پیام خراسان

آخرين مطالب

بازدید ایسنا از یک کارخانه قطعه‌سازی؛

امسال خودروسازان مجبور به حمایت از تولید داخلی شدند اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - می‌گوید سال گذشته 60 درصد کارخانه‌های شهرک صنعتی مشهد تعطیل یا نیمه‌فعال بودند، در حالی که امسال شرایط کمی تغییر کرده است.

او بر این اعتقاد است که تا سال گذشته خودروسازان به دلیل قیمت تمام شده پایین‌تر به تولیدات چینی رجوع می‌کردند اما در حال حاضر که امکان واردات کمتر کالا از چین وجود دارد، خودروسازان مجبورند به تولیدات داخلی رجوع کنند.
البته او این را هم تصریح می‌کند که تحریم‌ها اگرچه باعث شده خودروسازان به قطعه‌سازان داخلی روی بیاورند اما وارداتی بودن دستگاه‌های کارخانه‌های قطعه‌سازی نیز مانعی است مقابل بروزرسانی تکنولوژی و ماشین‌آلات تولیدکنندگان.
اما آنچه بیش از تحریم‌ها برای صنعت‌گران آزاردهنده است، نبود دیدگاهی جامع و مبتنی بر اصول و صد البته حمایتی نسبت به تولیدکننده، صنعت‌گر و توانایی‌های آنان است، آنها معتقدند باید مدام برای اثبات صداقت خود بجنگند و این مساله زمانی اتفاق می‌افتد که گذر آنان به اداراتی مانند دارایی، تامین اجتماعی و ... می‌خورد.
آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگاران ایسنا با احسان قاسمی، مدیرعامل کارخانه قطعه‌سازی فرافن توس در حاشیه بازدید از این کارخانه است؛
او در ابتدا درباره نحوه ورودش به فعالیت در حوزه قطعه‌سازی اظهار کرد: سال 74 شرکت فرافن توس را با شرکای خود تاسیس کردیم، ابتدا با قالب‌سازی آغاز و بعد در سال 78 به تدریج قطعه‌سازی را نیز به قالب‌سازی اضافه کردیم، سال 81 برای خرید محل فعلی کارخانه 400 میلیون تومان وام تبصره‌ای نهاد ریاست جمهوری را گرفتم .
وی افزود: قالب‌هایی که ساخته می‌شد پیچیده بود، این قالب‌ها را برای دریافت وام به نهاد ریاست جمهوری معرفی کردم؛ درآن زمان ادعای فردی که درخواست وام داشت را بررسی می‌کردند، من قطعه‌ای از نیسان ساخته بودم که قبل از آن از ژاپن وارد می‌کردند و در ایران ساخته نشده بود، قطعه بسیار پیچیده‌ای در زمینه قالب‌های پلاستیک بود، اسم پروژه‌ای که بنا بود در مشهد اجرا شود، نیز "ساخت قالب‎های پیچیده" بود.
قاسمی ادامه داد: با استفاده از تمام مبلغ وام، تجهیزات خریداری کرده و وارد صنعت کردیم. درسال 82 حدود 80 نفر در شرکت مشغول به کار بودند، مساحت شرکت ابتدا 275 متر بود اما اکنون به 1700 متر رسیده است، به دلیل افول صنعت خودرو در سال 85 بسیاری از شرکت‌ها ورشکست شدند و شرکت فرافن توس نیز ازاین حیث مستثنی نبود، ما نیز تحت فشار بودیم بنابراین حوزه کاری خود را از قطعات خودرو که حدود 80 تا 90 درصد کار ما را تشکیل می‌داد، به قطعات حوزه آب، برق، نفت و گاز، پتروشیمی و پزشکی گسترش دادیم .

مدیرعامل کارخانه فرافن توس با بیان اینکه در آن سال‌ها نمایندگی جامعه قالب‌سازان ایران را برای آموزش گرفتیم، عنوان کرد: شرکت آموزشی تاسیس کردیم که دراین شرکت دروس قالب‌سازی و نرم‌افزارها را تدریس می‌کردیم، قالب‌سازی عموما به شکل فنی و عملکردی تدریس نمی‌شد، بنابراین ما واسطه خوبی بین دانشجویان و صنعت بودیم. افراد زیادی در دوره‌های کوتاه‌مدت 3 ماهه از این شرکت فارغ‌التحصیل شدند که مدارک آن‌ها از جامعه قالب‌سازان ایران است. این مسئله تا سال 94 ادامه داشت که با افول وضعیت صنعت و عدم توجه کارخانجات به آموزش، شرکت آموزشی تعطیل شد.
وی بیان کرد: ما به تدریج ماشین‌آلات مربوط به تولید خود را افزایش دادیم، در حال حاضر در حوزه‌های مختلفی چون خودرو، لوازم خانگی، برق، آب و گاز فعالیت داریم و قطعات تقریبا پیچیده‌ای را تولید کرده و به شکل حرفه‌ای کار می‌کنیم. بسیاری از نرم‌افزارها و تحلیل‌هایی که روی قالب‌هایمان انجام می شود را سایر شرکت‌ها ندارند و از ما خدمات دریافت می‌کنند. ما توانستیم در حوزه قالب‌سازی به نقطه‌ای قابل قبولی برسیم .
60 تا 70 قطعه را بومی‌سازی کردیم
قاسمی اضافه کرد: ما قالب‌های فلزی، پلاستیک و ... را به صورت مستقیم ساختیم. بسیاری از قطعات تولیدی شرکت ما یا دفعه اول است که ساخته شده و یا روش تولید آن برای بار اول است. به کارخانجات بسیاری برای رهایی از قطعات وارداتی آن‌ها کمک کردیم و حدود 60 تا 70 قطعه را داخل‌سازی و بومی‌سازی کردیم .ما توانسته‌ایم تاکنون بیش از 600 قطعه و تعداد700 قالب بسازیم .
مدیرعامل کارخانه فرافن توس با اشاره به اینکه در حال حاضر 70 نفر در شرکت مشغول به کار هستند، تصریح کرد: 15 نفراز کارکنان ما لیسانس و اکثرا مهندس مکانیک و ماشین ابزار هستند اما لیسانس بازرگانی و اقتصاد نیز داریم. حدود 12 نفر نیز فوق دیپلم و بقیه اکثرا دیپلم هستند که آن‌ها را آموزش دادیم. در حوزه قالب‌سازی بیشتر افراد تحصیل‌کرده بوده و در حوزه تولید بیشتر دارای مدرک دیپلم هستند که تحت آموزش قرار گرفتند.
70 درصد دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنیم وارداتی هستند
وی خاطرنشان کرد: برخی به قالب‌سازی صنعت مادر می‌گویند اما خود قالب‌سازها آن را مادر صنعت می‌دانند زیرا اولین مرحله ساخت هر قطعه، قالب‌سازی است. ما ابتدای کار با 300 هزار تومان و با یک تراش پاکستانی که آن زمان بسیار سطح پایین بود شروع کردیم .70 درصد دستگاه‌هایی که اکنون استفاده می‌کنیم وارداتی هستند و از روسیه، آلمان و ژاپن وارد می‌شود، البته مشابه ایران در برخی موارد وجود دارد.
وام 400 میلیونی را با مبلغ یک میلیارد و دویست تومان تسویه کردیم
قاسمی افزود: ما به تدریج ماشین‌آلات خود را افزایش دادیم اما درسال‌های اخیر نتوانستیم ارتقاع کیفی داشته باشیم و از سال90 به بعد بسیار سخت می‌گذرد که این مسئله باعث مستهلک شدن ماشین‌ها و مصرف بی‌رویه برق شده که به سیستم تولید ضربه می‌زند و رقابت را به تأخیر می‌اندازد. ما برخی قطعات را با زمان زیاد تولید می‌کنیم که هزینه‌بر است .
مدیرعامل کارخانه فرافن توس ادامه داد: این مسائل ما به تحریم ربط داشته اما بیشتر به دیدگاه‌ها مربوط می‌شود. از قبل تحریم‌ها تاکنون هیچ دیدگاه درستی در خصوص صنعتگر و توانایی او در رشد فرهنگ جامعه نداریم و کمک خاصی صورت نگرفته است. وام 400 میلیون تومانی که سال 81 گرفتم درسال گذشته تسویه کردم که قرار بود با سود 17 درصد، 450 تا460 میلیون تومان برگردانم اما به دلیل اینکه نتوانستم در وقت مقرر پرداخت کنم، جریمه شدم و یک میلیارد و دویست میلیون تومان پس دادم .
باید برای اثبات صداقت خود بجنگیم
وی با بیان اینکه ما باید برای اثبات صداقت خود بجنگیم، عنوان کرد: زمانی که به دارایی یا بیمه مراجعه می‌کنیم، این اتفاق رخ می‌دهد. آن‌ها اعداد دیکته شده‌ای از بالا دارند و باید به هر صورت شده آن را از مردم دریافت کنند، بنابراین به سراغ صنعتگران آمده‌اند. چرا سراغ دیگران نمی‌روند و از کسی که حساب کتاب دارد، حساب‌کشی غیر اصولی می‌کنند؟ بسیاری از نهادها و ادارات دولتی یک ریال به دولت پاسخگو نیستند اما ما باید جواب آن‌ها را پس بدهیم. بسیاری از افراد وام می‌گیرند و پس نمی‌دهند. ما به وجود دارایی و بیمه احترام می‌گذاریم، ضرورت وجود آن‌ها را می‌دانیم و راضی به پرداخت منطقی هم هستیم.
قاسمی بیان کرد: ما نه تنها جریمه می‌شویم، بلکه سال گذشته به این دلیل که خانه شخصی مدیران در رهن بانک بود، قرار بود که آن را از مدیر بگیرند. ما به شدت از همه طرف تحت فشار هستیم. اداره بیمه دفاتر شرکت را از سال 85 تا 88 بررسی و مبلغ 600 هزار تومان بابت بیمه قراردادها جریمه کرده اما در سال‌های 88 تا 90، 250 میلیون تومان جریمه شدم که تقریبا 433 برابر شده، در حالی که فروش شرکت افزایش نیافته است. پنج سال تلاش بسیاری کردم تا 250 میلیون تومان به 150 میلیون تومان رسید. این یکی از مشکلات ما بوده، وضعیت در دارایی نیز وحشتناک است.

مدیرعامل کارخانه فرافن توس اضافه کرد: در حال حاضر اداره بیمه با وجود اینکه می‌داند اگر ما فردی را از شرکت اخراج کنیم باید بیمه بیکاری وی را پرداخت کند، به شدت سختگیری می‌کند . من در ماه باید مبلغ 51 میلیون تومان بیمه برای کارکنان خود پرداخت کنم که اگر یک روز دیر پرداخت شود، آبرویی من می‌رود وشامل دو درصد و نیز 10 درصد جریمه می‌شوم.
وی خاطرنشان کرد: ما مسائل مالی خود را از کجا تأمین می‎کنیم؟ ما60 درصد در حوزه خودرو و20 درصد با نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین با آب و فاضلاب و برق کار می‌کنیم. این موارد متعلق به کیست؟ متعلق به دولت است که این قانون را گذاشته و اگر پرداخت نکنیم، جریمه می‌کند اما خودش پرداخت نمی‌کند. ارزش افزوده نیز تعیین شده است. در حال حاضر بیش از 40 تا 50 درصد مشتریان ما پرداخت بالای 5 ماه دارند که پول خرداد را مهر دریافت می‌کنم، بنابراین چگونه ارزش افزوده پولی که دریافت نکرده‌ام را پرداخت کنم؟ دارایی اعلام کرده که ارزش افزوده را در 3 قسط پرداخت کنم اما هنوز مشکل داریم .
بیش از 30 درصد از وقت‌مان در روز درگیر مسائل مالی است
قاسمی با اشاره به اینکه در 3 سال اخیر بیش از 30 درصد از وقت من در روز درگیر مسائل مالی است، تصریح کرد: شاید سالی 15 مرتبه به دارایی و 10 مرتبه به بیمه مراجعه کنم، جلسات زیادی نیز تشکیل می‌دهیم زیرا آن‌ها بیان می‌کنند که دفاتر خود را درست رد نکردیم، در حالی که درست است و اگر در بخشی اشتباه شده باید در همان بخش جریمه شوم.
مدیرعامل کارخانه فرافن توس بیان کرد: آن‌ها با این دیدگاه که کارفرما راستگو نیست و نمی‌خواهد پرداخت کند، برخورد می‌کنند. بحث‌های اخیری که برای تولید ملی مطرح می‌شود واقعی نیست، آن فرد مأمور است مالیات بیشتری دریافت کند و بابت آن تشویق شود اما مامور نیست ببیند که چراغ ما خاموش می‌شود یا نه .
در فیلم‌ها نگاه درستی به کارفرما نداریم
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ در خصوص کارفرما به سمت اشتباه رفته و صدا وسیما بسیار اشتباه می‌کند، در فیلم‌ها مدیرعامل ماشین گران‌قیمت و باغ دارد و خلاف می‌کند که این موضوع در بسیاری از فیلم‌ها مطرح شده است. چرا این موارد را از کارفرماها نشان می‌دهید؟ اخیرا نام کارآفرین را مطرح می‌کنید اما این چه سیستمی است که ایجاد کردید؟ نشان می‌دهید که کارفرما اینگونه است، بنابراین بقیه نیز بیان می‌کنند که کارفرما دروغ می‌گوید که پول ندارد.
فرهنگ به سمت حمایت از صنعتگر پیش نرفته است
قاسمی افزود: فرهنگ به این سمت پیش نرفته که ما از فردی که سال‌ها با این چالش‌ها کار کرده و سرمایه خود را در این کار قرارداده حمایت کنیم .این فرد سرمایه خود را در دلار و ماشین وارد نکرده و اگر کار می‌کند و سود می‌برد باید سودش را به او تحویل داد. باید فرهنگ جامعه اصلاح شود، اگر آن فرد درکارگاه یا کارخانه‌ای کار کند، به خلاقیت می‌رسد و از زندگی خود لذت می‌برد و ما نیز دارای خانواده و جامعه سالمی خواهیم بود.
مدیرعامل کارخانه فرافن توس گفت: ما سال‌های سال نتوانستیم آن ارتباطی که صنعتگران سایر کشورها با بقیه دارند، خارج از کشور در نمایشگاه شرکت می‌کنند و دولتشان از آن‌ها حمایت می‌کند را فراهم کنیم. دولت اجناس آن‌ها را با کشتی ارتشی حمل می‌کند تا هزینه کمتری پرداخت کنند و یا بیان می‌کند که اگر دلار به کشور وارد کنند از آن‌ها حمایت می‌نماید.
وی ادامه داد: من در این اتاق مانده‌ام، در بسته است و اگر بخواهم در را باز کنم، باید قاچاقی کار انجام دهم، بنابراین نمی‌توانم رشد کنم. از من انتظار دارند که مانند چین قطعه تحویل دهم، درحالی که دولت چین به گونه‌ای عمل کرده که توانسته صنعتگر را رشد دهد در نتیجه تمام آن‌ها توانسته‌اند خود و حتی طبقه پایین چینی‌ها را بالا بکشند. مصرف‌کننده حق انتخاب دارد، کیفیت بعضی از اجناس خوب نیست، بنابراین چگونه مصرف‌کننده جنس ایرانی بخرد، خودمان ضربه می‌زنیم .
امکان صادرات محصولات ما فراهم نشده است
قاسمی در خصوص عمده مشتریان محصولات این کارخانه، عنوان کرد: در حوزه نفت، گاز و انرژی به طور مستقیم با دولت همکاری داریم، علاوه بر آن در سایر حوزه‌ها به صورت غیر مستقیم با دولت در ارتباط هستیم، درواقع تولیدات ما تنها در داخل مصرف می‌شود، در حالی که ظرفیت صادرات را داریم اما به دلیل ارتباطات خوبی که شکل نگرفته و دشواری‌ها در نقل و انتقال دلار، امکان صادرات فراهم نشده است.
مدیرعامل کارخانه فرافن توس بیان کرد: در حوزه خودرو ما برای دولت به صورت مستقیم کار نمی‌کنیم، بلکه با قطعه‌سازانی مراوده داریم که آن‌ها به طور مستقیم با خودروسازان ارتباط دارند. اکثر کسانی که ما با آن‌ها همکاری داریم وابسته به ایران‌خودرو و دریافتی‌های آن هستند، در حالی که وصول مطالبات ایران‌خودرو از 4 سال پیش تاکنون، از 3 ماه به 4 ماه و 5 ماه رسیده، ضمن اینکه ایران خودرو بسیاری از افزایش قیمت‌های مواد اولیه را قبول نکرده و صنعتگران مجبور شدند سود خود را کاهش داده یا بدون سود کار کنند.
وی با اشاره به شدت رقابت میان قطعه‌سازان، تصریح کرد : عامل بقای شرکت ما در میان سایر قطعه‌سازان، تنوع تولیدات و در نتیجه تنوع مشتریان است، در حالی که بسیاری از شرکت‌هایی که به یک صنعت خاص وابستگی داشتند اکنون تعطیل هستند، همچنین آموزش مستمر نیروی کار و روان‌شناسی کار در تداوم کسب وکار ما بسیار موثر بوده، به این صورت که با همکاری روانشناس متخصص هفته‌ای 4 بار جلسات مشاوره برای کارکنان برگزار می‌شود که به دنبال تحقق ایجاد کار تیمی و سازگاری با محیط هستیم .

توانایی به روز کردن تجهیزات خود را به دلیل تحریم‌ها نداریم
قاسمی در خصوص تأمین تجهیزات پیش‌رفته و به روز، خاطرنشان کرد: ما مشکلاتی در تأمین قطعات دستگاه‌ها داریم و از طرفی دستگاه کامل موجود نیست، بنابراین از آنجایی که نمی‌توانیم تجهیزات خود را به دلیل تحریم‌های موجود به روز کنیم، مجبور هستیم با همان دستگاه‌های موجودی خود کار را به اتمام برسانیم که افزایش زمان کار و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده محصول را در پی دارد، به طور مثال تولید برخی از قالب‌های پیچیده برای ما با تجهیزات موجود 8 تا 10 میلیون تومان هزینه دارد، در حالی که تولید همان قطعه با تجهیزات پیشرفته‌تر که در حال حاضر موجود نیست، 5 میلیون تومان هزینه دارد.
مدیرعامل کارخانه فرافن توس با اشاره به میزان مراودات و همکاری این کارخانه با مراکز علمی، گفت: همکاری‌هایی با مراکز علمی وجود دارد. به طور مثال ما تأمین‌کننده برخی از قطعات آزمایشگاهی دانشگاه فردوسی هستیم که امکان ساخت یا واردات آن برایشان مقدور نیست .در واقع دراکثر موارد، ما تأمین‌کننده نیازهای مراکز علمی هستیم اما تاکنون پروژه مستقیمی از سوی شرکت ما به مراکز علمی برای بررسی در زمینه فناوری داده نشده، در حالی که به دنبال ایجاد چنین ارتباط متقابلی هستیم .
برای برخی مقامات تهیه گزارش از مراکز دولتی اهمیت بیشتری دارد تا رسیدگی به مشکلات
وی در خصوص میزان تسهیلات دولتی برای قطعه‌سازان، عنوان کرد: کمک‌ها و وام‌ها از سوی استاندار یا سازمان صنایع معمولا بسیار محدود است و در اختیار همه افراد قرار نمی‌گیرد، همچنین برای برخی از مقامات دولتی تهیه گزارش از مراکز تولیدی اهمیت بیشتری دارد تا رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان. به طور مثال پس از طی روندهای اداری پیچیده و شرکت در جلسات، 600 میلیون تومان وام به ما تعلق گرفت اما در واقع وامی دریافت نشد زیرا این وام برای بدهی‌های بنده در نظر گرفته شد، بنابراین بانک سود کرد اما مبلغی به دست بنده برای بهبود تجهیزات و ارتقاء کیفی نیروها نرسید.
قاسمی در خصوص وضعیت فعلی قطعه‌سازان، خاطرنشان کرد : سال گذشته 60 درصد کارخانه‌های شهرک صنعتی مشهد تعطیل یا نیمه‌فعال بودند، در حالی که امسال شرایط کمی تغییر کرده زیرا تا سال گذشته خودروسازان به دلیل قیمت تمام شده پایین‌تر به تولیدات چینی رجوع می‌کردند اما در حال حاضر که امکان واردات کمتر کالا از چین وجود دارد، خودروسازان مجبور هستند به تولیدات داخلی رجوع کنند.
مدیرعامل کارخانه فرافن توس با اشاره به میزان افزایش قیمت قطعات خودرو در قیاس با افزایش قیمت خودرو، تصریح کرد: افزایش قیمت قطعات حداکثر در اندازه پرسنلی افزایش داشته یعنی اگر اداره کار، هزینه پرسنلی را 15 تا 35 درصد افزایش داده، ما نیز توانستیم حداکثر همین درصد را اعمال کنیم اما نتوانستیم هزینه‌های جانبی و مواد اولیه که افزایش فراوانی داشته‌اند را اعمال نماییم، در حالی که هزینه‌های واقعی ما حدود 60 درصد افزایش داشته و ما حداقل پیشنهاد 35 درصد افزایش قیمت را داده‌ایم که کارفرما قبول نکرده است .
وی در خصوص میزان وابستگی به واردات مواد اولیه، اضافه کرد: در قطعات فلزی تقریبا وابستگی به خارج وجود ندارد و بیشتر متکی بر فولاد مبارکه هستیم، افزایش قیمت فولاد مبارکه حدود 30 تا 40 درصد بوده که آن را با ارزش دلار و تعرفه بین‌المللی حساب می‌کنند زیرا فولاد ایران در دست چند شرکت بزرگ است که می‌توانند اعمال قدرت کنند، تنها 30 درصد از مواد اولیه پلاستیکی داخلی است و 70 درصد به صورت غیر مستقیم از هلند، عربستان، روسیه و ترکیه تأمین می‌شود که قیمت آن‌ها در حال حاضر به شدت افزایش یافته است .
قاسمی با تأکید بر اینکه دولت باید از افراد متخصص بهره گیرد، بیان کرد: اداره صنایع و دولت کمتر از مشاوره‌های افراد متخصص بهره برده‌اند، در حالی که اتاق بازرگانی نهاد بسیار قوی‌ بوده که قابلیت دادن مشاوره‌های بسیار خوب به دولت را دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/183347/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی