پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد:

35 درصد ظرفیت سد دوستی همچنان خالی است/ اجرای 73 درصد شبکه جمع‌آوری فاضلاب مشهد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: بخشی از این افزایش به دلیل حساسیت کمتر مردم است در حالی که با وجود بارندگی‌های اخیر حدود 45 درصد ظرفیت سد دوستی خالی است و تمام سدهای استان کاملا پر نشده است.
به گزارش ایسنا-منطقه خراسان، حسین اسماعیلیان امروز در نشست خبری به مناسبت «هفته صرفه‌جویی در مصرف آب» در مجموعه رفاهی آبفا مشهد اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسه شروع فصل گرما و صرفه‌جویی در مصرف آب است. میزان مصرف آب و برق با افزایش دما، افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. به دلیل اینکه در تابستان علاوه بر پیک فصل، پیک روزانه مصرف آب، سبب رشد یک و نیم تا یک و هشت دهم برابری نسبت به متوسط سالیانه می‌شود، لذا مدیریت مصرف آب دارای اهمیت زیادی است.
وی افزود: آب شرب کلان‌شهر مشهد با توجه به این نکته که سه و میلیون و 200 هزار نفر جمعیت داشته و قریب بر یک میلیون و 350 هزار مشترک، جزو دومین کلان شهر کشور بعد از تهران است و از نظر گردشگری که سالانه بیش از 30 میلیون زائر به این شهر سفر می‌کنند و سفر زائران به مشهد در ایام پیک مصرف آب قرار دارد، از این رو اهمیت این کلان‌شهر در بحث اهمیت آب شرب کمتر از اهمیت کلان شهر تهران نیست.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد بیان کرد: در حال حاضر آب شهر مشهد از حدود 450 حلقه چاه، دو رشته قنات امامیه و قاسم‌آباد و چهار سد طرق، کارده، ارداک و دوستی تامین می‌شود. در ده سال گذشته به طور متوسط 55 درصد آب مشهد از طریق منابع آب سطحی و سدها و 45 درصد توسط منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.
اسماعیلیان خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر، ذخایر سدهای ما به ذخایر حداقلی در سال گذشته رسیده بود و سد دوستی به 12 درصد سطح خود نزیدک شده بود، به همین جهت در سال گذشته کمترین برداشت از منابع سطحی صورت گرفت؛ یعنی در سال 97 تنها 19 درصد از آب شرب مشهد از سد دوستی تامین شده است در حالی که در سال 91 بالغ بر 60 درصد از آب شرب مشهد از آب سد دوستی تامین می‌شد.
وی اضافه کرد: اگر شرایط سال آبی سال 96-97 در سال 97-98 نیز تکرار شود، امکان استفاده از آب سد دوستی فراهم نبود و شهر مشهد با کمبود آب 45 درصدی مواجه می‌شد. برنامه‌ریزی تامین آب شرب مشهد با پیش‌بینی تکرار شرایط آبی سال قبل بوده و به همین جهت پروژه‌های اضطراری برای این منظور برنامه‌ریزی شده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در خصوص پروژه‌های اضطراری تعریف شده برای سال جاری تصریح کرد: یکی از این پروژه‌ها امکان بهره‌برداری حداکثری از 450 چاه موجود در استان است زیرا بیشتر این چاه‌ها به صورت مستقیم به آب شرب مشهد متصل هستند و امکان بهره‌برداری همزمان چاه‌ها وجود نداشت لذا فعالیت‌های اصلاحی برای بهره‌برداری از این چاه‌ها صورت گرفته است.
اسماعیلیان عنوان کرد: پروژه بعدی این است که با ایجاد 83 حلقه چاه، یک و یک دهم متر مکعب بر ثانیه ظرفیت تامین آب جدید را ایجاد کنیم. از دیگر پروژه‌ها می‌توان به استفاده از چاه‌های سایر سازمان‌ها همچون شهرداری و آستان قدس رضوی اشاره کرد. به طور کلی 165 حلقه چاه شناسایی و 135 حلقه مورد ارزیابی قرار گرفت و مقدمات وصل آن به شبکه آب شرب فراهم شده است.
وی ادامه داد: به طور کلی در برنامه‌ریزی صورت گرفته برای رفع 45 درصد کمبود آب شرب مشهد، 20 درصد مربوط به برنامه مدیریت مصرف و 25 درصد دیگر در زمینه ایجاد ظرفیت تامین آب است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: بعد از عدم تکرار شرایط سال گذشته، سدها شروع به ذخیره‌سازی کردند و ظرفیت سد دوستی از 10 ،11 درصد به 65 درصد، سد طرق از ظرفیت 11.6 میلی متر مکعب در سال گذشته به 28.4 میلی متر مکعب رسیده، یعنی 76 درصد آب شده است، سد ارداک در سال گذشته 16.4 میلی متر مکعب ظرفیت داشته که امسال به 29.9 میلی متر مکعب رسیده است، همچنین سد کارده که کمترین ذخیره‌سازی را داشته، حدود 43 درصد مخزن آن آبگیری شده است.
اسماعیلیان بیان کرد: بارندگی‌های اخیر به معنای عدم وجود مشکل در تامین آب شرب مشهد نیست، زیرا اتکا به منابع آب سطحی و سدها برای تامین آب شرب اشتباه است زیرا 100 درصد اقلیم استان خشک و نیمه خشک است و ممکن است سال آینده نیز همچون سال 97 با خشکسالی مواجه شویم بنابراین تلاش ما این است که شرایط حداقلی را برای تامین آب شرب ایجاد کنیم. علی‌رغم بارندگی‌های اخیر، پروژه‌های اضطراری ما متوقف نشده است.
وی افزود: تنها نگرانی ما این است که مردم به دلیل وجود بارندگی‌ها، همچون سال‌های گذشته با ما همراهی نکنند و نتیجه آن تا حدی مشخص شده است زیرا در سال گذشته علی‌رغم افزایش مشترکین، حدود چهار درصد میزان استحصال و تولید آب نسبت به سال 96 کمتر شده بود اما آمار دوماهه اخیر سال جاری نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته، مصرف بیشتر شده است. بخشی از این افزایش به دلیل حساسیت کمتر مردم است در حالی که با وجود بارندگی‌های اخیر حدود 45 درصد ظرفیت سد دوستی خالی است و تمام سدهای استان کاملا پر نشده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد بیان کرد: سرانه مصرف آب شرب نسبت به دیگر کلان‌شهرها نرم پایینی است و به ازای هر نفر 120 لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌شود، در حالی که این نرم در کلان‌شهرهای دیگر 140 لیتر است اما رشد جمعیت در استان بسیار نامتعارف است.
73 درصد شبکه جمع‌آوری فاضلاب مشهد اجرا شده است
اسماعیلیان در خصوص فاضلاب شهر مشهد خاطرنشان کرد: 73 درصد شبکه جمع‌آوری فاضلاب مشهد اجرا شده است و شبکه فاضلاب شهر مشهد سه هزار و 450 کیلومتر است و در افق 1420 باید چهار هزار و 800 شبکه فاضلاب داشته باشیم. نسبت به وضعیت موجود شهر مشهد باید چهار هزار و 300 شبکه فاضلاب داشته باشیم که برای رسیدن به این هدف باید 850 کیلومتر شبکه فاضلاب دیگر اجرا شود. به طور کلی 950 هزار مشترک شبکه فاضلاب وجود دارد.
وی ادامه داد: در بخش تصفیه‌خانه سه سایت در شهر مشهد وجود دارد که شامل پرکندآباد یک و دو، خین عرب و اولنگ است. به طور کلی سه سایت و پنج تصفیه‌خانه در مشهد وجود دارد. ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها به لحاظ اسمی 263 هزار متر مکعب در شبانه‌روز است. برای جمع‌آوری فاضلاب مشهد یک سایت دیگر باید اضافه شود که تصفیه‌خانه طبرسی شمالی است اما کارهای آن انجام نشده است و در حال حاضر مشکل مردم را به صورت موقت حل کرده‌ایم اما از انتهای طبرسی شمالی به بعد امکان انتقال فاضلاب آن‌ها به تصفیه‌خانه‌ها وجود ندارد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تصریح کرد: شبکه فاضلاب، با اعتبارات دولت اجرا می‌شود و ردیف ملی و استانی دارد. کل کشور حدود 45 درصد و مشهد حدود 73 درصد تحت پوشش شبکه فاضلاب است و برای تکمیل شبکه فاضلاب در بخش جمع‌آوری به حدود 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم اما برای ارتقا ظرفیت تصفیه‌خانه موجود دو هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. به طور کلی چهار هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل شبکه فاضلاب مشهد به اعتبارات نیاز داریم و این درحالی است که اعتبار امسال این شرکت هشت میلیارد تومان است.
اسماعیلیان عنوان کرد: رویکرد دولت برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورود بخش خصوصی است. در ماده 37 قانون برنامه ششم آورده شده است که شرکت‌های آب و فاضلاب از محل فروش پساب امکان ورود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را ایجاد کنند اما در مشهد مشکلی وجود دارد. برنامه تامین آب مشهد در افق 1420 این است 100 میلیون متر مکعب از نیاز 400 میلیون معکبی آب مشهد که در سال 1420 با جمعیت شش میلیونی این شهر را باید از پساب‌ها تامین کنیم.
وی اضافه کرد: از اواخر سال گذشته با شرکت آب منطقه‌ای جلسه‌ای گذاشته شد و امروز در کمیته مدیریت پساب استانداری به تصویب رسید و بر اساس آن مدلی تعبیه شده که سهم دولت، آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب مشخص شده است و در این صورت از محل فروش پساب نیز بخشی را در این مدل قرار دادیم. خوشبختانه این طرح در دهم تیرماه به دست وزیر نیرو برای تصویب نهایی خواهد رسید. این مدل زمینه مشارکت بخش خصوصی را ایجاد خواهد کرد و فرصتی برای رشد و توسعه صنعت ایجاد خواهد کرد.
در ادامه غلامرضا کلایی، معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی شرکت آب و فاضلاب گفت: سه موضوع باید به اطلاع شهروندان برسد، موضوع اول حذف خدمات حضوری است که در دولت الکترونیک مدتی است که آغاز شده و اخیرا نیز بحث دولت همراه شروع شده است که بر این اساس خدمات بر روی اپلیکیشن‌های موبایل ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: از سال 93 این شرکت خدمات دولت الکترونیک را آغاز کرد و بر این اساس تمامی خدمات فروش و پس از فروش به صورت الکترونیک انجام می‌شود در سال 97 بحث دولت همراه را با اپلیکیشن تلفن همراه را برای ارائه خدمات ایجاد کردیم. استفاده شهروندان از مسائل غیرحضوری زیاد فراگیر نشده است.
معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی شرکت آب و فاضلاب اظهار کرد: افراد در صورت ارتباط آنلاین با شرکت می‌توانند از تمامی خدمات ما از جمله میزان بدهی، قبوض و قطعی آب به صورت شبکه‌ای از طریق این شبکه اطلاع‌رسانی می‌شود. زیر ساخت دیگر از طریق سامانه پیام کوتاه است که افراد می‌توانند از طریق شماره 20001220 شماره شناسایی اشتراک را ارسال کنند تا قبوض آنان به صورت پیامکی ارسال شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/159427/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است