پیام خراسان

آخرين مطالب

اترک خراسان شمالی در برزخ بومی یا غیربومی‌گرایی سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- خراسان شمالی در حالی نخستین تجربه تیمداری‌اش در لیگ دسته 2 کشور را آغاز کرده که بحث بر سر بومی‌گرایی در گزینش بازیکنان این تیم در محافل ورزشی و فضای رسانه‌ای این استان بالا گرفته است.

به گزارش ایرنا، تیم فوتبال اترک خراسان شمالی از ابتدای هفته جاری تمرینات و آزمون‌گیری برای انتخاب ترکیب نهایی خود را، به منظور حضور قدرتمندانه در لیگ دسته 2 کشور، زیر نظر فیروز کریمی، مدیر فنی تیم، در زمین چمن ورزشگاه تختی بجنورد آغاز کرده است.
پیش از این 18 بازیکن از مجموع 35 بازیکن مورد نیاز برای تیم انتخاب شده اند و با آنان قرارداد منعقد شده است که مابقی نیاز تیم در جریان تمرینات و گرفتن آزمون‌های جاری گزینش خواهند شد.
آغاز ماجرا
همین چند ماه پیش بود که با تاکیدات مکرر استاندار و نیز پایمردی «محمدعلی شجاعی» برای آوردن یک تیم فوتبال به استان، در نهایت قرعه به نام تیم دسته یکمی «خونه به خونه» بابل افتاد و حتی کار تا پای جلب رضایت مالک و سپردن ودیعه به وی پیش رفته و همه چیز قطعی به نظر می‌رسید اما با بدعهدی مالک آن باشگاه و مانع‌تراشی مازندرانی‌ها، این تیم به خراسان شمالی نیامد.
اما پافشاری استاندار بر ضرورت پاسخگویی به این نیاز نوجوانان و جوانان خراسان شمالی، نگذاشت ماجرا ابتر بماند و مسئولان ورزشی را بر آن داشت تا بار دیگر وارد عرصه شده و این بار بخت خود برای حضور در عرصه فوتبال ملی را با تیم دسته دومی «اترک» جست و جو کند.
اما اکنون با تملک یک تیم فوتبالی و اردو زدن اترک در زمین چمن ورزشگاه تختی بجنورد برای انتخاب بقیه بازیکنان مورد نیاز، برخی گویا قصد دارند تیم را وارد حاشیه دیگری کنند و حرف و حدیث هایی را در خصوص حضور بازیکنان عمدتا غیربومی در تیم و بستن قراردادهایی با مبالغ بالاتر از عرف لیک دسته 2 با بازیکنان و کادر فنی به راه انداخته اند.
همه سنجیده می‌شوند
رئیس هیات فوتبال خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره تداوم چند روزه تمرینات و آزمودن بازیکنان متقاضی حضور در تیم اترک، می گوید: بر این اساس بازیکنان بومی استان نیز در این تمرینات مورد سنجش کادر فنی قرار می گیرند.
حسین جعفرزاده یادآور شد: البته چند سال قبل خراسان شمالی با تیم «گرند» در لیگ دسته دو کشور حضور داشت که 70 درصد بازیکنان آن بومی بودند ولی به دلیل عدم کسب نتایج مطلوب و کیفیت نه چندان خوب بازیکنان از ادامه حضور در لیگ بازماند.
وی در خصوص انتخاب بازیکنان غیربومی برای بازی در تیم نیز اظهار داشت: استفاده 100 درصدی از بازیکنان بومی یک اشتباه بوده و غیرمنطقی است زیرا که بازیکنان مستعد بومی به ویژه در رده های پایه می توانند با قرار گرفتن در کنار بازیکنان غیربومی کسب تجربه کرده و کیفیت تیم را در آینده ارتقا بخشند.
جعفرزاده افزود: با استفاده از بازیکنان غیربومی با استعداد و بهره گیری از توانایی های آنها می توانیم به تدریج در آینده کیفیت بازیکنان و تیم را بالا ببریم و در سال های بعد تیم را به صورت کامل بومی‌سازی کنیم.
وی با تاکید بر لزوم تقویت بازیکنان فعلی استان، خاطرنشان کرد: ورزشکاران استان نباید عجله کنند و باید اجازه دهند این تیم در استان شکل بگیرد زیرا که رده های سنی پایه استان حتما بومی خواهند بود.
رئیس هیات فوتبال خراسان شمالی با اشاره به پیش بینی شکل گیری تیم فعلی با حدود 40 درصد بازیکنان بومی استان، گفت: بر این اساس در ترکیب تیم احتمال حضور 12 تا 15 بازیکن بومی وجود دارد.
وی در خصوص ادعای بستن قراردادهای بالا با بازیکنان و کادرفنی تیم نیز اظهار داشت: برخی از مبالغ که در خصوص این قراردادها گفته می شود فعلا در حد شایعه است و هنوز هیچ چیزی مستند و قطعی نیست.
جعفرزاده یادآور شد: مجموع بازیکنان این تیم در نهایت شامل 33 نفر است که شامل 18 بازیکن بزرگسال در رده سنی آزاد، 10 بازیکن رده سنی امید و 5 بازیکن رده سنی جوانان می شود که می توانند در رده های مختلف بازی کنند که تا هفتم مهرماه باید فهرست نهایی بازیکنان تیم به فدراسیون اعلام شود.
جعفرزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر کادر فنی تیم بازیکنان اصلی خود را شناخته و در صورتی که در طول دوره تمرین، بازیکن دیگری از استان مستعد حضور در تیم شناخته شود به جمع بازیکنان اصلی افزوده می شود.
مقدمه‌چینی برای حضور فوتبالیست‌های مطرح استان
معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی گفت: نبود تیم استانی در لیگ های فوتبال باعث شده تا بسیاری از بازیکنان مستعد استان در تیم های دیگر استان ها بازی کنند و حال آنکه داشتن تیم در لیگ دسته دو، می تواند زمینه ساز فراخواندن آنان و حضور این ورزشکاران در تیم استان باشد.
محمد بروحی افزود: حضور تیم فوتبال خراسان شمالی در لیگ دسته دو می تواند پایه استان را برای حضور در لیگ دسته یک تقویت کرده و بسترساز رسیدن به این آرزو شود که البته منافع بسیاری برای استان به همراه خواهد داشت.
وی گفت: برگزاری مسابقات تیم استان در لیگ های مطرح کشور، انگیزه بازیکنان را برای افزایش کیفیت بازی بیشتر می کند و خانواده ها نیز برای فرستادن فرزندانشان به این ورزش بیشتر راغب می شوند.
وی با اشاره بر جذابیت فوتبال در عین حال از آن به عنوان رشته ای پرحاشیه یاد کرد و گفت: افرادی به عنوان مافیای فوتبال هستند که هر زمان منافعشان به خطر بیفتد شروع به تخریب می کنند که این امر یک ایراد اساسی است.
وی با تاکید بر مدیریت درست این امر توسط هیات فوتبال با کمک باشگاه ها، اظهار داشت: باید همه کمک کنیم و با دیدگاه حرفه ای به مساله بنگریم و فرصت عملکرد بهتر را به ورزشکاران بدهیم زیرا اگر فوتبال استان نتیجه خوبی در مسابقات لیگ بگیرد برای همیشه به این شایعات پایان داده می شود.
معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی از برنامه ریزی برای حضور ورزشکاران استان که در تیم های سایر استان ها بازی می کنند در تیم اترک خبر داد تا بدین وسیله هزینه ها کمتر شده و تیم با بازیکنان بومی شکل بگیرد.
کار فنی را باید به کادر فنی واگذاشت
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی نیز با اشاره به سختی های خرید تیم فوتبالی برای استان، گفت: با این وجود با حمایت بیدریغ استاندار، خراسان شمالی صاحب تیم در لیگ دسته دو کشور شد.
کوروش بهادری در خصوص دلایل انجام تمرینات تیم در تهران نیز افزود: با توجه به محدود بودن زمان برای انتخاب بازیکنان، به جهت حضور در مسابقات لیک دسته دو کشور و هزینه های بالای آن، تست اولیه انتخاب بازیکنان در تهران انجام شد.
وی با اشاره به ارزشیابی بازیکنان بومی استان توسط کادر فنی در محل ورزشگاه 19 مهر بجنورد، اظهار داشت: هنوز آمار دقیقی از شمار بازیکنان بومی و غیربومی تیم مشخص نشده و تمرینات تیم برای انتخاب ترکیب نهایی در محل ورزشگاه بجنورد در حال انجام است.
بهادری خاطرنشان کرد: در تست بازی، بسیاری از بازیکنان سایر استان ها نیز شرکت داشتند ولی هنوز به طور کامل مشخص نیست چند نفر به صورت ثابت در تیم حضور خواهند داشت.
وی در خصوص اظهار نظرهای مختلف در خصوص انعقاد قراردادهای بالا با بازیکنان و مربی تیم، با اشاره به پرحاشیه بودن فوتبال، اظهار داشت: هیچکس هنوز خبر ندارد کدام بازیکنان در ترکیب اصلی حضور دارند و قراردادها برای بازیکنان و مربی به چه شکل منعقد می شود.
وی گفت: اگر از اکنون وارد این حاشیه ها شویم به طور حتم لطمه خواهیم دید و تیم از صعود باز می ماند، بنابراین باید دست به دست هم داده و نگذاریم انگیزه مدیریت ارشد استان برای حمایت از تیم و فوتبال استان کم شود.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی افزود: قبول داریم در دستگاه ورزش یک سری ایرادات وجود دارد ولی باید با همفکری جامعه ورزش و نقدهای منصفانه آنها را کم کرده و با دیدگاه حرفه ای، به توسعه ورزش استان کمک کنیم.
وی با بیان اینکه انتخاب بازیکنان فقط با نظر مربی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: در صورتی که سطح بازی ورزشکاران بومی و غیربومی به هم نزدیک باشد به طور حتم بازیکن بومی در اولویت قرار می گیرد ولی اگر کیفیت بازی افراد غیربومی بالاتر باشد باید به مربیان حق داد که برای گرفتن نتایج بهتر، بهترین افراد را در ترکیب تیم خود داشته باشند و در نهایت شیرینی برد تیم را، مردم خراسان شمالی خواهند چشید.
بهادری با اشاره به استقبال بالای مردم استان از فوتبال، اظهار داشت: انگیزه بازیکنان و کادر فنی تیم اترک نیز برای صعود بسیار بالا است و استان نیز با تمام توان از آنها حمایت می کند.
تیم اترک خراسان شمالی تمرینات ابتدایی خود را تا 17 شهریوماه با حضور بازیکنانی که بیشتر غیربومی بودند در تهران برگزار کرد که در این مرحله اسامی 14 بازیکن نهایی به فدراسیون فوتبال داده شد که این تعداد شامل 12 بازیکن غیربومی و 2 بازیکن بومی بود.
میدانی برای شایسته‌ترین‌ها
مدیر فنی تیم فوتبال دسته دومی اترک خراسان شمالی می گوید: هیچ تعصبی در انتخاب بازیکنان بومی و یا غیربومی برای این تیم نداریم و بیشتر از هر چیز کیفیت بازیکنان مورد توجه است.
فیروز کریمی، که با توجه به عدم انصراف سرمربی تیم، اکنون در قامت سرمربی نیز این تیم را همراهی می کند، می افزاید: کار مشاهده بازی و سنجش مهارت بازیکنان بومی استان در چند روز آینده به طور مستمر ادامه می یابد تا افرادی که به لحاظ فنی قوی هستند از نظر دور نمانند.
وی افزود: در آزمون‌گیری از افراد، تعصبی در انتخاب بازیکنان شناخته شده و بومی وجود ندارد تا در نهایت تیمی با کیفیت شکل بگیرد که بتواند برای فوتبال استان آبرو کسب کند.
کریمی اظهار داشت: مساله بسیار مهم در انتخاب ها، پرورش بازیکنان خوب برای این تیم است که باشگاه بتواند در رده های پایه روی بازیکنان سرمایه گذاری کند.
وی یادآور شد: خوشبختانه با دیدگاه بسیار خوب استاندار خراسان شمالی و دستور اکید وی، برنامه ریزی مناسبی صورت گرفته تا تیم در رده های پایه شکل گیرد ولی عجله ای در انجام این کار نیست تا با سرمایه گذاری در این زمینه در سال های آینده به مقصود برسیم.
مربی سابق تیم ملی فوتبال کشور در ادامه با اشاره به ورزشگاه بسیار خوب 19 مهر بجنورد گفت: این مجموعه بسیار شیک و مناسب، با چمن بسیار خوب برای ورزش استان پتانسیل خوبی فراهم کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که همدلی و وفاق بین مردم ورزش‌دوست استان و مسئولان وجود داشته باشد می توان آینده درخشانی را متصور شد که در سال های آینده فوتبال استان را متحول کند.
کریمی در رابطه با حضور تنها یک بازیکن بومی در کنار 17 بازیکن غیربومی، اظهار داشت: هم اینک بسیاری از بازیکنان تیم های مطرح دنیا از قبیل منچسترسیتی و تیم های کشور خودمان غیربومی هستند.
وی افزود: امروز ورزش و به خصوص فوتبال یک امر فرامنطقه ای شده که مرزها را درنوردیده است و بنابراین ممکن است استان تازه تاسیس خراسان شمالی فوتبالیست در رده پایه داشته باشد ولی کانالیزه شده نیست و شناسایی و پرورش آنها زمان بر است تا به درد فوتبال استان بخورند.
این بازیکن سابق تیم ملی فوتبال اظهار داشت: نباید انتظار و توقع داشت در انتخاب بازیکنان برای تیم فقط به بومی ها توجه شود، بلکه باید انتخاب ها برای پیشرفت و توسعه تیم باشد.
وی حمایت تمام قد استاندار خراسان شمالی را نکته بسیار مهمی برای ورزش و تیم فوتبال استان دانست و گفت: ورزش استان باید از این پتانسیل نهایت استفاده را بکند تا استعدادها به ثمر نشسته و برای استان نتیجه بخش باشد.
نخستین دیدار با هدایت فیروز کریمی
تیم اترک فردا، 27 شهریورماه، در نخستین حضور خود با عنوان خراسان شمالی، در ورزشگاه 19 مهر بجنورد، میزبان خیبر خرم آباد خواهد بود.
با توجه به کناره گیری ساکت الهامی از سرمربی‌گری این تیم، اترک دیدار اول خود را با هدایت فیروز کریمی، که اکنون به عنوان مدیر فنی و گزینش‌گر بازیکن در کنار تیم است، به میدان خواهد رفت.
براساس جدول سازمان لیگ، دیدارهای بعدی اترک خراسان شمالی در دوم و هفتم مهر با تیم های اروند خرمشهر و تیمی از تهران برگزار خواهد شد.
هیات فوتبال خراسان شمالی بیش از 6 هزار عضو دارد و در خراسان شمالی سه هزار بازیکن در رشته فوتسال و فوتبال سازمان یافته اند.
ط/5132

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/179377/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد

برگزاری چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

لزوم اخذ مجوز ماده ٢٣ برای بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

کشف سوخت قاچاق در فریمان

برگزاری پویش وعده صادق با نام اسراییل پر در بخش رضویه شهرستان مشهد

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور