پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

زخم «تشی» بر تن بنه زارها/37هزار هکتار جنگل در معرض تهدید و تخریب سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- « تشی» به عنوان بزرگترین جونده به جان درختان بنه خراسان جنوبی افتاده و 37 هزار هکتار از جنگل های بنه و بادامشک را در معرض تخریب قرار داده است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان ها: خراسان جنوبی با وسعت بیابانی و کویری، گونه هایی مانند بادامشک و بنه را در دل خود پرورش داده و به روزهای کویری اش رنگ سبز بهاری بخشیده است. ماهیت گرم و خشک این استان ایجاب می کند که گونه های گیاهی مقاومی مانند بنه، گز، قیچ، بادامشک و سایر گونه ها در گوشه و کنار این منطقه رشد کند، این در حالی است که عوامل متعددی به جان بنه زارها افتاده اند و روی سبز خراسان جنوبی را زرد کرده اند.
تا دیروز صحبت از خشکسالی و مهمان های ناخوانده ای از آفات بود که مانند موریانه بر جان خراسان جنوبی چنگ می انداخت اما امروز جانورهایی ریزجثه به جان بنه زارها می افتند و شیره جان آنها را می خشکانند.
آمار مسئولان بیان می کند که 37 هزار هکتار از جنگل های بنه و بادامشک در معرض تهدید جانور تشی قرار دارد و تاکنون هم تعداد زیادی از درختان را خشک کرده است. این در حالی است که تا الان اعتباری برای مقابله با تشی اختصاص نیافته و پیگیری های متولیان نیز بی جواب مانده است.

جانوری به نام تشی
تشی بزرگترین جونده با بدنی پوشیده از خارهای بلند است. علی رغم ذهنیت بسیاری از افراد، تشی ها نمی توانند خارهایشان را پرت کنند تنها در هنگام خطر این خارها قیافه ترسناکی به موجود می دهد.
تشی در هنگام خطر ابتدا با تکان دادن خارها، تولید صدا سعی می کند دشمن را فراری دهد اما با ادامه روند تهدید، خودش را از پشت به حیوان مهاجم می کوبد که باعث کنده شدن خارهای جانور می شود.
پلنگ تنها حیوانی بوده که می تواند تشی را شکار کند. تشی از قسمت های ریشه، پیاز، تنه درخت، استخوان و شاخ حیوانات تغذیه می کند. این جانور در بهار تا پاییز هر سال برای یک بار تولید مثل می کند. دوره آبستنی تشی 117 روزه بوده که یک تا چهار بچه می زاید و عمر هر جانور 15 سال است.
این جانور جونده به علت کمبود منابع آبی و غذایی در پی خشکسالی های اخیر، پوست درختان بنه را جویده و با قطع آوندهای آبکش، درختان را در معرض خشک شدن قرار می دهد.
حمله دو ساله تشی به بنه زارها
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی پنجم خرداد ماه سال جاری در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفته بود: در حال حاضر 604 هزار هکتار از عرصه‌های استان پوشش جنگلی است.
بنا به گفته حمید باقرپور طی دو سال جونده‌ای به نام «تشی» در سطح وسیعی از «تگ احمد شاهی» به درختان بنه حمله کرده که مقابله با آنها نیازمند اعتبار کلانی است‌.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: در حال حاضر اراضی تگ احمد شاهی نهبندان با آفاتی مانند تشی دست و پنجه نرم می کند.
محمد حسین کدخدا زاده ادامه داد: با رایزنی های انجام شده برای سال جاری اعتباراتی در راستای مقابله و کنترل این جانور پیش بینی شده که امید است موثر باشد.

37 هزار هکتار بنه زار در معرض تهدید تشی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کنترل تشی روش های مختلفی دارد، افزود: تاکنون اعتبار اختصاصی برای بحث تشی نداشته ایم که بتوانیم اقدام عمده ای انجام دهیم.
علیرضا نصرآبادی ادامه داد: اگرچه قرقبان های منطقه در اطراف درختان سنگ چینی انجام داده اند اما قریب به 37 هزار هکتار از بنه زارها در معرض تهدید این جانور بوده و سطح عظیمی را شامل می شود.
وی با بیان اینکه این جانور درخت ها را تک تک انتخاب و تخریب می کند، افزود: به طور متوسط از 37 هزار هکتار، سه اصله درخت بادامشک و بنه خشک شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین سه تا پنج اصله درخت در هر هکتار در معرض خشک شدن هستند.
وی اظهار کرد: جانور تشی به صورت گروهی زندگی کرده و پوست درخت را نیز تخریب می کند که در برخی از موارد باعث خشک شدن درخت می شود.
اعتبارات مقابله با تشی تخصیص نیافت
نصرآبادی با اشاره به رایزنی های انجام شده در مقابله با این جانور بیان کرد: در سال جاری از صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای این امر در نظر گرفته شده که امید است اختصاص یابد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: قریب به 100 میلیون تومان برای 12 هزار هکتار پیشنهاد شده که در صورت تخصیص اقدامات خوبی در جنگل های در معرض تهدید تشی انجام خواهد شد.
وی ادمه داد: سال گذشته هم اعتباراتی از صندوق توسعه ملی برای کنترل تشی در نظر گرفته بودیم اما متاسفانه تخصیص نیافت.
پیشنهاد محیط زیست برای مقابله با تشی
نصرآبادی با اشاره به رایزنی های انجام شده با اداره کل محیط زیست استان بیان کرد: طی سال گذشته در راستای کنترل تشی طرحی با کمک محیط زیست آماده شد.
وی با بیان اینکه استفاده از تفنگ بیهوش کننده و زنده گیری تشی یکی از روش های موجود در این طرح بود، افزود: بنا به گفته محیط زیست این طرح کارایی ندارد.
نصرآبادی با بیان اینکه تشی به شدت از انسان دوری می کند و نمی توان زنده گیری کرد، افزود: با توجه به اینکه سطح این جانور از حالت نرمال خارج شده است، یکسری مجوزهای شکار برای زمان خاصی صادر شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: در سال جاری هم با عبور از دوران بچه داری و زایش این موجود، برای تعداد اندکی مجوز شکار داده خواهد شد.

برخی اقدامات کنترلی
نصرآبادی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص کاهش خشکیدگی درختان ناشی از خشکسالی بیان کرد: واکاری نهال بنه و بادامشک در منطقه کوه حوری و پیر حاجیان از جمله این اقدامات بوده است.
وی همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص کاهش خشکیدگی درختان بنه ناشی از تغذیه تشی بیان کرد: در اطراف نهال های بنه به منظور جلوگیری از خسارت تشی و خرگوش در منطقه کوه حوری و پیر حاجات سنگ چینی و حصار کشی ایجاد شده است.
بر کسی پوشیده نیست که خراسان جنوبی در 20 سال خشکسالی روزهای سختی را پشت سر گذاشته و سزاوار غفلت و بی مهری نیست. شاید وقت آن رسیده که صدای فریاد کمک خواهی مردمان این دیار به گوش پایتخت نشینان برسد تا قبل از این آفات و جانورهای ریز و درشت الیاف این استان را از هم جدا کنند، دست مسئولان برای یاری رساندن به پیش کشیده شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/164330/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جاده‌های خراسان رضوی بارانی است

محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد

چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در گرمه انجام شده است

حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد

چشم نوازی گل‌های رنگارنگ در باغ گل‌های مشهد + تصاویر

امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی

8 درصد شرکت‌کنندگان کنکور از خراسان رضوی هستند

تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/56 خانوار اسکان داده شدند

خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین

آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

20 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت