پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

تورم بر کتب حوزوی هم سایه انداخته است/ افزایش قیمت و حتی عدم نشر سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد - پنجمین نمایشگاه کتب تخصصی حوزه در حالی برگزار می‌شود که به دلیل تورم و گرانی کاغذ، برخی کتاب‌ها تا 60 درصد افزایش قیمت دارند و برخی کتب درسی اصلاً چاپ نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر ، پنجمین نمایشگاه کتب تخصصی حوزه، با حضور ناشران داخلی و بین‌المللی، در مدرسه علمیه آیت‌الله خویی مشهد در حال برگزاری است. در حاشیه این نمایشگاه، جهت اطلاع از کم و کیف برگزاری آن، به گفتگو با مسئولین و بازدیدکنندگان پرداختیم.
حجت‌الاسلام حسین کندری، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امسال 120 ناشر داخلی و بین‌المللی در 80 غرفه در این نمایشگاه حضور دارند که این نمایشگاه در دو قسمت مشغول به کار است؛ یکی از این امور، تجهیز کتابخانه‌های مدارس است؛ در این راستا، 156 مدرسه علمیه خراسان بزرگ در اینجا تجهیز می‌شود و مورد دوم هم حمایت از طلاب است.
وی در ادامه بیان کرد: کتابهای درسی مورد نیاز طلاب برای سال تحصیلی، با حداقل 20 درصد تحفیف در این نمایشگاه برای آن‌ها تدارک دیده شده است.
معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان در خصوص استقبال از این نمایشگاه تصریح کرد: استقبال در سال‌های گذشته خیلی خوب بوده است و اساتیدی که بعد از نمایشگاه با آن‌ها صحبت می‌کردیم، درخواست داشتند که این نمایشگاه در سال دو یا سه مرتبه برگزار شود. وجود منابع جدید و منابعی که بیشتر در قم و تهران است، حضور جمعی از ناشرین و در دسترس بودن این فضا، باعث مفید بودن نمایشگاه برای مخاطبان شده است.
حجت‌الاسلام کندری ادامه داد: در سال گذشته از این نمایشگاه روزانه بین 800 تا 1000 نفر بازدید داشتیم و استقبال خوبی هم از جهت حضور و هم از جهت خرید صورت گرفت و غرفه‌داران نیز از فروش خود رضایت داشتند.
وی ضمن اشاره به نوآوری که در پنجمین سال این نمایشگاه صوت گرفته است، بیان کرد: امسال در حاشیه نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی، نمایشگاه طریق تحول را داریم که مجموعه‌ای جدید است و فعالیت‌های تحولی حوزه علمیه خراسان طی سه سال اخیر به صورت اجمالی در اینجا ارائه شده است.
معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان بیان کرد: مورد دومی که خیلی اهمیت دارد، حضور حداکثری ناشرین است؛ به طوری که در سال گذشته 80 ناشر و امسال 120 ناشر در این نمایشگاه حضور دارند.
حجت‌الاسلام کندری در رابطه با تأثیرات مشکلات اقتصادی در کار ناشران کتب حوزوی ابراز کرد: بحث‌های اقتصادی متأسفانه در همه قسمت‌های اقتصادی جامعه تأثیر خود را می‌گذارد و از آنجا که بحث کاغذ و چاپ کتاب با مشکلاتی مواجه است، برخی از کتاب‌ها حتی تا 50 یا 60 درصد افزایش قیمت داشته است.
وی اضافه کرد: کمک به این ناشران در حیطه وظیفه مجموعه مرکز مدیریت حوزه نیست و جنبه‌های حمایتی را باید وزارت فرهنگ و ارشاد پیش‌بینی کند؛ حوزه، میزان حمایت خود را در بحث تجهیز کتابخانه‌ها انجام داده است تا طلبه‌ها دسترسی کامل به کتاب‌ها داشته باشند.

محمد اسفندیاری، مسئول حوزه مدیریت حوزه علمیه خراسان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: هرساله قبل از آغاز دروس حوزه علمیه، یک نمایشگاه ویژه جهت دانش‌پژوهان و طلاب حوزه علمیه، توسط معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار می‌شود.
وی، هدف از برپایی این نمایشگاه را تأمین محتوای درسی و کمک‌درسی و کتب معارف اسلامی عنوان کرد و گفت: نمایشگاه‌های دیگر معمولاً زمانی برگزار می‌شود که دانش‌پژوهان کتب درسی خود را گرفته‌اند. براساس نیازسنجی، بهترین زمان تشخیص داده شده برای برپایی نمایشگاه، همین زمان است که مطابق با آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان است.
مسئول حوزه مدیریت حوزه علمیه خراسان، در مورد روند این نمایشگاه گفت: یکی از کارهایی که توسط معاونت پژوهش در این نمایشگاه انجام می‌شود، تجهیز کتابخانه‌های مدارس علمیه به کتب روز است. هر ساله کتاب‌های جدیدی که انتشار پیدا می‌کند، باتوجه به نوع فعالیتی که هر مدرسه یا مرکز تحقیقی دارد، حمایت برای هر کدام از آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.
اسفندیاری ضمن اشاره به میزان استقبالی که از این نمایشگاه می‌شود، اظهار کرد: استقبال از نمایشگاه از رشد تصاعدی ناشرین مشخص است. در ابتدای راه، اولین دوره نمایشگاه را با حدود 30 ناشر شروع کردیم و اکنون در پنجمین دوره، میزبان 120 ناشر هستیم که این خود نشان‌دهنده استقبال طلبه‌ها و نیاز آن‌ها به این نمایشگاه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین، ابوالفضل عادلی‌نیا، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان که یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه بود هم تصریح کرد: در دهه دوم محرم که وقت پیام‌رسانی زینب کبری(س) از عاشورای حسینی است، برگزاری این نمایشگاه کتاب، چه زیبا است؛ چراکه کار و وظیفه ما تدوین و تبیین مسائل اسلامی و شرعی است و این نمایشگاه در این راستا برپا شده است.
وی در خصوص میزان رضایت خود از کم و کیف نمایشگاه کتب تخصصی حوزه، گفت: نمایشگاه نسبت به سال‌ گذشته از ارتقای نسبی خیلی خوبی برخوردار است؛ تعداد غرفه‌ها و ناشران افزایش یافته‌اند و برنامه‌های تحولی حوزه به صورت اسلاید، نشان داده می‌شود. سال گذشته، مسائل حمایتی طلاب و حوزه مطرح نبود و امسال بن کتاب برای طلاب، حوزه علمیه و اساتید در نظر گرفته شده است. از نظر کیفی هم کتاب‌های تازه منتشرشده خوبی در اینجا ارائه شده است؛ تنوع در کتاب‌ها که شامل مسائل سیاسی، اقتصادی، فقهی، اصولی و ... می‌شود، بسیار مطلوب بوده و همه این‌ها نشان‌دهنده این است که هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی، شاهد ارتقاء بوده‌ایم.
موسوی، از پژوهشگران حوزه علمیه خراسان که به قصد خرید کتاب‌های مورد نیاز خود به این نمایشگاه آمده بود، به خبرنگار مهر گفت: از نظر توزیع کتاب‌هایی که گاهی در بازار پیدا نمی‌شود، این نمایشگاه خلأ را پر کرده است و طلاب می‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند؛ اما اکنون مشکل چاپ داریم و بسیاری از کتاب‌های درسی تجدید چاپ نمی‌شوند که این یا به دلیل گرانی کاغذ است و یا تقاضای کم. البته نمایشگاه نسبت به سال‌های پیش گسترده‌تر شده است، ولی کتب درسی کمتر در دسترس‌مان قرار گرفته است که آن هم به دلیل عدم چاپ است و مشکل نمایشگاه نیست.
وی ادامه داد: تقاضای من این است که اگر برایشان مقدور باشد، سقف بن را بیشتر کنند؛ 100 تا 200 هزار تومان بن به ما تعلق گرفته و این درحالی است که کتاب‌های یک سال تحصیلی ما گاهی تا یک میلیون تومان هزینه می‌برد و تهیه آن‌ها برایمان مشکل می‌شود. البته سقف مدارس هم برای تجهیز کتابخانه سه میلیون تومان است و این سقف برای مدرسه خیلی کم است؛ ضمن اینکه یک سری کتاب‌ها فایده ندارد فقط در کتابخانه مدرسه باشد و لازم است آن کتاب را که گاهی چند جلد است، طلبه خودش داشته باشد و با آن دمخور شود.

در ادامه وحید شریفی، مدیرعامل مؤسسه‌ای که کتاب‌های دیجیتال و نرم‌افزارهای تخصصی را برای دروس حوزه تهیه می‌کند، به خبرنگار ما گفت: محصولات مؤسسه ما نرم‌افزارهایی با موضوعات تخصصی علوم اسلامی است که می‌توان آن‌ها را کتابخانه‌های دیجیتال آفلاین نامید. در حوزه‌های قرآن، تفسیر، فقه، اصول، دروس حوزوی، ادبیات عرب و ادبیات فارسی، مجموعه کاملی از کتاب‌ها در این نرم‌افزارها قرار داده شده و همچنین قابلیت‌های پژوهشی برای این نرم‌افزارها تعریف شده است. کاربری که این‌ کتاب‌ها را تهیه می‌کند، انگار خود نسخه چاپی کتاب را تهیه کرده است؛ چراکه اطلاعات کتاب‌شناسی، نسخه‌شناسی و مؤلف به صورت کامل برای هر کتابی درج شده است. متونی که در این نرم‌افزارها وجود دارد، قابلیت بهره‌برداری پژوهشی و کپی دارد و قابل ویرایش است. معمولاً ما در موضوعات اصلی علوم اسلامی، اعم از تفسیر، تاریخ و سیره و ‌دیگر موضوعات، مجموعه‌های کاملی داریم که هر کدام، نیاز پژوهشگران و طلاب را در حوزه‌های آموزشی پاسخگو هستند.
وی باتوجه به گرانی کتاب و مشکل طلبه‌ها برای خرید کتاب‌هایشان، افزود: برای دروس حوزه، نرم‌افزار اختصاصی داریم که از پایه اول تا پایه دهم، تمامی کتبی که طلاب نیاز دارند، به همراه شروح، ترجمه‌ها و حواشی، در آن وجود دارد و می‌تواند به طلاب کمک کند چراکه هزینه‌اش تقریباً اندازه یک جلد کتاب است. درواقع کاربری که این نرم‌افزار را تهیه کند، به کل منابع مورد نیاز خود دسترسی دارد.
شریفی در مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد از تولیدات دیجیتالی گفت: متأسفانه در گذشته این کمک‌ها ظهور و بروز بیشتری داشت اما از سال 96 به این طرف، با مشکلات عدیده‌ای در حوزه بودجه مواجه بودیم و تعداد کارمندان مؤسسه و خروجی‌ها کم شده است که این به دلیل نبود حمایت‌ها است. اکنون مردم بهره‌برداری کمتری از رسانه‌های دیجیتال دارند و دلیلش این است که این دست از رسانه‌ها کمتر به معرض دید رسیده است.
همچنین در حاشیه این نمایشگاه، طرح «اهدای کتاب، اهدای دانایی»، در حال انجام است که در راستای این طرح، افراد کتاب‌های کتابخانه شخصی خود را که به آن‌ها نیاز ندارند، اهدا کرده تا بقیه بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/179291/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهم‌ترین پیامد حادثه طبس چه بود؟ + فیلم

پنجم اردیبهشت‌ماه، سالروز شهادت نخستین فرمانده سپاه یزد

شکست پنجه عقاب در صحرای طبس

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

یورو رکورد زد

برگزاری بیست و دومین اجلاس رسمی شورای اسلامی استان خراسان رضوی

پروازهای فرودگاه بجنورد توسط اتاق بازرگانی چارتر شد

شکستی که مصداق وعده صادق بود/ پنجه عقاب در شن‌های طبس

تنبیهِ متجاوز؛ از طوفان شن تا وعده صادق

مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)

تأثیر زیارت قبور ائمه اطهار(ع) در بخشش گناهان

شاخص آلودگی هوای مشهد امروز چهارشنبه 4 اردیبهشت

بارندگی های سرباز خسارت فاجعه بار نداشت

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 5 اردیبهشت 1403+ جدول

نوازش مرگبار!

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت "سالروز شکست آمریکا در طبس"

تهیه پیش نویس سند عملیاتی تحقق شعار سال در خراسان شمالی

یادی از شکست آمریکا در طبس

بازی معوقه هفته 12 لیگ برتر هندبال؛ دیدار صدرنشین با خودروسازان

جمعی از کارگران خراسان جنوبی با رهبری دیدار می‌کنند

بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی کلنگ‌زنی می‌شود

شن‌هایی که مامور خدا بودند

39 سالگی دانشگاه آزاد در زعفرانی‌ترین شهر جهان

از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها

چریش های معطر، محبوب سفره های مردم بجنورد

مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی

برای حج تمتع هیچ نماینده‌ای از مجلس اعزام نمی‌شود/ افزایش قیمت ارز نرخ حج را گران کرده است

دیدار مدیرکل اتباع کرمان با خانواده شهیدان آچکزهی

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

«فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید

سفر به خانه خدا بعد از 9 سال | جزئیات عمره 1403

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد