پیام خراسان

آخرين مطالب

قدم به قدم با گردشگران در روئین خراسان شمالی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- کوچه های پیچ در پیچ و پله پله، بافت قدیمی و زیبا، باغ های سیب و انگور، جوشش چشمه و صدای قدم های رود، گنجشک هایی که عشق می خوانند و جیرک جیرک هایی که ریز ریز می خندند، باد ملایمی که می وزد و خلاصه ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم داده اند تا زیبایی های روئین زیباتر به چشم بیاید.

سبز مثل باغ‌های روئین
پا به این روستا که بگذاریم از شیب ملایم و گاه تند آنکه بالا برویم و به سرچشمه این روستا می رسیم جایی که سرسبزی باغ‌های سیب، گیلاس، گردو، انگور، گلابی، هلو و زردآلو سواد زیبایی شناسی را بالا می‌برد.
یا ابرها و کوه آنقدر پایین آمده‌اند که می‌توان آنها را با دست لمس کرد و یا گام‌های ما ارتفاع گرفته‌اند و به ابر و کوه می رسند. دستت را که به سمت آسمان ببری در دست‌هایت ابرها خانه می‌کنند و قدم که برداری می‌توانی زیر پایت قله را حس کنی.
روئین ماسوله ای اسفراین
روستای روئین، پایتخت نساجی ایران است. این روستای زیبا در 26 کیلومتری شمال شهر اسفراین و 52 کیلومتری جنوب شرقی شهر بجنورد در یکی از دره‌های دامنه جنوبی آلاداغ به نام دره روئین واقع شده است.
در این روستا، خانه‌ها پلکانی ساخته شده است، بام یکی حیاط دیگری است و در این شکل از زندگی روحیه مسالمت آمیز مردم حتی در برخوردهای مهربانه آنها هم دیده می‌شود.
در هر گوشه این روستا شاخه‌هایی از رودهای دائمی روئین ترانه خوان و سرخوش عبور می‌کنند و درختان چنار کهنسال و توت‌های قدیمی سایه خود را گسترانده‌اند.
بارگاه امام زاده اسحاق مانند نگینی بر تارک این روستای ماسوله‌ای خراسان شمالی می‌درخشد و همه خیابان‌ها سنگفرش و کوچه‌های پلکانی و قدیمی به این بارگاه می‌رسد. در کنار این مکان مقدس درخت توت قدیمی سایه دارد که همیشه محل نشستن سالمندان این روستاست.
از تابستان داغ در این روستای زیبا خبری نیست و نسیم چنان با محبت دست نوازش بر چهره ات می‌کشد که آرزو می‌کنی کاش این همه لطف و طنازی جاودانه باشد بادهای خشک و سرد زمستان روئین را هم مهربان کند.
چادرشب ابریشمین پایتخت نساجی
گفته شده روستای روئین اسفراین بیش از 500 سال قدمت دارد و در روزهایی نه چندان قدیم این روستا به اندازه‌ای درخت سیب داشت که چهره اش شکوفه باران می‌شود و حتی از آن با نام روستای شکوفه‌های سیب نیز یاد می‌کردند.
اکنون هم باغ‌های سیب این روستا فراوان دیده می‌شود اما تراکم قدیم را ندارد و هر چه از مساحت باغ‌ها کم شده به مساحت خانه باغ‌ها افزوده شده است.
این روستا خاستگاه بافته داری است و از مهم تر چادرشب و چادر شب ابریشمی آن زبانزد خاص و عام است.
مهر اصالت یونسکو برای صنعت نساجی
روئین در سال 1389 به عنوان اولین روستای نساجی سنتی و پایتخت نساجی کشور شناخته و انتخاب شد و به گفته اهالی در این روستا بیش از 300 دستگاه چادرشب بافی با بافندگانی که شب و روز مشغول به تولید پارچه چادر شب، حوله و شال وجود دارد و بافندگان هم به شکل سنتی و هم به صورت صنعتی این میراث را ادامه می‌دهند به طوری که افزون بر 250 خانوار ساکن در روستای روئین در بخش نساجی سنتی از جمله بافت چادرشب مشغول هستند و صنعت نساجی سنتی آن مهر اصالت یونسکو نیز دریافت کرده است.
اقتصاد گردشگری
این روزها پای همه دوستداران طبیعت و روستا گردان به روئین باز شده است و اهالی که طعم اقتصاد گردشگری را چشیده‌اند با تبدیل منازل روستایی به اقامتگاه‌های بومگردی، رستوران سنتی و حتی قهوه خانه و مراکزی برای استفاده گردشگران از اینترنت و گیم سعی دارند به روز باشند و به نیازهای گردشگران توجه کنند.
اگرچه این روستا زیباست اما نمی‌توان از برخی از کاستی‌های آن عبور کرد و از نواقص زیر ساختی چشم پوشید. راه دسترسی به این روستا در برخی قسمت‌ها نیاز به ساخت و تابلو و رفع نقاط پرخطر دارد و در داخل روستا نیز با وجود کارهایی که انجام شده، سنگفرش‌های زیبا و نماهای کاهگلی سنتی که به شکل مدرن اجرا شده است اما ناگهان کاستی‌ها رخ می‌نماید و در هنگام گام برداشتن در مسیر زیبای سنگفرش شده نقاطی را می‌بینیم که نه تنها سنگفرش ندارند بلکه حتی مسطح نیستند. در واقع زیرساخت‌های این روستا به ویژه در راه دسترسی به اقامتگاه‌های بومگردی که باید کامل‌تر باشد تکمیل نیست.
بخش خصوصی در وسط میدان
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در مورد این روستا می‌گوید: رویکرد دولت در مناطق نمونه و روستاهای هدف گردشگری استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
علی کاظمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار می‌کند: دولت با فراهم کردن زیرساخت‌هایی مانند راه دسترسی و ارائه خدمات زیرساختی شرایط را برای ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این بخش فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه روستاهای هدف گردشگری با دارا بودن ویژگی‌هایی مانند داشتن جاذبه‌های گردشگری خاص انتخاب شده‌اند، افزود: مشارکت دادن جوامع محلی و روستاییان این روستاها در طرح‌های مختلف گردشگری یکی از اهدافی بود که در این روستاها دنبال شد و اکنون نگاه روستاییان نیز به بخش گردشگری با ارائه امکانات مختلف زیرساختی و طرح‌های مشارکتی که بهره اقتصادی نیز دارد و توسط دولت انجام شد، تغییر کرده است.
وی با بیان اینکه ایجاد اقامتگاه، سفره خانه‌های سنتی و معرفی قابلیت‌های مختلف این روستاها با دست سرمایه گذاران و با اولویت خود روستاییان انجام می‌شود می‌گوید: برخی زیرساخت‌ها هنوز هم به دست دولت تامین می‌شود مانند ساخت راه دسترسی روستای هدف گردشگری روئین اسفراین که با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون ریال در برنامه‌های تابستانی این اداره کل است.
کاظمی خاطرنشان می‌کند: تابستان امسال در روئین جشنواره فرهنگی گردشگری با هدف معرفی این روستا در سطح کشور برگزار می‌شود و امسال از محل اعتبارات دولتی راه دسترسی، رفع نقاط حادثه خیز و نصب تابلوها در روستاهای هدف گردشگری دنبال خواهد شد.
وی از بومگردی به عنوان پدیده‌ای جدید در گردشگری نام برده و خاطرنشان می‌کند: این اداره کل برخی نیازهای این بخش را مانند آموزش، ارائه تسهیلات و اعزام داوطلبان به نمایشگاه‌های مختلف برای کسب تجربه و معرفی استان پاسخ داده است و یکی از روستاهایی که در این مورد وضعیت خوبی دارد روئین است و هم اکنون در این روستا 9 اقامتگاه بومگردی فعال است و ایجاد 3 اقامتگاه نیز در مراحل پایانی خود قرار دارد.
به گزارش ایرنا این روستای خوش آب و هوا و منحصر به فرد با توجه به نوع معماری، بافت تاریخی و هم چنین رونق صنایع دستی و آب و هوای خوب، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و به عنوان روستای هدف گردشگری تعیین شده است.
این روستا با موافقت سازمان میراث فرهنگی در سال 91 به عنوان منطقه نمونه ملی گردشگری نیز انتخاب شد و با ارتقای روستای هدف گردشگری روئین اسفراین به منطقه نمونه ملی گردشگری، توسعه امکانات زیرساختی این منطقه با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی برای ماندگاری گردشگر در روستا و ایجاد اشتغال برای ساکنان آن شتاب گرفت. افزون بر 250 خانوار ساکن در روستای روئین در بخش نساجی سنتی از جمله بافت چادرشب مشغول هستند و صنعت نساجی سنتی آن مهر اصالت یونسکو نیز دریافت کرده است. بیش از 500 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند.
ب / ‏‬ 6042

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/163006/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - سه شنبه 28 فروردین

راه اندازی 9 سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی

ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم

دستگیری 3 سارق احشام با 9 فقره سرقت در اسفراین

طرح انتقال آب‌های زیرزمینی خراسان شمالی چهار هزار میلیارد ریال اعتبار گرفت

نمایی از جنس حمایت در فرهنگ و هنر شیروان

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 28 فروردین 1403+ جدول

گردشگری بومی و نقش آن در شکوفایی اقتصاد مناطق

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 28 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

حسرت زندگی نزیسته در جنگل پرتقال

گلایه‌های نماینده ولی فقیه از تخریب جنگل در مازندران

فعال بودن 12 اقامتگاه بومگردی در تربت حیدریه

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون فراهم شده است

زائرسرای استان مرکزی در مشهد مقدس 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

ثبت‌ نام اولیه دوچرخه‌های اشتراکی بایدو رایگان شد

استخراج بیش از 2میلیون تن زغال سنگ کک شو از معادن خراسان جنوبی

انعقاد تفاهم نامه بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و بهسازی و نوسازی بافت تاریخی بیرجند

«مشکل واقعی» ترامپ با قاضی پرونده خود در منهتن

برخی جاده‌های خراسان رضوی مه گرفته است

آمادگی مشهد برای راه اندازی شهرجهانی نوآوری و فناوری‌های صنایع فرهنگی کشور

وبینار تخصصی ترانزیت و مدل سازی حمل­ و نقل بار برگزار می شود

◄ الحاق 5 هزار هکتار زمین به محدوده شهرهای خراسان جنوبی

راه اندازی  9 سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی

استخراج 2 میلیون و 650 هزار تُن زغال سنگ از معادن خراسان جنوبی

اعزام 170 زائر کرمانشاهی به حج عمره

اعتبار 4000 میلیاردی طرح انتقال آب‌های زیرزمینی در خراسان شمالی

161 واحد مسکن مددجویان کمیته امداد در خواف به بهره برداری رسید

اعتماد : بعد از انقلاب، یک میلیون هکتار از جنگل های کشور نابود شده است

ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم

بانوان هنرمند با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی دیدار می‌کنند

رنگین شدن دشت‌های انابد با شکوفه‌های کلزا + تصاویر

برای اولین بار: اعلام سازوکار محرومیت تیمها از تماشاگران

فرماندار مشهد: پیگیر کار مردم در میزهای خدمت باشید

مروری بر آخرین تیم‌هایی که برای اولین بار در پنج لیگ معتبر اروپایی قهرمان شده‌اند

واگذاری بیش از 33 هزار واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

عملیات «وعده صادق» دنیا را تکان داد

تجمع مردم خواف در حمایت از حمله موشکی سپاه به اسرائیل غاصب

اعزام 2 بوکسور خراسان شمالی به مسابقات بیشکک قرقیرستان

اعزام بیش 3 هزار یزدی به سرزمین وحی

ثبت دو اختراع برای نخستین بار در رشته طراحی شهری توسط نخبه دانشگاه ارومیه

«وعده صادق» انتقامی که دل ملت ایران را شادمان و دشمن را ناتوان کرد

فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در منطقه آزاد دوغارون ایجاد می‌شود

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

خانه دار شدن مددجویان در خراسان شمالی

مدیرمسئول سازندگی در دادگاه مجرم شناخته شد

بهره برداری از هزار و 427 واحد مسکن محرومان در خراسان جنوبی

راز تمیزترین هوای زمین