امام جمعه کابل: آیتالله محقق کابلی ملقب به «رکنالاسلام» بود
فرهنگي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - امام جمعه کابل گفت در خصوص نظر برخی از بزرگان و مراجع در توصیف مرحوم آیتالله محقق کابلی گفت: سیدموسوی خویی در ابتدای کتابش از آیتالله کابلی با عنوان «رکن الاسلام» یاد کرده است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حجتالاسلام عبدالقادر عالمی، امام جمعه کابل روز گذشته 27 خردادماه در مراسم بزرگداشت مرحوم آیتالله العظمی قربانعلی محقق کابلی در رواق کوثر حرم مطهر رضوی، ضمن عرض تسلیت ارتحال این عالم ربانی گفت: از اینکه آیتالله خامنهای امکان تدفین نخستین مرجع افغانستان را در قم فراهم کردند و با ارسال پیامی گوهربار که مراتب همدردی ایشان را نوید داد، تشکر میکنیم.
وی بیان کرد: علم و دانش یک ارزش و فضیلت مسلّم است، همه مسلمانان به فراگیری علوم دعوت شدهاند و تحصیل علم و دانش براساس حدیث پیامبر(ص) که علم را فرا گیرید، حتی در چین مرز جغرافیایی نمیشناسد و در احادیث نیز و بر همگان از زن و مرد واجب است، لذا مرز جنسیتی هم در این زمینه مطرح نیست.
عالمی عنوان کرد: طلب کردن دانش بر همه مسلمانان واجب و آنچه در منابع شیعه و اهل سنت آمده، گواه این مطلب است که کسب علم و دانش مرزهای سنی ندارد، چرا که طبق سخن پیامبر(ص)، از گهواره تا گور باید بهدنبال کسب علم بود.
امام جمعه کابل افزود: در مسیر فراگیری علوم، فارغالتحصیلی وجود ندارد، جویندگان علم از گهواره تا گور باید بهدنبال این ارزش باشند و هیچگاه نباید بهخود تلقین کنند که روشنفکر شدند و دیگر نیازی به علم ندارند.
وی با بیان اینکه حضرت آیتالله العظمی محقق کابلی جایگاه بلند علمی را کسب کردند، بیان کرد: این مرجع عالیقدر از یک روستا ظهور میکند و به آن محدود نمیشود و به شهر کابل گام مینهد و از آنجا راهی حوزه هزار ساله نجف میشود و 20 سال حضور علمی و تحقیقی این مرد بزرگ در نجف و در جوار حرم مطهر امام علی(ع) کسب علم در محضر مراجع تقلید و اساتید برجستهای چون سیدمحسن و سید موسوی خویی را تلمذ میفرماید.
عالمی در خصوص نظر برخی از بزرگان و مراجع در توصیف این عالم ربانی بیان کرد: سیدموسوی خویی در ابتدای کتابش از آیتالله کابلی با عنوان «رکن الاسلام» یاد کرده و در فرازی از این کتاب، چهار وصف زیبا در مقام این مرد بهکار برده است.
امام جمعه کابل گفت: این مرد بزرگ از میان مردم ستمکشیده افغانستان برخاست و پرچم مکتب امام صادق(ع) را به اهتزاز درآورد و در واقع محقق کابلی نقطه عطفی برای کشور افغانستان و گذشته آن بود.
عالمی افزود: در سال 61 هجری مذهب تشیع در افغانستان شکل گرفت و در حال ترویج بود، در این زمان ابوخالد کابلی بهشهر پیامبر(ص) عزیمت کرد و در محضر امام سجاد(ع) کسب علم نمود و از اصحاب ایشان شد. علما، دانشمندان و فرهیختگانی همچون ابوریحان بیرونی، ابن سینا، مولانا جلال الدین بلخی، ناصر خسرو قبادیانی، سنایی، آخوند هروی و محقق کابلی همگی از افغانستان برخاسته اند. از ابوخالد کابلی گرفته تا محقق کابلی همه اینها از افتخارات اسلام بوده و هستند، اینان شخصیتهایی بودند که در دنیا نمیگنجیدند.
«آیتالله کابلی» به مردم افغانستان هویت و استقلال بخشید
امام جمعه کابل عنوان کرد: آیتالله کابلی برای ما تنها مرجع نبود بلکه او به ما هویت و استقلال داد و به سند افتخار ما در اسلام تبدیل شد. امروز در سراسر دنیا از محقق کابلی صحبت میکنند و برای او مراسم بزرگداشت میگیرند، گرچه رفتن او داغ سنگینی است و این خلاء به آسانی جبران نمیشود اما مردم بهوظیفه خود عمل کردند.
وی اظهار کرد: او نه تنها مجتهدی بود که حلال و حرام دین را مشخص میکرد و احکام شرعی را برای مراجعان تبیین مینمود، بلکه مجاهد، خدمتگذار، دلسوز مردم و ایجادکننده وحدت و اخوت میان مسلمانان بود.
عالمی افزود: وقتی بیگانگان کشور ما را اشغال کردند، این مرد بزرگ وارد میدان سیاست و دفاع از حریم اسلام شد و فتوای جهاد سیاسی را صادر نمود، لذا میتوان وی را یک مجاهد قلمداد کرد.
وی گفت: ما علمای بزرگی در افغانستان داشتیم اما نماز جمعه در زمان آنان اقامه نمیشد اما برای نخستینبار طبق فرمان آیتالله کابلی نماز جمعه در افغانستان برگزار و اکنون نهادینه شده است.
عالمی بیان کرد: امروز با وجود همه نگرانیها مراسمات دینی برگزار میشود که در حال حاضر در 11 شهر بزرگ افغانستان نماز جمعه برگزار میشود.
امام جمعه کابل بیان کرد: آیتالله محقق کابلی سنگر علم، عبادت و سیاست را بهروی مردم باز کرد و بهواسطه تلاشهای این عالم بزرگ است که امروز مدرسه علمیه کابل بهعنوان مرکز فقهی در افغانستان میدرخشد.
وی ادامه داد: از نظر علمی امروز حوزه علمیه افغانستان با حوزه علمیه قم، مشهد و بسیاری دیگر از حوزههای علمیه برابری میکند و بیش از 2500 طلبه در آن مشغول تحصیل علوم دینی هستند.
احیای سنگرهای علمی و عبادی
عالمی عنوان کرد: مسجدها که سنگرهای عبادت هستند نیز بهمدد این بزرگوار ساخته شد و علاوه بر این نیز ایشان مصدر خدمترسانی مردم بودند، دفتر این مرجع عالیقدر مانند یک وزارتخانه برای مردم رفع نیاز میکرد و خدمات ارزشمندی توسط ایشان صورت گرفته است.
وی ادامه داد: آیتالله کابلی نیز در عرصه سیاسی ساکت نبود و با ارسال پیام به مردم آنان را راهنمایی میکرد و اگر مردم در دولتسازی، اخوت، باروی و دفاع از تمامیت ارضی بهپای صندوق رأی آمدند و در واقع به واسطه پیام ایشان بود که مردم خود را مکلف میکردند تا در سرنوشت کشورشان دخیل شوند.
امام جمعه کابل با بیان اینکه نسل جوان ما بسیار به این عالم گرانقدر علاقهمند بودند، گفت: بسیاری از این جوانان خواستار دفن ایشان در کشور افغانستان بودند اما علاقهمندی آیتالله خامنهای و خواست خدا این بود که او در قم بهخاک سپرده شد، با این وجود اسلام مرز ندارد، او هرجا که باشد متعلق به همه اسلام است.
عالمی خطاب به مقلدان این مرجع بزرگ جهان تشیع بیان کرد: مقلدان آیتالله کابلی میتوانند بر تقلید او باقی بمانند و با توجهات حضرت ولی عصر(عج) تمامی دفاتر محقق کابلی بهفعالیت خود ادامه میدهند.
در ادامه مراسم شاهزاده حسین حیدری از فعالان فرهنگی به وصف زندگینامه آیتالله محقق کابلی پرداخت و با بیان اینکه شیعیان افغانستان با تمام محدودیتها به دستورات دینی عمل کرده و پایدار ماندهاند، بیان کرد: از این دیار فردی برخاست و به مرجعیت رسید و حس اعتماد بهنفس و خود باوری را در شیعیان افغانستان را ایجاد کرد.
وی بیان کرد: آیتالله کابلی سال 1307 در ولایت پروان کابل متولد شد، از آنجایی که در خانواده مذهبی متولد شده بود، نخستین آموزشها را نزد خانواده فرا گرفت.
این فعال فرهنگی افزود: وی برای ادامه فراگیری علوم بهحوزه علمیه نجف رفت و از سید عبدالعلی سبزواری و آیتالله تبریزی کسب فیض کرد. وی همچنین پای ثابت حضور در درسهای امام خمینی(ره) بود و از ایشان نیز علوم دینی را فراگرفت.
حیدری ادامه داد: وی پس از اجتهاد و در سال 1351 به کابل رفت و به تبلیغ دین پرداخت، همچنین به مشکلات اجتماعی و دعاوی مردم رسیدگی میکرد.
وی اظهار کرد: با وقوع کودتا در سال 57 در افغانستان عرصه فعالیت برای فعالان و علما تنگتر میشد و در این میان بسیاری از علما از کشور خارج شده و به ایران آمدند و در قم ساکن شدند، با این وجود او هیچگاه از فعالیتها غفلت نمیکرد، شورای انقلاب افغانستان را بنا نهاد و بعد از سقوط رژیم مارکسیستی بهافغانستان بازگشت و به شیعیان خدمت کرد.
حیدری افزود: آیتالله کابلی 20 تدریس خارج فقه در قم در جمع صدها تن از شاگردانش داشت و کتابهایی با عنوان خمس و مناسک حج را نوشت و بهتأسیس مرکز فرهنگی در افغانستان پرداخت.
این فعال فرهنگی اضافه کرد: مدرسه جامعه الاسلام و خاتم الانبیاء، مسجد مصلی، مدرسه امام زمان(عج) و حوزه علمیه الزهرا(س) از مراکزی است که این عالم ربانی تأسیس کرده است.
وی افزود: محقق کابلی بعد از یک عمر مجاهدت و تلاش شامگاه سهشنبه 21 خردادماه سال 98 در سن 91 سالگی در قم درگذشت و پس از تشیع در این شهر به خاک سپرده شد.
انتهای پیام
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/158459/