پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) خبر داد؛

رونمایی از آلبوم آوازهای رضوی تا پایان تابستان فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا گفت:آلبوم آوازهای رضوی تا پایان تابستان رونمایی می‌شود.
  محمودرضا برزاش، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت دهه کرامت در بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و در خصوص اقدامات انجام شده توسط این بنیاد طی ماه‌های گذشته برای گرامیداشت دهه کرامت اظهار کرد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته از برگزاری جشن‌های دوره‌های قبل به این نتیجه رسیدیم که توسعه کمی فراوانی در جشنواره‌ها بوده به طوری که تمام 31 استان کشور جشنواره‌هایی این‌چنینی داشته‌اند. این ارزیابی‌ها نشان داد که نیاز است برخی از این جشنواره‌ها به صورت دو سالانه برگزار شود، برخی ادغام، حذف و برخی از آن نیز تقویت شود. به همین دلیل امسال به جای 32 جشنواره 15 جشنواره داریم. 
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با بیان اینکه هدف دیگر سامان دادن به جشنواره‌هاست، عنوان کرد: با توجه به شرایط کشور، یکی از مباحثی که از سال گذشته پیگیری می‌کنیم سامان دادن به مسائل مالی و صرفه‌جویی‌هاست به طوری که با تایید بازرس در جشنواره سال 97 نسبت به سال 96 حدود 30 درصد کاهش هزینه داشتیم. این به خاطر تدابیری بود که اندیشیده شد. امسال نیز پیش بینی ما کاهش هزینه خواهد بود که البته بسیار سخت است اما از برخی فعالیت‌ها می‌گذریم تا ان‌شاءالله بتوانیم در عین صرفه‌جویی کیفیت برنامه را حفظ کنیم.
وی درخصوص مجموع هزینه‌ها در سال گذشته گفت: اعتبار کلی ما در سال گذشته حدود 7 میلیارد تومان بود که شامل همه اقدامات از جمله حمایت از 31 استان، حمایت از سازمان‌ها و موسسات، هزینه حقوق، اجاره و دستمزد پرسنل، برگزاری اختتامیه، مدیریت خبرگزاری، هزینه‌های تولید و... بود.
برازش عنوان کرد: شب‌های فرهنگ رضوی می‌تواند تکی یا تلفیقی، در یک محل یا چند محل باشد. مثلا در بخش تکی می‌تواند تئاتر تولید شود؛ نمایشگاه کتاب برگزار شود؛ شب شعر برگزار شود و... . در بخش ترکیبی نیز می‌توان این برنامه‌ها را با هم انجام داد. برخی از این برنامه‌ها در چند شهر برگزار می‌شود. مثلا در چند شهر استان گیلان این برنامه برگزار شد.
برازش اظهار کرد: از شهرداری مشهد و کلان‌شهرها بابت همکاری بسیار خوبی که دارند تشکر می‌کنم. مثلاً در سال گذشته تابلوهایی از احادیث و آیات و روایات را تنظیم کردیم و با همکاری شهرداری مشهد به سطح مشهد یا کلان‌شهرهای دیگر فرستادیم. امسال نیز در حال انجام چنین اقداماتی هستیم. هزینه آماده سازی تابلوها و طراحی با ما و اجرای آن با سازمان‌های دیگر است. همچنین همکاری خوبی با آستان قدس رضوی داریم. 
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: بنیاد امام رضا(ع) سعی کرده مجموعه‌ای باشد که تصدی‌گری نکند و آنچه دارد را نیز تنها صرف نگهداشت مجموعه‌ خود نکند. مجموعه ما کمتر از 30 پرسنل دارد. یعنی سعی کردیم یک مجموعه بسیار کوچک و چابک داشته باشیم.
وی افزود: با همکاری آستان قدس مجموعه آوای محلی در مراحل آخر تولید است که در چند هفته آینده از آلبوم چند صد دقیقه‌ای آن رونمایی خواهیم کرد. همه آواهایی که اقوام برای امام رضا(ع) خوانده‌اند از ترکی، لری، تربت جامی، گیلکی و... به صورت حرفه‌ای در این آلبوم ضبط شده است و با تعدادی از هنرمندان سرشناس کشور در این خصوص همکاری کرده‌ایم. ان‌شاءالله تا انتهای تابستان نیز از آلبوم آوازهای رضوی رونمایی خواهیم کرد. تاکنون 5 ترانه از 8 ترانه به اتمام رسیده است.
برازش عنوان کرد: تابلوهای فاخری در رابطه با فرازهایی از زندگی امام رضا(ع) سفارش داده‌ایم. اولین تابلو تمام شده و اگر دومی نیز تمام شود در شب میلاد از هر دو رونمایی می‌کنیم. البته یکی از کاستی‌های موجود، محل ارائه برای این آثار فاخر است. 14 سال است این جشنواره‌ها برگزار می‌شود اما این آثار در انبار است. براساس همکاری که با شهرداری مشهد داشته‌ایم، ان‌شاءالله به زودی شاهد برگزاری نمایشگاه دائمی آثار رضوی در مشهد خواهیم بود. اکنون برای یک مکان موقت چند ماهه در چارسوق هنر کوهسنگی به نتیجه رسیده‌ایم. ان‌شاءالله با تعاملاتی که با شهرداری داریم بتوانیم یک مکان دائمی داشته باشیم. 
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا گفت: همکاری خوبی با رسانه‌ها داریم و طیف وسیعی از حامیان رسانه‌ای را در پویش رسانه‌ای خود گنجانده‌ایم.
وی خاطر نشان کرد: برنامه اختتامیه جشنواره در شب میلاد در مجتمع سپید دانشکده علوم پزشکی برگزار می‌شود. امسال علاوه بر تقدیر از خادمان داخلی و بین‌المللی از سازمان‌ها و موسساتی که همکاری خوبی در برگزاری جشنواره‌ها داشتند، چه وزارت ارشاد چه جز آن، تقدیر به عمل خواهد آمد. افراد هنرمند و برجستگان هنری نیز مورد تقدیر قرار می‌گیرند. تعداد زیادی از افراد سرشناس فرهنگی هنری در رده‌های مختلف برای حضور در مراسم اعلام آمادگی کرده‌اند.
برازش با بیان اینکه در دعوت از هنرمندان و کارشناسان بین‌المللی سخت گیریم، اظهار کرد: هزینه این میهمانان نسبتا زیاد است. برای همین امسال تنها یک خادم بین‌المللی انتخاب شده است. میهمانان بین‌المللی نیز محدود هستند که بخشی از هزینه آن‌ها را ما تقبل می‌کنیم و بخشی را جای دیگر. از کشورهای غنا، اوکران، ترکیه، عراق، هند و بنگلادش میهمان خواهیم داشت. 
وی ادامه داد: برخی از این افراد میهمان ما نیستند اما در مراسم حضور دارند. امسال، شورای شهر و شهردار شورای دهه کرامت را دعوت کردند و برای برنامه‌های متنوع اعلام آمادگی کردند. در بخش بین‌الملل نیز شهرداری از مهمانانی خارجی از جمله شهرداران شهرهای بزرگ اسلامی شیعی مانند کربلا، نجف، لبنان، سوریه، پاکستان و هند دعوت کرده تا اجلاسی نیز داشته باشند. نمایندگان عتبات نیز حضور دارند و میزبان اصلی آن‌ها قم است و ان‌شاءالله در مراسم اختتامیه میزبان آن‌ها خواهیم بود.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: در بخش بین‌الملل مکاتبات و جلسات ما با وزارت خارجه هست. از قبل از عید برای اینکه نشان بدهیم ارتباط خوبی با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی داریم از تعدادی زیادی از سفرای این کشورها که سفارتخانه آن در تهران است، دعوت کردیم که در مراسم ما شرکت کنند. تاکنون سفرای کشورهای تونس، اندونزی، افغانستان، عراق و پاکستان اعلام آمادگی کرده‌اند.
برازش خاطرنشان کرد: طبق معمول در ایام میلاد امام رضا(ع) یک برنامه در مرو برگزار می‌شود. هفته گذشته با رایزن فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جلسه داشتیم. فعلا تایید دولت ترکمنستان را گرفته‌اند و مراحل آخر آن در حال طی شدن است. ان‌شاءالله در ایام ولادت گروهی اعزام می‌شوند و مراسم میلاد را در آنجا نیز برگزار می‌کنند. 
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) درخصوص تئاتر کودک که برای اولین بار در مشهد برگزار شده بود، عنوان کرد: سال گذشته باید هر استانی جشنواره خود را انتخاب می‌کرد. نامه‌ای که اداره کل ارشاد استان به ما داد مبنی بر انتخاب جشنواره عکس بود که در شورای شهر نیز آن را انتخاب خوبی دانستند. بنابراین مشهد هر سال جشنواره عکس را برگزار می‌کند و دیگر میزبان جشنواره تئاتر کودک نخواهد بود. جشنواره تئاتر کودک یک سال در میان در بندرعباس برگزار می‌شود.
برازش در خصوص عدم پرداخت جوایز جشنواره تئاتر کودک در مشهد اظهار کرد: نکته‌ای که وجود دارد تقسیم هزینه است. هزینه جشنواره‌ها به سه بخش تقسیم می‌شود؛ بخشی را بنیاد تقبل می‌کند؛ بخشی تخصیص وزارتخانه‌ است و بخشی نیز برعهده خود ادارات کل است. مثلا اگر برآورد می‌کنند که جشنواره تئاتر در مشهد 270 میلیون تومان هزینه دارد، 90 میلیون تومان سهم هر بخش است. گاهی استان‌ها امکاناتی که در اختیار می‌گذارند را حساب می‌کنند. امسال قرار ما با ادارات کل این شد که این پول وارد چرخه ارائه امکانات نشود.
برازش درخصوص جابه‌جایی میزبانی جشنواره‌ها تصریح کرد: برخی از جشنواره‌ها در برخی استان‌ها ثابت شده‌اند؛ مثل زبان و ادب ترکی که سال‌هاست در ارومیه برگزار می‌شود. اگر جشنواره‌ای ثبات و قوام بگیرد، سعی می‌شود تغییری در مکان اجرای آن ایجاد نشود. برخی از جشنواره‌ها را خود استان به دلیل تغییرات مدیریتی یا تغییر شرایطی که دارد، جابه‌جا می‌کند. تعداد برخی از جشنواره‌ها نیز به دلیل شرایط خود جشنواره کم شد.
وی افزود: مثلاً جشنواره تئاتر بسیار پرهزینه است و امکانات زیادی نیاز دارد. سال گذشته پس از بررسی مشاهده شد بجنورد با کمبود سالن مواجه شده است. مسئولان این شهر تقاضا داشتند که اعتباراتی به ایشان پرداخت و سالنی نیز به سالن‌های آن شهر اضافه شود؛ البته جشنواره در بجنورد دوسالانه شد چون گروه‌های زیادی در این جشنواره حضور پیدا می‌کردند و باید یک هفته پیش از اجرا اقامت می‌گزیدند. این موارد هزینه‌های زیادی را برای استان دربر داشت. بنابراین مجبور شدیم این جشنواره را در بجنورد برگزار نکنیم. خود استان نیز مشکلاتی داشت و این مشکل را به ما منتقل می‌کرد. 
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) ادامه داد: مثلاً اختتامیه جشنواره آواها و نماها در تالار وحدت برگزار می‌شود، مگر ما چند تالار با آن صحنه و امکانات در کشور داریم؟ هزینه این اختتامیه نیز بخشی به عهده ما بخشی استان و بخشی معاونت فرهنگی است. نزدیک به 400 میلیون تومان اعتبار جشنواره آواها و نماهاست.
برازش درخصوص اینکه این بنیاد چه میزان در تبدیل اهداف خود از نظری به عملی موفق بوده‌است گفت: اکنون وقتی به صورت خودجوش صدها برنامه انجام می‌شود، این مساله نشان‌دهنده این است که یک حرکت فرهنگی در حال نهادینه شدن است. نکته دوم عمق بخشیدن به این حرکت‌هاست که بامات فرهنگی و پژوهشی انجام می‌شود؛ یعنی افراد در کنار زیارت باید توجه زیادی بر مفهوم زیارت و شناخت از امام رضا(ع) داشته باشند. در کنار این اقدامات، تولیدات محتوایی نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید بتواند دیگران را تحت تاثیر قرار دهد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/160931/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل