رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی:
قوانین مربوط به مالیات اصلاح شود، نیازی به فروش نفت نداریم
اقتصادي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی گفت: اگر قوانین مربوط به مالیات اصلاح شود، نیازی به فروش نفت نداریم.
به گزارش ایسنا-منطقه خراسان، حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در سازمان بازرسی کل استان خراسان رضوی، اظهار کرد: سازمان بازرسی دو وظیفه مهم نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور بر تمام دستگاهها را زیر نظر رئیس قوهقضاییه دارد. بر اساس آییننامه اجرایی قانون تشکیل سازمان که اخیرا آییننامه جدید آن ابلاغ شده، بازرسیها در سه قالب برنامهای، فوق العاده و موردی انجام میشود.
وی بیان کرد: رئیس جدید قوه قضاییه از سال 73 تا 83 به مدت 10 سال، ریاست سازمان بازرسی کل کشور را بر عهده داشتند، بنابراین به ظرفیتها و کارکردهای سازمان بازرسی اشراف دارند، به همین جهت دوره جدید مدیریت ایشان از جهت سازمان بازرسی دوره حایز اهمیتی است. رویکردهای سازمان بازرسی همواره بر اساس رویکردها، دیدگاهها و سیاستهای ریاست قوه قضاییه تبیین و اعلام میشود.
درویشیان با بیان اینکه یکی از رویکردهایی که مورد تاکید رئیس قوهقضاییه بوده و سازمان بازرسی دنبال میکند، آسیبشناسی و شناسایی بسترهای فسادزا است، عنوان کرد: ما معتقدیم که اکثر اشکالات، انحرافات و تخلفات کشور ناشی از وجود بسترهای فساد چه در قالب ساختارهای ناکارآمد دستگاههای اجرایی و چه عدم بروزرسانی قوانین، مقررات و فرایندهای موجود است.
اگر قوانین مربوط به مالیات اصلاح شود، نیازی به فروش نفت نداریم
رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی افزود: یکی از بسترهای فساد در بحث مالیات، فرارهای مالیاتی در کشور است که اگر مالیات اصلاح شود، شاید نیازی به فروش نفت نداشته باشیم و درآمدهای مالیاتی جواب همه هزینههای کشور را میدهد اما ساختار ناکارآمد است. یکی از ماموریتها و رویکردهای سازمان بازرسی این است. رویکرد دیگر بررسی وظایف دستگاههای اجرایی است که اگر انجام ندهند، خسارت و زیانش برای کشور بیشتر از وظایفی است که انجام میدهند، یعنی گاه خسارت حیفها بیشتر از میلها است.
وی ادامه داد: رصد و پیگیری ترک فعلها مورد تاکید ریاست قوهقضاییه است، همچنین تاکید بر اینکه باید سازمان بازرسی از سامانهها و پایگاههای الکترونیکی در انجام ماموریت خود استفاده کند زیرا ما با شیوههای سنتی و عِده و عُده کم نمیتوانیم به وظیفه نظارتی خود به خوبی عملی کنیم، باید از این ظرفیت استفاده شود، این امر در ابلاغیه قوهقضاییه تاکید شده است.
درویشیان خاطرنشان کرد: رویکرد دیگر پیشگیری از تخلف، فساد و انحراف دستگاهها از مسیر قانون و روشها و اقدامات پیشگیرانهای بوده که سازمان بازرسی انجام میدهد. از طریق گزارشهای هشداری که بر آن تاکید شده، اگر سازمان بازرسی مطلع شود که قرار است دستگاهی تصمیم خلافی اتخاذ کند یا تصمیمی گرفته شده که ادامه پیدا میکند، برای پیشگیری و جلوگیری تحت عنوان گزارش هشداری، هشدار میدهیم.
رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی اضافه کرد: ما پیشنهادهای اصلاحی در حوزههای اداری، مالی و فرایندهای دستگاهها و جلسات توجیهی و آموزشی برای مدیران دستگاهها و مسئولان مرتبط با مسایل مالی داشتیم. یکی از اقداماتی که تصمیم داریم انجام دهیم، ارسال پیامکهایی در رابطه با برخی از قوانین است تا یادآوری و اتمام حجت شود.
200 بازرس افتخاری در سطح استان داریم
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از رویکردها بهرهگیری از ظرفیت تشکلهای مردمنهاد و بازرسان افتخاری است، تصریح کرد: ما از این ظرفیت نیز استفاده میکنیم. 200 بازرس افتخاری در سطح استان داریم، شهروندان نیز در قالب اطلاعیه و اعلامیه مربوط به سوءجریانات دستگاههای اجرایی به ما اعلام میکنند. گاهی تشکلهای مردمنهاد گزارشهایی به ما دادند که پیگیری کردیم. مشارکت خوب است اما باید بهتر از این باشد. مردم حتما مواردی که مربوط به سازمان بازرسی میشود را به ما اعلام کنند. ما به تخلفاتی که دستگاههای اجرایی در زمینه وظایف اداری انجام میدهند، رسیدگی میکنیم اما مباحث حقوقی و کیفری شخصی را پیگیری نمیکنیم.
درویشیان افزود: در قانون سازمان بازرسی و ارتقای سلامت نظام اداری به این موضوع تصریح شده که مسئولان نظارتی دستگاههای اجرایی مانند حراستها، بازرسیها و حفاظت اطلاعات موظف هستند تا سوءجریانهای اداری مالی را به سازمان بازرسی اطلاع دهند. خود مدیران نیز موظف هستند که این سوءجریانات را منعکس کنند. این یکی از رویکردهایی است که بر آن اصرار داریم و پیگیری میکنیم زیرا اطلاعات آنها به لحاظ حضور دایم در دستگاه اجرایی از همکاران ما بیشتر است، بنابراین باید اطلاع دهند.
70 گزارش تخلف اداری با 169 متهم در سال 97 ارسال کردیم
رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی در خصوص آمار عملکرد سازمان بازرسی مربوط به سال 97، گفت: بر اساس وظیفه قانونی در سه قالب بازرسی، 54 مورد بازرسی برنامهای، یک مورد فوق العاده و 116 مورد بازرسی موردی داشتیم که جمع بازرسیها171مورد میشود.
وی با بیان اینکه به لحاظ اهمیت منویات مقام معظم رهبری، شعار سال و تاکید ایشان به بحث تولید و اقتصاد، 30 بازرسی در حوزه اقتصاد مقاومتی، بانکها و حوزه تولیدی انجام دادیم، عنوان کرد: 135 گزارش اصلی یا اصلاحی را در نتیجه گزارشهایی که در سال97 انجام دادیم، ارسال کردیم، 70 گزارش تخلفات اداری و انتظامی تهیه و ارسال کردیم که 169 نفر متهم به تخلف اداری بودند. 41گزارش کیفری توسط ما به مرجع قضایی ارسال شد که 80 نفر متهم به جرم بودند. در کل تعداد گزارشهای ارسالی در سال 97، 246مورد بود.
درویشیان بیان کرد: 2408 شکایت و اعلامیه داشتیم که از طریق سامانه شکایات و ستاد خبری یا به صورت مکتوب و حضوری ارسال شد که 2081 مورد رسیدگی شده و بقیه در حال رسیدگی است. بر1751 مزایده و مناقصه نظارت کردیم که 57 مورد به دلیل اینکه امکان اصلاحش وجود نداشت، تجدید یا ابطال شد و به 621 مورد تذکر اصلاحی دادند. ارزش معاملاتی که در این مزایدهها و مناقصهها نظارت کردیم، 4909 میلیارد تومان بود.
رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال97، 65 گزارش هشداری به دستگاههای مختلف اجرایی دادیم، یکی از رویکردهای سازمان که بر همه رویکردها حاکم بوده، اثربخشی اقدامات سازمان است. با هدف نتیجه داشتن و اثربخشی به حوزه بازرسی ورود میکنیم. اثربخشی بازرسیهای ما 407 بود. وجوه برگشت شده در سال گذشته در نتیجه بازرسیها 26 میلیارد و اراضی بازگردانده شده 14میلیون و 392 هزار و 737 متر مربع و تخلفات مالی کشف شده 1506 میلیارد تومان بوده است. ما گزارش اولیه پرونده پدیده را در سال 93 ارسال کردیم که بعد پرونده قضایی آن تشکیل شد.
استرداد 11 میلیارد و 600 میلیون تومان مالیات محاسبه یا پرداخت نشده
وی ادامه داد: 11 میلیارد و 600 میلیون تومان مالیات محاسبه یا پرداخت نشده، شناسایی و کشف و حدود 5 میلیارد تومان اضافه پرداختی به پیمانکاران شرکتهای دولتی استرداد شده است. وضعیت 816 هزار و 52 فقره حسابهای فاقد شماره و شناسه ملی که در بانکهای مختلف استان مفتوح بوده، پیگیری و مسدود شده است. یک میلیارد و 860 میلیون تومان مازاد بر حقوق و مزایای دریافتی تعدادی از مدیران و اعضای وابسته به نهاد غیر دولتی استان بازگشت داده شده که حدود 20 نفر هستند.
درویشیان با اشاره به اینکه برای ابطال تعدادی از مصوبات خلاف شوراهای شهرستانها گزارشی ارسال شد، تصریح کرد: چهار مورد علیرغم تذکر مصوبات را لغو نکردند که به دیوان عدالت اداری گزارش دادیم و آن را ابطال کردند. یکی از موضوعاتی که با جدیت تعقیب میکنیم، تثبیت مالکیت اراضی دولتی بوده که بالغ بر 8میلیون هکتار اراضی ملی و منابع دولتی در سطح استان داریم، برای مقدار قابل توجهی از این اراضی به نام دولت سند صادر نشده و بخشی در مکانهایی بوده که ارزش افزوده بالایی در این سالها پیدا کرده یا حرایم رودخانههای استان که ارزش بالایی دارند.
رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی اضافه کرد: با جدیت پیگیری کردیم و جلسات متعددی با مدیرکل ثبت، منابع طبیعی، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و آب منطقهای داشتیم. زمانبندی کردیم و قرار بود تا پایان سال قبل برای 300 هزار هکتار سند به نام صادر شود، 12 هزار کیلومتر اراضی بستر و حریم رودخانههای استان بوده که برای دو یا سه درصد سند صادر شده است. این کار هم از تصرفات اراضی ملی و دولتی و ساخت و سازهایی که بعدا معضل میشوند، پیشگیری میکند و هم مالکیت دولت تثبیت میشود. در این صورت اگر دولت قصد داشته باشد که طرح یا اقدامی انجام دهد، میداند که چقدر اراضی به نامش است.
وی بیان کرد: یکی دیگر از معضلاتی که در کشور و استان خصوصا در مشهد درگیر آن هستیم، تهیه طرحهای جامع و تفصیلی شهرها است که به دلیل عدم تهیه به موقع آن سوءاستفادهها و تصرفات میشود و ساخت و سازهای غیر مجاز صورت میگیرد. باید طرح جدید تدوین شود که برای ان منظور با شهرداری و راه و شهرسازی جلسات داشتیم و زمانبندی کردیم تا این طرحها تهیه شود.
درویشیان در خصوص نظارت بر دستگاههای متولی تنظیم بازار، عنوان کرد: وضعیت معیشتی مردم نامناسب است و همه باید کمک کنند تا این وضعیت بهبود و ارتقا یابد. یکی از اقدامات ما به عنوان برنامههای مستمر و سالانه در این خصوص، نظارت بر انجام وظایف دستگاههای متولی در حوزه بازار یعنی در حوزه تهیه، تامین و به ویژه است که باید ساختار آن اصلاح شود.
رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از ضعفهایی که دستگاههای استانی دارند، این است که اختیارات کافی برای انجام وظایفشان ندارند. استاندار هم پیگیری میکنند تا اختیارت داده شده و بهانه گرفته شود. این نظام توزیع، نظام متناسب و عادلانهای نیست. اقدامات خوبی در استان با هماهنگی دستگاه قضایی و سازمان صمت اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی در خصوص در سه ماهه اول سال 98، گفت: 19 بازرسی در این مدت انجام شده که 8 مورد بازرسی اصلی، 2 مورد تخلفاتی، 2 مورد کیفری، 47 موردی، 2 اصلی، 12 مورد تخلفاتی و 8 مورد کیفری بوده، یک مورد بازرسی فوق العاده در رابطه با سیل داشتیم. 417 شکواییه بوده که 320 مورد رسیدگی شده است. 53 اثربخشی حاصل این بازرسیها بوده است.
38 میلیارد و 380 میلیون تخلف مالی در سه ماهه ابتدایی سال 98
درویشیان تصریح کرد: بالغ بر 1300 میلیارد تومان تسهیلات پرداختی در خصوص سپردهگذاریها بدون رعایت مقررات بانکی را شناسایی کردیم. میزان تخلفات مالی 38 میلیارد و 380 میلیون تومان بوده، با پیگیری همکاران ما 7 میلیارد تومان در خصوص مطالبات شهرداریهای استان برگردانده شده، بیش از 9 میلیارد تومان وجوهی بوده که به پیمانکاران برگشت داده شده و جریمه یکی از بانکهای استان در خصوص تهسیلات یک میلیارد و 360 میلیون تومان بوده است.
رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی در خصوص فرارهای مالیاتی، بیان کرد: اعتبارات دستگاههای اجرایی جاری یا عمرانی است که مالیات آنها را کم میکنند، بنابراین دستگاههای اجرایی فرار مالیاتی ندارند و بیشتر فرارهای مالیاتی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی شرکتهای خصوصی است که دنبال این هستند مالیات کمتری پرداخت کنند و آنها بیشتر فرارهای مالیاتی داشتند.
وی افزود: بخشی از این امر مربوط به ساختارها است. به طور مثال برای پزشکان در ضوابط امور مالیاتی، ضریب مالیاتی پیشبینی کردند، مثلا گفتند که پزشک عمومی 80 درصد درآمدش مشمول مالیات نمیشود، پزشکان متخصص 60 درصد و پیراپزشکی، داروخانه ها و امثال آنها فلان درصد مشمول مالیات نمیشوند. آمار گرفتیم که پزشکی داریم که بین 200 تا 300 میلیون تومان درآمد ماهیانه دارد که نهایتا 100 میلیون تومان مالیات پرداخت میکند.
درویشیان با اشاره به اینکه یکی از علل فرارهای مالیاتی شرکتهای بزرگی هستند که در استان فعالیت دارند اما پرداخت مالیاتی آنها در استان نیست، تصریح کرد: این را منعکس کردیم و استاندار قبلی نیز پیگیری کردند تا شرکتهایی که در استان هستند مالیات خود را در استان پرداخت کنند. رقم این مالیاتها نیز قابل توجه بوده و چند صد میلیارد است. آیا مالیات بر ارزش افزودهای که از دستگاههای دولتی یا اشخاص حقیقی گرفته میشود را واقعا به دولت میدهند؟
رئیس کل بازرسی استان خراسان رضوی ادامه داد: ساختار و سازوکار دقیق و روشنی که امکان فرار این مالیات وجود نداشته باشد، هنوز به طور دقیق وجود ندارد که باعث شده بسیاری از این مالیاتها پرداخت نشود. طرح جامع مالیاتی که تدوین آن از مدتی قبل شروع شده، اگر تبیین، ابلاغ و اجرا شود، از فرارهای مالیاتی جلوگیری میکند و بسیاری از مشکلات مالی دولت و کشور مرتفع میشود.
وی در خصوص آبادگران و مدرسه اتمی مشهد، خاطرنشان کرد: در خصوص آبادگران گزارشی تهیه کرده و به مراجع ذیربط، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، شهرداری و شرکتهای خدماتی ارسال کردیم. زمانی که طرح آن تصویب شد، گردشگری بود اما در سالهای بعد آن طرح اجرا نشد و میراث فرهنگی رسما اعلام کرد مجوزی که تحت عنوان گردشگری دادیم را لغو کردیم، بر همین اساس راه و شهرسازی و شرکتهای خدماتی خدمات خود را به قیمت روز اعلام خواهند کرد. مدرسه اتمی مشهد نیز ایراداتی داشته و قرار شد زمینی که تحت این عنوان به آن واگذار شده، مشابه و با همان ارزش زمین دیگری را برای آموزش و پرورش تامین کنند.
درویشیان خطاب به مدیران و دستگاههای اجرایی در خصوص انتخابات، گفت: ما به مدیران و دستگاههای مشمول نظارت و بازرسی توصیه میکنیم که به هیچ وجه از امکانات دولتی و عمومی در خصوص کارهای انتخاباتی استفاده نکنند که جرم بوده، قابل پیگیری است و ممنوعیت قانونی دارد. ما در هر دوره قبل از برگزاری انتخابات مکرر این نامه را داده و اطلاعرسانی میکنیم. همه دستگاهها از این موضوع مطلع هستند. مواردی در دورههای گذشته بوده و گزارشاتی رسیده که بررسی و به مرجع قضایی اطلاعرسانی کردیم.
انتهای پیام
-
يکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱:۰۴
-
۵۳ بازديد
-
ایسنا - اقتصادی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/159402/