پیام خراسان

آخرين مطالب

درکش خراسان شمالی، آمیزه‌ای از کوه، رود و جنگل فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- روستای گردشگری «درکش» مانه‌وسملقان با جادوی زیبایی‌اش حتی در روزهای گرم تابستان هم آغوش پرمهر خود را به روی گردشگران گشوده است و صورت گرمازده مهمانان خود را با خنکای نسیم مهرورز، نوازش می‌کند.

به گزارش ایرنا روستای هدف گردشگری درکش در شهرستان غرب استان خراسان شمالی و در شهرستان مانه‌وسملقان واقع است. هنگامی که از مرکز خراسان شمالی به سمت این روستا که در مسیر جاده آسیایی قرار دارد، حرکت کنی باید از شهر آشخانه، در 45 کیلومتری بجنورد بگذری و پس از پیمودن 30 کیلومتر به این روستای زیبا برسی.
درکش در همه فصول سال زیباست. سرسبزی بهار آن چشم ها را خیره می کند و اکنون که در قلب تابستان هستیم باز هم زمزمه رود، سرسبزی درخت و سبزه و استواری کوههایش مردم را جادو کرده و به سمت خود فرامی خواند.
آب و هوای درکش متأثر از طبیعت جنگلی و کوهستانی آن است و اتراقگاه خوبی برای همه فصل هاست.
مهمانانی از اصفهان و شیراز
درکش نه تنها مهمانانی از استان های مجاور و شهرستان های اطراف دارد بلکه حتی از اصفهان و شیراز هم به این روستا می آیند و البته از مهمان نوازی مردم منطقه نیز رضایت دارند.
باغ‌های میوه این روستا در شیب کوه و پله پله ایجاد شده است و گاه تا نیمه های دامنه آلاداغ باغ می بینیم و باغ و البته انواع گیاهان دارویی هم در شیب کوه و حاشیه جنگل به وفور دیده می شود.
بهار که باشد تا چشم کار می کند می توان اطراف روستا مراتع وسیع و سرسبزی را دید که در حاشیه رودخانه زومار و دره کندآب قرار گرفته و البته رود درکش که از دل این روستا می گذرد تقریبا همیشه پرآب است و تابستان امسال پرآب تر از همیشه ترانه خوان و سرخوش از دل این روستا می گذرد.
چشمه های آب شیرینی که از دل کوه سرازیر می شوند پای کوبان به پایین سرازیر شده و در زوی هاور به هم می رسند و البته از دیدنی ترین های این روستا آبشار آن است که باید با گذر از پیچ و خم های طبیعی زیبا، سنگ ها و صخره ها و سرسره های طبیعی آن گذشت تا به دل آن رسید و آنجاست که می توان جادوی آفرینشگر بزرگ را در ترسیم زیبایی ها دید و شکرگزار بود.

جنگل هیرکانی
مهمترین جاذبه این روستا قرار گرفتن تنها جنگل بلوط شرق کشور در پیرامون آن است و البته نمی توان از چشمه ها، دره هاور و گستره ای وسیع از گیاهان دارویی آن چشم پوشی کرد.
کارشناسان منابع طبیعی می گویند که تنوع گیاهان دارویی این منطقه را به یک داروخانه طبیعی تبدیل کرده است و حتی در دل تابستان هم در حاشیه جنگل و دامنه های کوه، فضا از عطر گیاهان دارویی انباشته است و بوی آویشن، مرزه و اسطوخدوس مشام را می نوازد.
این روستا چسبیده به جنگل است که تا انتهای دره کشیده شده و البته از روستا که کمی دور شده و به سمت جوزک برویم و یا اگر از حاشیه جنگل هیرکانی که به تازگی ثبت ملی شده کمی به سوی متن جنگل راه خود را ادامه دهیم و خوش شانس هم باشیم می توانیم مرال، قوچ، میش، گرگ و حتی خوک، پلنگ و خرس هم ببینیم.
اگر به این روستا سفر کردید حتما فتیرمسکه (کره محلی) و عسل آن را بچشید زیرا این مزه تا مدت ها در خاطرتان خواهد ماند.
آلاداغ سرافراز
در جنوب روستا کوه آلاداغ با ارتفاع 2 هزار و 455 متر و دره کنداب قرار دارد و وجود آثار تاریخی با ارزشی چون قزلر قلعه و سردابه‌های زیبا، چشمه گلزار و سرچشمه سردار از مهمترین دیدنی‌های این روستا به شمار می رود. همچنین از آثار فرهنگی و تاریخی این روستا می‌توان از برج سبزعلی خان قراچورلو که قدمت آن به یک قرن پیش می رسد، نام برد.
مردم باصفای این روستا که هر سال پذیرای چندین هزار گردشگر است، باغدار و کشاورزند و هلوی درکش معرف حضور عام و خاص است و علاوه بر آن گردو و گیلاس و گلابی آن نیز معروف است.
محصولات کشاورزی این روستا نیز گندم، جو، یونجه و ذرت است و پرورش زنبور و ماهی قزل‌آلا هم در کنار کشاورزی و باغداری در این روستا رونق دارد.

مردم به باغ ها و طبیعت آسیب نزنند
به گفته یکی از اهالی روستای درکش، این روستا با چشم اندازهای زیبا همه ایام سال مسافر دارد اما در نوروز و تابستان تعداد مسافران بیشتر از قبل می شود به طوری که گاهی حتی مجتمع های مهمان پذیر و اقامتگاه های این روستا قادر به پاسخگویی نیاز گردشگران نیست.
سهراب احمدی خاطرنشان می کند: مردم روستای درکش در کنار باغداری به شغل کشاورزی و دامپروری نیز مشغول هستند و همچنین پرورش ماهی سردآبی قزل آلا و پرورش زنبور عسل را نیز دارند.
وی می گوید: ماهی و عسل روستای درکش بسیار معروف است و هرساله مسافران از محصولات مردم خریداری و به عنوان سوغات به استانهای خود می برند.
وی در ادامه می افزاید: گاه تراکم رفت و آمدها موجب کمبود مکان فیزیکی می شود و با وجود این که در این محل بیش از 10 اقامتگاه وجود دارد اما باز هم مردم در خانه روستاییان مهمان می شوند.
وی گردشگری را موجب رونق اقتصادی روستا می داند و می گوید: گاه برخی از گردشگران آسیب های جدی به جنگل های بلوط، رویشگاه های گیاهان دارویی و باغ های مردم وارد می کنند که لازم است در این مورد چاره اندیشی شود.
داروخانه طبیعی
کارشناس مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در مورد رویشگاه‌های گیاهان دارویی می گوید: تنوع گیاهان دارویی این منطقه زیاد است و هم اکنون که 5 ماه از سال گذشته است می توانیم مرزه، اسطوخدوس، آویشن و کاکوتی را در این روستا و اطراف آن ببینیم.
علیرضا احمدی اسکویی خاطرنشان می کند: حتی گفته می شود گونه کمیاب ثعلب هم در منطقه درکش دیده شده است و البته میوه های وحشی و جنگلی مانند چند نوع زالزالک، سیب و گلابی وحشی و ازگیل هم در منطقه درکش می روید.
وی خاطرنشان می کند: مهمتر از همه مجاورت این روستا با جنگل های هیرکانی و بلوط است که از شاخصه های ممتاز این روستا است.

بخش خصوصی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز می گوید: روستای درکش با توجه به ویژگی هایی که دارا بود به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده است و پیش بینی می شد که ظرفیت پذیرش شمار بالایی از مسافران و گردشگران را داشته باشد.
علی کاظمی اظهار می کند: زیرساخت های این روستا در 10 سال اخیر شکل گرفته و اکنون درکش روستایی است که مهمانانی را از همه نقاط کشور پذیراست.
وی با بیان اینکه دولت بر توسعه گردشگری با نقش آفرینی بخش خصوصی تأکید دارد، می افزاید: تاکنون 61 موافقت اصولی برای اجرای پروژه های گردشگری استان صادر شده است.
وی می گوید: یکی از ظرفیت های توسعه گردشگری، تقویت فعالیت های واحدهای بومگردی است و در این زمینه، در سال های 97 و 98، بیش از 60 میلیارد ریال برای توسعه بومگردی در روستاهای استان تسهیلات پرداخت شده که بخشی از این تسهیلات مربوط به توسعه اقامتگاه ها در روستای درکش است.
روستای درکش هزار و 200 نفر جمعیت دارد. این روستا در 30 کیلومتری آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان قرار دارد.
سالانه بیش از 20 میلیون مسافر از خراسان شمالی گذر می کنند. این استان با دارا بودن 863 هزار نفر جمعیت و در حالی که 75 درصد مساحت آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده است، سرزمین اسب و ابریشم و چشمه و کوه و جنگل است و روستاهای زیبا، آبشارها و چشمه های آبگرم، بستر مناسبی برای تقویت بومگردی، اکوتوریسم، توریسم درمانی و گردشگری فرهنگی است.
ب/5132

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/171374/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند