پیام خراسان

آخرين مطالب

علوم انسانی؛ علمی که دنیا به آن نیاز دارد علمي

علوم انسانی؛ علمی که دنیا به آن نیاز دارد

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - در دنیای امروز به سمت جامعه و جهانی سوق داده می‌شویم که مشغولیت‌های فکری کم‌اهمیت‌تر از هر زمان دیگری است، حقایق تعمدا نادیده گرفته می‌شود، داده‌ها، به جای این که واقعیت را بنمایاند، به خاطر منافع کوتاه‌مدت دستکاری می‌شود، دورویی شایع است و شخصیت، دیگر خصوصیتی الزامی برای رهبر بودن نیست. خشنودی لحظه‌ای و موفقیت فردی جای تلاش برای خیر مشترک و رفع مشکلات عمومی را گرفته و گفت‌وگوی محترمانه و معقولانه، کمیاب شده است. سیستمی که مهارت، تجربه، داده، قضاوت، افشا، احترام و شخصیت در آن نایاب است، مشخص است که به دردسر افتاده است!
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، آموزش علوم انسانی می‌تواند نقش مهمی در اصلاح این وضعیت داشته باشد. اما آموزشی که محیطی بیافریند که در آن دانشجویان از نظر فکری بی‌باک باشند؛ نقادانه فکر کنند و قدرت تحلیل داشته باشند و قوانین خودشان، چشم‌اندازهای خودشان، باورهای خودشان و راه حل‌های خودشان را ترسیم کنند. آموزشی که واحدهای درسی‌اش نظرات دانشجویان را به چالش بکشد و حتی با باورهایی که عمیقا در وجودشان ریشه دوانده در تضاد باشد، آن‌ها را مغشوش و آشفته کند و راحتی‌شان را بر هم بزند. آموزشی که محصولش افراد خبره‌ای باشد که خارج از متن کتاب‌ها بیندیشند و پا را فراتر از مرزهای محدود و باریک یک رشته دانشگاهی بگذارند. پیچیدگی غنی جهان را ببینند و به چالش‌ها، پاسخ درست بدهند.
چرا علوم انسانی در عصر دیجیتال بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد؟
قرن‌هاست که آموزش عالی در اغلب نقاط جهان حول مطالعات تخصصی شکل گرفته و فلسفه سودمندبودن را دنبال می‌کند. هدف آن، تربیت نیروی کاری است که نیاز صنعت، مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی، مدارس و دانشگاه‌ها و خدمات عمومی را تامین کنند. اما اگر آموزش‌ها به شدت بر حرفه متمرکز باشند، بر سر جنبه‌های غیرکاری زندگی چه می‌آید؟
جیمز چانسکی، معاون برنامه‌های پیش‌دانشگاهی دانشکده مطالعات حرفه‌ای دانشگاه براون آمریکا می‌گوید: اصلی‌ترین آموزه علوم انسانی، این است که چگونه به همه چیز از جنبه‌ای متفاوت نگاه کنیم.
او می‌افزاید: دانش فراوان در مورد فقط یک مسئله و دانش بسیار اندک در مورد جهانی که در آن زندگی و کار می‌کنیم، باعث می‌شود خوب زندگی نکنیم.
ربات‌ها قرار نیست همه شغل‌ها را بگیرند. اما تازه‌ترین تخمین مک‌کنزی ( معتبرترین شرکت مشاور مدیریت جهانی است ) نشان می‌دهد در آینده‌ای نه چندان دور، از هر 10 پیشه، 6 تا بیش از یک‌سوم فعالیت‌هایشان را به ربات‌ها می‌‎سپارند. بنابراین دانشجویان از این می‌ترسند که کارفرمایان، مهارت‌های مبتنی بر فناوری را ترجیح دهند و به همین دلیل کمتر سراغ یادگیری علوم انسانی می‌روند. گزارش هیومنیتیس ایندیکتورز نشان می‌دهد تعداد مدارک علوم انسانی که در سال 2015 از سوی آکادمی هنر و علوم آمریکا اعطا شده پنج درصد کمتر از سال قبل و 9.5 درصد کمتر از سال 2012 بوده است.
مارک برتولینی، مدیر یک شرکت ، می‌گوید: متخصصان و مهندسان با هوش و با استعداد زیادی دیده‌ام که نمی‌توانند ایده‌ای را منتقل یا به یک محصول اقتصادی تبدیل کنند، چرا که قادر به برقراری ارتباط درست با مردم نیستند. مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای از کم‌ترین درجه اهمیت برای کارآفرینی برخوردارند. 
فرقی نمی‌کند چه چشم‌اندازی برای اقتصاد ترسیم کرده باشیم؛ ما همواره به دانش اساسی و توانایی تفکر و اخذ تصمیمات آگاهانه نیاز داریم. در بهترین حالت، برای اداره و استفاده بهتر از هوش مصنوعی به نیروهای انسانی نیاز خواهیم داشت. مهارت‌های پایه‌ای که در برنامه‌های علوم انسانی آموزش داده می‌شود- همچون برقراری ارتباط، همکاری، خلاقیت، تفکر منتقدانه، تفکر بین رشته‌ای و حل مسئله- همواره برای هر شرکتی اساسی و مهم‌اند.
مطالعه‌ای که در سال 2014 از سوی انجمن دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا انجام شد نشان می‌دهد 74 درصد از کارفرمایان مورد بررسی، فراگیری علوم انسانی را برای موفقیت در اقتصادی جهانی امروز ضروری می‌دانند. سه‌چهارم آن‌ها به دنبال افرادی هستند که توانایی حل مسئله، تفکر انتقادی، مهارت‌های نوشتاری و ارتباط کلامی خوبی دارند.
گزارشی که از سوی کمپین علوم اجتماعی بین المللی منتشر شده نشان می‌دهد 84 درصد از فارغ التحصیلان علوم انسانی سه ونیم سال بعد از اتمام تحصیلاتشان، مشغول به کارند. در مقابل این رقم، در بین فارغ التحصیلان رشته‌های پایه (علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات) 78 درصد است.
نرخ بیکاری در بین افرادی که به تازگی از رشته‌های علوم انسانی فارغ التحصیل شده اند، 5.2 درصد و برای 41 تا 50 ساله‌هایی که مدرک علوم انسانی دارند، 3.5 درصد است. 
استیو جابز، مدیر فقید اپل می‌گوید: این باور در گوشت و خون اپل حک شده که تکنولوژی به تنهایی کافی نیست. تکنولوژی با علوم انسانی پیوند خورده و این پیوند همیشه به نتایج شگفت‌انگیزی منتهی می‌شود.
روند آموزش علوم انسانی در جهان
علوم انسانی با وجود ریشه‌های یونانی‌اش، مدت‌هاست به عنوان یک سنت مشخصا آمریکایی شناخته می‌شود. این رشته با دانشگاه‌های علوم انسانی آمریکا پیوند خورده است. ردپای آموزش فلسفه در دانشگاه‌ها از زمان تاسیس آکسفورد و کمبریج به چشم می‌خورد، اما 59 درصد از برنامه‌های علوم انسانی در جهان بعد از سال 1990 پایه‌ریزی شده‌اند. 44 درصد از برنامه‌های آموزش علوم انسانی در خارج از ایالات متحده از سال 2000 به بعد، آغاز شده که رقم قابل توجهی است. علوم انسانی به شکلی کاملا بی‌سروصدا و غیرمنتظره در جهان در حال گسترش است. 
در طول دو دهه اخیر، علوم انسانی در کشورهایی مثل روسیه، هند، غنا، چین، اسرائیل، هلند، شیلی، بنگلادش و برزیل شیوع عجیبی داشته است. مکان‌هایی که از پیش نیز سابقه توجه به این علوم را دارند. شگفت آنکه این آسیا -و نه اروپا- است که بعد از آمریکای شمالی حضوری قدرتمند در این عرصه دارد. بر اساس نتایج مطالعات Global Liberal Education Inventory) GLEI)، آسیا مسئول 37 درصد از برنامه‌های آموزش علوم انسانی در جهان- بدون احتساب آمریکاست. سه‌چهارم برنامه‌های آموزش علوم انسانی در آسیا مربوط به چین، هند و ژاپن است. در عین حال برنامه‌های کم شمار، اما مهمی در کشورهای کمتر توسعه یافته همچون بوتان، افغانستان و بنگلادش دنبال می‌شود. علاقه دولت‌های مرکزی به بهبود تفکر نقادانه و خلاقیت در چین، باعث شده اصلاحاتی در آموزش علوم انسانی این کشور ایجاد شود که با برنامه‌های سنتی تقابل دارد. در خاورمیانه و کشورهای عربی، علوم انسانی عموما نوعی آموزش «به سبک آمریکایی» محسوب می‌شود. این ناحیه تنها 9 درصد از برنامه‌های علوم انسانی جهان- غیر از آمریکا- را به خود اختصاص داده است.
اروپا نیز 32 درصد از برنامه‌های آموزش علوم انسانی خارج از ایالات متحده را اداره می‌کند. کارگروه فدراسیون آکادمی‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی اروپا نقشه راه به‌کارگیری علوم انسانی و علوم اجتماعی در افق 2020 را ارائه کرده است.
در آمریکای لاتین، اقدامات آموزش علوم انسانی بیشتر با کلیسای کاتولیک مرتبط است و برخلاف بسیاری از برنامه‌های موجود، هیچ‌کدام زبان انگلیسی را به کار نمی‌برند.
برنامه‌های آموزش علوم انسانی در آفریقا هرچند از نظر تعداد انگشت‌شمارند، اما فرصت‌های دانشگاهی منحصربه فردی محسوب می‌شوند. بنیان‌گذاران علوم انسانی در این منطقه امیدوارند فلسفه توسعه اقتصادی و اجتماعی را در کنیا، مراکش، غنا و نیجریه تحت تاثیر قرار دهند.
تاریخچه آموزش علوم انسانی در کانادا از بسیاری کشورها بیشتر است. کانادا 12 برنامه آموزش علوم انسانی دارد که از هر کشور دیگری در جهان بیشتر است. با این حال به نظر می‌رسد این برنامه‌ها تاثیر کمی بر گفت‌وگو و توسعه آموزش عالی علوم انسانی در جهان داشته باشند.
منابع:
https://www.linkedin.com
https://www.theatlantic.com
https://www.nationalreview.com
https://www.nytimes.com
https://www.forbes.com
https://www.aaup.org
http://ideas.time.com/
https://www.wbur.org
http://ls1.berkeley.edu
https://www.aacu.org
https://blogs.brown.edu
https://collegeforamerica.org
https://www.collegexpress.com
https://www.unco.edu
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آموزش‌های مهارتی در جهاددانشگاهی ارائه می‌شود

فعالیت 60 شرکت پارک علم و فناوری خراسان در حوزه نفت و گاز

دیپلماسی علمی از مهمترین موضوعات دیپلماسی دنیاست

ظرفیت 800 نفری دانشگاه های خراسان شمالی در مقطع تحصیلات تکمیلی

ربیعی: دولت روحانی نبود، روسیه متحد آمریکا بود

رشد دندانی نامناسب نتیجه استفاده از پستانک و شیشه شیر

تشخیص افسردگی با انتخاب نوع غذا

توسعه دانشگاه گناباد به نسبت دیگر دانشگاه‌ها گسترده‌تر بوده است

انجام یوگا با پردازش عاطفی در مغز مرتبط است

ایجاد 14 هزار نفر اشتغال در طرح الگوی نوین مشاغل خانگی

آغاز ثبت نام در 7 رشته مقطع کاردانی علمی کاربردی بیرجند

مصرف بیش ‌از حد روغن‌ خطر ابتلا به انواع سرطان‌ را افزایش می‌دهد

ابتکاری جدید برای مقابله با امواج گرما

شرکت‌های دانش‌بنیان هیچ اهرمی برای دریافت مطالباتشان از دولت ندارند

خرمای قرمز خراسان جنوبی

کمبود دستگاه ماموگرافی بیماران شیروان و فاروج را رنج می‌دهد

خرمای قرمز خراسان جنوبی

کتاب "تاریخ و جغرافیای بلوک القور" رونمایی شد

بلوغ زودرس بر تراکم استخوان‌ها تاثیر می‌گذارد

افزایش 35 درصدی ظرفیت دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی

75 درصد دانش‌آموختگان علمی و کاربردی جذب کار شده‌اند

عدم امکان تدریس مدرسان فاقد کد در مراکز علمی کاربردی از مهر سال جاری

درمان آلزایمر و پارکینسون به کمک مدل‌های ریاضی

از مخالفان سرسخت افزایش ظرفیت پزشکی‌ام

سند راهبردی دانشگاه بیرجند در افق 1404 تصویب و ابلاغ شد

برای عناب

خراسان شمالی دستگاه درمان ناباروری ندارد

شکلات تلخ علائم افسردگی را کاهش می‌دهد

وقتی دانشگاه سبز گل می‌کارد

تبدیل بطری‌های پلاستیکی به پروتزهای اندامی سبک و ارزان‌

حضور 13 دانشگاه ایرانی در جمع 1000 دانشگاه برتر دنیا/ رتبه 6 دانشگاه فردوسی در بین دانشگاه‌های کشور

هدف اول ما از پرورش ملخ‌های صحرایی مصرف انسانی است/ این ملخ‌ها منبع پروتئین هستند

چگونه عیار یک رابطه عاشقانه را بسنجیم؟

ثبت موزه دانشگاه فردوسى در «ایکوم»

کمبود کلسیم با اختلال حافظه مرتبط است

انجام چند کار همزمان برای مردان و زنان به یک نسبت دشوار است

نوع زایمان نقش مهمی در شکل‌گیری میکروبیوم پوست کودک دارد

کاربرد هوش مصنوعی برای نظارت بر محصولات زراعی

قرار گرفتن دانشجو در محیط کار، رسالت دانشگاه علمی کاربردی است

هدف ما از ایجاد مرکز علمی کاربردی توسعه دانش کشاورزی است

برگزاری مدرسه تابستانی کارآزمایی بالینی با محوریت سلول‌درمانی در جهاددانشگاهی خراسان رضوی

مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد جزو 10 مرکز برتر کشور

خط قرمز دانشگاه علمی کاربردی برای مراکز جدید

لزوم توجه ویژه مراکز علمی کاربردی به مهارت‌آموزی و کارآفرینی

افتتاح 5 مرکز علمی کاربردی در خراسان رضوی

چرا ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی باید افزایش پیدا کند؟

اعتبار مدرک علمی کاربردی مثل دانشگاه‌های دولتی است/ دعوای مالی دانشکده خبر با بنیاد مستضعفان به ما ارتباطی ندارد

موسسه علمی کاربردی جهاددانشگاهی بیرجند، به عنوان مرکز برتر علمی کاربردی خراسان جنوبی شناخته شد

پیشگیری از عوارض پوستی با استفاده صحیح از کرم های ضدآفتاب

مهاجرت نخبگان ایرانی پایین‌تر از میانگین جهانی است