پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

بانوی جوان روستای «چشمه رچ» روسفید در عمل به اقتصاد مقاومتی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- «ام البنین خسروی» جوان 23 ساله روستایی با ایجاد گاوداری قدم در راه عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی گذاشته و با فروش شیر روزهایش را روسفید سپری می کند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان ها: اقتصاد مقاومتی از جمله واژه هایی آشنا در ذهن هر ایرانی است و از چند سال گذشته در بیانات رهبر فرزانه انقلاب هم موج می زند.
اولین استفاده رهبر معظم انقلاب از لفظ اقتصاد مقاومتی در سال 89 بود که فرمودند: «ما باید یک اقتصاد مقاومتیِ واقعی در کشور به وجود بیاوریم. دوستان درست گفتند که ما تحریمها را دور میزنیم؛ بنده هم یقین دارم. ملت ایران و مسئولین کشور تحریم‌ها را دور میزنند، تحریم‌کنندگان را ناکام می‌کنند.»
امروز دیگر کسی نیست که اقتصاد مقاومتی را نشناسد و آن را سرلوحه انجام برنامه هایش قرار ندهد. هر کس تلاش می کند که حتی با کوچک ترین گام، شعار اقتصاد مقاومتی را عملی سازد.
در این بین اقدامات مردم خراسان جنوبی به ویژه جوانان و نوجوانان قابل ستایش است. اینجا حتی دختران جوان روستایی در سخت ترین شرایط هم پای کار می آیند تا لبیک رهبرشان بر زمین نماند. جوانان با سلاح هایی به نام اشتغال پیش می آیند تا جنگ اقتصادی دشمن هم به شکست ختم شود. اینجا قدم برداشتن جوانان برای ایجاد کارگاه های کوچک و بزرگ تنها با هدف اشتغالزایی نیست بلکه از این حیث است که بگویند راه دفاع از کشور ادامه دارد.
جوانان امروزی به خوبی می دانند که جنگ شمن ادامه دارد وتنها با تغییر ماهیت نمود پیدا کرده و چه خوب است که گهواره نشینان هشت سال دفاع مقدس با الگو برداری از پدران و پدربزرگانشان خط مقدم جنگ کنونی دشمن قرار گرفته اند و برای دفاع از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

حلقه های کوچک زنجیره اقتصاد مقاومتی
مثال این افراد را می توان در دختر 23 ساله ای از روستای «چشمه رچ» از توابع شهر مود جست و جو کرد. اگرچه به واسطه زخم روزگار نتوانست مدرک دیپلمش را ادامه دهد اما راهی دیگر برای شرکت در سرنوشت کشورش انتخاب می کند.
اولین گام را با اخذ تسهیلات بر می دارد و با دریافت وامی 70 میلیون تومانی گاوداری کوچکی را راه اندازی می کند. اگرچه اول راه با مرگ یکی از گاوها سر زایمان شکست سختی می خورد اما با انگیزه ای مضاعف کارش را ادامه می دهد و در طول یک سال شمار گاو ها را از سه راس به پنج راس می رساند.
شاید در نگاه برخی از افراد کار ساده ای به نظر آید اما با تامل در لایه های پنهانی کار می توان فهمید که ایجاد واحد گاوداری، خرید دام، تهیه روزی 100 هزار تومان آذوغه برای دختری که تنها 23 سال سن داشته و تجربه قبلی از گاوداری ندارد، کاری حیرت انگیز است.
اوج شیرینی ماجرا جایی است که اهدافش را تنها در ایجاد شغل و یا کسب درآمد خلاصه نمی کند بلکه می گوید: کار کردن مرد و زن نمی شناسد و هر عضو جامعه می تواند حلقه ای از زنجیره اقتصاد مقاومتی باشد تا این هدف به سرانجام برسد.
آغاز کار با 70 میلیون تسهیلات
این جوان روستایی که ام البنین خسروی نام دارد در خصوص اهدافش می گوید: حس بیکار بودن در روستا مرا آزار می داد بنابراین به دنبال ایجاد اشتغال رفتم.
وی با بیان اینکه به دلیل وجود برخی از مشکلات ادامه تحصیل ندادم و دارای مدرک دیپلم هستم، می افزاید: از آنجایی که به دام مانند گاو، گوسفند و شتر علاقه زیادی دارم، مهر ماه سال گذشته به فکر راه اندازی گاوداری افتادم.
خسروی ادامه می دهد: با همکاری برخی دستگاه ها مانند کمیته امداد 70 میلیون وام گرفتم و با 40 میلیون تومان از این تسهیلات چهار راس گاو خریدم.
وی با بیان اینکه مابقی تسهیلات را برای احداث مکانی برای نگهداری گاوها هزینه کردم، می افزاید: شاید در اولین قدم ها از انجام این کار بزرگ اندکی هراس داشتم اما اکنون با جان و دل و بدون هیچ واهمه ای به انجام این فعالیت می پردازم.

اولین شکست
خسروی با اشاره به سختی های مسیر می گوید: یکی از گاوها باردار بود که همان روز اول سر زایمان مرد و گوساله هم از بین رفت.
وی با بیان اینکه به دلیل اینکه گاو بیمه نبود قریب به 12 میلیون تومان ضرر کردم، می افزاید: اگرچه این شکست در آغاز کار سخت بود اما نتوانست انگیزه ام را از بین ببرد.
این جوان روستایی که تجربه قبلی در انجام کار گاوداری ندارد، می گوید: در حال حاضر سه گاو و دو گوساله دارم و خوشبختانه دو تا از گاو هایم باردار هستند.
وی با بیان اینکه هر شکست مقدمه یک پیروزی بزرگ است، می افزاید : از دست دادن گاوم سر زایمان باعث شد تا توجه بیشتری به مسائل جانبی داشته باشم تا دوباره شکست نخورم.
فروش 35 کیلو شیر در روز
این دختر جوان با بیان اینکه در حال حاضر روزی 35 کیلو شیر می دهند و هر کیلو را با دو هزار تومان به فروش می رسانم، می گوید: از درآمد کنونی ام رضایت دارم اما برای توسعه گاوداری هم تلاش می کنم.
وی با بیان اینکه خوراک روزانه این گاوها 100 هزار تومان هزینه دارد، می گوید: به طور متوسط روزی سه ساعت را به انجام کارهای گاوداری می پردازم و مابقی وقتم آزاد است.
خسروی با ابراز خرسندی از همراهی و تشویق های پدر و مادر در مسیر راه می گوید: فرزند پنجم خانواده هستم و به جز برادر کوچک ترم بقیه ازدواج کرده اند.

تسهیلات بیشتری نیاز دارم
وی با اشاره به مشلات پیش رو بیان می کند: در حال حاضر مکانی برای نگهداری گوساله ها ندارم که در این راستا نیازمند تسهیلات بیشتری هستم.
خسروی با بیان اینکه در صورت دریافت تسهیلات آمادگی توسعه گاوداری را دارم، می افزاید: در حال حاضر به این کار به عنوان حرفه و شغل نگاه نمی کنم بلکه از اعماق جان و انگیزه در این راه قدم بر می دارم.
وی با بیان اینکه از جوانان می خواهم که تنها در انتظار کار دولتی و نشستن پشت صندلی نباشند، می افزاید: هر جوان ایرانی می تواند با استفاده از توان و مهارت های ذاتی اش گامی بزرگ در راستای اشتغالزایی بردارد.
مثال این جوانان در خراسان جنوبی کم نیستند و امروزه افرادی زیادی در کویر برای راه اندازی اشتغال های خرد و کلان گام برداشته اند تا نه تنها کمکی به اقتصاد کشور شود بلکه لبیک رهبر عزیز انقلاب را لبیک گویند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/186399/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قتل مادر در اثر بدگویی‌های پدر معتاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد اختصاص یافت

دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد

نصب 13 هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اختصاص 50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد

رشد 10 درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای

نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد

ذخیره‌سازی 140 هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟

معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران

رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش

شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود

نماینده بسکتبال خراسان شمالی حریف خود را شکست داد

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

سرلشکر سلامی: تجهیزات نوین ارتش حاصل خلاقیت‌های این نهاد است

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع

تکمیل طرح رانش محور ماربره به صالح آباد در گرو تخصیص اعتبار

اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد / فراجا عذرخواهی کرد + فیلم

معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

چهار سال پس از خطای پیکفورد روی فن دایک؛ داور جنجالی بار دیگر قاضی دربی مرسی‌ساید

کشف میلیاردی کالای قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

برگزاری پنجمین اجلاسیه نماز دانش آموزی در بیرجند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند

فعالیت 254 آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

علت حادثه امروز مراسم رژه ارتش در مشهد چیست؟

75 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

آمادگی یگان‌های نظامی و انتظامی در خراسان شمالی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد

افزایش 37 درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی

هزینه‌های فوتبال پایه برای اولین بار در دولت سیزدهم رایگان شد

آغاز بارش‌های رگباری در خراسان رضوی/افزایش دما تا اوایل هفته آینده در استان ماندگار است

متهم به عرضه برنج تقلبی در مشهد به بیش از 49 میلیارد ریال محکوم شد

کشف بیش از 100 کیلو تریاک جاسازی شده در بار خیار

اختتامیه پویش ملی «خدا میگه» در مشهد برگزار شد

خسارت 78 میلیارد ریالی تخلفات صید و شکار به محیط زیست خراسان رضوی

(ویدئو) نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در «جنگل آسفالت»!

ذخیره‌سازی 140 هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ببینید | عملیات‌های جدید مقاومت فلسطین در غزه با پیام درود برای ایران

عذرخواهی در پی حادثه امروز در رژه ارتش در مشهد