پیام خراسان

آخرين مطالب

حضور دانش آموختگان رشته الهیات در مجامع علمی باعث ترویج اسلام ناب است فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- حضور دانش آموختگان دانشکده الهیات در مجامع علمی و آکادمیک جهان می‌ تواند سوء برداشت از دین اسلام را خنثی و آموزه‌ های ناب و اصیل اسلام و مذهب تشیع را ترویج کند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از مهم‌ترین اهداف دانشکده الهیات، تربیت نیروهای آشنا با معارف اسلامی به صورت آکادمیک و روش مند است.
حجت الاسلام غلامرضا رئیسیان  افزود: این نیروها با آموزش‌های فرا گرفته می‌توانند در آن سوی مرزهای کشور به عنوان پژوهشگر در مجامع علمی شرکت داشته و آموزه‌های دینی اسلام را به زبان روز به مخاطبین منتقل نمایند.
وی به توانایی دانشجویان رشته الهیات در مراکز علمی و پژوهشی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به برداشت‌هایی که از رفتار داعش در باره دین اسلام ارائه شده، چهره خشن از اسلام به دیگران معرفی شده است و همچنین سو تفاهم‌ها و برداشت‌های نادرست از مذهب تشیع انجام شده که باید توسط دانش آموختگان رشته الهیات در مجامع علمی و آکادمی مطرح شود و آموزه‌های صحیح، ناب و اصیل اسلام و شیعه به دیگران منتقل گردد.
وی گفت: امکان حضور در عرصه بین المللی موجب مطرح شدن پیام و آموزه‌های دین با زبان و ادبیات روز می‌شود و این مراودات و دیپلماسی علمی می‌تواند زمینه ساز ایجاد تفاهم بیشتر بین دولت‌ها شده و منجر به دیپلماسی سیاسی شود.
حجت الاسلام رئیسیان افزود: برای ارائه باورهای اعتقادی خود و ایجاد گفت و گو در عرصه بین المللی باید در مجامع علمی، همایش‌ها، کنفرانس‌ها و کارگاه‌های مختلف حضور داشته باشیم و از محیط بسته پیرامونی فراتر برویم.
وی با اشاره به فعالیت‌های گروه آموزشی ادیان و عرفان تطبیقی در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: دانشکده الهیات این دانشگاه در حوزه‌های مختلف اخلاقی و عقیدتی می‌تواند نقش آفرین باشد، به همین دلیل با توجه به شبهاتی که از طریق عرفان‌های نوظهور پیدا شده، پایان نامه‌هایی در زمینه بررسی آرا و نظرات مطرح شده و پاسخ گویی به شبهات توسط دانشجویان با راهنمایی استادان نوشته شده است.
وی گفت: در مواردی نیز استادان در برنامه‌های مختلف صدا و سیما و رسانه‌ها شرکت می‌کنند تا روشنگری‌های لازم را انجام دهند و پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.
حجت الاسلام رئیسیان به فعالیت‌های پژوهشی انجام شده اشاره کرد و افزود: کارهای خوبی در این زمینه انجام شده ولی به دلیل اینکه مردم به صورت راحت به نتایج این پژوهش‌ها دسترسی ندارند، کافی به نظر نمی‌رسد و در حال حاضر نهادها و مؤسسات دیگر در حال استفاده از نتایج این پژوهش‌ها هستند.
وی اظهار داشت: دغدغه‌های دانشجویان و استادان اغلب از طریق تهیه پایان نامه مورد بررسی قرار می‌گیرد، همچنین برخی مراکز نیز مانند نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و شهرداری‌ها، تقاضاهایی در راستای نیازهایشان مطرح کرده‌اند که از طریق تهیه پایان نامه و با نگارش مقالات پیگیری می‌شود با این حال تعداد این درخواست‌ها زیاد نمی‌باشد.

وی با اشاره به آغاز مسئولیت خود از سال 92 گفت: یکی از مأموریت‌های این دانشکده نگاه به بیرون مرزها و ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی دنیا و توسعه فعالیت‌های برون مرزی است.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی افزود: با توجه به تجربه 4 سال حضورم در مرکز اسلامی منچستر انگلستان و کنفرانس‌های بین المللی ، زمینه لازم برای توسعه روابط بین المللی و فعالیت در این عرصه برای این دانشکده فراهم شده است.
وی اظهار داشت: در این راستا زمینه حضور اندیشمندان خارجی در قالب نشست‌ها، کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها در دانشگاه فردوسی مشهد مهیا گردید و تفاهمنامه هایی با دانشکده فقه دانشگاه کوفه، مرکز مطالعات دینی هارتفورد ، دانشگاه پادربرن آلمان، دانشگاه اسلامی نجف، دانشگاه تصوف و علوم جدید بیتشاه پاکستان، دانشگاه گراتس اتریش و دانشگاه ماساریک جمهوری چک امضا و بندهایی از آنها اجرایی شده است.
وی گفت: این تبادلات و پذیرش دانشجو توانسته است برای دانشگاه فردوسی مشهد ارز آوری نیز داشته باشد و همچنین موجب شده است بتوانیم با هزینه طرف مقابل در مجامع دانشگاهی و علمی خارج از مرزهای ایران حضور داشته باشیم.
حجت الاسلام رئیسیان به شرایط کمک هزینه " گرند اراسمومس " اشاره کرد و افزود: در مجموعه اتحادیه اروپا کمک هزینه‌ای وجود دارد که اگر یکی از دانشگاه‌های کشورهای اتحادیه اروپا با یک دانشگاه که جزو پیمان اراسمومس نیست تفاهمنامه ای امضا کند، به عنوان طرح " اراسمومس پلاس" شناخته می‌شود و می‌تواند مورد حمایت مالی آنها قرار گیرد که فرصت بسیار مغتنمی برای ما به شمار می‌رود.
وی اظهار داشت: همچنین در زمستان پارسال جمعی از استادان به همراه دانشجویان دانشگاه فردوسی به کشور اتریش رفتند که هزینه اسکان و اقامت آنان با دعوت کننده بود و به صورت متقابل نیز قرار است سال آینده میلادی تعدادی از استادان و دانشجویان آن کشور به ایران بیایند.
وی با اشاره به برگزاری و شرکت در دوره‌های مشترک گفت: از سال 93 تاکنون 21 دیدار و 33 نشست علمی در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی توسط میهمانان خارجی از دانشگاه‌هایی از قبیل شیکاگو و جرج میسون آمریکا، پونا از هند، توبینگن آلمان و دیگر کشورها انجام شده است و علاوه بر آن توانسته‌ایم در کنفرانس‌های بین المللی ، دانشگاه‌ها و دپارتمان‌های مختلف حضور یافته و نظرات خود را به صورت علمی مطرح نمائیم.
2030/‏6053

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/164474/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود

بهره مندی 474 هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد

پیش بینی افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید

علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

رقابت 270 چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور

مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد

انسداد مرزها در استان خراسان رضوی

تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه یک کشته و چهار مصدوم بر جا گذاشت

تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است

واگذاری 250 واحد نهضت ملی مسکن به مردم سه روستای مشهد

◄ امضا کنید؛ کارزار دو بانده شدن جاده نصرآباد به شهرضا

حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب

ارتش در حال انجام انسداد مرزی ایران و افغانستان است

حل مشکل مسکن کمک به معیشت مردم است

اکتشاف سنگ آهن در خواف درسال 1402 حدود111 درصد افزایش یافت

برگزاری مجمع هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی

افزایش بیش از 5 درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی

تقدیر از نانوای حافظ قرآن کریم در اسفراین

کسب مقام نخست مسابقات کوراش بانوان قهرمانی کشور

توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک

خونگیری از 7 هزار راس دام برای تشخیص بیماری مشترک بروسلوز (تب مالت) در تربت حیدریه

چهره‌ای که 4 بار به استقلال گل زده، همه‌کاره شمس آذر است!

هزینه13 میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه

ایمن سازی 220 هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن

برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در تایباد

تجمع طلاب حوزه علمیه رضویه گرگان در دفاع از عملیات تنبیهی وعده صادق

کشف یک قبضه سلاح غیرمجاز در چناران شهر

آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت سال 1403 از مشهد مقدس