پیام خراسان

آخرين مطالب

فعال اجتماعی و عضو کمپین خشت‌های مهربانی:

دانش‌آموزان را نباید به نیازهای مادی محدود کنیم/ به دنبال فعال‌کردن کتابخانه‌ها هستیم اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - یک فعال اجتماعی و عضو کمپین خشت‌های مهربانی گفت: از سال 95 فعالیت‌مان را شروع کردیم، کارمان آماده کردن بسته‌های لوازم تحریر برای بچه‌های کوره آجرپزی بود.
رویا بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، بیان کرد: خشت‌های مهربانی یک گروه داوطلبانه است که با چند دانشجو از دانشگاه‌های مشهد شروع به کار کرد. بیشتر فعالیت ما برای کودکان کوره‌های آجرپزی بود که به صورت فصلی کار می‌کنند. تنها 6 ماه از سال را در کوره‌ها اقامت دارند و از لحاظ سنی هیچ محدودیتی برای این کودکان در نظر گرفته‌ نمی‌شود. 
وی افزود: مانند تمام گروه‌هایی‌که در حال حاضر پول جمع‌آوری می‌کنند و برای بچه‌های نیازمند لوازم تحریر می‌خرند، ماهم با همین هدف کارمان را آغاز کردیم. فعالیت ما با آموزش مهارت‌های زندگی و سوادآموزی شروع شد و در حال حاضر به تجهیز کتابخانه‌های مدارس حاشیه شهر رسیده‌است.
این فعال اجتماعی اظهار کرد: ما پنجشنبه هر هفته به کوره‌ها و یا کتابخانه‌هایی‌که تجهیز کرده‌ایم می‌رویم و از ساعت 2 تا 3 و 3 تا 5 که این کودکان در کوره هستند و پس از آن از ساعت 6 آموزش را شروع می‌کنیم. باید تاکید کنم که با شروع تجهیز کتابخانه‌ها بچه‌های کوره را ترک نکرده‌ایم و با همان برنامه قبلی پیش می‌رویم.
بهشتی تصریح کرد: پس از فعالیت دوساله‌مان به این پی بردیم که حتی دانش‌آموزانی که از لحاظ مالی کم‌ترین توان را دارند در اول شروع سال تحصیلی حداقل وسایلی را برای شروع ماه مهر دارند. تهیه این بسته‌ها تنها انرژی را می‌گیرد و هیچ نتیجه‌ای ندارد، تنها نیاز آن دانش‌آموز را برطرف می‌کند که پس از آن، باز هم نیاز به کالای دیگری پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: از مدارس مختلفی با ما تماس داشتند و تقاضا می‌کردند که به مدارس مختلفی برویم. ابتدا مدرسه‌ای را در حاشیه شهر شناسایی کردیم و بعد از آن به انبار کتاب رفتیم و از میان کتاب‌های موجود کتاب‌هایی که برای دانش‌آموزان قابل استفاده، مفید و مصور بودند را انتخاب کردیم و به کتابخانه مدرسه‌ای در حاشیه شهر بردیم. معمولا کتابخانه مدارس پر است از کتاب‌هاییکه دانش‌آموزان علاقه‌ای به آن ندارند و یا بیشتر محتوای مذهبی دارند. 
مسئول کتابخانه گروه خشت‌های مهربانی عنوان کرد: بعد از اینکه اولین مدرسه را پشت سر گذاشتیم، برای دانش‌آموزان جشن کتاب گرفتیم و دانش‌آموزان کلاس به کلاس می‌آمدند و کتابی را که خوانده بودند را تعریف می‌کردند که استقبال بسیار خوبی برای خواندن کتاب‌ها دیده می‌شد‌. ما برای کتاب‌خوانی دانش‌آموزان هیچ جایزه مادی را در نظر نگرفتیم و تنها دانش‌آموزان یکدیگر را تشویق می‌کنند و از اینکه کتاب جدیدی را خوانده‌اند لذت می‌برند. پس از اینکه کتاب‌ها را به کتابخانه مدارس اهدا کردیم، براساس اینکه از کتاب‌ها چه استقبالی داشتند کتاب‌های دیگر را انتخاب می‌کردیم.
بهشتی افزود: در این چند سال فعالیت داوطلبانه‌ای که داشته‌ایم، تقریبا هر سال یک مدرسه را تحت پوشش قرار داده‌ایم و کتابخانه مدرسه را با کتاب‌های متفاوتی تجهیز کرده‌ایم. ما با مدیر مدارس در تماس هستیم و حتی دانش‌آموزان کتاب‌هایی را سفارش می‌دهند که علاقه‌دارند مطالعه کنند. هدف از این کار ترویج کتابخوابی بین دانش‌آموزان است و کار فرهنگی می‌کنیم.
وی اظهار کرد: اولین مدرسه‌ای که انتخاب کردیم، در روستای سالارآباد بود که از لحاظ مالی و فرهنگی بسیار کم‌برخوردار هستند و مدرسه‌ای که امسال انتخاب کرده‌ایم، در بلوار توس است. از سال 97 تجهیزکتابخانه را شروع کردیم و در حسینیه روستا هر پنجشنبه مراجعه داریم و در هر برنامه حدود 3 تا 4 نفر از اعضای داوطلب حضور دارند و فعالیت می‌کنند. افرادی که به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند، متغیرند و معمولا افراد متفاوتی وارد کار می‌شوند. همه در زمینه‌های متفاوتی تحصیل کرده‌اند و تا کنون کمتر از کارشناسی نداشته‌ایم. افراد این قسمت از مراجعه‌شان را جزئی از زندگی‌شان می‌دانند و همیشه این دغدغه را دارند و کارشان را به صورت کاملا جدی دنبال می‌کنند با اینکه همه شاغل‌اند و گرفتاری‌های خودشان را دارند.
مسئول کتابخانه گروه خشت‌های مهربانی با بیان اینکه «رفتن به کتابخانه روستا تابستان و زمستان ندارد اما کوره‌ها فصلی هستند و شش ماه از سال را نمی‌توانستیم به اهدافمان برسیم و دنبال کنیم»، گفت: ما تنها کتابخوانی را نداریم و کلاس‌های فبک یعنی فلسفه برای کودکان را هم در آموزش‌هایمان جای داده‌ایم. زمانیکه چند جلسه به دلیل کارهایمان نتوانستیم به روستا برویم، دانش‌آموزان پیگیر بودند و مشتاق برای اینکه با یکدیگر کتاب بخوانیم.
وی ادامه داد: آموزش ما مانند آموزش در مدرسه است و با بازی و درست‌کردن کاردستی جلو می‌رویم. ما خانواده‌های زیادی را داریم که از لحاظ ارتباط با کودکانشان بسیار مشکل دارند. کتاب‌هایی را به آن‌ها می‌دهیم تا مطالعه کنند و رابطه بین فرزند و والدین کیفیت بالاتری داشته‌باشد. 
این فعال حوزه فرهنگی اجتماعی اشاره کرد: در کوره‌ها که به نظر یکی از سخت‌ترین مکان‌های برای کار و کودکان است، ما نیاز مادی ندیدیم و اصلا وضعیت ظاهری ملاک کار نبود، روی این کار می‌کنیم که چه پتانسیل‌هایی دارند و جلسات مشاوره رایگانی را برایشان برگزار می‌کنیم.
بهشتی خاطر نشان کرد: ما به شروع سال تحصیلی و ماه مهر نگاه کلی‌تری داریم و در حال حاضر که همه گروه‌های خیریه در حال جمع‌آوری پول برای خرید بسته‌های تحصیلی هستند ما این نیاز را نمی‌بینیم و این هزینه‌ها زودگذر است. پدر این خانواده نیاز به کار و یادگیری دارد و نباید فقط به دنبال این باشیم که نیاز مادی‌اش را برطرف کنیم و هیچ‌وقت به صورت رایگان کتابی را به پدر مادرها نمی‌دهیم تا کنار بگذارند و اندک هزینه‌ای را از آن‌ها می‌گیریم که از آن استفاده کنند 
بهشتی با بیان اینکه «در بسیاری از مدارس، کتابخانه‌ها غیر فعال است»، گفت: باید فکر دانش‌آموزان را پرورش دهیم نه کیف و کفششان را عوض کنیم. چشم انداز گروه ما تجهیز کتابخانه‌های شهر است و فقر فرهنگی بالا و پایین‌شهر ندارد. در حال حاضر و در این چند سال بر روی حاشیه شهر و مدارس کم‌برخوردار کار کرده‌ایم و این کار را ادامه می‌دهیم، اما از لحاظ فقر فرهنگی وضعیت جغرافیایی مهم نیست.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/179404/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حاجیان ایرانی با میانگین سنی 57 سال عازم حج تمتع می‌شوند

میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع 57 سال است

بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند

تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

کنکور سراسری 1403 - مشهد

ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور

روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند

(ویدئو) مهارت یک مرد در صید مار کبرا با بطری 20 میلیون بار دیده شد

یک فوتی و یک مصدوم بر اثر انفجار گاز در نیشابور

حادثه انفجار گاز در یک منزل مسکونی در نیشابور

رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود

ماجرای مشکل مرزی جدید با طالبان؛ سوءتفاهم بود

تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه

ویدیوئی از دانش‌آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

‏سرقت موبایل پشت چراغ قرمز سر چهارراه در مشهد!

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

زائران بیت الله الحرام با شناخت و معرفت به زیارت خانه خدا بروند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 7 اردیبهشت

قانون حجاب و عفاف باید در کشور اجرا شود

آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد

حمله به رفح برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود

گوزن سفید

برگزاری کنکور سراسری 1403گروه علوم تجربی در خراسان رضوی

اندیشه‌ امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد

میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

کتاب «یوسف گم گشته باز آید» در ماهشهر منتشر شد

اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند

بحث روز؛ VAR در فوتبال، قاضی عادل یا قاتل روح ورزش محبوب ما؟

مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد

برگزاری همایش آموزشی توجیهی مناسک حج تمتع در مشهد

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید/ تخلیه آبگرفتگی صحن مزار

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

1055 قزوینی به حج تمتع اعزام می‌شوند

فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند

آغاز نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن

وقوع انفجار گاز در نیشابور با یک کشته و یک مصدوم

دستگیری متهم به قتل در کمتر از 5 ساعت در نیشابور

نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن کلید خورد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی

مرحله اول کنکور سراسری 1403 در مشهد

کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک

چند بار باید دستان خود را بشوئید؟

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی

انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور