پیام خراسان

آخرين مطالب

قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی:

دخل و خرج آب خراسان رضوی تناسبی ندارد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: دَخل آبی استان از منابع تجدیدپذیر سه میلیون و 466 میلیون متر مکعب است در حالی که میزان خَرج آبی و مصرف آب پنج هزار و 488 میلیون متر مکعب است که نشان می دهد دخل و خرج آب خراسان رضوی با یکدیگر تناسبی ندارد.

‌ محمد رضا طاهری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 85 درصد مصرف آب در استان مربوط به بخش کشاورزی است افزود: 511 میلیون متر مکعب از مصرف آبی استان در بخش شرب، 210 میلیون متر مکعب در بخش صنعت و مابقی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.
وی با اشاره به اینکه میزان کسری آب در دشت مشهد 100 میلیون متر مکعب است اضافه کرد: میزان کسری مخازن آب زیر زمینی استان در دوره 40 ساله هزار و 75 میلیون متر مکعب است.
قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: حفر چاه‌های زیرزمینی از دهه 40 در استان آغاز شد و تا کنون افزون بر 30 میلیارد متر مکعب از منابع آب تجدیدپذیر اضافه برداشت صورت گرفته است.
طاهری افزود: هم اینک میزان مصرف آب در استان خراسان رضوی بیش از میزان تولید آن است لذا در این شرایط، صرفه جویی به معنای کم مصرف کردن ضروری است و اگر میزان منابع و مصارف برابر بود در آن شرایط، صرفه جویی به معنای درست مصرف کردن مصداق داشت.
انتقال آب از دریای عمان
قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص طرح انتقال آب از دریای عمان نیز اظهار داشت: طبق پیش بینی‌ها با وجود اجرای پروژه‌ها و طرح‌های مختلف داخلی باز هم با کم آبی مواجه خواهیم بود.
طاهری افزود: طرح انتقال آب از دریای عمان تنها متعلق به خراسان رضوی نیست بلکه طرحی مربوط به شرق کشور با جمعیت 13 میلیون نفر است.
وی اضافه کرد: د ر طرح انتقال آب از دریای عمان حدود 30 شهر، بیش از سه هزار روستا و سه مرکز استان در بخش‌های شرب و صنعت هدف گذاری شده است و برآورد هزینه این طرح چهار میلیارد دلار است و هم اینک مطالعات فاز یک این طرح به پایان رسیده و برای تأیید به وزارت نیرو ارسال شده است.
قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی‌ گفت: سرانه آب شیرین شده خلیج فارس و دریای عمان توسط همسایگان عرب 500 لیتر در شبانه روز است ولی سرانه آب شیرین شده در ایران حدود پنج لیتر در شبانه روز است.
طاهری از تهیه بسته‌های سرمایه گذاری طرح‌های آب و فاضلاب و پساب برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی با موافقت استانداری خراسان رضوی خبر داد و افزود: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نقش مهمی در تسریع پروژه‌های آب و فاضلاب استان خواهد داشت.
وی با اشاره به رونمایی از طرح همیاران آب در استان خراسان رضوی با حضور وزیر نیرو در خرداد ماه اضافه کرد: طبق این طرح باید کسری مخازن در استان به صفر برسد.
قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: 24 سد بزرگ مخزنی در استان وجود دارد که در سال گذشته 21 درصد حجم مخازنشان آب داشت اما در سال جاری 62 درصد ظرفیت این مخازن معادل 972 میلیون متر مکعب آبگیری شده است.
طاهری اضافه کرد: از سال 92 تا 96 بیش از هفت هزار و 700 حلقه چاه غیرمجاز، سال گذشته دو هزار و 50 حلقه چاه و در سال جاری تاکنون نیز 341 حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شده است.
28 هزار هکتار رودخانه
قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با تاکید بر حفاظت از بستر رودخانه‌ها گفت: اصلی ترین منبع تغذیه آب‌های زیرزمینی از محل بستر رودخانه‌ها صورت می‌گیرد.
طاهری اضافه کرد: تغذیه طبیعی دشت‌ها به وسیله رودخانه صورت می‌گیرد و هم اینک در استان 28 هزار کیلومتر رودخانه وجود دارد که چهل بازه یکی از آنهاست.
وی افزود: برای جلوگیری از تصرف‌ برای 273 هکتار از بستر رودخانه‌ها سند صادر شده است گرچه همزمان با صدور سند، خرید و فروش‌هایی توسط برخی نهادها صورت گرفت و پرونده‌ای قضائی هم در خصوص زمینهای کال چهل بازه تشکیل شد.
قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: این پرونده هم اینک در مرحله تقاضای اعمال ماده 477 آئین دادرسی کیفری و اعاده دادرسی توسط رئیس قوه قضائیه است.
ماده 477 قانون آئین دادرسی کیفری اشعار می‌دارد در صورتی که رئیس قوه قضائیه رأی قطعی صادره از هریک از مراجع قضائی را خلاف شرع بیّن تشخیص دهد با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال تا در شعبی خاص که توسط رئیس قوه قضائیه برای این امر تخصیص می‌یابد رسیدگی و رأی قطعی صادر نماید و شعب خاص مذکور مبنیّاً بر خلاف شرع بیّن اعلام شده، رأی قطعی قبلی را نقض و رسیدگی مجدد اعم از شکلی و ماهوی به‌عمل می‌آورند و رأی مقتضی صادر می‌نمایند.‌
قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در این اراضی به فکر انتفاع مالی نیستیم و رودخانه چهل بازه به عنوان ریه طبیعی مشهد باید مورد استفاده قرار گیرد ولی در هر صورت تابع رأی دادگاه هستیم.
کال یا مسیل " چهل بازه " یکی از سرشاخه های رودخانه تاریخی و مهم " کشف رود " در مشهد است که به طول 15 کیلومتر طولانی ترین مسیل یا مسیر گذر سیل در این کلانشهر به شمار می رود و در محدوده شمال غربی مشهد واقع است . طی دو دهه گذشته بر سر مالکیت زمینهای حاشیه این مسیل چالشهای بسیاری به وجود آمد زیرا در ابتدا این زمین‌ها 15 سال پیش توسط فردی که اموالش مصادره شده بود به پنج هزار نفر فروخته شد. از سوی دیگر شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی مدعی است که بستر و حریم رودخانه‌ها متعلق به دولت و وزارت نیرو است لذا تغییر کاربری آن از مسیل به سایر موارد، شهروندان را با خطر سیلاب مواجه می‌سازد . پیش از اینها زمینهای چهل بازه متعلق به حاج حسین ملک از ملاکان خیر و سرشناس مشهد بود که توسط فردی از وابستگان وی به مالکان کنونی آن فروخته شد اما پس از این معامله، اموال نامبرده از سوی بنیاد شهید مطابق با اصل 49 قانون اساسی مشمول مصادره شد. پس از این اتفاق مالکان زمینهای چهل بازه با مراجعه به بنیاد شهید و ارائه مدارک و مستندات مبنی بر خرید قانونی و شرعی، با این نهاد به توافق رسیدند که 52.5 درصد زمین‌ها به سهامداران شرکت چهل بازه و 47.5 درصد به دو نهاد بنیاد شهید و ستاد اجرایی فرامین امام (ره) تعلق گیرد .
با این وجود افرادی که هم اینک خود را مالکان زمینهای چهل بازه می‌دانند طی دو دهه اخیر برای اثبات ادعایشان شکایات متعددی را به محاکم قضائی ارائه کردند تا اینکه در ماههای اخیر دادگاهی در تهران تمام اسناد شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی را باطل اعلام کرد و به نفع آنان رأی داد .
7505/‏1922

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/159785/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویری از واژگونی پژو در زیرگذر میدان شهدای مشهد

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی‌قاپ موتورسوار در مشهد

انجام غربالگری 3 سرطان شایع طی هفته سلامت در مشهد

برگزاری نمایشگاه نقالی و روایتگری واقعه طبس

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

اعزام اولین کاروان حج عمره لرستان به سرزمین وحی

اعلام جزئیات اعزام زائران لرستانی حج عمره به سرزمین وحی

ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگهداری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد

افتتاح هفدهمین مدرسه سه شنبه‌های امید در شهرستان مشهد

(تصاویر) دره چریک درگز

خوابگاه دانشجویان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرحله تکمیل

کاهش قیمت تخم مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار

افتتاح 27 مدرسه در 6 ماه در وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور

توقف برداشت شن و ماسه از منطقه باغ شاه توسکستان گرگان/ تشکیل پرونده برای مدیران متخلف

فروش آنلاین میوه و تره‌بار در میادین پایتخت

احیای سنت گلابگیری در یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

اجاره نشین بودن 60 درصد واحدهای صنفی تربت حیدریه

ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است

زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی

چهل‌ودومین جایزه کتاب سال فراخوان داد

محل برگزاری نمایشگاه کتاب 1403 اعلام شد

دیپلماسی فرهنگی می‌تواند پیوست برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد

رشد 15 درصدی تولید و انتشار 2825 کتاب جدید در فروردین 1403

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از 5 اردیبهشت

نمایشگاه کتاب نشاط اجتماعی تهران را بالاتر می‌برد/ در حال حاضر شهرآفتاب گزینه مناسبی برای نمایشگاه نیست

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا

بهای اجاره غرفه‌ در نمایشگاه‌کتاب منصفانه یا کاسب‌کارانه؟

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

«رضاخان را بهتر بشناسیم»

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد

چگونه طلبه شویم؟

هشدار هواشناسی خراسان رضوی درباره بارش‌های رگباری و افزایش شدت وزش باد

پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی

اطلاعیه مرحله دوم یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی

گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در 8 منطقه کشور + فیلم

34 هکتار به محدوده شهر گرمه الحاق شد

تحقق 110 درصدی پویش درختکاری به همت اعضای جوان هلال احمر خراسان جنوبی

پایان هشتمین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی در خراسان رضوی

حمایت 3000 میلیارد ریالی از طرح مسکن خراسان‌ جنوبی

افزایش 16 درصدی بارش‌ها در کشور

تبعیض‌ها در بخش‌های مختلف باید به حداقل برسد

افت سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی/ 38 کارگاه گلاب‌گیری در فرخد فعال هستند

اعزام زائران عمره خراسان‌ جنوبی عصر امروز از فرودگاه زاهدان

اعزام 26 کارگر خراسان جنوبی برای دیدار با رهبری

هوای خراسان رضوی خنک می‌شود

کشف جسد یک مرد در اطراف فرودگاه بیرجند

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر + فیلم

جزییات فروش آنلاین میوه و سبزیجات از میادین و میوه و تره‌بار