پیام خراسان

آخرين مطالب

بیش از 30 نظر کاربردی در بیانیه گام دوم رهبری وجود دارد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: بیش از 30 نظریه علمی، کاربردی و فقهی در ابعاد مختلف در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب به صورت واضح و آشکار و یا در لابه لای بیانات رهنمودی ایشان وجود دارد که برای طلاب و دانشجویان قابل تامل، تحلیل و مطالعه است.

آیت الله علیرضا اعرافی روز یکشنبه در «نشست علمی الزامات بیانیه گام دوم انقلاب در پرتو فقه تمدن ساز» که در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد افزود: این نظریه‌ها حاصل عمر پر برکت رهبری در فراز و نشیب‌های انقلاب اسلامی و پایه‌های گفتمان انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: شخص رهبری کسی است که در همه فراز و فرودهای انقلاب حضور داشته و بیانیه یاد شده مبنای یک جمع بندی تجربیات گذشته و ترسیم‌گری 40 ساله بعد انقلاب است که برخی از آنها در این بیانیه آشکار است و برخی نیز از مطالب استنباط می‌شود.
مدیر حوزه های علمیه گفت: این تئوری ها پایه های انقلاب هستند و شایسته است به عنوان واحدهای درسی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه تدریس شوند و یکی از این نظریه ها جمع دین و دنیا با هم است و این که چگونه می شود این دو را با هم جمع کرد.
اعرافی افزود: به قرائت امام راحل و رهبری، دین جامعیت دارد و دین و دنیا قابل جمع هستند و مسایل ذیل این نظریه باید حل شوند کما این که انقلاب اسلامی این قضیه را حل کرد و این اصل مهم را ثابت کرد که دو گانه به ظاهر غیر قابل جمع دین و دنیا در یک منظومه دقیق جمع شدنی است.
وی ادامه داد: مساله دیگر دوگانه اسلامیت و جمهوریت است که در الگوی نظام و اندیشه امام راحل جمع شد در حالی که اسلامیت و جمهوریت غیر قابل جمع دانسته می شد، بحث دیگر جمع نظام و انقلاب است که برخی ها معتقد به این بودند که اگر انقلاب نظام مند بشود دیگر از مسیر اصلی خارج می شود اما در تئوری امام راحل و رهبر انقلاب چه در درون کشور و حتی فراتر از مرزها نظام و انقلاب قابل جمع شدند و اندیشه های امام راحل و رهبری مبتنی بر همین اصل هستند.
مدیر حوزه های علمیه گفت: مقوله انعطاف و اصالت دو گانه دیگری است که رهبری به صراحت می گویند در برابر پدیده های نو باید منعطف و منفعل باشیم یعنی این که ضمن انعطاف بر اصول تاکید داریم، باید بر اصول اصلی تاکید ورزید و در عین حال پاسخگوی تغییرات بود و از جمود پیشگیری کرد.
اعرافی افزود: موضوع دیگر ایجاد تعادل مناسب بین هست ها و باید ها در انقلاب است برخی به هست ها و برخی به آرمان ها تاکید دارند که اگر تعادل نباشد مسیر منحرف می شود البته ایجاد این تعادل نیازمند هوشیاری، مطالعه و کارشناسی است.
وی اضافه کرد: در این بیانیه به اصالت ملیت یا اسلامت نیز پاسخ داده شده و این که ایران گرایی داشته باشیم یا اسلام گرایی و نسبت این دو چگونه می تواند باشد.
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: در طول تاریخ این بحث مطرح بوده و شهید مطهری نیز در این باره کتاب "خدمات متقابل ایران و اسلام" را نوشته است و در انقلاب یک تجربه جدید پیدا شد و نظریه هایی که برخی از آنها به ملیت و برخی دیگر به اسلامیت نظر دارند اما در عرصه عمل، انقلاب نشان داد که ملیت را در پرتوی اسلام می توان حفظ کرد و در نگاه رهبری این دو باهم قابل جمع هستند چنانکه در 40 سال گذشته یک وجب خاک از دست نداده ایم و بحث ایران و امت اسلامی نیز از دیگر مباحثی است که در اندیشه انقلاب اسلامی مبتنی بر نظریات امام راحل و رهبری حل شده است.
آیت الله اعرافی افزود: پارادوکس تشیع و اسلام نیز از جمله مسایلی است که مطرح است و در تئوری اسلام همه فرق و مذاهب اسلامی جای می گیرند بدون آنکه ما ذره ای از اصول تشیع عقب نشینی کرده باشیم و بنده خودم در طول 30 سال گذشته در بیش از 90 کشور دنیا گفتمان انقلاب اسلامی را عرضه کرده ام بدون آن که از اصول تشیع کوتاه آمده باشم.
وی ادامه داد: در تقابل امت و مذهب دو نظریه وجود دارد که برخی به مذهب و برخی دیگر به نوعی به اصطلاح روشنفکری اسلامی نظر دارند که هر دو را خلاف اسلام و مذهب شیعه می دانم در این بیانیه نیز مذهب و امت اسلامی قابل جمع است که البته ظرافت های خاص خود را دارد و ما در جهان مدرن رشد و تعالی تشیع را شاهد هستیم و ایران، پرچمدار امت اسلامی است.
او اضافه کرد: مباحث آزادی و امنیت، استقلال و آزادی، توسعه و عدالت، قوانین بین المللی و مقاومت دیگر نظریه هایی است که در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب مشهود و قابل درک است.
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: امام راحل (ره)پاسخ به نیاز های امروز در حین حفظ اصالت فقهی را قابل جمع می دانست و معتقد بود اجتهاد اصیل و جواهری پویا تئوری انقلاب اسلامی است که قابل تعامل و جوشش است که البته کار بسیار عظیم و ظریفی است و از عهده هر کسی بر نمی آید.
اعرافی افزود: فقهی که می خواهد تمدن بسازد باید پاسخگوی نیاز دنیای معاصر هم باشد و ضمن حفظ پایه های اصیل فقهی آمادگی لازم را برای پذیرش تغییرات و تحولات داشته باشد و در این زمینه نیاز به تقویت رویکرد تمدنی داریم یعنی باید جامع نگر بود.
وی ادامه داد: رویکرد اجتماعی در فقه نیاز به تقویت دارد در بخشی از احکام و تکالیف، نگاه، فردی است که در شرایط جدید، متفاوت می شود و باید رویکرد اجتماعی آن تقویت شود و در رویکرد سیاسی نیز اگر معتقد به حکومت اسلامی و پاسخگویی حکومت هستیم تغییراتی می خواهد که ما را به نکات جدیدی می برد و در رویکرد متقارن نیز بخش مقایسه ای فقه با مذاهب اسلامی را باید تقویت کنیم که برکات فراوانی برای نظام دارد.
او اضافه کرد: توجه به رویکرد تطبیقی فقه و حقوق، رویکرد بین المللی و جهانی توجه به موضوع شناسی، علوم انسانی و اجتماعی از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشت که اگر این اصول پیاده شود فقه می تواند رنگ و لعاب و دامنه بهتری بگیرد و به سمت تحقق تمدن اسلامی برود.
در این نشست جمعی از استادان، طلاب و دانشجویان دانشگاه اسلامی رضوی حضور داشتند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه ای مهم و راهبردی به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ورود جمهوری اسلامی به فصل جدیدی از زندگی به تبیین ویژگی های مسیر پر افتخار پیموده شده در 40 سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت پرداختند و با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان ها، خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر، الزامات این جهاد بزرگ را در هفت سرفصل اساسی بیان کردند.
ایشان در این بیانیه ضمن بیان هفت توصیه به جوانان ایرانی در زمینه های علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی، خواستار توجه آنان به این موضوعات شدند.
6070/1922

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/171595/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور