پیام خراسان

آخرين مطالب

کمبود از جنس کلاس درس فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - با وجود خدمات گسترده نظام و دولت در نقاط مختلف کشور هنوز کمبودها و محرومیت‌هایی است که نبود کلاس درس استاندارد و مناسب برای آینده سازان کشور از جمله آنها و دارای نمود بیشتری است.

خراسان جنوبی با دارا بودن مدرسه تاریخی شوکتیه به عنوان سومین مدرسه نوین کشور پس از دارالفنون تهران و رشدیه تبریز امروز در تنگنای فضای آموزشی به سر می‌برد که این وضعیت در مرکز استان شدت بیشتری دارد.
با مصوبه مجلس شورای اسلامی و تقسیمات کشوری در سال 1383 خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند از استان خراسان بزرگ جدا شد و وجود امکانات جدید و اداراتی با سطح اختیارات بالاتر، مهاجرت روستاییان را تشدید کرد.
این مهاجرت نه تنها در حواشی شهر موجب پدیدار شدن شهرک‌های جدیدی همچون مهرشهر شد بلکه شهرک‌های اقماری بیرجند همچون حاجی آباد، دستگرد، چهکند و امیرآباد هم از آن بی نصیب نماندند.
بیرجندی که روزی فضای آموزشی مناسبی نسبت به متوسط میانگین کشور داشت امروز به دلیل مهاجرت بی رویه و ساخت و سازهای بدون در نظر گرفتن زیرساخت های آموزشی از کمبود کلاس درس رنج می‌برد.
بدون شک توجه بیش از پیش خیران مدرسه ساز در کنار نگاه دولت برای تخصیص اعتبارات ویژه نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، کارگشای برخی از تنگناهای آموزشی استان خواهد بود.
کمبود 370 فضای آموزشی در خراسان جنوبی
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با توجه به کمبود 370 فضای آموزشی در استان و افزایش چهار درصدی ورودی دانش آموزان به دوره ابتدایی در صورت افزایش نیافتن فضای آموزشی موجود در آینده با مشکل سرانه آموزشی مواجه خواهیم شد.
محمدعلی واقعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه 64 مدرسه خراسان جنوبی در سال تحصیلی گذشته به صورت دونوبته فعالیت می کردند اما با توزیع دقیق و صحیح نیروی انسانی هیچگونه مشکلی در روند تعلیم و تربیت استان ایجاد نشد اما بدون شک ادامه این روند و عدم افزایش فضای آموزشی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.
وی ادامه داد: بیشترین کمبود کلاس درس و فضای آموزشی استان مربوط به شهرستان بیرجند به عنوان مرکز خراسان جنوبی است که دلیل اصلی آن مهاجرت روستاییان به شهر بیرجند و افزایش جمعیت بوده است.
واقعی یادآور شد: از لحاظ کیفیت آموزشی 40 درصد از فضای آموزشی استان هوشمندسازی شده اند اما با توجه به نیازمندی‌های دانش‌آموزان ارتقای کیفیت آموزشی در دستور کار قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: با توجه به ورود آستان قدس و خیران مدرسه ساز به این حوزه چندین پروژه با همت نوسازی مدارس در حال ساخت است که قدری از کمبودها را جبران خواهد کرد اما ارتقای فضای آموزشی جز با کمک خیران میسر نخواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش از افزایش چهار درصدی و پیش بینی ثبت نام 17 هزار و 500 دانش آموز کلاس اولی در استان خبر داد و افزود: امیدواریم با توزیع مناسب امکانات و نیروی انسانی عدالت آموزشی در سراسر استان رعایت شود.
اعتبارات دولتی / کمبود فضای آموزشی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی هم گفت: کمبود فضای آموزشی استان با اعتبارات دولتی قابل جبران نیست و توجه بیش از پیش خیران را می‌طلبد.
محمدرضا بیکی افزود: وضعیت سرانه فضای آموزشی خراسان جنوبی 6/9 متر مربع در ازای هر دانش آموز است که با توجه به فضای 8/3 متر مربعی استاندارد در تامین فضای آموزشی فاصله داریم.
وی ادامه داد: 9 هزار و 398 کلاس درس در استان وجود دارد که هزار و 215 کلاس نیازمند تخریب و بازسازی، چهار هزار و 518 کلاس نیازمند مقاوم سازی و سه هزار و 665 کلاس درس مستحکم است.
بیکی با بیان اینکه بیشترین کمبود فضای آموزشی مربوط به مساکن مهر است، افزود: بدون احتساب مرکز استان از ابتدای ساخت مساکن مهر تاکنون 188 کلاس درس تحویل، 45 کلاس نیمه تمام و 119 کلاس درس دیگر مورد نیاز است.
وی بیان کرد: در مرکز استان هم 87 کلاس تحویل شده و به غیر از 83 کلاس نیمه تمام 238 کلاس درس دیگر باید ساخته شود که کمبود این کلاس‌ها مشکلات زیادی را در مساکن مهر ایجاد کرده است.
مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه 63 کلاس درس در شهرک‌های اقماری مورد نیاز است، اظهار داشت: در ارتباط با فضاهای آموزشی کانکسی بالای 10 دانش آموز، هم اکنون 48 کلاس درس در حال اجرا است که تا اول مهرماه اکثر کلاس های بالای 10 دانش آموز تحویل خواهد شد.
مدارس دونوبته و کمبود فضای آموزشی
مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر 64 فضای آموزشی استان به صورت دونوبته فعالیت می کند که 34 مدرسه با 344 کلاس درس مربوط به مرکز استان است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 156 هزار و 900 دانش آموز در خراسان جنوبی تحصیل می کنند که طبق پیش بینی ها تا سال 1400 این تعداد به 172 هزار دانش آموز خواهد رسید که این روند علاوه بر نوسازی و مقاوم سازی مدارس موجود نیازمند تاسیس فضای آموزشی جدید است.
در حال حاضر 2 هزار و 750 آموزشگاه در خراسان جنوبی فعال است.
3215* 6054

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/164336/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور