پیام خراسان

آخرين مطالب

6 شربت عناب به عنوان داروی طب سنتی مجوز دارند علمي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی گفت: تاکنون 6 شربت عناب به عنوان داروی طب سنتی مجوز دریافت کرده است اما غالبا در داروخانه‌ها موجود نیستند و فقط در سلامتکده‌ها وجود دارند.

داراب یزدانی در نخستین همایش ملی عناب در بیرجند اظهار داشت: محصول عناب برای پیشگیری یا درمان بیماری‌های عصبی، تقویت حافظه و افزایش کیفیت خواب بسیار مفید است.
وی اضافه کرد: در مجموع 93 مقاله به دبیرخانه نخستین همایش ملی عناب در خراسان جنوبی رسید که از این تعداد 25 مقاله در حوزه کشاورزی، 23 مقاله در حوزه پزشکی و داروسازی، 14 مقاله در حوزه فرآوری موادغذایی و سه مقاله در حوزه اقتصاد و بازرگانی بوده است.
مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی گفت: از مجموع مقالات ارایه شده 65 مقاله پذیرش شده است که تمامی مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز ISC (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) نمایه خواهد شد.
وی عنوان کرد: از سال 2008 تا 2018 چهار سمپوزیوم عناب در جهان از جمله کشورهای چین (2 سال)، استانبول و استرالیا برگزار شده است که نخستین همایش (سمپوزیوم) عناب کشور نیز در خراسان جنوبی به عنوان قطب این محصول برگزار می‌شود.
دبیرکل مجمع مجالس آسیایی هم در این همایش گفت: صنعت گردشگری به ویژه در حوزه محصولاتی مانند عناب و باز کردن پنجره واحد می‌تواند اقتصاد استان و کشور را در شرایطی که برخی چراغ‌های اقتصادی کشور کم فروغ است را پرفروغ کند و اقتصاد را توسعه دهد.
محمدرضا مجیدی افزود: اگر رایزنی‌های بین المللی با عنایت استاندار خراسان جنوبی و همکاران دفتر وزارت امور خارجه انجام شود ما نیز اعلام آمادگی می‌کنیم تا ستاد توانمندی‌های خراسان جنوبی در عرصه بین‌الملل تشکیل شود چراکه از این طریق پنجره‌های مختلفی ایجاد و از رهگذر خراسان جنوبی منافع ملی نیز تامین خواهد شد.
وی بیان کرد: در دیدار مقام معظم رهبری با اساتید دانشگاه بیان کردم 40 سال کشور را با دیپلماسی سنتی دولتی اداره کردیم اجازه بدهید در گام دوم با دیپلماسی مکمل به سراغ تنظیم روابط بین‌الملل پیش برویم.
دبیرکل مجمع مجالس آسیایی با بیان اینکه دیپلماسی مکمل هم ابعاد حاکمیتی و هم مردم‌پایه دارد اظهار داشت: در حوزه دیپلماسی مردم‌پایه که دیپلماسی موازی و مکمل است اکنون شاهد آن هستیم.
وی داشتن کویر را یکی از سرمایه‌های خراسان جنوبی دانست و گفت: سه سال پیش کویر لوت به عنوان اولین اثر در میراث جهانی یونسکو ثبت شد و جنگل‌های هیرکانی به عنوان دومین اثر نیز امسال به ثبت رسید که اگر بین کویر لوت و هیرکانی ارتباط برقرار شود خطی از دیپلماسی شکل خواهد گرفت و مکمل دیپلماسی دولتی است که گاهی اوقات قفل می‌شود.
مجیدی ادامه داد: مانند تحریم‌هایی که آمریکا بر کشور ما اعمال کرده که البته یک خدمت تاریخی است چون 112 سال است همیشه گفته می‌شود نفت از محاسبات خارج شود اما این مهم محقق نمی‌شد تا امروز که مجبور شدیم اقتصاد ملی را امسال به 300 هزار بشکه برسانیم و امید است اقتصاد سال آینده با صفر بشکه باشد تا جایگاه و دیپلماسی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گردشگری برای ما روشن شود.
وی بیان کرد: حدود 2 سال است که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته را راه‌اندازی کردیم تا خراسان جنوبی را معرفی کنیم.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: همانگونه که ایران به دلایل مختلف در عرصه بین الملل یا از عرصه رسانه‌ای مغفول است یا 15 کشور همسایه خوب ما را نمی‌شناسند باید پنجره‌های جدیدی بگشاییم و این حوزه می‌تواند راهگشا برای عرصه ملی باشد.
وی عنوان کرد: محصول استراتژیک استان وجوه زیادی برای توسعه دارد به عنوان مثال اگر گردشگری عناب راه‌اندازی شود با ارگانیک بودن این محصول هزاران نفر از ظرفیت‌های استان برخوردار می‌شوند.
مجیدی یادآورشد: امروز بعد از چند دهه تاخیر همایش ملی عناب برگزار می‌شود در حالیکه اگر قطب عناب در شرق آسیا، چین است در غرب آسیا ایران و خراسان جنوبی است.
وی اضافه کرد: این بدان معناست که اگر محصول عناب برای شناسایی شرق ایران و ایران برای غرب آسیا بود کفایت می‌کرد اما چه کنیم که فقط باید از بعد آکادمیک به این محصول عناب نگاه شود.
دبیرکل مجمع مجالس آسیایی اظهار داشت: محصول عناب در کشور حتی شناخته شده نیست اما به جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی دستمریزاد می‌گوییم که معرفی این محصول را در برنامه‌های خود قرار داده‌اند زیرا معرفی این سرمایه نو از رهگذار همین همایش‌ها و جشنواره‌هاست.
وی گفت: در دولت دوازدهم معاونت دیپلماسی اقتصادی تشکیل شده و اداره جذب گردشگر خارجی فعال است.
مجیدی با تاکید بر اینکه گردشگری در کشور ما میراث‌پایه است کما اینکه باید مردم‌پایه باشد یادآور شد: میراث پایه میراث دینی، طبیعی و فرهنگی است که باید این میراث را معرفی و نگه داریم.
وی گفت: چهار بسته گردشگری در خصوص زعفران، زرشک، عناب و آلو و انار به عنوان یاقوت‌های سرخ خراسان جنوبی در حال ساماندهی است.
دبیرکل مجمع مجالس آسیایی با اشاره به این مطلب که چشم‌ها را باید شست و جور دیگر باید دید افزود: عرصه اقتصاد ملی، دیپلماسی ملی و معرفی در عرصه بین‌الملل نیاز به بازنگری دارد.
وی همایش ملی عناب را از مصادیق اتمم و اکمل اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: این همایش هم درون‌زا و هم برون‌نگر است لذا پیشنهاد می‌دهیم این سمپوزیم به برنامه ملی عناب ختم بشود.
مجیدی گفت: اینکه در گوشه و کنار شنیده می‌شود استان دیگری قرار است به پایلوت عناب کشور معرفی شود کم لطفی است زیرا خراسان جنوبی در عرصه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی شناخته شده است.
وی بیان کرد: اقدامات خوبی در سال‌های اخیر در خصوص معرفی محصول عناب انجام شده که از جمله آنها می‌توان به برگزاری رویداد استارتاپ عناب و همایش استانی این محصول سال گذشته در روستای سیوجان به عنوان قطب این محصول اشاره کرد.
دبیرکل مجمع مجالس آسیایی اظهار داشت: در کمیته اقتصادی و توسعه پایدار مجمع نیز که 56 پارلمان را در بر می‌گیرد تلاش می‌کنیم بسته‌های عناب استان را عرضه کنیم.
وی یادآور شد: وقتی از تجارت عناب صحبت می‌کنیم یعنی تولید داروهایی که ارزش افزوده آن در استان باقی بماند چراکه تاکید داریم ارزش افزوده عناب باید برای کشاورزان باشد نه اینکه خام‌فروشی و با صنایع بسته‌بندی نامناسب به فروش برسد.
مجیدی گفت: اقتصاد محصول عناب زوایای مختلف دارد که به بخشی از آن در این همایش اشاره می‌شود اما از زاویه دیپلماسی اقتصادی حوزه‌هایی است که باید کلیدواژه‌ای برای تبادلات بین‌المللی شود.
وی افزود: سال 2022 جام جهانی فوتبال در قطر برگزار می‌شود که اسم تیم این کشور العنابی و پرچم آنها نیز به رنگ عناب است و می‌توان از این ظرفیت برای معرفی عناب خراسان جنوبی بهره‌مند شویم.
نخستین همایش ملی عناب امروز سوم شهریور همزمان با دومین روز هفته دولت در بیرجند گشایش یافت و به مدت 2 روز ادامه دارد.
در این همایش با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان، پژوهشگران و تولیدکنندگان از سه اثر کتاب «عناب از کشت تا فرآوری»، شکلات فراسودمند عناب و سایت بیرناب در جهت فعالیت خدمات دارویی رونمایی شد.
در زمان حاضر 95 تا 97 درصد تولید عناب کشور در سطح سه هزار و 600 هکتار از اراضی مربوط به خراسان جنوبی است و سالانه 6 هزار و 500 تن عناب در این استان تولید می‌شود.
آغاز برداشت محصول عناب به صورت تازه خوری از نیمه دوم مرداد آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد لذا دسترسی به عناب تازه در تمامی فصول سال امکان پذیر نیست اما میوه خشک و سایر محصولات آن را می‌توان در بازار تهیه کرد.
7557*3028

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/179890/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحقق شعار سال نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت همه بخش‌ها است

شهردار مشهد از عملیات سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی تقدیر کرد

فیلم|کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی

آموزش: دستگاه پلی‌استیشن خود را چگونه برای اولین بار راه‌اندازی کنیم؟

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

39 میلیون لیتر نفت‌گاز بین کشاورزان غرب خراسان رضوی توزیع شد

اقامت اتباع افغانستانی در خراسان رضوی

چند بار در سال باید مسواک را تعویض کرد

90 درصد اتباع افغانستانی در خراسان رضوی مجوز اقامت می خواهند

شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان

محکومیت یک میلیارد ریالی قاچاقی کود شیمیایی در نهاوند

بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بهتر راهپیمایی اربعین سال جاری

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

طرح نظارتی بازار نورزو و رمضان در خراسان شمالی به پایان رسید

166 خانوار روستایی و محروم در شهرستان سرخس طعم شیرین فناوری را چشیدند

پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد