پیام خراسان

آخرين مطالب

تجارت به سبک گلخانه اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان جنوبی خراسان جنوبی استانی است که کشاورزی در آن به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی مطرح است. خاک کویری این منطقه با همت و تلاش کشاورزان آن خاکی زرخیز شده است.

بحث کشت گلخانه یکی از برنامه‌های جدی مسئولان است که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور به امضا رسید که مقرر شد تا پایان دولت هزار هکتار گلخانه در استان احداث شود.
در راستای این تفاهم‌نامه بخش‌های مختلف پرورش دام و طیور و شیلات و آبزیان در شرایط گلخانه‌ای تولید خواهد شد و علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب سهم سبزایی در صادرات و اشتغالزایی خواهد داشت.
استاندار خراسان جنوبی اعلام کرده بود برنامه دولت در کل کشور، احداث 5000 هکتار گلخانه است که 1000 هکتار آن، مربوط به خراسان جنوبی است که تاکنون در استان خراسان جنوبی 60 هکتار گلخانه احداث شده است، لذا برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در این دولت، 1000 هکتار گلخانه در استان احداث شود.
فعالیت 8 مجتمع گلخانه‌ای در خراسان جنوبی
محمدحسین اکبری، مدیر شرکت شهرک‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: در سطح استان هشت مجتمع گلخانه‌ای وجود دارد.
وی با بیان اینکه در شهرستان طبس برای ایجاد شهرک خصوصی مجوز داده شده، افزود: در شهرستان خوسف نیز برای احداث مجتمع گلخانه‌ای خصوصی مجوز داده شده است.
مدیر شرکت شهرک‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته 12.5 هکتار سطح گلخانه در استان افزایش یافت و تفاهم‌نامه‌ای که به امضا رسید، در تسریع بخشی به تعهدات کمک کرده است.
اکبری ادامه داد: طی سال جاری شش هکتار گلخانه ایجاد شده و 35 هکتار گلخانه دیگر به بانک‌ها برای اخذ تسهیلات معرفی شدند.
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری نخستین تولید ناشی از این طرح در استان را خواهیم داشت، افزود: پروانه بهره‌برداری بدون هیچ مشکلی صادر می‌شود.
مدیر شرکت شهرک‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: افراد برای ثبت‌نام می‌توانند به شرکت شهرک‌های جهاد کشاورزی واقع در خیابان پاسداران و یا به ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند.
ارائه تسهیلات به متقاضیان
غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: این طرح در چند بخش در حال اجرایی شدن است.
وی افزود: برنامه‌ریزی‌ برای تعیین بازار فروش محصولات، تعیین زمان‌های سال برای میزان تولید محصول و تعیین نوع و ویژگی محصول، نوع خاک از نظر بافت، دستمزد کارگر و مسافت گلخانه تا بازار فروش از الزاماتی است که در این تفاهم‌نامه رعایت خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: تسهیلات 5 ساله با بهره هفت درصد بدون محدودیت برای احداث سازه‌ها به متقاضیان داده می‌شود.
قوسی ادامه داد: هدف ما در کشت‌های گلخانه‌ای تولید محصول در مکانی است که امکان تولید محصول در آن نیست و نیز تولید در زمانی که در فضای آزاد امکان برداشت محصول وجود ندارد مدنظر است.
وی تصریح کرد: افزایش کیفیت محصول تولید شده، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش تولید در واحد سطح و تولید بیش از یک محصول در سال از جمله مزایای کشت‌های گلخانه‌ای است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: برای تکمیل زیرساخت‌های مجتمع گلخانه‌ای در استان، 190 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
قوسی با تاکید بر اشتغالزایی این طرح برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و مرتبط، اظهار کرد: افراد می‌توانند به صورت انفرادی نیز در این طرح شرکت کنند.
وی افزود: برای گلخانه‌های کوچک مقیاس کمتر از 300 متر توسط صندوق کارآفرینی امید تسهیلات ارائه می‌شود و هیچ محدودیتی برای کشت گلخانه‌ای وجود ندارد.
اعتبار 190 میلیارد تومانی برای کمک به زیرساخت‌ها و توسعه گلخانه‌ها
مشیرالحق عابدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز چندی پیش اظهار کرد: توسعه هزار هکتار گلخانه در این نفاهم‌نامه به منظور ایجاد هشت هزار شغل پایدار در استان و تولید سالانه 280 هزار تن انواع محصولات کشاورزی صادرات محور انجام می‌شود.
وی ادامه داد: دولت 190 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای کمک به زیرساخت‌ها و توسعه گلخانه‌ها را تامین خواهد کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: از هزار هکتار شهرک گلخانه‌ای در استان، 700 هکتار شهرک گلخانه‌ای، 150 هکتار مجتمع بارگاه‌های زرشک، 100 هکتار مجتمع‌های دامداری و 50 هکتار شهرک‌های شیلات است.
عابدی با اشاره به بازدید مسئولان از استان‌های موفق این عرصه از جمله یزد، ادامه داد: کارشناسان خراسان جنوبی از تجربیات این استان‌ها در این زمینه در اجرا بهره خواهند برد.
وی با تاکید بر صادرات محصولات تولیدی، تصریح کرد: اگر محصولات جنبه صادرات داشته باشد، با کیفیت بالایی تولید خواهد شد و به همین دلیل تولید محصول صادرات‌محور در اولویت است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان‌های همجوار و در سطح استان نیز صادرات مد نظر است، بیان کرد: بسیاری از زیرساخت‌ها در شهرک‌های گلخانه‌ای فراهم شده و در راستای تفاهم‌نامه تکمیل خواهد شد.
عابدی ادامه داد: سطح زیرکشت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی کم است که با این تفاهم‌نامه گام بزرگی در این موضوع برداشته خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: شناسایی، آموزش و انتقال تجربیان به سرمایه گذاران در دستور کار قرار گرفته و هماهنگی‌های لازم با فرمانداران برای توسعه گلخانه‌ها صورت پذیرفته است.
وی افزود: برای اولین بار سند جامع سازگاری با کم آبی خراسان‌جنوبی تهیه شده که در این راستا طرح‌هایی تعریف شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی از نظارت بر حسن اجرای این طرح سخن گفت و اظهار کرد: خراسان جنوبی جزو چهار استانی است که مجوز ماهی تیلاپیلا را گرفته و از آنجایی که یکی از بخش‌های تفاهم‌نامه کشت گلخانه‌ای موضوع شیلات است، افراد برای ثبت‌نام در این بخش نیز مشابه مورد گلخانه‌ها باید به سامانه سیتا مراجعه کنند.
ولی الله بنی عامری، مجری طرح توسعه گلخانه‌ای کشور نیز چندی پیش در بازدید از گلخانه‌های استان، از راه‌اندازی پایانه محصولات گلخانه‌ای در استان خبر داد و گفت: اگر این پایانه احداث شود، گلخانه داران دیگر نگرانی در خصوص بسته بندی، بازاریابی و صادرات نخواهند داشت.
وی اظهار کرد: برنامه توسعه گلخانه‌های کشور به مدت 10 سال از سال 95 تا سال 1404 در دستور کار قرار گرفته که در این راستا 48 هزار و 355 هکتار گلخانه در تمام استان‌های کشور با بهره‌گیری از مزیت‌های هر استان ایجاد می‌شود.
مجری طرح توسعه گلخانه‌ای کشور با اشاره به موفقیت 95 درصدی این پروژه، تصریح کرد: تنش‌های محیطی و کمبود آب در برخی استان‌ها باعث الزام انتقال کیف سبزی و صیفی جالیز در فضاهای بسته شده است.
بنی عامری با اشاره به شتاب اجرای این طرح در خراسان جنوبی، بیان کرد: در این راستا طبق تفاهم‌نامه‌ای در خراسان جنوبی هزار هکتار در شهرک‌های کشاورزی و 700 هکتار در 11 شهرستان به توسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس و گلخانه‌های تجاری و سایه بان اختصاص می‌یابد.
وی اظهار کرد: این طرح به صورت مستقیم برای هشت هزار نفر اشتغال در استان ایجاد خواهد کرد و هم‌چنین 1.5 تا دو برابر آن نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.
مجری طرح توسعه گلخانه‌ای کشور افزود: از این سطح تولیدات گلخانه‌ای کشور حدود 21 میلیون تن محصول تولید می‌شود که تا پایان برنامه باید از این میزان 10 میلیون تن به ارزش 12 میلیارد دلار صادر شود.
بنی عامری بیان کرد: طی سال گذشته میزان صادرات این محصولات حدود 500 میلیون دلار بوده که پیش بینی می‌کنیم امسال یک میلیون دلار صادرات انواع محصولات گلخانه‌ای را داشته باشیم و خراسان رضوی، افغانستان و بازار روسیه بازارهای هدف این صادرات هستند.
مجری طرح توسعه گلخانه‌ای کشور تصریح کرد: علاوه بر صادرات محصولات گلخانه‌ای، در حوزه صادرات سازه و تجهیزات گلخانه‌ای و خدمات فنی و مهندسی نیز فعالیت داریم.
بنی عامری افزود: در طی برنامه توسعه نیاز به مراکز مهارت‌آموزی برای تربیت کارگر ماهر و نیاز به تربیت مربی داریم که در همین راستا مصوب شد مرکز مهارت‌آموزی برای تربیت کارگر ماهر و مربیان آموزشی، ناظرین پروژه‌های گلخانه‌ای و ایجاد مرکز ارائه نوآوری‌های گلخانه‌ای در خراسان جنوبی احداث شود.
راه اندازی مرکز تهیه و توزیع نهاده‌های مصرفی گلخانه‌ها را در استان
وی بیان کرد: درنظر داریم مرکز تهیه و توزیع نهاده‌های مصرفی گلخانه‌ها را در استان راه اندازی کنیم تا تولیدکنندگان بتوانند در قالب تعاونی‌های خود این نهاده‌ها را به صورت متمرکز تأمین کنند.
مجری طرح توسعه گلخانه‌ای کشور اظهار کرد: بزرگترین مزیت نسبی خراسان جنوبی اختلاف دمای زیاد شب و روز است که مزیت مهمی برای کشت گل‌های پیازی و گل رز محسوب می‌شود.
بنی عامری با اشاره به احداث گلخانه‌های الگویی خورشیدی، ادامه داد: در بخش گلخانه‌های کوچک مقیاس تثبیت جمعیت به خصوص در نواحی مرزی جزء اولویت‌هاست.
وی افزود: احداث سایبان‌ها مهم‌ترین عامل کاهش تبخیر و تنظیم شدت نور خورشید است که پایلوت آن در استان اجرا می‌شود.
مجری طرح توسعه گلخانه‌ای کشور با اشاره به به صرفه بودن گلخانه‌های کوچک مقیاس، ادامه داد: گلخانه‌های کوچک مقیاس با تجهیزات کم حتی در خانه‌ها احداث شده و دولت نیز با تسهیل روند دریافت تسهیلات و ارائه کمک‌های فنی و مهندسی به متقاضیان کمک خواهد کرد.
بنی عامری اظهار کرد: باتوجه به شوری آب در خراسان جنوبی، برنامه پایلوت آب شیرین کن خورشیدی در دستور کار قرار گرفته که امید است با تأمین اعتبارات مورد نیاز این طرح در طول برنامه نهضت گلخانه‌ای اجرا شود.
وی خاطرنشان کرد: آب شیرین کن خورشیدی با شیرین سازی آب چاه‌های کشاورزی شور آب مورد نیاز گلخانه‌ها را فراهم می‌کند.
مجری طرح توسعه گلخانه‌ای کشور با اشاره به تنوع بخشی محصولات در گلخانه‌ها، یادآور شد: اکنون بیش از 100 نوع محصول در گلخانه‌ها تعریف شده است و این لیست همچنان ادامه دارد.
بنی عامری با تاکید بر بهره‌گیری از توان دانشگاهی، خاطرنشان کرد: با تمام توان در خدمت محققان دانشگاهی هستیم و در صورت مراجعه به ما از توان آنان در راستای توسعه این طرح بهره خواهیم برد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/188532/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل