پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس انجمن خوشنویسان مشهد: تبلیغات گسترده، لازمه استقبال مردم از هنر خوشنویسی است گفتگو

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - رئیس انجمن خوشنویسان مشهد گفت: میزان اقبال مردم به هنر خوشنویسی بستگی به تبلیغات دارد که باید به‌طور گسترده و در ابعاد گوناگون صورت گیرد.
محمد باقرزاده طوسی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، درخصوص وضعیت انجمن خوشنویسان مشهد و هنر خوشنویسی اظهار کرد: ما معمولا با نهادهای گوناگون مکاتبه، نشست و جلسه داریم و در زمینه تبلیغات نهادهایی چون شهرداری، آموزش‌وپرورش، حوزه هنری سازمان تبلیغات و دیگر نهادها می‌توانند کمک شایانی داشته‌باشند.
وی با بیان این که انجمن خوشنویسان بالغ‌بر 50 سال در مشهد بیش از 60 سال در کشور قدمت داشته و قدیمی‌ترین انجمن هنری کشور است، افزود: متاسفانه میزان تبلیغات انجمن خوشنویسان گسترده نیست؛ به این دلیل که یک انجمن هنری خودگردان است و باوجود این که زیر نظر ارشاد قرار دارد، از هیچ ناحیه‌ای حمایت نمی‌شود و کمکی صورت نمی‌گیرد. بنابراین از طریق شهریه هنرجو خود را اداره می‌کنیم.
باقرزاده گفت: جایگاه انجمن خوشنویسان و خوشنویسی به‌عنوان یک هنر اصیل ایرانی- اسلامی در میان مردم ارزشمند است و با قدرتی که دارد، معمولا مورد اقبال قرار می‌گیرد؛ به‌شرط این که تبلیغات در حوزه‌های مختلف محیطی و مجازی گسترده باشد و البته ما تلاش خود را در این زمینه می‌کنیم؛ ولی همراهی دیگر نهادها نبز موجب جذب هنرجو خواهد شد.
وی ضمن اشاره به این که درطول سال بالغ‌بر 1500 نفر در کلاس‌ها و آزمون‌های خوشنویسی شرکت می‌کنند، اضافه کرد: استقبال در میان جوانان در این زمینه وجود دارد و از سویی این موضوع به هزینه‌های خانوار نیز مربوط می‌شود؛ زیرا هنر درواقع زمانی در سبد خانوار جای می‌گیرد که نیازهای درجه اول و دوم تامین شود. درعین‌حال، خوشنویسی نسبت به دیگر هنرهایی چون موسیقی یا سینما کمترین هزینه را به خود اختصاص داده‌است و افرادی که به‌واقع عاشق هنر خوشنویسی هستند، از آن استقبال می‌کنند.
رئیس انجمن خوشنویسان مشهد پیرامون فعالیت‌ها و دوره‌های آموزشی درحال برگزاری در این انجمن گفت: دوره‌های خط قلم‌نی دارای سه مرحله مقدماتی، متوسط و خوش است که در این مراحل خط نستعلیق به‌عنوان خط ثابت آموزش داده می‌شود و پس از آن در مرحله عالی خط نستعلیق به دو شاخه، یکی قالب چلیپا و دیگری قالب کتابت تقسیم می‌شود. همچنین خط سوم اختیاری است و هنرجو موظف است یکی از خطوط سه‌گانه شسکته نستعلیق، ثلث و نسخ را انتخاب کرده، مجموعا سه قالب را آزمون دهد که درصورت قبولی وارد مرحله ممتاز خواهد شد.
باقرزاده ادامه داد: در مرحله ممتاز همین مواد امتحانی در سطح بالاتری از هنرجو امتحان گرفته می‌شود و از این دوره به بعد وارد بحث تخصصی خوشنویسی می‌شویم؛ یعنی هنرجو باید برای دوره فوق ممتاز که یک دوره دوساله است، زیر نظر یک استاد، از چهار خط رسمی یکی را انتخاب کرده و دو قالب را امتحان دهد؛ به‌طور مثال اگر هنرجو می‌خواهد در خط نستعلیق امتحان دهد، از میان قالب‌های کتابت، چلیپا، سیاه‌مشق و ترکیب آزاد، دو قالب را انتخاب کرده و هریک را جداگانه آزمون دهد که درصورت قبولی، به هنرجو مدرک فوق ممتاز تعلق می‌گیرد.
وی افزود: خط تحریری نیز حدود 2 است که رسمیت یافته؛ یعنی سوالات آن از طریق تهران طرح شده و همزمان با آزمون قلم‌نی، در سه سطح مبتدی، تکمیلی و پیشرفته به‌طور جداگانه‌ای، آزمون برگزار شده و مدرک جدا برای هرسطح صادر خواهد شد.
رئیس انجمن خوشنویسان مشهد بیان کرد: به‌علاوه، ما درطول سال سه نوبت آزمون داریم؛ یکی آزمون پایان‌ دوره‌ای در اردیبهشت‌ماه است که هنرجو یک سال تحصیلی را طی کرده و شرکت می‌کند، دیگری مربوط به ترم تابستان شده که به صورت فشرده بوده و هفته آخر مردادماه، آزمون برگزار خواهد شد و نیز یک آزمون میان‌دوره‌ای در پایان دی‌ماه هرسال برگزار می‌شود که در آن مورد هم هنرجو می‌تواند به‌صورت آزاد و متفرقه، یا به‌عنوان هنرجویی که در کلاس‌ها حضور داشته، در آن شرکت کند‌.
باقرزاده اضافه کرد: در آزمون مدرسی نیز، برحسب نیاز شعبه، از طریق تهران به ما ابلاغ می‌شود که از میان فارغ‌التحصیلان فوق ممتاز برای جذب مدرس جدید آزمون برگزار شود؛ ضمن این که این آزمون تخصصی بوده و باتوجه به این که از تهران ابلاغ می‌شود، آیین‌نامه خاص خود را دارد.
وی افزود: آزمون استادی نیز، حدود دوسال است که متوقف شده و شورای عالی انجمن خوشنویسان تهران روال قدیمی و سنتی آن را اجرای نمی‌کند و درحال تدوین اساسنامه برای مدرک استادی است که معادل دکتری حرفه‌ای ارزش دارد.
رئیس انجمن خوشنویسان مشهد پیرامون میزان کیفیت در تدریس خوشنویسی توسط اساتید، خاطرنشان کرد: برخی از مدرسین ما، به‌طور رسمی مدرس انجمن خو‌شنویسان هستند که به تائید تهران همکاری می‌کنند و درمیان آن‌ها، افرادی بالای 25 تا 30 سال سابقه تدریس دارند. به‌علاوه مدرسینی هم داریم که به تازگی آزمون داده‌اند و به جمع مدرسین پیوسته‌اند. 
وی با اشاره به این که انجمن خوشنویسان مشهد، دومین انجمن گسترده و قطب دوم خوشنویسی پس از تهران محسوب می‌شود، تصریح کرد: درکل، حدود 60 مدرس داریم که از این تعداد، 30 الی 35 نفر فعال و درحال تدریس هستند.
رئیس انجمن خوشنویسان مشهد درخصوص آسیب‌های تکنولوژی در هنر خوشنویسی بیان کرد: درست است که تکنولوژی به میزانی در این زمینه تاثیر داشته‌، با این وجود هنر خوشنویسی، هنری سنتی است و هیچ‌گاه یک دستگاه یا سیستم کامپیوتری نمی‌تواند بر آن تاثیر چندانی داشنه باشد. به‌علاوه، ما چنین اثری را که با یک سیستم‌ کامپیوتری خلق می‌شود، جز در جنبه کاربردی خود، به‌عنوان یک هنر تلقی نمی‌کنیم؛ بنابراین با این که تکنولوژی در فضای کاربردی تاثیرگذار بوده، اما در دید هنری همچنان هنر دستی و سنتی استقبال بیشتری دارد و اثرات تکنولوژی در مقابل آن جایگاهی نداشته است.
وی با بیان این که راه حل جلوگیری از آسیب تکنولوژی در این زمینه به تبلیغات همه‌جانبه و گسترده مربوط است، ادامه داد: طبیعی است کار با کامپیوتر نسبت به کار با دست در زمان کمتری به خلق اثر می‌پردازد و نمونه آن تقدیرنامه‌هایی است که به‌طور مثال در ادارات مختلف از طریق سیستم ایجاد می‌شود، با این وجود، رسانه‌ها، صداوسیما، جراید و فضاهای تبلیغات محیطی می‌تواند درجلوگیری از آسیب‌های تکنولوژی کمک‌کننده باشد.
باقرزاده در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت اقتصاد هنر در خوشنویسی گفت: در زمینه اقتصاد هنر، یک‌سری موارد هم در جنبه کشوری و هم برون‌کشوری انجام می‌شود. برخی از خوشنویسان ما هم در فضاهای مجازی آثار خود را ارائه می‌دهند و معمولا به دنبال افرادی هستند که برند و صاحب نام محسوب می‌شوند تا از این طریق آثارشان را به فروش رسانند؛ با این حال اقتصاد هنر در زمینه خوشنویسی بازار چندان گرمی ندارد.
وی اضافه کرد: شهرداری یک بازارچه هنر در فردوسی راه‌اندازی کرده که البته باتوجه به فاصله زیاد از شهر، مردم چندان تمایل ندارند که برای دیدن آثار این مسافت را طی کنند و لازمه آن این است که فضای بازارچه‌های فروش آثار هنری، توسط شهرداری یا هر نهاد دیگری، در سطح شهر فراهم شود تا اقتصاد هنر در این زمینه رونق گیرد.
باقرزاده با اشاره به این که انجمن خوشنویسان به تنهایی توانایی راه‌اندازی چنین فضاهایی را ندارد، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد نهادی دست به ایجاد چنین فضاهایی بزند، بنظر می‌رسد شهرداری در اولویت است و پس از آن نهادهایی چون حوزه هنری سازمان تبلیغات و اداره ارشاد می‌توانند کمک‌کننده باشند و با انجمن همکاری کنند.‌
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/17679/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن