پیام خراسان

آخرين مطالب

نشست هیات نمایندگان اتاق های بازرگانی کشور در مشهد برگزار شد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- نشست اعضای هیات نمایندگان دوره نهم اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز یکشنبه در مشهد برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این مراسم گفت: اتاق بازرگانی در دوره نهم فعالیت خود به دنبال ایجاد یک تحول است، بازبینی در نگرش‌ها، رویه‌ها و ساختارها از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار اتاق قرار گیرد و نقش آفرینی مؤثر و سازنده در فضای اقتصادی و اصلاحات درون سازمانی باید به دو هدف اصلی برای اعضای اتاق بازرگانی تبدیل شود.
غلامحسین شافعی افزود: شعار دوره نهم اتاق بازرگانی ایران، اتاق شاخص و تصمیم ساز است، این اتاق به دنبال شفاف سازی، ینده نگری، خرد جمعی، صراحت بیان و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی است.
وی اظهار داشت: اتاق نهم در راستای مطالبه گری از حاکمیت، اولین مطالبه خود را باید بر مبنای شفافیت و مبارزه با فساد قرار دهد زیرا ریشه همه مشکلات، رویه‌ها و رانت جویی ضد تولید است.
وی گفت: هر سیاستی در بستر فسادآلود می‌تواند به ضد خودش تبدیل شود و کارکرد اصلی خود را از دست بدهد لذا نخستین مطالبه اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی، مبارزه جدی با رویه‌های فساد و شفاف سازی در توزیع منابع بانکی، واگذاری اموال دولت، مزایده‌ها و مناقصه‌ها و تخصیص منابع ارزی است.
شافعی افزود: در این مسیر اتاق بازرگانی ایران و اتاق‌های شهرستان‌ها باید هر گونه اقدام لازم را در جهت کمک به حاکمیت در دستور کار قرار دهند، شفاف سازی و مبارزه با هر گونه رانت جویی باید از داخل این اتاق‌ها شروع شود و مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی اظهار داشت: در این راستا نیازمند اجرای یک آئین نامه حرفه‌ای هستیم که تدوین آن توسط هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران انجام شده و امیدواریم به زودی تقدیم اعضای هیأت نمایندگان اتاق‌ها شود.
وی گفت: بکارگیری علم و تجربه در تصمیم سازی و ارائه راهکارها در شرایط کنونی ضروری است، شرایط اقتصاد فعلی ضرورت پررنگ شدن نقش اتاق در تصمیم سازی ها و تعامل بیشتر با حاکمیت را دوچندان کرده است.
شافعی افزود: در دو سال اخیر برخی سیاستگذاری ها و ادامه راهکارها برای حل و فصل مشکلات از طریق آزمون و خطا و با هزینه‌های هنگفت برای همه بویژه تولیدکنندگان و قشر آسیب پذیر جامعه انجام گرفته است.
وی اظهار داشت: اتاق نهم با بهره گیری از خرد و تجربه و بهره گیری از دانش نخبگان دانشگاهی و فعالان اقتصادی باید بیش از گذشته در تصمیم سازی های اقتصادی نقش آفرینی کند و توصیه‌هایی نه بر منفعت گروهی خاص بلکه براساس منافع ملی را مورد توجه قرار دهد.
وی گفت: رویکرد غالب در سیاست‌های گذشته، رویکرد ضد تولید و به نفع فعالیت‌های رانتی و غیرمولد بوده است و زمان آن رسیده که اتاق ایران به عنوان نماینده بخشهای اقتصاد رویکردهای تولید محور را به طور جدی طلب کند.
شافعی افزود: تا زمانی که تولید در کشور شکل نگیرد، تجارت بویژه صادرات از توفیق برخوردار نخواهد بود، لذا یکی از اولویت‌های اصلی اتاق ایران توجه ویژه به بخشهای تولیدی و مطالبه گری در جهت ساماندهی تولیدات کشور است، اتاق باید صدای بخشهای مولد باشد و با رصد و پایش سیاست‌ها و کاهش قوانین، ریل گذاری اقتصاد را در مسیر تقویت بخشهای مولد اصلاح کند.
وی اظهار داشت: اولویت مهم اتاق ایران مطالبه توانمندسازی بخش خصوصی واقعی است زیرا در کشور ما مفهوم بخش خصوصی چندان تبیین نشده است و سو استفاده‌های بسیار به نام بخش خصوصی انجام می‌گیرد، در حالی که بین بخش خصوصی در مفهوم با آنچه در واقعیت وجود دارد، تفاوت است.
وی گفت: بخش خصوصی، بخشی است که می‌تواند با آگاهی از جایگاه خود سهمی در بهبود بهره وری و اشتغالزایی داشته باشد، به بالندگی کشور کمک کند و همزمان رشد پایدار و مستمر را به همراه داشته باشد، پررنگ شدن بخش خصوصی در اقتصاد می‌تواند این زمینه را متحول کند و دلالی و واسطه گری را فرونشاند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: مشاهدات نشان می‌دهد بالاترین سطوح موفقیت در توانمندسازی بخش خصوصی واقعی از آن کشورهایی است که بهبود محیط کسب و کار را در دستور کار قرار داده اند، لذا اتاق ایران باید در مقام مشاور با ارائه نظرات تخصصی و کارشناسی، سیاستگذاران و قانونگذاران کشور را در ایجاد بستر مناسب برای ورود بخش خصوصی واقعی همراهی کند و با اجرای نقش خود، حاکمیت را متقاعد سازد که در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگر نیازمند حضور بخش خصوصی واقعی است.
وی اظهار داشت: یکی از مطالبات جدی اتاق نهم از حاکمیت، اجرای درست قانون بهبود محیط کسب و کار خواهد بود، از دولت انتظار می‌رود در تدوین قوانین و مقررات و آئین نامه نظرات اتاق ایران و تشکلهای بخش خصوصی به موقع و در زمان مناسب پرسیده شود تا بخش خصوصی نیز زمان کافی برای ارائه نظرات کارشناسی داشته باشد.
وی گفت: دولت در اکثر موارد در دقیقه 90 از اتاق بازرگانی برای یک تصمیم گیری نظرخواهی می‌کند و در چنین شرایطی زمان کافی برای بررسی کارشناسی از سوی اعضای اتاق وجود ندارد و در حقیقت اجرای ماده 2 و 3 قانون بهبود محیط کسب و کار در عمل اجرا نمی‌شود.
شافعی افزود: دولت مدعی است که فعالان بخش خصوصی در جلسات کارشناسی آنان حضور داشتند، اما اینگونه نیست و معاون رئیس جمهوری عدم عمل به ماده 2 و 3 قانون بهبود محیط کسب و کار را به دولت گوشزد کرده اند.
وی توسعه صادرات و روابط خارجی با اولویت کشورهای همسایه و منطقه در راستای گذر از شرایط تحریم را از دیگر برنامه‌های دارای اولویت این نهاد در دوره جدید دانست و اظهار داشت: کار با تجار بخش خصوصی کشورهای هدف بویژه کشورهای همسایه، اختصاص مشوق‌های صادراتی، رفع موانع خودساخته و بازاریابی تشکلهای بخش خصوصی باید مورد توجه جدی قرار گیرند.
وی گفت: یکی از مهمترین ابزارهای نوین در شرایط بی ثباتی اقتصاد، تدوین سناریوهای مختلف برای وضعیت اقتصادی در آینده و داشتن یک برنامه اقدام مشخص است، اتاق نهم باید این توانمندی را در خود ایجاد کند که براساس سناریوهای مختلف شرایط اقتصادی را پیش بینی و براساس هر کدام از این سناریوها، پیشنهادات و اقدامات لازم را انجام دهد.
شافعی افزود: از دیگر برنامه‌های آتی اتاق بازرگانی ایران، تأسیس پژوهشکده اتاق ایران براساس استانداردهای یک پژوهشکده علمی، بازبینی سازمان مرکزی تحقیقات اتاق براساس استانداردهای بین المللی و ایجاد یک پژوهشکده توانمند و علمی است به نحوی که مرکز پژوهش‌های اتاق به یک مراجع پژوهشی تبدیل شود.
در این نشست در باره عناوین کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی ایران نظرخواهی و رأی گیری شد.
7489/‏‬ 6053

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/164207/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد

سفیر سوییس بعد از «وعده صادق» برای نخستین بار به سپاه احضار شد

جبران کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی تا سه سال آینده

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برق هیچ چاه مجاز دارای اضافه برداشت در خراسان شمالی شارژ نمی شود

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است

استطاعت جسمی بیش از 65000 زائر حج تمتع تأیید شد

راه‌ اندازی پایگاه ملی عطارشناسی در مشهد

قیمت قارچ در میادین تره بار شهرداری تهران کاهش یافت

خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور

کلاهبرداری 2 میلیاردی با ترفند فروش طلا در سایت واسطه‌گر

اجرای طرح جدید شورای نماز در روستا‌های همدان برای اولین بار در کشور

کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور

بازدید استاندار خراسان رضوی از طرح تعریض پل دهرود

واژگونی و حریق خودروی حامل سوخت قاچاق در خواف/ راننده جان باخت

تحویل واحدهای مسکن ملی مهرگان در مشهد تا پایان سال

2446 واحد مسکونی در شهرک مهرگان مشهد در حال ساخت است

رسیدگی به پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در دادسرا

برای اولین‌بار در تاریخ؛ داور تکواندوی ایرانی به پارالمپیک دعوت شد

بیانیه جمعی از جامعه قرآنی مشهد در حمایت از عملیات«وعده صادق»

ترامپ بار دیگر دادگاهی شد

صدور 96 جواز تاسیس واحدهای صنعتی و تولیدی در تربت حیدریه

تشییع پیکر ابوالشهداء حاج رجبعلی دهنوی در مشهد+عکس

محکومیت یک میلیارد ریالی جریمه عرضه خارج از شبکه کود شیمیایی در نهاوند

معرفی برگزیدگان مسابقات بوچیا جام برکت و کرامت در مشهد

برنامه ریزی برای راه اندازی بازار میوه و تره‌بار و ایجاد میدان عرضه دام در فیروزکوه

سامانه بارشی در راه خراسان جنوبی

مانده 1280 میلیارد تومانی اعتبارات تملک دارایی‌های خراسان جنوبی

700 واحد مسکن روستایی خراسان شمالی بهره برداری شد

قتل خانوادگی در شیروان/ دستگیری قاتل در کمتر از یک ساعت

چالش تامین کودهای کشاورزی در خراسان شمالی

سه طرح هادی در شیروان افتتاح شد

قاتل شهروند شیروانی دستگیر شد

چه تعداد زائر تهرانی عازم عربستان می‌شود؟

63 درصد اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شد

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است + فیلم

کشف جاساز بیش از یک تن شیشه در بار 23 تنی سنگ

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

جشنواره محصولات بومی‌محلی استان گلستان برگزار می‌شود

قیمت قارچ در میادین و بازار‌های میوه و تره بار کاهش یافت

طغیان رودخانه کندر آسمینون شهرستان منوجان

اعضای کودک خردسال مشهدی جان 5 نفر را نجات داد

تداوم ساخت 2446 واحد مسکونی در شهرک مهرگان مشهد

تکمیل مسکن ملی مهرگان دو تا پایان سال

افزایش 30درصدی مستمری مددجویان بهزیستی خراسان رضوی