پیام خراسان

آخرين مطالب

انتقاد رئیس کمیسیون آموزش مجلس از تفکر سنتی حاکم بر وزارت علوم علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: این تفکر سنتی که درحال حاضر بر وزارت علوم حاکم است، حتما ما را از قافله علم و آموزش در آینده نه چندان دور و ظرف 10 سال آینده عقب نگه می‌دارد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمدمهدی زاهدی امروز در سومین نشست «بررسی نقش و جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی در پیشبرد سند چشم‌انداز 1404» که در دانشگاه بینالود برگزار شد، در مورد پذیرش دانشجوی خارج از کشور اظهار کرد: من یقین دارم همه از این موضوع حمایت می‌کنند اما در این زمینه مشکلی وجود دارد و آن هم این است که در یک مقطعی سرویس‌ها برموضوع سوار شده بودند و تعدادی افراد در قالب دانشجو اما در واقع به عنوان عامل سرویس‌ها به داخل کشور فرستاده شدند. ما هیچ محدودیتی برای پذیرش دانشجوی خارج از کشور نداریم اما باید هماهنگی با ارگان‌های ذی‌ربط انجام شود. اگر این هماهنگی صورت بگیرد هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم.
دانشگاه‌های غیرانتفاعی ضعیف تجمیع شوند
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در حوزه تجمیع مراکز غیرانتفاعی بیان کرد: دانشگا‌ه‌هایی که از نظرهای گوناگون ضعیف هستند بهتر است تجمیع شوند. تجمیع وسیله‌ای‌ست که باعث رشد همه می‌شود اما می‌دانیم که تجمیع نباید به صورت بخش‌نامه‌ای باشد. سازوکار مشخصی هم نمی‌شود برای آن تعریف کرد. خود دانشگاه‌ها باید با یکدیگر به تفاهم برسند و قرارداری در این زمینه منعقد شود. گاهی برخی مراکز می‌توانند از این تجمیع رشد کنند و تبدیل به دانشگاه شوند و وقتی این اتفاق بیفتد امکانات بیشتری در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
زاهدی در مورد جعل مدرک گفت: در کشور تمامی مدارک تحصیلی در جایی بررسی می‌شود. ممکن است فردی در یک زمانی مدرک جعلی ارائه بدهد اما بعد از اینکه برای استخدام و بکارگیری، مدرک بررسی می‌شود، مشخص خواهد شد که مدرک جعلی است یا خیر. جعل مدارک به این موضوع ربطی ندارد که وظایف وزارت‌خانه‌ها مشخص نیست وظایف هر هر وزارت‌خانه کاملا مشخص است. 
وی افزود: هیچ نهادی در کشور حق صدور دوره تحصیلی که مدرک بدهد را ندارد. اگر یک مورد در کشور سراغ دارید، اعلام بفرمایید. می‌دانم که وجود ندارد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مورد آموزش مهارتی عنوان کرد: در فرمایشات یکی از عزیزان این بود که ما متولی آموزش هستیم ومتولی اشتغال نیستیم. این تفکر حتما اشتباه است. ما باید به اشتغال فکر کنیم. مگر می‌شود ما فقط آموزش عالی بدهیم و به اشتغال کار نداشته باشیم؟ این کار درست نیست. باید جاذبه‌ رشته‌هایی که می‌تواند کارآفرین و اشتغال زا باشند را ببینیم و در آن جهت حرکت کنیم. به نظر من بهترین کار آموزش‌های مهارتی است. همیشه تاکید بر توسعه دانشگاه علمی‌وکاربردی، واحدهای علمی و کاربرد و واحدهای مهارتی داشته‌ایم. در برنامه ششم توسعه هم همین موضوع را تاکید کرده‌ایم. چه در آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی به این موضوع توجه کرده‌ایم.
تفکر سنتی حاکم بر وزارت علوم ما را از قافله علم عقب نگه می‌دارد
وی با بیان اینکه «حداقل باید 50 درصد از مدارس ما هنرستان باشند»، افزود: در کشورهای پیشرفته هم اینگونه است است اما ما بیشتر به رشته‌هایی که حفظی و نظری هستند روی آورده‌ایم. باید دانشگاه‌های ما خانه تکانی کنند. نگاه به آموزش چه در آموزش‌وپرورش و چه در آموزش عالی در دنیا کاملا با آنچه که ما امروز در کشور داریم، متفاوت است. بحث آموزش‌های پلتفورمیک وآموزش‌های سکویی درحال حاضر محور بحث آموزش در دنیاست. متاسفانه ما حتی در کشورمان با این ادبیات آشنا نیستیم. 
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که وزیر علوم هم بود گفتم شما هنوز آموزش عالی را به سبک سنتی اداره می‌کنید. تفکرتان تفکر سنتی است. این تفکر سنتی که الان بر وزارت علوم حاکم است، حتما ما را از قافله علم و آموزش در آینده نه چندان دور و ظرف 10 سال آینده عقب نگه می‌دارد. باید آموزش‌های پلتفورمیک و سکویی را محور قرار دهیم.
وی عنوان کرد: بنده روشی را که درحال حاضر وزارت علوم و معاونت آموزشی وزارت پیش می‌برد را قبول ندارم. به آقای وزیر هم این موضوع را گفتم.
گزارش داریم که دانشجو اصلا پایش را در دانشگاه نگذاشته اما نمره 18 و 20 گرفته است
زاهدی گفت: در مورد برخی مراکز غیرانتفاعی و علمی و کاربردی‌ گزارش‌های منفی داریم. گزارش داریم که طرف اصلا پایش را در دانشگاه نگذاشته است و نمره 18 و 20 گرفته. باید خود مراقبتی و خود کنترلی صورت بگیرد. شما باید آبروی خودتان را خودتان حفظ کنید. ممکن است تنها در یک واحد اینگونه بوده باشد اما گزارش آن به همه لطمه می‌زند. مراقبت از درون بهتر از این است که وزارت علوم کارشناس بفرستد و ... .
وی در مورد اصلاح اساسنامه دانشگاه‌های غیرانتفاعی‌ بیان کرد: حدود پنج سال پیش طرحی را در این زمینه به شورای عالی دادیم و در کمیسیون دائمی آنجا تصویب شد اما هنگامی که به صحن آمد دکتر جاسبی اعتراض کرد و باعث شد در دستور کار شورا قرار نگیرد. باید این موضوع را انجام دهیم.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نگاه برخی کارشناسان به غیرانتفاعی‌ها نگاه منفی است. بر اساس آیین نامه داخلی مجلس ماده 234 به ما این اجازه را می‌دهد که اگر از هر دستگاهی تخلفی ببینم آن را بررسی کنیم و به قوه قضائیه ارجاع دهیم. در مورد غیر انتفاعی‌ها و دادن رشته‌ها گزارشی طرح کردیم. وزیر باید پاسخگو باشد که چرا که به برخی مراکز بدون حساب و کتاب رشته‌های فوق لیسانس و.. داده شده و به برخی مراکز که صلاحیت داشتند، رشته‌ها داده نشده است.
دستگاه‌های دولتی باید مراکز علمی‌کاربردی داشته باشند
وی تصریح کرد: در شورای عالی اداری مصوب کردند دستگاه‌های دولتی نباید علمی کاربردی داشته باشند. اگر نظر من را بخواهید به جد موافق بودم که دستگاه‌های دولتی علمی کاربردی داشته باشند. مثلا در همین مشهد وزارت نیرو واحدی داشت که قوی بود. جهاد کشاورزی واحدهایی داشت که واقعا کارآفرین بود. همه اینها قرار است تعطیل شوند. چرا تعطیل شوند؟ اینها کارآفرینی داشتند. همچنین بسیاری دانشجویان بلافاصله جذب دستگاه و سیستم می‌شدند و به صورت پیمانکار کار می‌کردند . حالا که دولت تصمیم گرفته و ما کاری نداریم. وقتی می‌گوییم واحدهای مهارتی باید افزایش پیدا کند و در آموزش عالی به 30 درصد برسد این موضوع یعنی عقب‌گرد. نگاه‌های سنتی که بر معاونت آموزشی وزارت علوم حاکم است در این زمینه دارد مشکل‌ساز می‌شود. 
تمام دانشگاه‌های غیرانتفاعی،‌ علمی‌کاربردی شوند
زاهدی با تاکید بر اینکه «وزارت علوم باید چابک شود»، گفت: مثلا من به آقایان گفتم چرا به موسسات غیرانتفاعی اجازه نمی‌دهید که در کنارشان واحدهای علمی و کاربردی ایجاد کنند. چرا از این ظرفیت استفاده نمی‌شود به‌خصوص اینکه الان برخی دولتی‌‌ها را هم تعطیل کردیم. تفکری وجود دارد مبنی بر اینکه نمی‌شود اینها با هم باشند. چرا نمی‌شود؟ اصلا باید بگوییم تمام غیر‌انتفاعی‌ها علمی و کاربردی شوند این موضوع به نفع کشور است. اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند. باید این تفکرات غلط را از وزارت علوم دور انداخت. باید از این بابت تحولی در وزارت علوم ایجاد شود.
موافق تک‌جنسیتی شدن دانشگاه‌ها برای دختران هستم
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مورد تک‌جنسیتی شدن دانشگاه‌ها تصریح کرد: من موافق جدی بحث‌های تک جنسیتی دختران هستم. واقعیت این است که درست نیست دخترهایمان را به شهرهای مختلف بفرستیم مخصوصا اینکه آنها را از شهرهای بزرگ به شهرهای دیگر بفرستیم. آنها در معرض خطر قرار می‌گیرند. اگر بتوانیم مراکز تک‌جنسیتی ایجاد و دختران را پیش خودمان حفظ کنیم از بعد فرهنگی هم به نفع ماست. البته نه اینکه بخواهیم این مراکز عینا مثل دانشگاه‌های دولتی باشند. من از این موضوع حمایت می‌کنم اما متاسفانه نگاه دقیقی در وزارت علوم نیست.
وی یادآور شد: نگاه‌ وزارت علوم به دانشگاه‌های غیرانتفاعی مثل دانشگاه دولتی نیست. من این موضوع را می‌پذیرم که این نگاه نگاه درستی نیست. باید انعطاف‌پذیری داشته باشیم اما به شرطی که کیفیت خیلی خدشه‌دار نشود. 
نباید از اساتید یک دانشگاه غیرانتفاعی معمولی انتظار داشته باشیم سالانه یک یا دو مقاله ارائه کنند
زاهدی عنوان کرد: هر عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های دولتی سالانه باید حتما باید یک تا دو مقاله ارائه کنند اما نباید این انتظار از دانشگاه‌های غیردولتی وجود داشته بلاشد. این انتظار انتظار درستی نیست. ممکن است دانشگاه آزاد بگوید برای ارتقاء اعضای هیئت علمی این انتظار را دارم اما از یک غیر انتفاعی معمولی نباید این انتظار را داشته باشیم که تمام هم و غم خود را برای این موضوع بگذارد. 
آیین‌نامه ارتقاء وزارت علوم باید تغییر اساسی پیدا کند / لزوم ایجاد آیین نامه ارتقاء چند سطحی
وی ادامه داد: حتی اعتقاد دارم که آیین‌نامه ارتقاء وزارت علوم باید تغییر اساسی پیدا کند. عمده نگاهی که در آیین‌نامه ارتقا قرار دارد به مقاله بر می‌گردد. این نگاه باید از ریشه عوض شود. حتی من اعتقاد دارم باید آیین‌نامه ارتقاء چند سطحی ایجاد کنیم. آیین‌نامه ارتقاء چند بعدی یعنی اینکه این آیین‌نامه براساس زیر نظام‌هایی که در کشور وجود دارد، باشد. چه کسی گفته آیین‌نامه ارتقاء پیام نور باید عینا مثل دانشگاه صنعتی شریف باشد و... . دانشگاه فرهنگیان ماموریت خاص دارد. چه کسی گفته که دانشگاه فرهنگیان مقاله ISI داشته باشد و... پس برای شاگرد پروری که آقا می گویند که در دانشگاه فرهنگیان محور بحث شاگردپروری است، چه اتفاقی می‌افتد؟ 
زاهدی با اشاره اینکه «آیین‌نامه ارتقاء موجود از سدهای راه پیشرفت دانشگاه‌های کشور است»، گفت:چه ایراد دارد در فنی حرفه‌ای استاد تمام مهارتی تعریف کنیم. بجای اینکه بگوییم استاد برود ده مقاله بیاورد بگوییم ده مهارت جدید بیاورد که کار آفرین باشد و مشکلی را حل کند. این موضوع بسیار به نفع کشور خواهد بود. 
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید در بسیاری جاها نگاه را عوض کنیم ولی وزارت علوم یا می‌ترسد یا نمی‌دانم چگونه است که وارد این ریسک‌ها نمی‌شود. باید آنها را تکان داد و شوک وارد کرد. باید کاری کرد که این تفکر سنتی را کنار بگذاریم و تفکرات جدید را حاکم کنیم. اگر بخواهیم کشور پیشرفت کند راهی غیر ازاین نداریم.
وی در مورد دستورالعمل افزایش حقوق گفت: آن موقع که این قانون می‌خواست تصویب شود گفتیم که این کار منجر به تعطیلی بسیار می‌شود. بحث ما غیرانتفاعی‌ها نیست. کارخانجات تحمل این بار سنگین را ندارند. ضمن اینکه باید هوای کارگران، حقوق بگیران تامین اجتماعی و... را داشته باشیم اما نباید کاری کنیم که واحد‌های تولیدی تعطیل شوند. باید دولت یارانه بدهد. در بسیاری کشورهای اروپایی و حتی ژاپن وقتی که دچار آسیب جدی در وضعیت اقتصادی شدند مالیات را صفر ‌کردند تا واحدهای تولیدی سرپا بایستند. باید از این کارها کنیم که نه مستخدم تامین اجتماعی و نه واحد تولیدی ضرر نکند‌.
با پردیس‌های بین‌المللی به شدت مخالف هستم/ 90 درصد دانشجویان پردیس‌های بین‌المللی ایرانی هستند
زاهدی در مورد پردیس‌های بین‌المللی بیان کرد: من با پردیس‌ها به شدت مخالف هستم. هم به وزارت علوم و هم وزارت بهداشت گفتم که با پردیس‌ها مخالفیم که پول زیادی بگیرند و دانشجو با نمره کم بیاورند. این موضوع به مصلحت نیست. این موضوع را نوعی بی‌عدالتی آموزشی و تبعیض می‌دانیم. پردیس‌ها باید کمرنگ و کمرنگ شوند. اغلب پردیس‌های بین‌المللی، 90 درصد دانشجویان ایرانی دارند. با این موضوع مخالفیم. اگر پردیسی بین‌المللی است باید نسبت دانشجویان خارجی و داخلی پنجاه پنجاه باشد. اینکه درصد دانشجویان خارجی به نسبت دانشجویان ایرانی 10 به 90 درصد باشد را قبول نداریم.
وی درخصوص کنکور اظهار کرد: باید کنکور حذف شود. راهی جز این نداریم. باید روش‌هایی را بجای آن بیاوریم که اطمینان داشته باشیم بی‌عدالتی در پذیرش دانشجو صورت نمی‌گیرد. در این راستا آنچه ما تاکنون به آن رسیدیم سابقه تحصیلی دوره دبیرستان است ولی برای رشته‌های پرطرفدار مثل پزشکی و... که همه می‌خواهند به این رشته‌ها بروند، این موضوع دردسر است. باید دانشگاه‌ها برای رشته‌های پرطرفدار ضوابطی بگذارند ضوابطی مثل اینکه معدل سه سال آخر 19 باشد و... .
زاهدی یادآور شد: نباید سابقه تحصیلی به عنوان یک امر منفی تلقی شود. ظرفیت دانشگاه‌ها آنقدر بالا رفته که می‌توانند پذیرش دانشجو داشته باشند. سال قبل 70 درصد پذیرش دانشجو در کشور بدون کنکور بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/159206/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جاده‌های خراسان رضوی بارانی است

محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است

حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد

چشم نوازی گل‌های رنگارنگ در باغ گل‌های مشهد + تصاویر

امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی

8 درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/56 خانوار اسکان داده شدند

خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت