پیام خراسان

آخرين مطالب

به بهانه روز جهانی تئاتر/

درخشش تئاتر خراسان رضوی در سالی که گذشت فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- ایرنا- متولیان و هنرمندان تئاتر خراسان رضوی سال 1396 را زمان درخشش تئاتر استان می دانند و به زعم آنان این سال در تاریخ هنرهای نمایشی منطقه بی نظیر بود.

آنان جوایز متعدد هنرمندان در جشنواره های ملی و بین المللی، افزایش فروش بلیت و استقبال قابل توجه مردم از تماشای تئاتر، افزایش تولیدات تئاتر و اجرای آنها، ارتقای سطح نمایشنامه نویسی و درخشش نویسندگان این عرصه، رشد تئاتر شهرستانی و افزایش سالن های تئاتر را بزرگترین دستاوردهای سال 96 در زمینه تئاتر استان می دانند.
استان خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد دارای پیشینه غنی در عرصه فرهنگ و هنر بویژه تئاتر و هنرهای نمایشی است و آغاز فعالیت بسیاری از نامداران این هنر از مشهد بوده است.
مشهد بعد از تهران مهمترین شهر تئاتر کشور است و شمار تماشاخانه ها و استقبال دوستداران تئاتر از نمایش های اجرا شده در این شهر بسیار زیاد است و این اقبال عمومی نسبت به تئاتر، اشتیاق هنرمندان برای تولید آثار بهتر و مناسب تر را افزایش می دهد.
با این حال تئاتر خراسان رضوی در سال 1396 نسبت به سالهای قبل به رشد قبال توجه در بخشهای مختلف دست یافت که این مهم در سخنان متولیان تئاتر آشکار است.
* تئاتر سال 1396 خراسان رضوی در یک نگاه
رئیس اداره هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته، سال درخشان تئاتر استان بود و توفیقات بسیار برای هنرمندان استان به دست آمد.
سید حجت طباطبایی افزود: سال گذشته 10 اثر نمایشی خراسان رضوی در جشنواره بین المللی تئاتر فجر شرکت کرد که منجر به دریافت چهار تندیس و 2 لوح تقدیر برای هنرمندان استان شد.
وی اظهار کرد: حوزه نمایشنامه نویسی یکی از حوزه های مهم و حساس در هنر تئاتر است و دریافت تندیس برای بهترین نمایشنامه، توفیق بزرگ برای هنرمندان تئاتر استان محسوب می شود.
وی گفت: پارسال برای نخستین بار فروش بلیت تئاتر در خراسان رضوی به یک میلیارد تومان رسید که بی نظیر بود و نشان از افزایش اقبال عمومی نسبت به تماشای تئاتر داشت.
طباطبایی افزود: سال گذشته تئاتر خیابانی استان بسیار فعال بود و به خوبی توانست در جشنواره های ملی و بین المللی عناوین برتر را به دست آورد.
وی اظهار کرد: در حوزه تئاتر کودک و نوجوان نیز آثار خوبی بر روی صحنه رفت و توفیقات این گروه های نمایشی باعث شد مشهد در سال 97 میزبان دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان رضوی شود.
وی گفت: سال گذشته تئاتر خراسان رضوی در بخش بین المللی آثار ارزنده ای داشت و منجر به حضور گروه های نمایشی این استان در جشنواره تئاتر کشورهای ترکیه و هندوستان شد.
طباطبایی ادامه داد: پارسال جشنواره استانی تئاتر با 22 اثر نمایشی در 6 بخش برگزار شد که نسبت به سالهای قبل از آن از رشد کمی و کیفی مناسب برخوردار بود.
وی افزود: سال گذشته بخش خصوصی برای ایجاد تماشاخانه یا سالن اختصاصی تئاتر ورود خوبی داشت، به طوری که پردیس مستقل تئاتر، تماشاخانه خورشید و 2 سالن تئاتر در مجتمع تجاری اطلس مشهد افتتاح شد.
وی اظهار کرد: سالن های نمایش بسیار در اختیار دستگاه های اجرایی این استان است و یکی از برنامه های این نهاد در سال جاری این است که پیرو مصوبات نشست های اصحاب فرهنگ و هنر با استاندار خراسان رضوی بتوان این سالن ها را به گروه های نمایشی اختصاص داد.
وی گفت: با اینکه خراسان رضوی بعد از تهران بیشترین سالن های تئاتر را در اختیار دارد اما تعداد سالن های اختصاصی تئاتر در این استان اندک است و امیدواریم بخش خصوصی برای راه اندازی اینگونه سالن ها در سال جاری سرمایه گذاری کند.
رئیس اداره هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: هنرمندان مشهور تئاتر کشور از جمله کیانیان، آثار نمایشی مطلوبی را در مشهد بر روی صحنه بردند که از سوی دوستداران تئاتر مورد استقبال قرار گرفت.
وی اظهار کرد: پارسال جشنواره نمایشنامه خوانی در استان برگزار شد و موضوعات آثار نمایشی از تنوع بیشتر برخوردار بود به طوری که آثار نمایشی مطلوبی در موضوعات اجتماعی، دینی و مذهبی، حوزه دفاع مقدس و حوزه طنز تولید شد.
وی گفت: انجمن هنرهای نمایشی استان برای نخستین بار در سال گذشته کتاب "درام +4" را با موضوع نمایشنامه نویسی به چاپ رساند که در آن نمایشنامه های چهار نویسنده مشهور خراسان رضوی منتشر شد.
طباطبایی افزود: سال گذشته برای ارتقای کیفیت تئاتر استان راه اندازی شوراهای مختلف در دستور کار قرار گرفت که از جمله آنها شورای مشورتی تئاتر متشکل از سرپرستان گروه های نمایشی استان، شورای سیاستگذاری تئاتر استان و شورای صیانت از حقوق هنرمندان در انجمن هنرهای نمایشی استان بود.
وی اظهار کرد: تئاتر خراسان رضوی بعد از تهران رتبه دوم را در شاخص های تولید اثر، فروش بلیت، حضور در جشنواره های ملی و بین المللی، آموزشگاه های تئاتر، تعداد هنرمندان و تعداد تماشاگران دارد.
وی با اشاره به مشکلات تئاتر گفت: عمده ضعف تئاتر استان در عدم هماهنگی دستگاه های مختلف است، هنرمندان در تئاتر زحمت می کشند اما چون دستگاه های متولی همصدا نیستند، تلاش آنان بازخورد مطلوب ندارد.
طباطبایی افزود: نهادهایی مانند حوزه هنری تبلیغات اسلامی، اداره کل آموزش و پرورش، شهرداری، آستان قدس رضوی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید شورایی به نام شورای برنامه ریزی تشکیل دهند و مسئولیت آن را به انجمن هنرهای نمایشی استان واگذار کنند تا بتوان برنامه ریزی هماهنگ و جامع برای تولید و اجرای تئاتر انجام داد.
وی اظهار کرد: ضعف دیگر حوزه تئاتر استان، نمایشنامه است، با اینکه خراسان رضوی در سال گذشته موفق به دریافت تندیش نمایشنامه نویسی در جشنواره تئاتر فجر شد اما باید نمایشنامه هایی متناسب با فرهنگ بومی خود، ادبیات فولکلور، ادبیات کلاسیک، موضوعات دینی و فضای معنوی شهر مشهد نوشته شود.
وی گفت: تئاتر استان درآمدی برای هنرمندان ندارد و باید دستگاه های اجرایی با تامین زیرساخت های لازم رفاه نسبی برای هنرمندان بوجود آورند تا تئاترهای فاخر ساخته شود و بر روی صحنه برود.
وی ادامه داد: استاندار خراسان رضوی در جلسات اصحاب فرهنگ و هنر قول های خوبی برای بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان تئاتر، تامین مسکن و تسهیل ازدواج آنان داد که اگر دستگاه های اجرایی برای انجام مصوبات این جلسات همکاری کنند تولیدات تئاتر از نظر کمی و کیفی ارتقا می یابد.
* توفیقات تئاتر شهرستان های استان در سال 96
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون 40 گروه حرفه ای تئاتر در شهرستان های مختلف استان فعال هستند در حالی که این تعداد 2 سال قبل 23 گروه بود.
سید جواد اشکذری افزود: تئاتر شهرستانی این استان در سال گذشته به توفیقات بسیار در حوزه نویسندگی، تولید و اجرا دست یافت و هم اکنون در همه شهرستان های خراسان رضوی نمایندگی انجمن هنرهای نمایشی مستقر است.
وی اظهار کرد: سال گذشته شورای برنامه ریزی تئاتر استان با حضور روسای نمایندگی های انجمن هنرهای نمایشی استان شکل گرفت و چندین جلسه برگزار و انتظارات و مطالبات هنرمندان را پیگیری کرد و آنها را به دستگاه های مختلف اجرایی ارسال نمود.
وی گفت: اجراهای عمومی تئاتر طی سال گذشته در برخی شهرستان های این استان افزایش قابل ملاحظه ای داشت به طوری که شهرستان های سبزوار، قوچان، کاشمر، تربت حیدریه و نیشابور در این بخش خوش درخشیدند.
اشکذری افزود: سال گذشته تعداد گروه های نمایشی در شهرستانی مانند قوچان به 6 گروه رسید و بسیاری از گروه های خوب تئاتر مجوز فعالیت گرفتند.
وی اظهار کرد: پارسال جشنواره میثاق کاشمر از حالت شهرستانی به جشنواره منطقه ای تبدیل شد و امسال سه شهرستان خلیل آباد، کاشمر و بردسکن آثار خود را در این جشنواره منطقه ای بر روی صحنه می برند.
وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته فروش اینترنتی بلیت تئاتر در شهرستان های خراسان رضوی آغاز شد و فروش برخی از آنها به 25 میلیون تومان رسید.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی با اشاره به مشکلات هنرمندان تئاتر استان گفت: یکی از مهمترین مشکلات این بخش کمبود تجهیزات سخت افزاری در برابر گروه های حرفه ای تئاتر است.
وی افزود: هم اکنون گروه های تئاتر در این استان افزایش یافته اند و بسیاری از آنها به صورت حرفه ای کار می کنند اما کمبود تماشاخانه یا سالن تئاتر باعث شده تولیدات آنها در نوبت اجرا بماند.
وی اظهار کرد: گروه های نمایشی شهر مشهد به تنهایی ظرفیت اجرای 20 تئاتر در روز را دارند اما به دلیل کمبود سالن تئاتر، آثار آنها برای اجرا پنج تا 6 ماه در انتظار اجرا بسر می برد.
وی ادامه داد: تئاتر خراسان رضوی پیشرفت کرده است و در سال گذشته با دست یافتن به توفیقات بسیار در اجرا و جشنواره ها، برای حفظ موقعیت خود، کار سختی را در سال جاری پیش رو دارد و نیازمند کمک دستگاه های اجرایی است.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: در شهرهای استان سالن هایی وجود دارد که با کمترین هزینه می توان آنها را تجهیز کرد و در اختیار گروه های نمایشی قرار داد لذا نیازمند کمک شهرداری ها و شورا های شهر در این حوزه هستیم.
وی راه اندازی کانون صنفی هنرمندان برای تحقق حقوق شهروندی هنرمندان تئاتر، تشکیل آرشیو لباس یا آرشیو دکور تئاتر برای استان و ایجاد موزه تئاتر در مشهد را از پیشنهادات انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی برشمرد.
*حوزه هنری در سال 96
معاون فرهنگی - هنری حوزه هنری خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تئاتر استان در سال گذشته با رشد چشمگیر بویژه در ارتباط گیری با مردم برخوردار بود و باعث شد مردم با تئاتر آشتی کنند و به همین خاطر نمایش ها در سالن های مختلف به اجرا گذاشته شد.
ابراهیم زره ساز افزود: حوزه هنری خراسان رضوی نیز در سال گذشته توفیقات بسیار در بخش تولید تئاترهای صحنه ای، چاپ نمایشنامه و میزبانی از تماشاگران داشت.
وی اظهار کرد: حوزه هنری کشور هر سال 2 جشنواره ملی "تئاتر سوره ماه" و "تئاتر بچه های مسجد" برگزار می کند که گروه نمایشی خراسان رضوی در سال گذشته موفق به کسب رتبه نخست جشنواره تئاتر بچه های مسجد شد.
وی گفت: گروه های نمایشی کودک و نوجوان خراسان رضوی پارسال در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به توفیقات قابل توجه دست یافت.
معاون حوزه هنری خراسان رضوی افزود: سالن اشراق این حوزه در سال گذشته میزبان خیل گروه های نمایشی و تماشاگران بیشمار بود که رویداد کم نظیر برای این نهاد به شمار می رود.
وی اظهار کرد: نقطه طلایی فعالیت تئاتر حوزه هنری خراسان رضوی در سال 96، برگزاری جشنواره "چله تئاتر ما" بود که فراخوان آن به مناسبت آغاز چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شد و گروه های مختلف نمایش خیابانی از 12 بهمن تا 22 اسفند سال گذشته مدت 40 روز در فضاهای عمومی شهر مشهد اجرا داشتند.
وی گفت: در حاشیه این جشنواره، کارگاه هایی با عنوان نمایشنامه نویسی، بازیگری و کارگردانی نیز برای هنرمندان و علاقه مندان برگزار شد.
زره ساز افزود: پارسال کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی با مربیگری "سعید تشکری" از هنرمندان مشهور کشور با حضور 6 نفر از نمایشنامه نویسان جوان و خلاق مشهد به همراه سه تن از نمایشنامه نویسان قدیمی این شهر توسط حوزه هنری استان برگزار شد.
وی اظهار کرد: در این کارگاه مبانی اصلی نمایشنامه نویسی به هنرمندان آموزش داده شد که امید است ثمرات آن را در سال جاری با ارائه نمایشنامه های مطلوب و مرتبط با فضای مشهد و وقایع تاریخی و اجتماعی آن مشاهده کنیم.
وی گفت: اجرای نمایش تعزیه با عنوان "بانوی بی نشان" به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) در تالار قدس حرم مطهر رضوی از دیگر توفیقات سال گذشته بود که بهترین بازیگران شهر مشهد در این نمایش ایفای نقش داشته و مورد استقبال مردم قرار گرفتند.
7489 / 6053

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/175656/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل