پیام خراسان

آخرين مطالب

برای اولین بار همایش ملی روز روستا و عشایر در خراسان جنوبی برگزار می شود اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - استاندار خراسان جنوبی گفت: قطعه 32 کیلومتری اتصال راه آهن بیرجند به قاین با حضور معاون اول رئیس جمهوری، 15 مهرماه امسال کلنگ‌زنی می‌شود.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، محمدصادق معتمدیان روز شنبه در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی که با حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار شد با اشاره به سه پروژه راه آهن در استان اظهار داشت: در این ارتباط خط آنتنی در فردوس کلنگ‌زنی شده است و همچنین قطعه 271 کیلومتری اتصال بیرجند به ایستگاه یونسی در قالب کنسرسیوم بخش خصوصی در دولت مصوب شده که با مدل مالی جدید اجرایی می‌شود.
وی افزود: در سند توسعه شرق کشور که سال‌های قبل تصویب شده بحث اتصال سرخس به چابهار مطرح است و سه استان در آن نقش دارند اما تنها استانی که هیچگونه عملیات اجرایی در بحث راه آهن نداشته خراسان جنوبی بوده لذا امید است با عنایتی که امسال دولت داشته شاهد آغاز عملیات اجرایی راه آهن در استان باشیم.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در تدوین طرح‌های اقتصاد مقاومتی سعی شده همه ظرفیت‌های استان بویژه مناطق کمتر برخوردار دیده شود گفت: تلاش شده علاوه بر سرمایه‌گذاری دولت در بخش‌های توسعه‌ای استان، مشارکت نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی کشور را داشته باشیم.
وی افزود: یکی از اجزای اصلی اقتصاد مقاومتی برون‌گرایی است که در آن به تجارت بی‌ الملل و مرزهای استان که طولانی‌ترین مرز مشترک به افغانستان محسوب می‌شود به عنوان یک فرصت بی‌بدیل توجه شده است.
معتمدیان ادامه داد: یکی از موتورهای محرکه ما توجه به توسعه روستاها است با توجه به اینکه 41 درصد جمعیت خراسان جنوبی، روستایی و عشایری است.
وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل خشکسالی‌های 20 ساله و بسته شدن مرز شاهد مهاجرت بی‌رویه از روستاها استان بوده‌ایم، افزود: عمدتا روستاهایی که نقش مرزبان را داشته خالی از سکنه شده و امکان زندگی در آنها نبوده است.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: علیرغم ارائه خدمات عمرانی در مناطق روستایی اما به دلیل اینکه نتوانسته‌ایم شغل جایگزینی برای مردم تعریف کنیم لذا روستاییان مهاجرت کردند.
وی با تاکید بر اینکه تدوین سند بومی توسعه روستایی خراسان جنوبی در دستور کار است، گفت: مهندسی مهاجرت معکوس در روستاها یکی از برنامه‌هایی است که در استان دنبال می‌شود.
معتمدیان افزود: در همین راستا و برای افزایش ضریب امنیتی در مرزها طرح ساخت 10 هزار مسکن محرومان در استان آغاز شده است.
وی اظهار داشت: ساخت این واحدهای مسکونی با سرعت بسیار خوبی دنبال شده و مردم نیز پای کار آمده اند و استقبال خوبی از ناحیه مردم انجام شده است که شاهد شروع مهاجرت ها به روستاها هستیم.
استاندار خراسان جنوبی افزود: کارهای کوتاه مدت نیز به صورت اورژانسی از جمله بحث افزایش سهمیه سوخت مرزنشینان برای نگهداشت جمعیت انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه در سند بومی توسعه روستایی به دنبال تعریف مشاغل جدیدی هستیم افزود: نهضت کشت گلخانه‌ای و تامین آب مورد نیاز برای محصولات استراتژیک استان، احیای قنوات و ایجاد بندهای خاکی به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته که شروع خوبی در سال جاری داشته‌ایم.
معتمدیان با اشاره به واردات دام با استفاده از ظرفیت کشورهای افغانستان و پاکستان عنوان کرد: با سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ، خراسان جنوبی به هاب پرورش شتر تبدیل می‌شود که با واردات پاکستان حدود 500 میلیارد تومان در استان سرمایه‌گذاری می‌شود.
وی ادامه داد: از افغانستان نیز واردات دام مولد را پیگیری کرده‌ایم که با وام های ارزان قیمت ستاد اجرایی و کمیته های شهرستان‌ها تشکیل شده بحث اشتغال مردم در مناطق مختلف را فراهم کنیم.
استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مهمترین اولویت ما شناسایی ظرفیت‌های جدید شغلی و سرمایه گذاری در روستاهای استان است، گفت: مهمترین چالشی که با آن مواجه هستیم معضل خام فروشی در بخش‌های مختلف اقتصادی استان علیرغم رتبه‌های ملی و جهانی است که درآمدها به مردم استان نمی‌رسد و رتبه آخر درآمدی کشور را داریم.
وی افزود: بزرگراه‌ها نیز یکی از بزرگترین مطالبات است که توسعه استان در گرو آن خواهد بود و امیدواریم به فعلیت برسد تا شاهد توسعه شتابان استان باشیم.
معتمدیان با تاکید بر اینکه بحث آب از مهمترین چالش‌های استان است، گفت: سند سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی در کارگروه ملی به تصویب رسیده است و به عنوان پایلوت اجرایی می‌شود.
وی بیان کرد: در گذشته به دلیل نداشتن نقشه راه، به سمت توسعه بخش کشاورزی در استانی رفته‌ایم که به شدت بحران آبی دارد و از ردیف‌های ملی که برای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری است در سال‌های گذشته محروم بودیم.
استاندار خراسان جنوبی گفت: در افق 1425 وضعیت استان در منابع آبی مشخص شده که کسری آب 219 میلیون مترمکعبی است و 100 میلیون آن از طریق این سند سازگاری با کم‌آبی و 60 میلیون متر مکعب از طریق انتقال آب از دریای عمان انجام می‌گیرد.
وی با تاکید براینکه حدود 500 روستا در استان با تانکر آبرسانی می‌شود، افزود: 39 مجتمع آبرسانی با پیشرفت 60 درصدی در حال ساخت است که نیازمند 400 میلیارد تومان اعتبار و 10 سال زمان برای تکمیل است.
معتمدیان افزود: با ارایه مدل مالی جدید امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم مشکل آبرسانی سیار به روستاها و تکمیل پروژه‌های آبرسانی استان را به اتمام برسانیم.
وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری استان 8.5 درصد است، اظهار داشت: مشکل اصلی ما بحث درآمد مردم استان است لذا باید دنبال تولید ثروت و ارزش افزوده برای افزایش درآمد مردم باشیم و با توجه به زمینه های بسیاری خوبی که وجود دارد یکی از اولویت‌های بسیار جدی ما تمرکز بر فرآوری محصولات کشاورزی و معدنی است.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: صادرات 2 درصد و فرآوری محصولات دارای رتبه جهانی و ملی استان کمتر از هفت درصد است لذا اگر در برنامه میان مدت و با تسهیلات ارزان قیمت، سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی در چند قلم مزیت‌دار که از سیاست های اقتصاد مقاومتی است ایجاد شود حتما شاهد تحول در وضعیت معیشتی مردم در استان خواهیم بود.
وی با بیان اینکه در بخش معادن نیز همین جهت‌گیری دنبال می شود عنوان کرد: علیرغم اینکه افغانستان یکی از کانون‌های ناامنی بوده اما استان ما یکی از امن‌ترین نقاط است.
معتمدیان افزود: امید است سرمایه گذاری دولت در بحث فرآوری محصولات معدنی انجام گیرد که مهمترین بخش آن زیرساخت‌ها است.
وی یادآور شد: در حالی که خراسان جنوبی قطب سنگ گرانیت در شرق کشور است اما استخراج همچنان به شکل سنتی انجام می‌شود .
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اعتبارات محدود استان عقب افتادگی تاریخی در این حوزه را یادآور شد و گفت: چرخه فرآوری به دلیل نداشتن زیرساخت‌ها با مشکل مواجه است.
وی با تاکید بر لزوم تخصیص اعتبارات ادامه داد: اعتبارات استان محدود اما تخصیص‌ها با مثابه استان‌های برخوردار و پرجمعیت انجام می شود که درخواست داریم بنا به مصوبات شورای توسعه شرق و غرب کشور اعتبارت تملک دارایی شرق کشور 100 درصد پرداخت شود تا پروژه ها پیش برود.
معتمدیان عنوان کرد: در بحث تسهیلات نیز درخواست می شود بانک های عامل اعتبارات ارزان قیمت در جهت توسعه استان پرداخت کنند.
استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه تنها راه برون رفت از این شرایط فعلی سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان است، افزود: باید بسته‌های تشویقی و معافیت های مختلفی تعریف تا با وجود خطر پذیری بالا رغبت لازم برای سرمایه گذاری در این استان ایجاد شود.
وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار همایش ملی روز روستا و عشایر در خراسان جنوبی برگزار می شود، گفت: همزمان با 15 مهرماه در این همایش شاهد حضور معاون اول رئیس جمهوری و تعدادی از وزرا و بیش از 40 دستگاه و وزارتخانه متولی توسعه روستاها و عشایر در استان حضور پیدا می‌کنند.
معتمدیان ادامه داد: نشست‌هایی هفته قبل در دفتر رئیس جمهوری برگزار شده است تا از ظرفیت حضور مدیران ارشد کشور استفاده کنیم و در این سفر تلاش می شود در قالب تفاهم‌نامه هایی علاوه بر برنامه‌های وزارتخانه‌ها از اعتبارات در اختیار کمک گرفته شود تا در پایان دولت دوازدهم برخی شاخص‌های توسعه استان را از محرومیت خارج کنیم که یکی از وزرا وزیر ورزش و جوانان خواهد بود.
وی با اشاره به توجه خوبی که دولت به خراسان جنوبی دارد اظهار امیدواری کرد؛ از این ظرفیت بتوانیم به خوبی در جهت توسعه کشور استفاده کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/179780/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

تجهیز 53 درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

تجهیز 53 درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

باران و سیلاب سراسر خراسان جنوبی را فرا گرفت

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

7 فوتی و مصدم بر اثر تصادف در خراسان شمالی

افزایش 41 درصدی مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه آبرسانی گناباد