پیام خراسان

آخرين مطالب

زراعت چوب فرصتی تا جنگل‎ها نفس تازه کنند سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- صنوبرها راه نجات جنگل‎ها شده اند و اکنون می‌توان امیدوار بود که جنگل‌ها نفس بکشند و احیا شوند و آیندگان هم از منافع وجودی جنگل‌ها بهره مند شوند.

بذر طرح ملی «زراعت صنوبر» در سال 84 کاشته شد تا بتوان به جای برداشت بی رویه از جنگلها راه نجاتی برای قطع آن شود و البته این طرح از آن زمان تاکنون، گاه تند و گاهی کند در همه کشور از جمله خراسان شمالی به اجرا درآمده است.
این طرح اگرچه در ابتدای کار با استقبال چندانی مواجه نشد اما با اجرای طرح تنفس جنگل ها، این روزها زمان رونق خرید چوب از آن دسته افرادی است که 7 سال پیش نهالی کاشته و منتظر مانده اند تا صنوبرهایشان به بار بنشیند و ثمره آن را ببینند.
صنایع چوبخوار
صنوبرها در کنار مزارع قد می کشند و ردیف به ردیف مثل یک کمربند سبز رشد می کنند. اینها نشان می دهد که این طرح ملی در استان ریشه دوانده است. طرحی که مسئولان استانی و حتی کشوری سازمان جنگل ها اعتقاد دارند اگر اعتبارات وعده شده به آن به موقع می رسید اکنون پا به پای برنامه ششم حرکت کرده بود و حتی می شد در صنعت چوب حرف های زیادی هم برای گفتن داشت.
هر چند هنوز هم دیر نیست و کاشت صنوبر برای تامین تقاضای صنایع چوب می تواند حداقل بازار این استان را از واردات چوب از استان های دیگر بی نیاز کند و حتی نیاز بازارهای استان های دیگر در این زمینه را هم تأمین کند.
به گفته یک کارشناس جنگل و مرتع، نیاز سالانه چوب کشور 14 میلیون مترمکعب است که اکنون تنها 5 تا 6 میلیون مترمکعب آن را می توانیم تأمین کنیم و همین نیاز خود از دلایل اصلی تخریب جنگل ها و قطع غیرمجاز درختان آن بود.
حمید صفاری در ادامه افزود: این نیاز باید به گونه ای تأمین می شد و بر همین اساس طرح زراعت چوب و توسعه کشت صنوبر، که گونه ای مقاوم و مطلوب بود در استان ها کلید خورد.
به گفته این کارشناس جنگل و مرتع، کاشت صنوبر و یا همان سپیدار، در استان خراسان شمالی پیشینه تاریخی دارد و از دیرباز کشاورزان این استان به کاشت صنوبر در اطراف زمینهای کشاورزی اقدام و از ثمره آن استفاده می کردند.
طرح نو
وی اظهار داشت: اکنون اما برای اقتصادی کردن این بخش، طرحی نو درانداخته اند که با آموزش هایی برای صنوبرکاران منطقه همراه بوده است.
صفاری به بند «ب» ماده 148 قانون برنامه پنجم اشاره کرد که براساس آن باید سالانه 30 هزار هکتار زراعت چوب در کشور اجرایی می شد و افزود: این در حالی بود که تنها بخشی از این برنامه عملیاتی شد و از دیگر سو آنچه که در برنامه ششم نیز به این امر اختصاص داشت، به علت کمبود اعتبار محقق نشد.
وی اظهار داشت: اما در نظر گرفتن امتیازاتی چون اعطای تسهیلات بانکی با سود 8 درصد و بازپرداخت از سال ششم اجرای طرح، تامین نهال اصلاح شده از گونه های زودرشد، تخصیص یارانه، توسعه پوشش بیمه ای، ارائه خدمات فنی و اجرایی که از مکانیزم های حمایتی و تشویقی برای اجرای این طرح در برنامه های پنجم و ششم است، نیز تا حدی به ترغیب کشاورزان به اجرای این برنامه کمک کرد.
به گفته این کارشناس، برای تحقق طرح توسعه زراعت چوب باید اعتبارات پشتیبانی برای تقویت زیرساختهای اراضی، ایجاد برنامه های آموزشی و ترویجی، تامین به موقع اعتبارات پیش بینی شده، رفع مشکل ضوابط و دستورالعملهای دست و پاگیر بانکی نیز مدنظر قرار گیرد.
یکی از افرادی که پا در این عرصه گذاشته و به کار زراعت چوب اشتغال دارد، به مشکلات طرح اشاره کرد و گفت: خواب سرمایه در این بخش 5 تا 7 سال است و در کنار هزینه هایی که در این زمان طولانی باید پرداخت شود هیچ تضمینی نیست که چوب تولید شده از کشاورز خریداری شود.
علی وحدانی بر این باور است که در واقع صنایع چوب در خراسان شمالی تا آن حد رشد نکرده که متضمن خرید تولیدات افرادی شود که 7 سال فقط برای نگهداری و پرورش درختان هزینه کرده اند.
وی با بیان اینکه در خراسان شمالی نهال رایگان به کشاورزان داده می شود، خاطرنشان کرد: با این حال و اگر چه این رویکرد می تواند به تشویق کشاورز به تولید منجر شود اما باید صنایع به دنبال خرید مستقیم از کشاورز باشند اما متأسفانه در اینجا هم پای دلالان وسط است و دولت هم مستقیم چوب های کشاورزان را نمی خرد.
صبر باید کرد
یکی کشاورز در بخش حصارگرمخان بجنورد که بخشی از کشتزارهای خود را به کشت صنوبر اختصاص داده، گفت: صنوبرکاری درآمد خوبی دارد.
شاهرضا ابراهیمی با بیان اینکه هزینه های کارگری در این کشت پایین و نیاز به رسیدگی کم است، ادامه داد: همین مساله کافی است تا کشاورز از کشت یک محصول پرزحمت به سمت صنوبر برود.
وی افزود: یک هکتار زراعت صنوبر بعد از 7 سال حدود یک میلیارد ریال درآمد خواهد داشت که سالانه نزدیک به 120 میلیون ریال می شود.
وی با بیان اینکه در کنار کشت صنوبر، به کشت محصولات زودبازده نیز می پردازد، خاطرنشان کرد: 8 سال انتظار برای به ثمر نشستن درخت، آن هم در حالی که ممکن است بازار فروش با مخاطراتی مواجه شده و یا صنوبرها روی دست کشاورز بماند خطرپذیری بالایی می طلبد اما صنوبرکارها تن به این خطر می دهند.
وی ادامه داد: کشت صنوبر در استان ما به شکل سنتی انجام می شود اما روش های علمی و اصولی هم به متقاضیان آموزش داده می شود.
ابراهیمی یکی از مشکلات تولید چوب در خراسان شمالی را، نبود صنایع سلولزی دانست و اظهار داشت: هزینه حمل چوب از این استان به خراسان رضوی و گلستان گران است در حالی که یکی از مسائلی که موجب حفظ ارزش افزوده چوب می شود وجود صنایع فراوری است و اگر چه تسهیلاتی برای هر هکتار از اراضی زیر کشت در نظر گرفته شده، اما مساله مهم بازار خرید است که باید از همان ابتدا به فکر آن بود.
وی گفت: گاهی با توجه به خواب سرمایه، افزایش هزینه های معیشتی کشاورزان و قیمت تمام شده تولید کشاورزان با تنگنا مواجه می شود و برخی با کفبر کردن درختان صنوبر، به کشت درختان سیب و هلو مبادرت می کنند.
رویای سبز احیای جنگل
با آغاز اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال که بهره‌برداری از درختان را تا 10 سال آینده ممنوع کرده، یک نگرانی بزرگ هم ایجاد شده و آن افزایش قاچاق چوب است.
از سوی دیگر، آغاز طرح تنفس، فرصت ارزشمندی برای رونق‌گرفتن زراعت چوب ایجاد می‌کند؛ زراعتی که سابقه طولانی در کشور دارد و زارعان در زمین‌های شخصی خود صنوبرها را برای بهره‌برداری صنعتی کاشته و برداشت می‌کنند. با رونق‌یافتن زراعت صنوبرها، هم بهره اقتصادی نصیب زارعان می‌شود و هم طرح تنفس جنگل، دوره 10 ساله خود را بهتر طی می‌کند.
گفته شده است بعد از اتمام زمان ممنوعیت برداشت، اتکای به زراعت چوب در بهره‌برداری‌های صنعتی، مستحکم‌تر می‌شود و درختان جنگلی پابرجا خواهند ماند. دولت تدابیری برای افزایش رونق زراعت چوب درنظر گرفته اما کارشناسان معتقدند زیرساخت و بستر قدرتمندی برای رسیدن به این اهداف لازم است.
باز هم مشکل اعتبار
رئیس اداره جنگلداری و جنگلهای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی هم با بیان اینکه سالانه بسته به اعتبار موجود، نهال رایگان بین متقاضیان توزیع می شود، گفت: پارسال 35 و امسال 70 هزار اصله نهال رایگان صنوبر بین بهره برداران توزیع شد و این روند در سال های قبل هم بوده است.
ابراهیم محمودی افزود: این نهال ها بر اساس قرارداد منعقد شده با بهره برداران در اراضی مستثنیات و اراضی مستعد کشت توزیع می شود.
وی با بیان اینکه امسال 75 هزار اصله نهال صنوبر بین متقاضیان توزیع شده، اظهار کرد: این نهال ها در 88 هکتار از اراضی استان کاشته می شود.
وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح تنفس جنگل، زراعت چوب اهمیت ویژه ای پیدا کرده است اما مشکلی که در سال های قبل بود و امسال تا حدودی برطرف شده، تأمین آب است و به همین دلیل کاشت صنوبر بیشتر در حاشیه رودخانه ها و مناطقی که آب به اندازه کافی وجود دارد، عملیاتی می شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت زیادی برای توسعه زراعت چوب در خراسان شمالی وجود دارد، افزود: در این بخش اگر اعتبارات کافی وجود داشت می توانستیم هم گام با برنامه های پنجم و ششم قدم برداریم.
وی فاروج و مانه سملقان را از جمله شهرستان هایی دانست که زراعت چوب در آنها رونق بیشتری دارد و افزود: با اجرای طرح تنفس جنگل ها، بهره برداران ما از نظر بازار مشکلی ندارند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به کیفیت خوب چوب خراسان شمالی، حتی برخی از کارخانه ها خود مستقیم وارد خرید چوب از بهره برداران شده و یا با توزیع نهال رایگان به طور مستقیم با این افراد قرارداد تولید و خرید چوب منعقد می کنند.
هنوز از هدف دوریم
رئیس اداره جنگلداری و جنگلهای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی به اهداف برنامه ششم توسعه در این خصوص اشاره کرد و گفت: هدف گذاری زراعت چوب در خراسان شمالی تولید چوب در مساحت 2 هزار و 220 هکتار از اراضی این استان بود اما در سال های قبل به علت نبود اعتبار کمتر از 200 هکتار این رقم محقق شده است.
محمودی افزود: امسال با توجه به اینکه ممکن است اعتبارات این بخش افزایش یابد برای اجرای 45 درصد از آنچه که در برنامه ششم هدفگذاری شده است، اقدام خواهیم کرد.
وی در مورد اثرات مثبت توسعه زراعت چوب بر جنگل های خراسان شمالی نیز گفت: اگر چه احیای جنگل ها با توسعه زراعت چوب ممکن می شود اما در خراسان شمالی و پس از تأسیس استان، روند کاهش جنگل به علت قطع درختان بسیار کم شده است و همه جنگل های ما طرح حفاظتی دارند.
محمودی گستره جنگل های خراسان شمالی را 434 هزار هکتار عنوان و بیان کرد: تمام این محدوده حفاظت می شود و حتی برخی مناطق قرق و مناطقی مانند خمبی و سرانی نیز قرق دائم است.
وی خاطرنشان کرد: زراعت چوب در مجموع اثر منطقه ای و ملی دارد و تولید چوب با توجه به اینکه نیاز ما به چوب بیش از آن چیزی است که در داخل تولید می شود، می تواند در احیای جنگل ها و کاهش برداشت از درختان جنگل های کشور تأثیر زیادی داشته باشد.
جنگل ها ریه های زمین هستند و اگر می خواهیم ریه های زمین سالم مانده و ما خوب نفس کشیده و هوای سالم داشته باشیم، جاری شدن سیلاب ها آسیب زا نباشد، به سوی انقراض حیات وحش قدم برنداریم و از همه مهمتر اینکه این منابع طبیعی را برای آینده حفظ کنیم باید هر قدمی که برای توسعه جنگل ها برمی داریم حساب شده و علمی باشد و زراعت چوب از جمله طرح هایی است که علاوه بر تامین نیاز صنایع چوب استان و کشور، می تواند به احیای جنگل ها کمک کند.
ب/5132

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/164131/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی