پیام خراسان

آخرين مطالب

خودنمایی به قیمت جان مقالات

خودنمایی به قیمت جان

  بزرگنمايي:

پیام خراسان- به گفته کارشناسان پلیس کشور، موتورسیکلت در حدود 50 درصد از تصادفات شهری نقش اساسی دارد که این درصد با انجام حرکات نمایشی و خطرساز از سوی راکبان آنها تا 60 درصد نیز افزایش می یابد.

البته این آمار در فصل تابستان و همزمان با آغاز اوقات فراغت نوجوانان و جوانان به اوج خود می رسد به طوری که بنا بر آمار پزشکی قانونی کشور بخش قابل توجهی از تلفات حوادث رانندگی در این بازه زمانی مختص  راکبان موتورسیکلت هایی است که بیش از دو سوم آنها کمتر از 35 سال سن دارند.

راکبان بی احتیاط زنگ خطر را در سبزوار به صدا درآورده اند

در چند سال اخیر معضل حرکات نمایشی موتورسواران در سطح خیابانها، معابر و پارک های شهر سبزوار به حدی گسترش یافته است که این موضوع دیگر از یک تفریح ساده به تهدیدی برای سلامت جان مردم و راکبان موتور سیکلتها تبدیل شده است.

یک شهروند سبزواری در این باره گفت: مدتی است استفاده نادرست از موتورسیکلت در سطح شهر سبزوار افزایش یافته و راکبان آنها با سرعت زیاد، لایی کشیدن بین خودروها، عبور از چراغ قرمزها و حرکت در مسیر پیاده رو موجب ایجاد خطرات برای مردم به ویژه کودکان و سالمندان شده اند.

اصغر نظری افزود: علاوه بر آن تعدادی از موتورسواران سبزواری آخر هفته ها برای اجرای حرکات نمایشی در خیابان های پهن نیمه کاره شهر گِرد هم می آیند و با انجام رفتارهای پر خطر موجب سلب آسایش شهروندان می شوند.

وی ادامه داد: این نوع رفتارهای هنجارشکنانه موتورسواران و بی توجهی آنها به قوانین راهنمایی و رانندگی در خیابانهای حاشیه ای شهر سبزوار دیگر از سوی شهروندان قابل تحمل نیست و به رسیدگی مسئولان نیاز دارد.

نظری اضافه کرد: به عنوان مثال راهنمایی و رانندگی به عنوان یکی از متولیان امر، باید با موتورسواران متخلف که قوانین و مقررات را رعایت نمی کنند و با حرکات نمایشی خطرناک جان خود و دیگران را به خطر می اندازند برخورد جدی تری داشته باشد.

یکی از جوانان موتورسوار که خود قربانی حرکات نمایشی با موتورسیکلت است  گفت: رقابتی بودن حرکات نمایشی بین جوانان موتورسوار، موجب شده است که آسیب دیدگان فعالان این عرصه زیاد شود.

حسین قیامی در خصوص حادثه ای که برایش رخ داده است افزود: با دوستان دوره تحصیل دبیرستانم در قالب گروههای چند نفره به بزرگراههای حاشیه شهر می رفتیم و بدون آشنایی و آموزش مبادرت به انجام حرکات پر خطر می کردیم. حرکاتی که برای ما پر استرس و برای تماشاچیان نمایشی بود.

وی که جوانی 21 ساله است ادامه داد: سال گذشته در یکی از حرکات نمایشی به حالت ایستاده روی موتور در حال حرکت قرار گرفتم که در یک لحظه با از دست دادن تعادل به زمین خوردم و برای چند روز به کما رفتم.

قیامی گفت: علاوه بر هزینه ها و دردهای زیادی که در این مدت بر من وارد شد به دلیل آسیب های فراوان جسمی کار خود را هم از دست دادم.

به ازای هر دو نفر یک موتورسیکلت در سبزوار وجود دارد

یک کارشناس راهنمایی و رانندگی نیز گفت: در حال حاضر حدود 120 هزار دستگاه موتورسیکلت در سبزوار وجود دارد که این تعداد معادل نیمی از جمعیت این شهرستان است.

سعید متین با انتقاد از افزایش روز افزون تعداد این وسیله نقلیه افزود: عامل 70 درصد تصادفات درون شهری سبزوار موتورسواران هستند که بیشتر این حوادث توسط راکبانی رخ می دهد که مبادرت به حرکات نمایشی در سطح شهر می کنند.

وی برنامه های آموزشی، طرحهای تشویقی و فرهنگ سازی را از مهمترین راهکارهای کاهش حوادث موتورسواران دانست و اضافه  کرد: تاکنون اقدامات کافی و عملی برای انجام این امور صورت نگرفته است.

رئیس پیشین اداره راهنمایی و رانندگی سبزوار گفت: در واقع موتورسیکلت وسیله ای است جهت سرعت دهی به کار روزانه و حل ترافیک شهری اما برخی با تک چرخ زدن، حرکات مارپیچ و ایجاد صداهای ناهنجار با این وسیله نقلیه تنها به دنبال ایجاد لحظات به ظاهر خوش برای خود هستند.

متین افزود: تمامی موتورسوارانی که اقدام به حرکات نمایشی می کنند به دلیل غرور کاذبی که دارند از هیچ گونه لوازم ایمنی استفاده نمی کنند که این امر میزان صدمات در هنگام بروز حادثه را افزایش می دهد.

دو سوم عملیات اورژانس سبزوار مربوط به تصادفات موتور است

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی سبزوار هم گفت: از شش هزا رو 443 ماموریت درون شهری اورژانس سبزوار در سال گذشته حدود 69 درصد آن مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است.

دکتر عباس کافی افزود: پارسال در  این تعداد ماموریت 9 هزار و 200 مصدوم درون شهری داشتیم که 70 درصد آن مصدومان، راکبان موتورسیکلت سوار بودند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مصدومان شهری موتورسوارانی هستتد که به نوعی با تصادف با اتومبیل، عابران پیاده، یا واژگونی وسیله خود صدمه دیده اند ادامه داد: سال گذشته تعداد فوتی راکبان موتور در سطح شهر سبزوار  و روستاهای اطراف هفت تن بود و  همچنین سن جامعه آماری موتورسیکلت سواران سبزواری که دچار صدمات شده اند نیز بین 18 تا 29 سال است.

افراد پر خطر آینده نگر نیستند

یک پژوهشگر حوزه جامعه شناسی هم با اشاره به اینکه حرکات نمایشی و پر خطر موتورسواران برای همه ما صحنه های آشنایی است گفت: نوجوانان در سنینی قرار دارند که با دست زدن به این کارهای پر خطر میل به تنوع طلبی و دیده شدن دارند و این صحنه ها و شیوه خاص موتور سواری برای آنها طبیعی جلوه می کند.

مهران صولتی افزود: بیشتر این نوجوانان در مناطق حاشیه شهر زندگی می کنند که فرآیندهای حاشیه نشینی، نابرابری، تبعیض و فقر گسترده سبب شده نگران آینده خود نباشند و این اقدام ناهنجار آنها به نوعی ابراز قدرت و مقاومت در قبال ساختارهای جامعه است چون آنها نه در رسانه چهره ای دارند و نه می توانند صدای خود را به گوش مسئولان برسانند.

وی اضافه کرد: نمایش حرکات تک چرخ موتورسواران در خیابانهای پر تردد، سلامت شهروندان را به طور جدی به مخاطره می اندازد و افزایش حجم استرس های شهری نیز تهدیدی برای سلامت روان است.

این پژوهشگر حوزه جامعه شناسی گفت: حرکات نمایشی موتور سواران از طرفی دیگر الگوی نامناسبی از قانون گریزی و هنجار ستیزی را به جامعه عرضه می کند که برخی نوجوانان دیگر با پیروی از این رفتارها در این مسیر گام بر می دارند.

صولتی افزود:یکی از راه حل های این معضل توسعه فضاهای مناسب و ایجاد پیست‌های موتورسواری با جایگاهی برای تماشاچیان توسط شهرداری سبزوار است که تحقق آن نقش مهمی در تخلیه هیجانات درونی نوجوانان و افزایش امنیت شهر خواهد داشت.

وی اضافه کرد: باید از نیروی انتظامی متوقع باشیم تا سخت گیریهای بیشتری برای نوجوانانی که بدون کسب مهارت لازم و داشتن گواهینامه رانندگی با موتور سیکلت  تردد می کنند اعمال کند و هیچ عاملی نباید سبب اغماض پلیس در این مساله شود چون این گونه اقدامات تعرض به حقوق سایر شهروندان و به خطر انداختن آرامش روانی آنهاست.

صولتی گفت: خانواده نقش اساسی در کاهش بروز حرکات نمایشی پر خطر موتورسواران دارد و والدین باید موتورسواری بدون گواهینامه و  بدون مهارت لازم با  نرسیدن به سن قانونی را به عنوان خط قرمز خود به فرزندانشان اعلام کنند و در برابر فرزندان خود مقاومت کنند و اجازه ندهد سوار این وسیله پر خطر شوند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

کاراکال؛ گربه سانی چابک در دل کویر شرقی ایران

نگاهی به بخش صادرات در خراسان رضوی

طلوع دوباره مهر در خراسان جنوبی/ عطش طبس مرهم می شود

قنات جهانی بلده

وقتی صنعت بسته بندی در ویترین صنایع دستی جایی ندارد

فراموشی یک شاعر

گیاهی به رنگ آفتاب و خواص بی نظیرش

نقش سازمانهای خیریه در توسعه اقتصادی و اجتماعی

سنگ زنی آیین سنتی عزاداری روستای صدخرو داورزن

کاربلد

محرم در قاب خراسان جنوبی

قوانین ژاپنی‌ها برای سوار شدن در قطار

چگونه به رونق تولید برسیم؟

عناب، محصول ناب چینی نشود!

مشهد بهشت ویلاسازی غیر مجاز

غربت طلای سرخ ایران در بازار جهانی

بهشت رنگ‌ها در چنشت

درنگ قطار گردشگری در ایستگاه بوم‌گردی خراسان شمالی

امنیت و اقتدار در مرزهای شرقی ایران زمین

خراسان رضوی | شتاب راه آهن خراسان روی ریل امید

حفاظت و صیانت محیط زیست اولویت دولت

قصه های کهن میراث ناملموس مغفول در خراسان رضوی

شهرسازی مشارکتی نیاز مغفول مانده جوامع امروزی

نفس‌هایی که اسیر ثانیه‌ها می‌شوند

راهبرد «خیمه بزرگ»، طنابی بر گلوی اصلاحات

مدیریت میدانی و میان مردم

سازهایی که در پیاده رو آهنگ بلاتکلیفی می نوازد

عناوین روزنامه های خراسان رضوی در 23 مرداد

نیمه پنهان فرزان

انتخاب رشته ترفندی برای سرکیسه کردن داوطلبان ورود به دانشگاه

این منورالفکران خناس و مکاره...

«زن آقا» روایتی از زندگی طلاب

داورزن؛ سرزمین آبشار و کویر

عناوین روزنامه های خراسان رضوی در پانزدهم مرداد

عناوین روزنامه های چهاردهم مرداد خراسان رضوی

عناوین روزنامه های خراسان رضوی در دوازدهم مرداد

خاطرات مرد شنی

روایت زن کارآفرین خراسان‌شمالی از تعدیل شدن در اداره تا نان رساندن به 700 نفر در سال

چگونه گوش خوبی باشیم؟

داغ کرم گلوگاه بر مزارع انار

پای قوانین در میدان معادن لنگ می زند/گلایه معدن کاران از مجریان

نیزارهای اترک، پای در آب و سر در آتش

سرنوشت اتحادیه هتلداران خراسان رضوی در انتظار تعیین تکلیف قانونی

خودنمایی به قیمت جان

دستان پرتوان

تحریف شناختی چیست و باید با انسان‌های منحرف چه کنیم؟

لذت آفتاب کویر در خنکای باغ و عمارت+عکس

بیابان لوت سه سال پس از جهانی شدن

«خورشید» نردبانی برای توسعه/ 3 میلیارد درآمد از 320 روز آفتابی

کشت گلخانه ای راهی برای رونق تولید و حفظ آب