پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان :

بیکاری در خراسان رضوی 5 درصد نسبت به میانگین کشوری کمتر است اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: براساس اعلام مرکز آمار در تابستان سال جاری، نرخ بیکاری در استان 9 درصد بود که نسبت به سال گذشته 2 درصد کاهش یافته و این رقم نسبت به میانگین کشوری 5 درصد کمتر است.

محمد سنجری در نشست خبری به مناسبت آغاز گرامی‌داشت هفته جهانی کارآفرینی در محل اداره کل کار، رفاه و تعاون اجتماعی اظهار کرد: در حال حاضر اهمیت و ضرورت کارآفرینی بسیار مهم است، کارآفرینی به عنوان موتور توسعه اقتصادی است زیرا در ارتقای بهره‌وری، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری نقش کلیدی دارد.
وی افزود: در شرایط کنونی اشتغال یکی از مقوله‌های اصلی است و راهکارهای مختلفی برای ایجاد آن ارائه می‌شود و آنچه در این زمینه بسیار کارگشا و گره‌گشاست، توجه به کارآفرینی و توسعه آن است. یکی از برنامه‌های نظام تحول اداری، کاهش نیروی انسانی در بخش دولتی است و هدف‌گذاری اداره کل کار، رفاه و تعاون اجتماعی کاهش 15درصدی نیروی انسانی تا سال 1400 است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی بیان کرد: نگاه به استخدام و جذب نیرو در تشکیلات اداری باید تغییر پیدا کند و تنها راهکاری که می‌تواند ما را سریع‌تر به مقصد برساند، توجه به کارآفرینی و نهادینه کردن این فرهنگ در میان مردم است.
سنجری در خصوص اهم اقدامات این اداره کل در هشت ماهه اخیر خاطرنشان کرد: براساس اعلام مرکز آمار در تابستان سال جاری، نرخ بیکاری در استان 9 درصد بود که نسبت به سال گذشته دو درصد کاهش یافته و این رقم نسبت به میانگین کشوری پنج درصد کمتر است. همچنین نرخ مشارکت 47.7 درصد است که 2.5 درصد بیشتر از میانگین کشوری است و نسبت به تابستان سال گذشته 5.3 درصد افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: افزایش نرخ مشارکت به معنای افزایش ورودی به بازار کار و افزایش تقاضای کار است که امیدواریم این ظرفیت را در برنامه‌ریزی‌های خود به خوبی مدیریت کنیم، سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی 20 درصد، صنعت 32.5 و در بخش خدمات 47.5 درصد است که این ارقام نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر نکرده است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی در خصوص وضعیت استان در بهبود فضای کسب‌وکار تصریح کرد: شاخص استان در این راستا 6.10 درصد است که 1.13 درصد نسبت به سال گذشته و 0.64 درصد نسبت به فصل مشابه گذشته بهبود یافته است. در این راستا مجموعه‌های صمت، میراث‌فرهنگی و جهاد کشاورزی اصلاح فرایند صدور مجوزها را در دستور کار قرار داده‌اند که منجر به کاهش هزینه و صرفه‌جویی در وقت کارآفرینان می‌شود.
سنجری عنوان کرد: از جمله عوامل مخل در بهبود فضای کسب‌وکار می‌توان به غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین، مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار اشاره کرد.
وی ادامه داد: مهمترین اقدامات اداره کل در حوزه اشتغال‌زایی در سال جاری شامل، پیگیری جهت استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قانون برنامه ششم توسعه، پیگیری جهت استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه سال 97 و 98، پیگیری اجرای سیاست‌های فعال بازار کار در استان، اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی توسط فنی و حرفه‌ای، اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، اجرای طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی و اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص وضعیت تعهد اشتغال در استان گفت: تعهد اشتغال در استان در سال جاری، 78 هزار و 617 نفر است که تاکنون 48 هزار و 932 نفر به میزان 62 درصد محقق شده است، همچنین عملکرد استان در جذب مهارت‌آموز در محیط کار واقعی در یکسال گذشته سه هزار و 59 نفر بوده که از این تعداد هزار و 46 نفر از ابتدای سال جاری تاکنون در واحدهای پذیرنده مشغول به کار شده‌اند.
سنجری اظهار کرد: در یکسال گذشته 715 نفر کارورز در طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بکار گمارده شده‌اند که از این تعداد 459 نفر از ابتدای سال جاری تاکنون در واحدهای پذیرنده مشغول به کار شده‌اند.
وی در خصوص وضعیت عملکرد مشوق‌های بیمه‌ای کارفرما در استان افزود: در یک‌سال گذشته 382 نفر مشغول به کار شده‌اند که امیدواریم با رفع موانع موجود با بیمه تامین اجتماعی این موضوع سریعا برطرف شود.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی در رابطه با وضعیت عملکرد مشاغل خانگی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 979 مجوز صادر شده که 580 مورد آن مربوط به مشاغل خانگی مستقل و 399 مورد آن مربوط به مشاغل خانگی پشتیبان است، همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون دو میلیارد و 684 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که منجر به ایجاد اشتغال برای 709 نفر شده است.
سنجری خاطرنشان کرد: سهمیه ابلاغی مشاغل خانگی خراسان رضوی در سال جاری در مجموع 10 میلیارد و 800 میلیون تومان است که این مبلغ به صورت کامل به بانک‌های عامل استان اختصاص یافته است اما مبلغی تاکنون پرداخت نشده است.
وی در خصوص اعتبارات اشغال‌زا و عملکرد استان در رابطه با تبصره 16 قانون بودجه تصریح کرد: تعداد طرح‌های معرفی شده به بانک توسط کمیته امداد هزار و 295 مورد و توسط بهزیستی هزار و 836 مورد بوده که 154 شغل در رابطه با بودجه کمیته امداد و 533 مورد در رابطه با بودجه بهزیستی ایجاد خواهد شد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی در خصوص تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری عنوان کرد: در این راستا 40 هزار و 786 هزار متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند که 18 هزار و 381 طرح در کارگروه مصوب و به بانک معرفی و به واسطه این طرح 13 هزار و 755 نفر اشتغال ایجاد شده است.
سنجری در رابطه با اقدامات و عملکرد در حوزه کارآفرینی مطرح کرد: در استان 36 مرکز مشاوره، اطلاع‌رسانی و خدمات کارآفرینی فعال ایجاد شده است که شش مرکز در شهرستان‌های نیشابور، کاشمر، گناباد، تربت‌جام و تربت‌حیدریه راه‌اندازی شده است.
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه تشکیل انجمن صنفی مراکز مشاوره، اطلاع‌رسانی و کارآفرینی، تشکیل انجمن مراکز مشاوره شتاب‌دهنده و فضای کار اشتراکی، همکاری در طرح نجات و پیش‌بینی 17 برنامه برای محلات هدف در حاشیه شهر و... است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی اظهار کرد: از دیگر برنامه‌های اداره کل در هفته جهانی کارآفرین می‌توان به ارائه مشاوره‌های تخصصی با محوریت مالکیت فکری، کارآفرینی و تجاری‌سازی دانش فنی، افتتاحیه نمایشگاه صنایع دستی و سوغات، افتتاحیه اولین کمپ نوآوری و توانمندسازی مشاغل خانگی و... اشاره کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/188378/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی با شکوه مردم مشهد در حمایت از مردم غزه

با دستور سرلشکر سلامی یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت

علم‌الهدی: ذلیل شدن استکبار در عملیات وعده صادق

اجتماع مردم قوچان در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

برگزاری راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

احیای 6 واحد تولیدی راکد شیروان

پیروزی قراخیل مقابل تیم مدعی لیگ 3 فوتبال

پذیرش نشدن مسافران ترانزیتی از مشهد به دبی تا اطلاع بعدی

پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است