پیام خراسان

آخرين مطالب

4 سال از عمری که برای دانش آموزان به فراغت می گذرد فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - یک دانش آموز در مدت تحصیل خود حدود چهار سال از وقت خود را در فراغت به سر می برد که پر کردن هدفمند اوقات فراغت برای دانش آموزان، می تواند آنان را از بسیاری از آسیب ها به دور نگه دارد.
به گزارش ایسنا، منطقه خراسان شمالی، پرکردن اوقات فراغت در قرآن کریم نیز توجه بسیاری شده است و خداوند می فرماید هرگاه از امر مهمی فارغ شدی به امر مهم دیگری بپرداز و از همین جهت است که بعد از تمام شدن سال تحصیلی برای دانش آموزان، اوقات فراغت برای خانواده ها و دانش آموزان یک معضلی است که فکر آنان را مشغول می کند.
همه ما می دانیم که اگر برنامه درستی برای اوقات فراغت دانش آموزان در نظر گرفته شود، می تواند مسیر زندگی آنان را تغییر دهد و گاه این تغییر در مسیر درست و گاه در مسیر نادرست است.
اوقات فراغت برای حاشیه شهر نشین ها و مرکز شهر نشین ها معانی مختلفی دارد و دانش آموزانی که در حاشیه شهر زندگی می کنند، اوقات فراغت خود را در کوچه ها و بازی با هم سن و سال های خود می گذرانند و دانش آموزانی که در مرکز شهر زندگی می کنند، اوقات فراغت خود را با کلاس های تقویتی و مهارتی مختلفی پر می کنند.
محمد یکی دانش آموزان حاشیه نشین بجنوردی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: فاصله طولانی محل زندگی ما با مرکز شهر موجب شده تا اوقات فراغت خود را با دوستان خود در کوچه بگذرانم.
مهدی دانش آموز پایه هفتم که با محمد هم بازی است نیز می گوید به علت بالا بودن هزینه های کلاس های اوقات فراغت نمی توانم در کلاس ها شرکت کنم و اوقات فراغت خود را از هشت صبح در محوطه بیرون از خانه می گذرانم.
پویا دانش آموز پایه پنجم که محل زندگی وی در مرکز شهر بجنورد است در ادامه گفت: تا اکنون سه کلاس تابستانه شرکت کرده ام و برایم بسیار خسته کننده است و خودم می خواستم فقط کلاس های ورزشی را شرکت کنم اما به اجبار خانواده دو کلاس دیگر که کلاس های درسی و تقویتی است نیز شرکت کرده ام.
براتی یکی از ساکنان حواشی شهر بجنورد نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با گلایه بر اینکه در مناطق حواشی شهر بجنورد هیچ امکاناتی برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان وجود ندارد، گفت: نه پارکی و نه مرکز آموزشی در مناطق حواشی شهر وجود ندارند و همین امر سبب می شود تا زمانیکه دانش آموزان از امتحانات پایان سال فارغ می شوند، در کوچه و خیابان الاف باشند.
وی افزود: بسیاری از این بچه ها مجبور هستند در کنار سایر هم بازی های خود در کوچه به انجام بازی هایی همچون فوتبال و والیبال بپردازند اما بازی آن ها آنقدر با سر و صدا همراه است که با گذشت مدت کوتاهی از زمان صدای ناراحتی همسایه ها در می آید و اجازه بازی کردن به آن ها را نمی دهند.
وی ادامه داد: بیشتر امکانات آموزشی در مرکز شهر انباشته شده است و خانواده ها مجبور هستند علاوه بر اینکه شهریه این کلاس ها را بپردازند باید هزینه زیادی را برای رفت و آمد فرزندان خود نیز پرداخت کنند.
برنامه ریزی نادرست برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان، خسارت های جبران ناپذیری به دنبال دارد
مهدی جلالی رئیس مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: چگونه گذراندن اواقات فراغت همیشه برای دانش آموزان و خانواده ها دغدغه بوده است و اگر برنامه ریزی درستی برای این موضوع انجام نشود، آسیب های بسیار زیادی دانش آموزان را تهدید می کند.
جلالی ادامه داد: اگر کلاس های اوقات فراغت برای دانش آموزان همراه با چشم و هم چشمی والدین و اجبار آنان باشد، به طور قطع دانش آموزان از کلاس ها فاصله می گیرند و زننده خواهد بود.
وی با بیان اینکه اجبار برای شرکت در کلاس های تابستانی مشکلات زیادی را در سر راه دانش آموزان و معلمان در سال تحصیلی جدید قرار می دهد، تصریح کرد: کلاس های اوقات فراغت باید به درخواست و علاقه دانش آموز باشد در غیر این صورت در سال تحصیلی جدید با بی حوصلی وارد کلاس های درس می شود که این موضوع کار را برای دانش آموز، خانواده و معلمان مشکل می کند.
جلالی با تاکید براینکه برای انتخاب کلاس های اوقات فراغت باید اعضای خانواده باید یکدیگر مشورت کنند، گفت: باید برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان انجام شود که خروجی مناسبی داشته باشد و این مسئله بسیار مهم است.
رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی با تاکید براینکه باید به اوقات فراغت دانش آموزان نگاه سرمایه گذاری فرهنگی داشته باشیم، تصریح کرد: متاسفانه شاهد افزایش استفاده دانش آموزان از فضاهای مجازی هستیم و برای رفع این مشکل باید برنامه ریزی های مناسبی انجام شود.
وی با اشاره به اینکه خانواده ها بهتر است کلاس های در دسترسی را برای فرزندان خود انتخاب کنند، ادامه داد: در دسترس نبودن کلاس ها، موجب می شود آسیب های بیشتری نیز دانش آموزان را تهدید کند و از همین جهت بهتر است برنامه هایی که برای دانش آموزان در نظر گرفته می شود در دسترس باشد.
جلالی در رابطه با شرایط دانش آموزان حاشیه شهرها بیان کرد: در گذشته این مشکل بسیار شدید بود و دانش آموزان مشکلات بیشتری داشتند اما در حال حاضر نگاه مسئولان به حاشیه شهرها کشیده شده است و دانش آموزان مشکلات خیلی جدی را ندارند اما همچنان باید این نگاه حاشیه شهرها از طرف مسئولان گسترش پیدا کند.
به گفته وی در حال حاضر مساجد محلات نیز تبدیل به پایگاه های فرهنگی شده اند و خانواده ها می توانند از این پایگاه ها نیز به درستی برای پرکردن اوقات فراغت فرزندان خود استفاده کنند.
شروع فعالیت پایگاه های فرهنگی آموزش و پرورش خراسان شمالی در تابستان امسال
علی شورزاده معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا گفت: از هفته گذشته افتتاح پایگاه های فرهنگی شروع شده است و 87 پایگاه اصلی و 609 پایگاه فرعی در استان افتتاح می شود.
وی با بیان اینکه استقبال بسیار خوبی از این پایگاه های فرهنگی شده است، اظهار کرد: این پایگاه های فرهنگی متشکل از 52 عنوان رشته است که دانش آموزان می توانند در کلاس های مختلف شرکت کنند.
شورزاده عنوان کرد: تمرکز اصلی بر روی حاشیه شهرها است و پایگاه های فرهنگی راه به سمت و سوی حاشیه شهرها سوق داده ایم و حتی در روستاهایی که جمعیت بالایی دارد نیز این پایگاه ها فعال شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در رابطه با هزینه های کلاس های پایگاه های فرهنگی، اظهار کرد: شرکت در این کلاس های هزینه های کمتری دارد و حتی در برخی از رشته ها امکان رایگان بودن کلاس وجود دارد.
احداث خانه های فرهنگ محلات توسط شهرداری بجنورد
محمدرضا موفق معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بجنورد نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: برای مشارکت هرچه بیشتر دانش آموزان در کلاس های اوقات فراغت، خانه های فرهنگ را در حاشیه شهرها گسترش داده ایم.
وی با بیان اینکه خانه های فرهنگ در شهرک گلستان و ملکش حدود دو هفته آینده به بهره برداری می رسد، اظهار کرد: در فرهنگ سازی و برنامه های ورزشی به دنبال کسب درآمد نخواهیم بود و سعی خواهیم کرد تا شرایطی فراهم شود که تمام شهروندان از امکانات تفریحی برخوردار شوند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بجنورد بیان کرد: شهرک فرهنگیان، ناظر آباد و جوادیه نیز در دستور کار است که در آینده نزدیک از خدمات خانه های فرهنگ برخوردار شوند.
موفق در رابطه با تعداد عنوان رشته هایی که آموزش داده می شود، عنوان کرد: امسال 70 عنوان رشته را در برنامه های کلاسی خواهیم داشت و در حال حاضر نیز بسیاری از کلاس ها در فرهنگ سرا و خانه فرهنگ شروع به کار کرده اند.
به گفته وی فضاهای ورزشی رو باز نیز در حاشیه شهرها احداث خواهد شد و دانش آموزان می توانند از این فضاهای ورزشی استفاده کنند.
استقبال 15 هزار دانش آموز در کلاس های تابستانه در سال جاری
امین پاک نهاد کارشناس مسئول فعالیت های اردویی و کانون های اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، ادامه داد: 15 هزار دانش آموز تاکنون از طریق سایت همگام در کلاس های مختلف ثبت نام کرده اند.
وی با بیان اینکه کانون های فرهنگی و تربیتی نیز در پایگاه های اوقات فراغت به مشارکت پرداخته اند، اظهار کرد: بیشتر برنامه ها جنبه های مهارتی دارند و براساس علاقه دانش آموزان می توانند در این کلاس ها شرکت کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/161034/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد