استان را عرصه های بیابانی و مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل می دهد.
وی خراسان جنوبی را دومین استانی بیابانی کشور دانست و عنوان کرد: همچنین این استان جزو پنج استان درگیر با پدیده گرد و غبار، دارای بیش از پنج میلیون هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی و بیش از 2 میلیون هکتار کانون های بحرانی فرسایش بادی است.
نصرآبادی یادآور شد: در حال حاضر 35 کانون بحرانی فرسایش بادی در تمام شهرستان ها به ویژه شهرستان های مرزی استان وجود دارد این در حالی است که تا سال 93 تعداد این کانون ها 28 کانون بوده است.
وی ادامه داد: مجاورت با دو کویر بزرگ مرکزی و لوت (شمال غرب، غرب و جنوب غرب، جنوب و جنوب شرق) و همچنین مجاورت با بادهای 120 روزه سیستان که حالا تا 180 روز افزایش یافته و تداوم حدود 20 سال خشکسالی همه نشان از توجه ویژه و همه جانبه به اوضاع استان در بحث مقابله با بیابانزایی دارد.
وی گفت: طبق آخرین بازنگری مربوط به کانون های بحرانی فرسایش بادی و مناطق تحت تأثیر که در سال 1397 انجام شده است، مساحت کانون های بحرانی و مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی افزایش چشمگیری داشته است.
وی یادآور شد: از سال 1367 تاکنون یک میلیون و 740 هزار هکتار عملیات بیابانزدایی در قالب 28 طرح و اجرای 840 هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت با سابقه بالای 45 سال در استان اجرا شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین رعایت تنوع گونه ای و استفاده از گونه های بومی در عملیات بیابانزدایی مانند تاغ، آتریپلکس، قره داغ و سایر را از مهم ترین اقدمات منابع طبیعی برای کاهش بحران بیابان زایی و اثرات آن در استان برشمرد.
وی تاکید کرد: بر خلاف تصور عموم آنچه سبب بیابان زایی می شود خشکی هوا نیست بلکه عدم مدیریت صحیح بر زمین و تخریب آن در اثر فعالیت های نابجای انسان است.
نصرآبادی عنوان کرد: تجربیات و مطالعات نشان می دهد مدیریت صحیح و مناسب بر بیابان ها، به خصوص در نواحی حاشیه ای آنها، تأثیری چشمگیر بر جلوگیری از گسترش این معضل جهانی و کاهش طوفانهای گرد و غبار دارد.
وی در ادامه با اشاره به اقلیم گرم و خشک منطقه نهبندان گفت: در این شهرستان 9 منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد که از این تعداد 2 منطقه شهرستان های نهبندان، سربیشه و خوسف را به طور مشترک در برگرفته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی درباره اهمیت این طرح و دلیل اجرای آن در منطقه سهل آباد افزود: این منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی است همچنین جاده اصلی نهبندان - سیستان و بلوچستان و بیرجند - مشهد مقدس از وسط این منطقه عبور می کند.
وی ادامه داد: همچنین روستاهای زیادی در این منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد، علاوه بر اینها در آینده خط راه آهن از این منطقه عبور خواهد کرد که این موضوعات سبب شد طرح ویژه تعمیم ترسیب کربن در این منطقه با جدیت اجرایی شود.
نصرآبادی ادامه داد: طرح اجرای مقابله با بیابانزایی و مقابله با کانون های بحران در مساحت هفت هزار و 6 هکتار در سال 87 تهیه و در سال 89 بعد از تصویب عملیات اجرایی ان آغاز شد.
وی افزود: در این طرح تاکنون 380 هکتار نهالکاری، 2 هزار و 820 هکتار هلالی آبگیر همراه با بذر پاشی و هشت کیلومتر بادشکن زنده انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: اثرات موفق پروژه بین المللی ترسیب کربن در روستای (حسین آباد غیناب) و توانمند سازی جوامع محلی سبب شد طرح تعمیم ترسیب کربن در حوزه تالاب کجی نمکزار نهبندان نیز اجرایی شود.
وی گفت: نهالکاری منطقه مزار سید علی نیز جزو اقدامات طرح تعمیم ترسیب بوده است که در سال 97 به میزان 235 هکتار از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ملی و استانی اجرا شده که 145 هکتار از منطقه مزار سید علی و ایست بازرسی و 90 هکتار در روستای سهل آباد و دیگر روستاهای منطقه اجرایی شده است.
امروز بیست و پنجمین سالگرد مقابله با بیابانزایی با مشارکت سازمان محیط زیست و منابع طبیعی در تالاب کجی نمکزار نهبندان به عنوان تنها تالاب زنده شرق کشور برگزار شد.
7557 * 6054

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/158327/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت سیلاب در زیرکوه خراسان‌جنوبی؛ کنکوری‌ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

(ویدیو) کنایه واعظی به آمار‌های غلط دولت رئیسی؛ مردم بهترین قاضی هستند

لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها

ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم

باران بهاری هوای مشهد را پاک کرد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

انسداد برخی از محور‌های مواصلاتی در خراسان جنوبی

سیلاب بعضی از محور‌های خراسان جنوبی را مسدود کرد

بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال 700 نفر را فراهم کردند

خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است

بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی

ادامه بارش‌های سیل‌آسا و رگباری در نیمه شرقی خراسان جنوبی

پراید در صدر جدول خودروهای آلاینده مشهد قرار دارد

تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت

تبدیل به ضایعات بیش از 3 هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند

مسدود شدن محورهای منتهی به شهرستان زیرکوه/جاده قاین لغزنده است

ببینید| کنایه واعظی به آمارهای غلط دولت رئیسی /مردم بهترین قاضی هستند

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت

حمله افراد نقاب‌پوش به نشست ضدفاشیستی در سوئد

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار

خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود

هوای مشهد در شرایط پاک قرار گرفت

طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا

دختر شیروانی قهرمان شطرنج‌ لیگ برتر کشور شد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

شکسته شدن دو سد خاکی در خراسان جنوبی

زیرکوه در محاصره سیلاب + تصاویر

انسداد جاده تربت جام- صالح آباد بر اثر وقوع سیل

‌مسیرهای خراسان جنوبی لغزنده است

بیش از 10 هزارمددجوی خراسان شمالی از خدمات مشاوره رایگان بهره‌مند شدند

رقابت بیش از 91 هزار داوطلب در نوبت نخست کنکور خراسان رضوی

تلاطم رودخانه علی سالار در بشرویه + فیلم

جاده‌های خراسان رضوی بارانی است

محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است

حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد

چشم نوازی گل‌های رنگارنگ در باغ گل‌های مشهد + تصاویر

امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی

8 درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/56 خانوار اسکان داده شدند

خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول