پیام خراسان

آخرين مطالب

مدارس مروج سلامت، نظام ارتقای سلامت در ابعاد کوچک سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- "مدارس مروج سلامت" را می توان به عنوان نظام ارتقای سلامت در ابعاد کوچک با پوشش جمعیت دانش آموزان مدرسه دانست.

مدرسه مروج سلامت به منزله یک نظام برای ارتقای سلامت است که با مشارکت فعالانه اولیا، مربیان و دانش آموزان و با رویکرد توانمندسازی دانش آموزان در زمینه مراقبت از خود، فرهنگ خود مراقبتی و آموزش همسانان و همسالان، منجر به افزایش ظرفیت ها و توانمندسازی مردم در زمینه سالم زندگی کردن، سالم کارکردن و آموزش با کیفیت خواهد شد.
کم و کیف کاری در این مدارس و نوع و نحوه اجرای برنامه ها و اصول در نظر گرفته شده برای این مدارس به گونه ای است که طی یک برنامه یک ساله سطح آگاهی دانش آموزان در زمینه سلامت ارتقا می یابد و توان آموزش به سایر دانش آموزان و اعضای خانواده های خود را نیز پیدا می کنند.
فعالیت مدارس مروج سلامت در استان خراسان رضوی از سال 1389 آغاز شده و توجه به سلامت و خودمراقبتی دانش آموزان در این استان وارد فاز جدید و جدی شده است در حالی که این استان با جمعیت بیش از یک میلیون و 230 هزار دانش آموز حدود 9 درصد جمعیت دانش آموزی کشور را دارد.
تحول در آموزش خود مراقبتی
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این زمینه با اشاره به فعالیت مدارس مروج سلامت با رویکرد توانمندسازی دانش آموزان گفت: این مدارس به دانش آموزان توان مراقبت از خود، فرهنگ خودمراقبتی و آموزش به همسالان را آموزش می دهند تا منجر به افزایش ظرفیت ها و توانمندسازی برای زندگی سالم و آموزش با کیفیت شود.
صفدر سلطانی افزود: رسالت مدارس مروج سلامت در راستای ارتقای کیفیت زندگی گروه سنی جوانان و نوجوانان است که بر اقدامات پیشگیرانه منطبق با فرهنگ جامعه تاکید داشته و آموزش در آن متناسب با جنسیت دانش آموزان و مشارکت همه جانبه آنان ارائه می شود.
وی با بیان اینکه انتخاب این مدارس بر عهده آموزش و پرورش است و بر اساس سهمیه اعلام شده از سوی وزارتخانه انجام می شود اظهار داشت: این مدارس هر سال توسط دانشگاه علوم پزشکی مورد بازدید و ممیزی قرار می گیرند و بر اساس میزان اجرای برنامه ها و اصول مورد نظر رتبه بندی شده و ستاره دریافت می کنند.
وی گفت: اجرای این برنامه ها به میزان بسیار فراوان در سلامت دانش آموزان و افزایش توانمندی و دانش آنان موثر است.
سلطانی افزود: تمام مدارس مجری اصول و برنامه های سلامتی هستند اما مدارس مروج سلامت به صورت ویژه و تحت نظارت جدی و کنترل شده اقدام به اجرای آموزش ها و برنامه های سلامت می کنند.
وی اظهار داشت: طبق سهمیه اعلام شده خراسان رضوی هم اکنون یک هزار و 642 مدرسه مروج سلامت دارد.
بنیاد اصول هشتگانه
رئیس اداره سلامت و تندرستی معاونت تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: فعالیت مدارس مروج سلامت بر پایه اصول هشت گانه است که شامل برنامه جامع آموزش سلامت، ارایه خدمات بالینی در مدارس، سلامت محیط و بهبود تغذیه، تحرک فیزیکی و فعالیت بدنی در مدارس، ارتقای سلامت کارکنان، خدمات سلامت روان و مشاوره ای و مشارکت والدین و جامعه در برنامه های سلامت و تربیت سفیران سلامت می باشد.
رضا کشتی دار افزود: این مدارس در هر یک از اصول باید برنامه هایی را اجرا کنند تا بتوانند رتبه و ستاره لازم را از تیم ارزیاب دانشگاه علوم پزشکی دریافت نمایند.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال در زمینه اصل بهبود تغذیه در مدرسه، منظور همان بوفه مدرسه یا پایگاه تغذیه سالم است که باید از استانداردهای لازم و مورد تاکید برخوردار باشد و صرفا اقدام به عرضه خوراکی هایی نماید که جزو اقلام مندرج در لیست تائید شده است.
وی گفت: در زمینه خدمات سلامت روان و مشاوره نیز با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی و رواج آنها در مدرسه براساس نیاز هر دانش آموز، تشخیص ضرورت از سوی مشاور و نیاز اعلام شده از سوی معلمان، خدمات مشاوره به دانش آموزان و والدین آنان ارائه می شود.
کشتی دار افزود: در این راستا می توان از ابتلا و رواج بسیاری از آسیب ها جلوگیری نمود.
362 مدرسه پنج ستاره
رئیس اداره سلامت و تندرستی معاونت تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه رعایت اصول و شاخص های اعلام شده در مدارس، آنان را موفق به دریافت یک تا پنج ستاره می کند ادامه داد: هم اکنون 1642 مدرسه مروج سلامت در خراسان رضوی داریم که 362 مدرسه از این تعداد موفق به دریافت پنج ستاره از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده اند.
وی اظهار داشت: در سال تحصیلی 92 - 93 این استان دارای 52 مدرسه پنج ستاره مروج سلامت بود که افزایش این تعداد به 362 مدرسه برتر مروج سلامت نشان از افزایش سطح کیفی و کمی برنامه ها و شاخص ها در این مدارس است.
وی گفت: هر سال ممیزی و ارزیابی مدارس مروج سلامت استان و بررسی شاخص های آنان انجام می شود و بر همین اساس ارتقای کیفیت کار در مدارس و حفظ کیفیت کار به منظور جلوگیری از کاهش ستاره های دریافتی اهمیت فراوان دارد.
کشتی دار افزود: در روند کیفی سازی و حفظ کیفیت برنامه ها در این مدارس همکاری برون سازمانی و درون سازمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است که شاهد همکاری خوب دستگاه ها در این زمینه هستیم.
پوشش ویژه 400 هزار دانش آموز
رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه توزیع مدارس مروج سلامت در تمام شهرستان ها، نواحی و مناطق برخوردار و کم برخوردار و حتی مدارس حاشیه شهر انجام شده است اظهار داشت: کیفیت توزیع مدارس از نظر مناطق و شهرستان های مختلف در حد مطلوب انجام شده است.
وی گفت: اصل مهم انتخاب یک مدرسه به عنوان مدرسه مروج سلامت شرایط فیزیکی مدرسه از نظر کسب شاخص های استاندارد فیزیکی است و به همین دلیل مدارس دارای استانداردهای فیزیکی در این زمینه مد نظر قرار می گیرند.
وی افزود: تمام دانش آموزان استان زیرپوشش طرح های خود مراقبتی و آموزش سلامت هستند اما مدارس مروج سلامت تحت نظارت شدید و جدی و نیز با کنترل روزانه و ماهیانه اقدام به اجرای طرح ها و برنامه ها می نمایند.
کشتی دار اظهار داشت: سال تحصیلی گذشته 400 هزار دانش آموز مدارس مروج سلامت زیر پوشش اصول هشت گانه سلامتی و بهداشتی این مدارس قرار گرفتند.
وی گفت: امسال شمار این مدارس افزایش نمی یابد و صرفا ارتقای کیفیت برنامه ها و طرح های در نظر گرفته شده مد نظر است.
وی افزود: هم اکنون نخستین طرح پژوهشی در زمینه سنجش نتایج مثبت این مدارس در حال انجام است که در این راستا عملکرد مدارس مروج سلامت و مدارس عادی بررسی می گردد.
7496/6053

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/179150/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

90 درصد اتباع افغانستانی در خراسان رضوی مجوز اقامت می خواهند

شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان

محکومیت یک میلیارد ریالی قاچاقی کود شیمیایی در نهاوند

بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بهتر راهپیمایی اربعین سال جاری

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

طرح نظارتی بازار نورزو و رمضان در خراسان شمالی به پایان رسید

166 خانوار روستایی و محروم در شهرستان سرخس طعم شیرین فناوری را چشیدند

پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد

سفیر سوییس بعد از «وعده صادق» برای نخستین بار به سپاه احضار شد

جبران کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی تا سه سال آینده

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برق هیچ چاه مجاز دارای اضافه برداشت در خراسان شمالی شارژ نمی شود

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است

استطاعت جسمی بیش از 65000 زائر حج تمتع تأیید شد

راه‌ اندازی پایگاه ملی عطارشناسی در مشهد

قیمت قارچ در میادین تره بار شهرداری تهران کاهش یافت

خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور

کلاهبرداری 2 میلیاردی با ترفند فروش طلا در سایت واسطه‌گر