پیام خراسان

آخرين مطالب

عناب برندی که با خراسان جنوبی جان می‌گیرد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - عناب خراسان جنوبی میوه‌ای ارزشمند است اما کم توجهی، زمینه خروج این محصول را از این استان که بهترین مکان برای پرورش آن است، فراهم می‌آورد .
به گزارش ایسنا منطقه خراسان جنوبی، عناب میوه‌ای با خاصیت‌های فراوان است که بیشترین سطح کشت آن مربوط به خراسان جنوبی است، اما عدم شناخت از خاصیت‌های این میوه و نبود فرآیندهای مربوط به تولید تا مصرف محصول عناب باعث شده تا این میوه به خوبی شناخته نشود .
خراسان جنوبی با داشتن 98 درصد سطح زیر کشت عناب به عنوان اولین تولیدکننده این محصول در کشور و جهان مطرح است؛ چنانکه می‌توان از این محصول با برنامه‌ریزی‌های صحیح در جهت توسعه‌ی اقتصادی استان گام برداشت.

بهره گیری از پژوهش ‌های کاربردی در حوزه معرفی عناب
مهدی ابراهیمی، عضو مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهادانشگاهی خراسان‌ جنوبی در این نشست اظهار کرد: فعالیت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در زمینه بهبود تولیدات کشاورزی، ترویج آموزش‌های مورد نیاز کشاورزان، تدوین برنامه‌های راهبردی و حمایت از کشاورزان در قالب تسهیلات ارزان قیمت درخور توجه و تقدیر است.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر و به منظور ایجاد درآمد پایدار برای کشاورزان، توجه ویژه‌ای به بحث حمایت از پرورش و تولید گیاهان دارویی در سطح کشور داشته است که زمینه ساز فعالیت‌های مثبت در عرصه تولید فرآورده‌های گیاهی شده است.
عضو مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهادانشگاهی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز در راستای ماموریت خود و به منظور حمایت از زنجیره ارزش گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی از حدود چهار سال پیش و به صورت تخصصی فعالیت‌های ارزنده‌ای در زمینه بهینه سازی تولید و فرآوری این گیاهان انجام داده است.
ابراهیمی ادامه داد: در حال حاضر جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بهره مندی از گروه پژوهشی و همچنین مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک منطقه تمام توان خود را برای حمایت از این محصولات به کار گرفته است و با سرمایه گزاری در زمینه فرآوری عناب در راستای ایجاد ارزش افزوده برای این محصول توانسته است به دانش فنی تولید بیش از 10 محصول فراسودمند دست یابد.
وی اظهار کرد: طی سال‌های اخیر و با تلاش‌های صورت گرفته توسط جهاد کشاورزی استان، افزایش سطح زیر کشت و عملکرد در واحد سطح دو عامل کلیدی در افزایش میزان تولید عناب و افزایش درآمد عناب کاران استان بوده است که با اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش ارزش افزوده برای این محصول توسط جهاد دانشگاهی، می‌توان سود حاصل از تولید عناب را به میزان قابل توجهی افزایش داده و هزینه‌های تولید این محصول را پوشش داد.
عضو مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهادانشگاهی خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر همکاری‌های بسیار مناسبی بین سازمان جهاد کشاورزی و جهاددانشگاهی در استان صورت پذیرفته است که مشارکت مسئولین و محققین سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در برگزاری اولین همایش ملی عناب نمونه بارزی از این همکاری است.
عضو مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهادانشگاهی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: برگزاری همایش ملی عناب به میزبانی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در خواستگاه این گیاه دارویی ارزشمند، گامی مهم در راستای حمایت از تولید این محصول است که با جلب توجه مسئولین استانی و کشوری به این ذخیره ارزشمند می‌تواند زمینه افزایش بهره ­وری اقتصادی و تجاری این محصول را فراهم کرده و با ارتقاء امنیت اقتصادی استان زمینه ساز توسعه پایدار اقتصادی استان خراسان جنوبی شود.

پیشنهادی که غیرعلمی بود
محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این نشست با اشاره به همکاری خوب جهاد کشاورزی اظهار کرد: چندی پیش بسته ترویج اشتغال کارآفرینی توسط معاونت علمی رییس جمهور تهیه و طی آن پیشنهادی در مورد عناب ارائه شد که به اشتباه با نام سند توسعه منتشر شد.
وی افزود: در این بسته کارآفرینی، استان قم محل مناسبی برای توسعه عناب معرفی شد که کاملا دور از مباحث علمی بود.
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از 90 درصد عناب ایران در خراسان جنوبی تولید می‌شود، افزود: معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی متناسب با مأموریتی که جهاددانشگاهی کشور به آن واگذار کرد، به سه محور گیاهان دارویی استراتژیک « عناب، زرشک و زعفران»، آسیب‌های اجتماعی و مدیریت شهری و روستایی پرداخته و اقداماتی در این حوزه انجام داده است .
پویان ادامه داد: جهاددانشگاهی، مرکز خدمات تخصصی محصولات استراتژیک را راه اندازی کرده که این مرکز، این ماموریت را به جهاددانشگاهی می‌دهد که در خرید و فروش محصولات استراتژیک کمک کند.
وی تصریح کرد: در این راستا جهاددانشگاهی، قصد دارد در 3 و 4 شهریورماه جاری، همایش ملی عناب را برگزار کند که مورد حمایت و توجه ویژه استاندار قرار گرفت.
​ دبیر اولین همایش ملی عناب در خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی تا کنون بهره برداری اقتصادی قابل توجهی از این محصول استراتژیک منطقه نداشته ­است و میوه عناب به صورت فله­‌ای بدون برند عمدتاً به کشورهای همسایه صادر می‌شود، که این امر نیز غالباً از مبادی غیر رسمی صورت می‌پذیرد.
پویان ادامه داد: تولید فرآورده‌های عناب که بهره‌­وری اقتصادی قابل توجهی دارد و ارزش افزوده‌­ای مطلوب ایجاد می‌کند، تا کنون در کشور مغفول مانده و صرفا در سطح محدود به فعالیت‌های تحقیقاتی پرداخته شده ­است و از بعد تجاری و بهره­ برداری اقتصادی آن بی بهره مانده­‌ایم.
وی با بیان اینکه اگر پژوهش کاربستی به نفع تولیدکننده و مردم نداشته باشد هزینه است و اگر کاربست پژوهش به اشتغال و اقتصاد ختم شود، این پژوهش سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: در خراسان جنوبی برای سرمایه گذاران سیستم جذب علمی نداشته و سرمایه گذاران با سخت گیری‌های قانون این استان از دست می‌روند.
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: خراسان جنوبی در تولید عناب مشکلی ندارد، اما حلقه‌های بعدی یعنی فرآوری و یازاریابی در استان گمشده هستند.

خراسان جنوبی، جزء 5 استان برتر در حوزه گیاهان دارویی
جلال الدین صادقی، رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این نشست با بیان اینکه خراسان جنوبی در تولید گیاهان دارویی جزو 5 استان برتر است، افزود: خراسان جنوبی تجربه بسیاری در حوزه عناب دارد.
وی تصریح کرد: همایش ملی عناب به میزبانی واحد خراسان جنوبی با هدف برندسازی محصول عناب استان برگزار می‌شود.
رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: جهاددانشگاهی در قالب پروژه دهکده گیاهان دارویی و پس از تاسیس مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی با تاکید بر محصولات استراتژیک عناب، زرشک و زعفران فعالیت‌های گسترده علمی انجام داده است.
صادقی بیان کرد: برای برگزاری این همایش نیاز به همراهی و همکاری سایر سازمان ‌ها داریم تا بتوانیم در راستای معرفی خراسان جنوبی با نام عناب گامی برداریم.
استان‌هایی که تولید عناب ندارند اما خواستگاه معرفی این محصول می‌شوند
غلامرضا دره کی، معاون مدیریت امور باغبانی جهادکشاورزی خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: استان‌هایی مانند قم، قزوین و زنجان که در بسته پیشنهادی کارآفرینی از آن ‌ها نام برده شده است، در آن‌ها در حوزه عناب هیچ آماری ثبت نشده است.
وی افزود: حتی یک هکتار زمین عناب نیز در این استان ‌ها وجود ندارد، اما خراسان جنوبی تولید عمده عناب کشور را برعهده دارد.

تلاش برای افزایش تولید و فرآوری عناب
غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این نشست با تاکید بر فرآوری محصولات استراتژیک استان، اظهار کرد: جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اقدامات مثبت و اثربخشی در حوزه شناسایی و برندسازی محصولات استراتژیک انجام داده است.
وی با اشاره به هم افزایی مطلوب بین دستگاه‌های متولی بخش کشاورزی، افزود: در ده سال اخیر سطح زیرکشت عناب در استان افزایش داشته و در حوزه تولید، 370 درصد افزایش وجود داشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم درخصوص تولید عناب، تکثیر آن از طریق پاجوش است که تماما در اختیار خراسان جنوبی است.
قوسی ادامه داد: تلاش می ‌کنیم با کمک رسانه‌ها، جهاددانشگاهی، محققان و پژوهشگران در راستای رونق کشاورزی و معرفی محصولات استراتژیک استان گام برداریم.
گزارش از زهرا حمیدی
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/170084/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آسمانی شدن مادر شهید علی محمدی مقدم در بشرویه

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 30 فروردین 1403+ جدول

خوابیدن به پاکسازی مغز از ضایعات متابولیک کمک می‌کند

هفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ میزبانی مسی‌ها از نفت و گاز در کرمان

اصلاح 328 کیلومتر خطوط انتقال شبکه توزیع آب در خراسان شمالی

بیش از 44 هزار کنتور برق در خراسان رضوی هوشمند شد

سلاح معروف ایرانی این بار معادلات آفریقا را تغییر می‌دهد

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - پنجشنبه 30 فروردین

چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟

آرسنال و حذف شدن از لیگ قهرمانان اروپا توسط بایرن مونیخ برای پنجمین بار

قتل مادر در اثر بدگویی‌های پدر معتاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد اختصاص یافت

دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد

نصب 13 هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اختصاص 50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد

رشد 10 درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای

نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد

ذخیره‌سازی 140 هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟

معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران

رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش

شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود

نماینده بسکتبال خراسان شمالی حریف خود را شکست داد

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

سرلشکر سلامی: تجهیزات نوین ارتش حاصل خلاقیت‌های این نهاد است

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع

تکمیل طرح رانش محور ماربره به صالح آباد در گرو تخصیص اعتبار

اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد / فراجا عذرخواهی کرد + فیلم

معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

چهار سال پس از خطای پیکفورد روی فن دایک؛ داور جنجالی بار دیگر قاضی دربی مرسی‌ساید

کشف میلیاردی کالای قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

برگزاری پنجمین اجلاسیه نماز دانش آموزی در بیرجند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند

فعالیت 254 آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

علت حادثه امروز مراسم رژه ارتش در مشهد چیست؟

75 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

آمادگی یگان‌های نظامی و انتظامی در خراسان شمالی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد

افزایش 37 درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی