پیام خراسان

آخرين مطالب

در نشست گفت‌وگوی شهرها مطرح شد؛

مشهد؛ آغازکننده گفت‌وگوی شهرها اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - شهردار مشهد گفت: سیاست‌های شورای شهر و پتانسیل‌های شسهر مشهد سبب شده است که این شهر آغازکننده گفت‌وگوی شهرها باشد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، ظهر امروز محمدرضا کلائی در نشست گفت‌وگوی شهرها در باغ گیاه‌شناسی مشهد اظهار کرد: ارتباط بین شهرها و مردمی که در شهرهای دارای پیوند فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر وجود دارند در زندگی امروز قابل کتمان نیست و همین مساله ضرورت گفت‌وگو بین شهرها در شرایط متفاوت را بیشتر می‌کند. همچنین از دیگر مزایای این گفت‌وگو می‌توان به این مساله اشاره کرد که بسیاری از مسائل مردم شهرها که توسط دولت‌ها یا مجاری دیگر قابلیت حل و فصل ندارد، از این طریق حل خواهد شد.
وی افزود: مشهد به دلیل وجود مضجع شریف امام رضا به شهر گفت‌وگو مفتخر شده است و همچنین سیاست‌های شورای شهر و پتانسیل‌های این شهر سبب شده است که مشهد آغازکننده این گفت‌وگو باشد و با همکاری تمامی بزرگواران حاضر در این جلسه و کسانی که در این مسیر به ما ملحق خواهد شد بتواند تمام ساکنین این شهرها را از منافع این گفت‌وگو بهرمند سازد.
یکی از مهمترین محورهای این گفت‌وگو باید سرمایه گذاری و استقبال از سرمایه گذاران از کشورهای اسلامی در مشهد مقدس باشد
در بخش دیگری از این نشست محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: با توجه به آموزه‌های دینی و آنچه قرآن کریم به ما سفارش کرده‌اند مبنی بر اینکه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا» و آثار توسعه نظم نوین جهانی که به دنبال یکسان‌سازی فرهنگی در کل جامعه است، ما نیز برای حفط مرزهای هویتی خود و تاکید بر آثار و عناصر فرهنگی دین اسلام ضرورت دارد که در کنار یکدیگر باشیم و با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.
وی اضافه کرد: بسیار خوشحالیم که بعد از انتخاب شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی از طرف سازمان آیسسکو، برای دومین بار در خدمت شهرداران شهرهای جهان اسلام و نمایندگان شهر های اسلامی در مشهد مقدس هستیم. شورای اسلامی شهر مشهد در حوزه دیپلماسی شهری به این اعتقاد دارد که در حوزه‌های گردشگری، انتقال تجربیات، صدور خدمات مهندسی و فنی این ارتباط و گفت‌وگو را در قالب بررسی کارشناسی دنبال کنیم و انشالله از این ظرفیت و توان برای رسیدن به وحدت و انسجام ملی که در راستا ماموریت دینی و مردمی ماست، حرکت کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین محورهایی که باید مبنا این گفت‌وگو قرار بگیرد، سرمایه گذاری و استقبال از سرمایه گذاران از کشورهای اسلامی در مشهد مقدس است. مکان برگزاری این نشست با مشارکت شهرداری مشهد با یکی از سرمایه‌گذاران عرب مسلمان منطقه شکل گرفته است و در این تبادل نظر و مشارکت توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که یکی از امکانات گردشگری را برای گردشگران و مسلمانان فراهم کنیم.
روابط بیشتر و همکاری عمومی، علمی و فرهنگی در جهت حل مشکلات
در بخش دیگری از این نشست رفعت مسعود، سفیر پاکستان تصریح کرد: امروز منطقه با مشکلات اقتصادی، امنیتی و سیاسی مواجه است برای حل این مشکل یک راه وجود دارد و آن هم روابط بیشتر و همکاری عمومی، علمی و فرهنگی است. برای ایجاد ارتباط، تنها یک امضا کافی نیست بلکه ما باید برنامه‌هایی انجام دهیم.
نبیل عبدالحسین دخیل، شهردار نجف اشرف در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: شهر نجف به دلیل موقعیت و امتیاز خاص خود، از این جریان استقبال می‌کند و زمینه سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این شهر وجود دارد. ما در این شهر شاهد زیارت و سیاحت میلیونی به خصوص به دلیل زوار ایرانی در شهر مشهد هستیم و از شهرداری مشهد برای اشتراک توانمندی در زمینه ایجاد امکانات لازم برای استقبال از زوار ایرانی در شهر نجف دعوت می‌کنیم.
تبادل سالانه 9 میلیون زائر میان کشور عراق و مشهد
در ادامه راجح صابر عبود الموسوی، سفیر عراق گفت: ما از این گفت‌وگوها بین شهرهای اسلامی در شهر مشهد استقبال می‌کنیم. در کشور عراق چهار شهر مهم زیارتی شامل کربلا، نجف، سامرا و کاظمین وجود دارد که بستر خوبی برای گفت‌وگو شهرداری‌های این شهرها به جهت سازماندهی و ارائه تجربیات در زمینه مدیریت در حوزه شهروندی است. حضور مهمان‌های گرامی که از عراق تشریف آوردند نشان‌دهنده عمق روابط صمیمانه مسئولین ایرانی و عراقی است و فراتر از روابط رایج بین کشورهای دوست در زمینه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و ملی است. در ایام زیارت اربعین حدود سه میلیون زائر ایرانی به عتبات عالیات سفر می‌کنند و در باقی ایام سال نیز حدود دو میلیون زائر و به وطور کلی سالانه پذیرای پنج میلیون زائر ایرانی هستیم. همچنین پیش‌بینی می‌شود چهار میلیون زائر عراقی به ایران سفر می‌کنند و مجموعا 9 میلیون تبادل زائر سالانه بین این دو کشور صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده عمق روابط دو ملت است که در دنیا منحصر به فرد است. 
در بخش دیگری از این نشست محمد درغام ، رئیس اتحادیه شهرداران ضاحیه بیروت، بیان کرد: بنده بارها به مشهد سفر کرده‌ام و هر بار وضعیت این شهر از گذشته بهتر بوده و این موضوع غیر از آن چیزی است که افراد در خارج از ایران از آن مطلع هستند و این گفت‌وگوها برای انتقال تجربیات بسیار مفید است.
سید نورالله راغی، سرکنسول افغانستان در مشهد مقدس در بخش دیگری از این نشست خاطرنشان کرد: خواهر خوانگی شهرهای افغانستان با مشهد به دوران تاریخی اوج مدنیت خراسان بر می‌گردد و در حقیقت گفتگو ‌شهرها آغازگر گفتگو مدنیت‌ها است. نگرانی‌هایی در حفظ محیط زیست و حیات وحش در شهرداری‌های شهر مشهد و افغانستان مطرح است.
ضرورت همکاری و گفت‌وگو با شهرداری مشهد
در ادامه حمد حسن، رئیس اتحادیه شهرداران بعلبک عنوان کرد: شهر بعلبک روابط بین‌المللی قوی و مستمری با کشورهای غربی، اروپایی، آسیایی و سایر کشورهای عربی دارد اما تبادل تجربیات در حوزه مدیریت شهری و تکنولوژی با جمهوری اسلامی ایران و شهرداری مشهد تفاوت و ویژگی خاصی دارد و آن وحدت و اشتراکات فرهنگی، مشکلات محیط زیستی مشترک است که ضرورت همکاری و گفت‌وگو با یکدیگر را دوچندان می‌کند. همچنین مسائل سیاسی و تجربیات مشترک در مقابل جنگ با استکبار جهانی، جنگ نرم و بحرین دارد. 
سالانه 14 تا 15 میلیون زائر به کربلا تشرف پیدا می‌کنند
در بخش دیگری از این نشست محمد حمزه حسین، معاون شهردار کربلا گفت: سالانه 14 تا 15 میلیون زائر به کربلا تشرف پیدا می‌کنند و این موضوع مستلزم تبادل نظر و استفاده از تجریبات یکدیگر برای پذیرایی از زائران است و از شهرداری مشهد خواهشمندیم برای مذاکره و عقد قرارداد در جهت توسعه استفاده از امکانات برای پذیرایی از زائران با ما همکاری‌های لازم را داشته باشند.
در پایان محمدرضا کلایی در جمع‌بندی نشست اظهار کرد: صحبت‌ها همگی بر همکاری و توسعه شهرها به منظور استفاده از امکانات متقابل است و این جلسه آغازی مناسب برای گفت‌وگوی دوجانبه در مراحل بعد است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/162602/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی