پیام خراسان

آخرين مطالب

راه حل‌های هوشمندانه برای پارک خودرو در شهر اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - در لندن هر خودروسوار به طور میانگین سالانه چهار روز یا 91 ساعت صرف یافتن جای پارک مناسب می‌کند. ساکنان این کشور هر سال با خودروهایشان سفرهای بسیاری می‌کنند و در بیش از 57 درصد از این سفرها مجبورند دنبال جای پارک بگردند. به این ترتیب، جست‌وجو برای راهکارهای خلاقانه پارک خودرو واقعا مهم است.
فناوری باز هم به کمک انسان‌ها می‌آید
در لیون فرانسه از رباتی به اسم استن برای پارک خودروها استفاده می‌شود. استن توسط شرکت استنلی رباتیکز ساخته شده و وسایل نقلیه شما را تحویل می‌گیرد و در محل مناسب پارک می‌کند. اعتماد مردم به یک ربات پارکینگی مسئله‌ای است که با گذشت زمان حل می‌شود.
اپلیکیشن‌های پارکینگی متنوعی مثل PayByPhone, Park Right, RingGo, Parkopedia وجود دارد که به کاربران امکان می‌دهد هزینه پارک خودرو را اینترنتی پرداخت و زمان ماندن در پارکینگ را به روزرسانی کنند. برخی از این اپلیکیشن‌ها محل پارکینگ‌های در مسیر و خارج از مسیر را به رانندگان نشان می‌دهند و برخی، آن‌ها را به سمت بهترین جای پارک در خیابان هدایت می‌کنند. 
از فناوری‌های مبتنی بر حسگر تا نسل جدید برنامه‌ریزی شهرهای هوشمند؛ از اینترنت اشیا که به کمک شهرهای هوشمند آمده تا سیستم‌های اطلاعاتی که افراد را به سمت جای پارک مناسب هدایت می‌کند؛ همه فناوری‌هایی هستند که کم‌کم در شهرهای بزرگ جا باز می‌کنند. اما جالب اینجاست که در بیشتر موارد، نوآوری چندان کاری به خود پارکینگ‌ها ندارد و بیشتر مربوط به ارائه اطلاعات به طراحان و برنامه‌ریزان شهری و آنهایی است که از تسهیلات شهر استفاده می‌کنند.
هوشمندی اینترنت اشیا در عمل حاصل مجموعه اطلاعاتی است که به کمک دوربین‌ها و حسگرها فراهم شده و برای برنامه‌ریزی بهتر در آینده به خدمت گرفته می‌شود. این اطلاعات به طور لحظه ای در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد تا به آن‌ها نشان دهد کجا می‌توانند پارک کنند.
پارکینگ‌های سبز
تمایل به حفظ محیط زیست، بر پارکینگ‌ها نیز همچون دیگر بخش‌های انرژی اثر گذاشته است. در نتیجه پارکینگ‌های سبز یا پارکینگ‌هایی که با آگاهی از وضعیت جهان و مسئولیت‌پذیری در قبال آن ساخته می‌شوند، رو به گسترش‌اند. رزرو جای پارک در مراکز شهری، الویت دادن به خودروهای الکتریکی یا هیبریدی که کمتر آلودگی ایجاد می‌کنند و پرداخت از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی باعث می‌شود خودروها سریع‌تر حرکت کرده، از ازدحام خودداری و در نتیجه هوا را کمتر آلوده کنند.
چرا پارکینگ چندطبقه به کار شهرهای هوشمند می‌آید؟
تقاضا برای خودروها هر سال 1.5 درصد افزایش می‌یابد و این یعنی فضایی که به جاده‌ها اختصاص می‌یابد ارزش افزوده پیدامی‌کند و پارکینگ‌های کنار جاده‌ای دیگر از نظر مالی به‌صرفه نیست، چرا که ازدحام و آلودگی زیادی ایجاد می‌کند. بنابراین برنامه‌ریزان شهری به سمت پارکینگ‌های چندطبقه گام برمی‌دارند.
اگر تاکنون در هند رانندگی کرده باشید، درک می‌کنید که در این کشور، این فناوری هوشمندانه در زمینه پارک خودرو حرف اول را می‌زند. معمولا اختراع از ضرورت نشات می‌گیرد و جاده‌های شلوغ هند استفاده از پارکینگ‌های طبقاتی را به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است. این پارکینگ‌ها، مجهز به حسگر، علائم راهنمایی و بالابر هستند.
فناوری کافی نیست
از آنجایی که هر جای پارک معمولی، بیشتر از اندازه یک خودرو به فضا نیاز دارد، راه‌ حل‌هایی همچون پارکینگ چند طبقه و استفاده هرچه بیشتراز فناوری مشکل افزایش تقاضا برای جای پارک را به طور کامل حل نمی‌کند. در بسیاری موارد می‌توان برای اتخاذ سیاست‌های درست، گام های بلندتری برداشت. یک راه حل، کاهش استفاده از خودرو در مراکز شهری است.
دونالد شاپ، نویسنده کتاب «هزینه هنگفت پارکینگ‌های رایگان » به رئیس پارکینگ‌ها مشهور است. از نظر او نوآوری‌های زیادی وجود دارد که شهرها می‌توانند با استفاده از آن‌ها، مشکل پارکینگ را حل کنند:
پرداخت با پلیت ( نوعی فناوری)
بسیاری از شهرهای بزرگ به جای پارک‌مترهای تکی به دستگاه های پلیت رو آورده‌اند. پیتزبورگ در سال 2012 پلیت‌مترها را در سراسر شهر نصب کرد. راننده‌ها نمره پلیت را به این کیوسک‌ها وارد می‌کنند و سپس به صورت نقدی یا کارت اعتباری هزینه پارک خودرو را می‌پردازند و بعد به راهشان ادامه می‌دهند. فناوری پرداخت با پلیت، خصوصا در ترکیب با اپلیکیشن‌های موبایلی، پرداخت را بسیار ساده‌تر می‌کند و به شهرداری‌ها امکان می‌دهد تخفیف‌ها یا جریمه‌های ویژه‌ای برای برخی رانندگان اعمال کنند.
جریمه بر آلودگی
شهرداری مادرید برای تشویق مردم به استفاده از خودروهای پاک و بهبود کیفیت هوا، هزینه پارکینگ را با توجه به تاثیر هر خودرو بر محیط‌ زیست تعیین می‌کند. جریمه جدید از طریق فناوری پلیت اعمال می‌شود. شماره هر راننده سال ساخت و مدل خودرو را به سیستم شهری می‌گوید و سیستم بر اساس میزان آلاینده بودن هر خودرو، مبلغی برای پارک خودرو تعیین می‌کند. خودروهای هیبریدی، برقی و خودروهایی که مصرف سوخت بهینه دارند تا بیش از 20 درصد تخفیف می‌گیرند و پرمصرف‌ها تا بیش از 20 درصد جریمه می‌شوند.
به گفته رییس بخش پایداری شهر مادرید «به نظر ما منصفانه است که خودروهای آلاینده، پول بیشتری به شهر بپردازند و آنهایی که از خودروهای کارآمدتر استفاده می کنند، پاداش بگیرند».
تعیین هزینه پارکینگ بر اساس طول خودرو
جای پارک یک دارایی محدود در امتداد خیابان‌ است و همه خودروها فضای یکسانی اشغال نمی‌کنند. به‌ علاوه خودروهای کوتاه‌تر معمولا کم‌مصرف‌تر هم هستند. شاپ چارچوبی اساسی برای جریمه بر اساس طول خودروها ارائه کرده که از 56 درصد تخفیف برای خودروهای کوچک تا تخفیف صفر برای یک رولز رویس متفاوت است. او می‌نویسد « بیشتر افرادی که از پس خرید یک خودروی بلندتر برمی‌آیند احتمالا می‌توانند برای پارک آن پول بیشتری هم بپردازند.»
نرخ مخصوص برای ساکنان محلی
در میامی بیچ، ساکنان محلی نسبت به غیرساکنان یا گردشگران هزینه کمتری برای پارک خودروهایشان می پردازند که به ترتیب شامل 1 و 1.75 دلار به ازا هر ساعت پارک است. شاید در نگاه اول این پرداخت‌ها که باز هم با کمک فناوری کیوسک پلیت اعمال می‌شوند، غیرمنصفانه به نظر برسد. اما شاپ آن را منصفانه می‌داند به این دلیل که ساکنان محلی بر خلاف بازدیدکننده‌ها و گردشگران برای نگهداری خیابان‌ها و ارتقا خدمات پارکینگ، مالیات می‌پردازند. به‌علاوه، این سیستم مردم را ترغیب می‌کند از محل‌های نزدیک به خود خرید کنند که به سهم خود، رانندگی و ازدحام در خیابان‌های شهر را کاهش می‌دهد.
خودرو را از عقب پارک کنید
یکی از مناقشات بامزه مربوط به پارکینگ‌های زاویه‌داری‌ست که برای ورود خودرو از عقب- یا جلو- طراحی شده‌اند. در یک مطالعه مشخص شد که ورود خودرو از عقب ایمن‌تر از ورود خودرو از جلو است و به این ترتیب، جنبش تازه‌ای شکل گرفت و پارکینگ‌های زاویه‌دار برای ورود خودرو از قسمت عقب در هزاران خیابان در سراسر آمریکا باب شد؛ از جمله در شارلوت، هونولولو، ایندیاپولیس، نیویورک، سیاتل، تاکسون و واشنگتن. با این کار، شمار حوادث رانندگی - خصوصا سوانح مربوط به دوچرخه‌سوارها- کاهش یافته است. مثلا در تاکسون قبل از تغییر وضعیت پارکینگ‌ها، به طور میانگین هر هفته یک تصادف بین خودرو و دوچرخه رخ می‌داد. حالا بیش از چهار سال از اجرای این طرح می‌گذرد و هیچ تصادفی گزارش نشده است.
دلیل آن را به سادگی می‌توان فهمید. در پارکینگ‌هایی که برای ورود خودرو از عقب طراحی شده‌اند، حرکت رو به عقب به سمت حایل‌هاست، در حالی که پارکینگ‌هایی که برای ورود خودرو از قسمت جلو طراحی شده‌اند، راننده‌ها را ملزم می‌کنند به سمت خیابان، عقب‌عقب رانندگی کنند. پارکینگ‌های ورود از عقب، برای سوار کردن و پیاده کردن مسافران هم مناسب‌ترند.
خدمات نوین محلی
سود حاصل از پارکینگ‌ها الزاما نباید به جیب بودجه عمومی شهر سرازیر شود. بلکه می‌تواند به شیوه‌ای هوشمندانه‌تر در همان محله سرمایه‌گذاری گردد. مثلا چند سال پیش پارک‌مترها در ونتورا کالیفرنیا نصب شد؛ پیش از این در این شهر اثری از این گونه تجهیزات نبود. از سود حاصل از این برنامه برای ارتقا خیابان‌های محلی و ارائه امکاناتی مثل وای‌فای عمومی استفاده شد. این روش محبوبیت برنامه را بین صاحبان مغازه‌ها که معمولا با پارک‌مترها مخالفت می‌کردند و بین رانندگانی که پارک‌متر را چیز زائدی می‌دانستند، افزایش داد.
شاپ نتیجه می‌گیرد با تغییر سیاست‌های پارک خودرو، شهرها می‌توانند از فضاهای شهری باارزش‌شان بهتر استفاده کنند، پول بیشتر درآورند، ترافیک کمتر و هوای پاک‌تر و همچنین اقلیم خنک‌تری داشته باشند.
منابع
https://www.citylab.com
https://park-it-solutions.com
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/170101/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی