پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی اعلام کرد؛

سهم پایین متقاضیان آموزش در زمینه کشاورزی و هنر اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: بیشتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بخش خدمات و صنعت و کمترین سهم نیز مربوط به کشاورزی و هنر است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، افشین رحیمی‌گل خندان امروز در نشست خبری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی به مناسبت روز کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در محل این اداره اظهار کرد: ماموریت ما در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، توانمندسازی جوانان جویای کار و ارتقای مهارت افراد شاغل است، سه اصل ثابت در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور و استان شامل ارتقای کیفیت آموزشی، نیاز سنجی بازار کار و عدالت در دسترسی به آموزش‌ها است.
انتقال مهارت آموزشی از دانش‌آموزی به دانشجویی
وی افزود: برای تحقق سه اصل مذکور در استان ، ائتلافی به نام مهارت آموختگان ایجاد شده ‌که از طریق مبادله تفاهم نامه با انجمن‌های تخصصی و سازمان مردم نهاد می‌توان به نتایجی دست یافت، در حال حاضر با دانشگاه‌های استان، 42 تفاهم نامه آموزشی منعقد شده و به دنبال انتقال مهارت آموزشی از دانش‌آموزی به دانشجویی هستیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی بیان کرد: در آموزش و پرورش طرح ایران مهارت را برای دوره متوسطه اول طراحی کرده‌ایم که در غالب آن یک مهارت به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود و آغاز این دوره به زودی انجام خواهد شد، همچنین برای ترویج کشاورزی نیز در حال عقد قرارداد با جهاد کشاورزی هستیم که پیش‌نویس آن تهیه شده است.
61 درصد آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای در بخش غیر دولتی است
رحیمی گل خندان خاطرنشان کرد: همچنین با صنعت، شرکت شهرک‌های صنعتی، انجمن مدیران، اتاق بازرگانی و صاحبان مشاغل نیز قراردادهایی ایجاد شده و حرکت ما به سمت خروج از عرضه محوری و ورود به تقاضا محوری است. براساس گزارش سال 97، حدود 61 درصد آموزش‌ها در بخش غیر دولتی و 42 درصد آموزش‌ها در بخش دولتی است.
وی اضافه کرد: بر اساس گزارش سال گذشته، به طورکلی در استان 47 مرکز دولتی، 878 آموزشگاه آزاد و 2000 کارگاه آموزشی وجود دارد که هزار و 780 مورد آن آزاد و 220 مورد آن دولتی است. همچنین هزار و 760 حرفه در استان وجود دارد که 645 رشته در بخش غیر دولتی و هزار و 115 حرفه در بخش دولتی آموزش داده می‌شود و دو هزار و 579 مربی در استان وجود دارند که دو هزار و 147 نفر در بخش خصوصی و 432 نفر در بخش دولتی مشغول به فعالیت هستند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی تصریح کرد: در سال 97 به 137 هزار و 406 نفر مهارت آموزشی ارائه شده که 48 درصد آن دولتی و 52 درصد آن غیر دولتی است. حجم نفر ساعت، 61 درصد در بخش خصوصی و 39 درصد در بخش دولتی است. بیشتر آموزش‌ها در بخش خدمات و صنعت و کمترین سهم نیز مربوط به کشاورزی و هنر است.
رحیمی گل خندان عنوان کرد: همچنین 87 پایگاه در حاشیه شهر مشهد و سه شهرستان تربت حیدریه، نیشابور و سبزوار وجود دارد که 68 پایگاه مربوط به آموزش‌های آزاد است، در سال گذشته به هشت هزار و 188 نفر آموزش داده شده است. به طور کلی 30 درصد دانش آموختگان وارد عرصه کار می‌شوند.
وی ادامه داد: ما با هفت مجموعه سازمان ملل متحده همکاری داشته که دو مجموعه آن برای ایرانی‌ها و پنج مجموعه به مهاجرین تعلق دارد، مجموعه (UNDP)و(UNIDO) متعلق به ایرانی‌ها است که اولین مجموعه در زمینه محیط زیست و گازهای مخرب و دومین مجموعه در زمینه چرم و کفش فعالیت می‌کند. 
گل‌خندان ادامه داد: مجموعه‌های مربوط به مهاجرین شامل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR)، بی آر سی، شورای پناهندگان ناروی (ان آر سی) و سازمان ریلیف اینترنشنال است و مورد دیگر بنیاد SBH آلمان است که با همکاری اتاق بازرگانی کار را آغاز کرده‌ایم و به دنبال ایجاد مرکز آموزشی ایران و آلمان تا پایان سال هستیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی مطرح کرد: به طور کلی از سال 92 با همکاری سازمان ملل به سه هزار و 429 نفر اتباع خارجی آموزش ارائه داده می‌شود. چند سالی است که به ورود کارجو خارجی نیز ورود کرده‌ایم و تاکنون به 20 نفر آموزش داده شده است که 10 نفر آنان از وزارت افغانستان و 10 نفر از دانشجویان دانشگاه هرات به ایران برای کسب آموزش اعزام شده‌اند.
رحیمی گل خندان گفت: در راستای کیفیت بخشی آموزش دوگانه را به عنوان پایلوت در گناباد اجرایی کرده‌ایم و نگرش ما مهارت‌آموزی و خروج از مدرک‌گرایی است و آموزش دوگانه سبب تکرار و آشنایی با تنوع در بازار می‌شود.
وی افزود: بحث بعدی استفاده از برندها و درخواست از صاحبان صنایع برای ورود به آموزش مهارت است، از فروردین سال گذشته تاکنون، لیان الکترونیک، فولاد و ایران خودرو به آموزش مهارتی ورود پیدا کرده‌اند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی بیان کرد: همچنین در قرارگاه مهارت‌آموزی به سربازان نیروی ارتش، نیروی انتظامی، سپاه و وزارت دفاع مهارت آموزی ارائه می‌شود که در سال گذشته به چهار و هزار و 500 سرباز آموزش ارائه شده است.
رحیمی گل خندان خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه توسعه مثلث اقتصادی تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای میان سازمان فنی‌و حرفه‌ای، معین‌های اقتصادی و فرمانداران منعقد شده و در یک ماه گذشته تفاهم‌نامه‌ای با فولاد بسته شده است که بر اساس آن 800 مورد ثبت نامی داشته‌ایم.
در ادامه رضا سقا خراسانی، معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی اظهار کرد: در حوزه فعالیت‌های آموزش مهارتی برنامه‌های جدیدی وجود دارد که می‌توان به اجرای صلاحیت مهارتی برای همه افراد و مشاغل به صورت پروژه محور، آموزش الکترونیکی و مجازی و مهارت آموزی در محیط کار واقعی اشاره کرد.
معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر سه پروژه مشترک با وزارت کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم که شامل جوانان در زاغه، زنان سرپرست خانواده حاشیه شهر و متکدیان در مشهد است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/164233/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق