پیام خراسان

آخرين مطالب

امام جمعه کابل: آیت‌الله محقق کابلی ملقب به «رکن‌الاسلام» بود فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - امام جمعه کابل گفت در خصوص نظر برخی از بزرگان و مراجع در توصیف مرحوم آیت‌الله محقق کابلی گفت: سیدموسوی خویی در ابتدای کتابش از آیت‌الله کابلی با عنوان «رکن الاسلام» یاد کرده است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حجت‌الاسلام عبدالقادر عالمی، امام جمعه کابل روز گذشته 27 خردادماه در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله العظمی قربانعلی محقق کابلی در رواق کوثر حرم مطهر رضوی، ضمن عرض تسلیت ارتحال این عالم ربانی گفت: از اینکه آیت‌الله خامنه‌ای امکان تدفین نخستین مرجع افغانستان را در قم فراهم کردند و با ارسال پیامی گوهربار که مراتب همدردی ایشان را نوید داد، تشکر می‌کنیم. 
وی بیان کرد: علم و دانش یک ارزش و فضیلت مسلّم است، همه‌ مسلمانان به‌ فراگیری علوم دعوت شده‌اند و تحصیل علم و دانش براساس حدیث پیامبر(ص) که علم را فرا گیرید، حتی در چین مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و در احادیث نیز و بر همگان از زن و مرد واجب است، لذا مرز جنسیتی هم در این زمینه مطرح نیست.
عالمی عنوان کرد: طلب کردن دانش بر همه مسلمانان واجب و آنچه در منابع شیعه و اهل سنت آمده، گواه این مطلب است که کسب علم و دانش مرزهای سنی ندارد، چرا که طبق سخن پیامبر(ص)، از گهواره تا گور باید به‌دنبال کسب علم بود.
امام جمعه کابل افزود: در مسیر فراگیری علوم، فارغ‌التحصیلی وجود ندارد، جویندگان علم از گهواره تا گور باید به‌دنبال این ارزش باشند و هیچگاه نباید به‌خود تلقین کنند که روشنفکر شدند و دیگر نیازی به علم ندارند.
وی با بیان اینکه حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی جایگاه بلند علمی را کسب کردند، بیان کرد: این مرجع عالیقدر از یک روستا ظهور می‌کند و به آن محدود نمی‌شود و به شهر کابل گام می‌نهد و از آنجا راهی حوزه هزار ساله نجف می‌شود و 20 سال حضور علمی و تحقیقی این مرد بزرگ در نجف و در جوار حرم مطهر امام علی(ع) کسب علم در محضر مراجع تقلید و اساتید برجسته‌ای چون سیدمحسن و سید موسوی خویی را تلمذ می‌فرماید.
عالمی در خصوص نظر برخی از بزرگان و مراجع در توصیف این عالم ربانی بیان کرد: سیدموسوی خویی در ابتدای کتابش از آیت‌الله کابلی با عنوان «رکن الاسلام» یاد کرده و در فرازی از این کتاب، چهار وصف زیبا در مقام این مرد به‌کار برده است.
امام جمعه کابل گفت: این مرد بزرگ از میان مردم ستم‌کشیده‌ افغانستان برخاست و پرچم مکتب امام صادق(ع) را به اهتزاز درآورد و در واقع محقق کابلی نقطه عطفی برای کشور افغانستان و گذشته آن بود. 
عالمی افزود: در سال 61 هجری مذهب تشیع در افغانستان شکل گرفت و در حال ترویج بود، در این زمان ابوخالد کابلی به‌شهر پیامبر(ص) عزیمت کرد و در محضر امام سجاد(ع) کسب علم نمود و از اصحاب ایشان شد. علما، دانشمندان و فرهیختگانی همچون ابوریحان بیرونی، ابن سینا، مولانا جلال الدین بلخی، ناصر خسرو قبادیانی، سنایی، آخوند هروی و محقق کابلی همگی از افغانستان برخاسته اند. از ابوخالد کابلی گرفته تا محقق کابلی همه‌ این‌ها از افتخارات اسلام بوده و هستند، اینان شخصیت‌هایی بودند که در دنیا نمی‌گنجیدند. 
«آیت‌الله کابلی» به مردم افغانستان هویت و استقلال بخشید
امام جمعه کابل عنوان کرد: آیت‌الله کابلی برای ما تنها مرجع نبود بلکه او به ما هویت و استقلال داد و به سند افتخار ما در اسلام تبدیل شد. امروز در سراسر دنیا از محقق کابلی صحبت می‌کنند و برای او مراسم بزرگداشت می‌گیرند، گرچه رفتن او داغ سنگینی است و این خلاء به آسانی جبران نمی‌شود اما مردم به‌وظیفه خود عمل کردند. 
وی اظهار کرد: او نه تنها مجتهدی بود که حلال و حرام دین را مشخص می‌کرد و احکام شرعی را برای مراجعان تبیین می‌نمود، بلکه مجاهد، خدمتگذار، دلسوز مردم و ایجادکننده‌ وحدت و اخوت میان مسلمانان بود.
عالمی افزود: وقتی بیگانگان کشور ما را اشغال کردند، این مرد بزرگ وارد میدان سیاست و دفاع از حریم اسلام شد و فتوای جهاد سیاسی را صادر نمود، لذا می‌توان وی را یک مجاهد قلمداد کرد.
وی گفت: ما علمای بزرگی در افغانستان داشتیم اما نماز جمعه در زمان آنان اقامه نمی‌شد اما برای نخستین‌بار طبق فرمان آیت‌الله کابلی نماز جمعه در افغانستان برگزار و اکنون نهادینه شده است.
عالمی بیان کرد: امروز با وجود همه‌ نگرانی‌ها مراسمات دینی برگزار می‌شود که در حال حاضر در 11 شهر بزرگ افغانستان نماز جمعه برگزار می‌شود. 
امام جمعه کابل بیان کرد: آیت‌الله محقق کابلی سنگر علم، عبادت و سیاست را به‌روی مردم باز کرد و به‌واسطه‌ تلاش‌های این عالم بزرگ است که امروز مدرسه علمیه کابل به‌عنوان مرکز فقهی در افغانستان می‌درخشد.
وی ادامه داد: از نظر علمی امروز حوزه علمیه افغانستان با حوزه علمیه قم، مشهد و بسیاری دیگر از حوزه‌های علمیه برابری می‌کند و بیش از 2500 طلبه در آن مشغول تحصیل علوم دینی هستند.
احیای سنگرهای علمی و عبادی
عالمی عنوان کرد: مسجدها که سنگرهای عبادت هستند نیز به‌مدد این بزرگوار ساخته شد و علاوه بر این نیز ایشان مصدر خدمت‌رسانی مردم بودند، دفتر این مرجع عالیقدر مانند یک وزارتخانه برای مردم رفع نیاز می‌کرد و خدمات ارزشمندی توسط ایشان صورت گرفته است.
وی ادامه داد: آیت‌الله کابلی نیز در عرصه سیاسی ساکت نبود و با ارسال پیام به ‌مردم آنان را راهنمایی می‌کرد و اگر مردم در دولت‌سازی، اخوت، باروی و دفاع از تمامیت ارضی به‌پای صندوق رأی آمدند و در واقع به ‌واسطه‌ پیام ایشان بود که مردم خود را مکلف می‌کردند تا در سرنوشت کشورشان دخیل شوند.
امام جمعه کابل با بیان اینکه نسل جوان ما بسیار به این عالم گرانقدر علاقه‌مند بودند، گفت: بسیاری از این جوانان خواستار دفن ایشان در کشور افغانستان بودند اما علاقه‌مندی آیت‌الله خامنه‌ای و خواست خدا این بود که او در قم به‌خاک سپرده شد، با این وجود اسلام‌ مرز ندارد، او هرجا که باشد متعلق به‌ همه‌ اسلام است. 
عالمی خطاب به مقلدان این مرجع بزرگ جهان تشیع بیان کرد: مقلدان آیت‌الله کابلی می‌توانند بر تقلید او باقی بمانند و با توجهات حضرت ولی عصر(عج) تمامی دفاتر محقق کابلی به‌فعالیت خود ادامه می‌دهند.
در ادامه‌ مراسم شاهزاده حسین حیدری از فعالان فرهنگی به وصف زندگی‌نامه آیت‌الله محقق کابلی پرداخت و با بیان اینکه شیعیان افغانستان با تمام محدودیت‌ها به دستورات دینی عمل کرده و پایدار مانده‌اند، بیان کرد: از این دیار فردی برخاست و به ‌مرجعیت رسید و حس اعتماد به‌نفس و خود باوری را در شیعیان افغانستان را ایجاد کرد. 
وی بیان کرد: آیت‌الله کابلی سال 1307 در ولایت پروان کابل متولد شد، از آنجایی که در خانواده مذهبی متولد شده بود، نخستین آموزش‌ها را نزد خانواده فرا گرفت. 
این فعال فرهنگی افزود: وی برای ادامه فراگیری علوم به‌حوزه علمیه نجف رفت و از سید عبدالعلی سبزواری و آیت‌الله تبریزی کسب فیض کرد. وی همچنین پای ثابت حضور در درس‌های امام خمینی(ره) بود و از ایشان نیز علوم دینی را فراگرفت. 
حیدری ادامه داد: وی پس از اجتهاد و در سال 1351 به کابل رفت و به تبلیغ دین پرداخت، همچنین به مشکلات اجتماعی و دعاوی مردم رسیدگی می‌کرد. 
وی اظهار کرد: با وقوع کودتا در سال 57 در افغانستان عرصه‌ فعالیت برای فعالان و علما تنگ‌تر می‌شد و در این میان بسیاری از علما از کشور خارج شده و به ایران آمدند و در قم ساکن شدند، با این وجود او هیچگاه از فعالیت‌ها غفلت نمی‌کرد، شورای انقلاب افغانستان را بنا نهاد و بعد از سقوط رژیم مارکسیستی به‌افغانستان بازگشت و به شیعیان خدمت کرد. 
حیدری افزود: آیت‌الله کابلی 20 تدریس خارج فقه در قم در جمع صدها تن از شاگردانش داشت و کتاب‌هایی با عنوان خمس و مناسک حج را نوشت و به‌تأسیس مرکز فرهنگی در افغانستان پرداخت.
این فعال فرهنگی اضافه کرد: مدرسه جامعه الاسلام و خاتم الانبیاء، مسجد مصلی، مدرسه امام زمان(عج) و حوزه علمیه الزهرا(س) از مراکزی است که این عالم ربانی تأسیس کرده است.
وی افزود: محقق کابلی بعد از یک عمر مجاهدت و تلاش شامگاه سه‌شنبه 21 خردادماه سال 98 در سن 91 سالگی در قم درگذشت و پس از تشیع در این شهر به ‌خاک سپرده شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/158459/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آسمانی شدن مادر شهید علی محمدی مقدم در بشرویه

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 30 فروردین 1403+ جدول

خوابیدن به پاکسازی مغز از ضایعات متابولیک کمک می‌کند

هفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ میزبانی مسی‌ها از نفت و گاز در کرمان

اصلاح 328 کیلومتر خطوط انتقال شبکه توزیع آب در خراسان شمالی

بیش از 44 هزار کنتور برق در خراسان رضوی هوشمند شد

سلاح معروف ایرانی این بار معادلات آفریقا را تغییر می‌دهد

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - پنجشنبه 30 فروردین

چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟

آرسنال و حذف شدن از لیگ قهرمانان اروپا توسط بایرن مونیخ برای پنجمین بار

قتل مادر در اثر بدگویی‌های پدر معتاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد اختصاص یافت

دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد

نصب 13 هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اختصاص 50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد

رشد 10 درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای

نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد

ذخیره‌سازی 140 هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟

معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران

رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش

شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود

نماینده بسکتبال خراسان شمالی حریف خود را شکست داد

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

سرلشکر سلامی: تجهیزات نوین ارتش حاصل خلاقیت‌های این نهاد است

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع

تکمیل طرح رانش محور ماربره به صالح آباد در گرو تخصیص اعتبار

اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد / فراجا عذرخواهی کرد + فیلم

معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

چهار سال پس از خطای پیکفورد روی فن دایک؛ داور جنجالی بار دیگر قاضی دربی مرسی‌ساید

کشف میلیاردی کالای قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

برگزاری پنجمین اجلاسیه نماز دانش آموزی در بیرجند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند

فعالیت 254 آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

علت حادثه امروز مراسم رژه ارتش در مشهد چیست؟

75 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

آمادگی یگان‌های نظامی و انتظامی در خراسان شمالی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد

افزایش 37 درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی