پیام خراسان

آخرين مطالب

شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها نباید رودربایستی داشته باشد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- مشاور وزیر و مدیرکل اطلاعات خراسان رضوی گفت: صلاحیت افراد برای ورود به فرآیند انتخابات باید احراز شود و این کار، مسئولیت بزرگی است که بر دوش شورای نگهبان قرار دارد و در انجام این وظیفه قانونی نباید با هیچ فرد یا جناحی رودربایستی داشت.

مدیرکل اطلاعات خراسان رضوی در جمع اعضای هیات‌های بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی افزود: نظام وظیفه دارد جلو ورود عناصر ناباب به فرآیند انتخابات را بگیرد.
وی اظهار داشت: اگر نمایندگان شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها به خوبی و مطابق قانون به وظیفه خود عمل کنند، کشور چهار سال رو به آبادانی خواهد بود در غیر این صورت ممکن است کشور با بحران روبرو شود.
وی گفت: انتخابات در کشور باید زمینه ساز انسجام داخلی شود نه مایه تضعیف نظام جمهوری اسلامی، انتخابات همانند موضوع گران شدن قیمت سوخت نیست که عده‌ای نسبت به آن اعتراض داشته و بخواهند با سوء استفاده از شرایط پس از انتخابات، به دنبال بر هم زدن امنیت و انسجام کشور باشند.
مدیرکل اطلاعات خراسان رضوی افزود: مشارکت در انتخابات حق همه است و هر شهروند ایرانی باید بتواند حق خود را در تنظیم آینده کشور و انتخاب مدیران اعمال کند اما ورود به جمع نامزدها نیازمند احراز صلاحیت است و هر کسی از چنین حقی برخوردار نیست، قانون به شورای نگهبان حق داده است که بگوید چه کسی صلاحیت انتخاب شدن دارد و چه کسی صلاحیت ندارد.
وی اظهار داشت: نمایندگان شورای نگهبان با بررسی صلاحیت متقاضیان نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حقیقت حق نظام را اعمال می‌کنند و در انجام این مسئولیت هم نباید هیچ رودربایستی و خجالتی وجود داشته باشد چرا که قانون چنین حقی را مشخص کرده‌ است.
وی گفت: در مواردی که دلیلی برای رد صلاحیت وجود نداشته‌ باشد، کسی به خود اجازه نخواهد داد که صلاحیت فرد را رد کند، حق هر ایرانی است که نامزد انتخابات شود اما نظام بر اساس قانون وظیفه دارد جلو ورود عناصر ناباب را بگیرد تا وارد فرآیند انتخابات نشوند، باید توجه داشت که عقلای عالم حق عمومی را به حق فردی ترجیح می‌دهند.
مشاور وزیر اطلاعات با بیان اینکه تایید یا رد صلاحیت افراد نباید همراه با تضییع حق فردی و جمعی باشد افزود: اعمال حق حاکمیت در زمینه احراز صلاحیت‌ها باید مستند به قانون باشد به این معنی که مصلحت اندیشی، سلیقه، رویکردهای سیاسی در آن نقشی نداشته باشد.
وی اظهار داشت: بالاترین مصلحت رفتار منطبق بر اعمال قانون است و کسی که در زمینه احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس وظیفه دارد نباید در انجام وظیفه، گرایش سیاسی خود را دخالت دهد یا در تجمعات سیاسی نقش بارز داشته‌ باشد.
وی با بیان اینکه حق افراد در بررسی صلاحیت‌ها نباید تضییع شود گفت: برخی افرادی که یقین یا شبهه دارند که صلاحیت آن‌ها تایید نمی‌شود از هم اکنون جوسازی می‌کنند تا شرایط به گونه‌ای شود که کسی جرات رد صلاحیت آن‌ها را نداشته‌ باشد، این مسئله نباید نمایندگان شورای نگهبان را تحت تاثیر قرار دهد.
مدیرکل اطلاعات خراسان رضوی افزود: فرآیند نظارت بر انتخابات و احراز صلاحیت‌ها نباید شبهه مهندسی در پی داشته‌ باشد و برای این منظور باید خط مرز مهندسی و احراز صلاحیت را برجسته‌ کرد، بهتر است بدون در نظر گرفتن اسم افراد، صلاحیت آن‌ها بررسی شود، حتی اگر نامزد مورد نظر فرزند یا از اقوام ما باشد، تایید یا رد صلاحیت‌ وی باید کاملا پاکدستانه و قابل استناد حقوقی و قانونی باشد.
وی اظهار داشت: نمایندگان شورای نگهبان باید از مجموعه معیارهای ضروری برای نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی درک راهبردی داشته‌ باشند، برخی اوقات ممکن است فردی با یک امضا پای نامه‌ای، التزام به قانون اساسی و ولایت فقیه را از دست بدهد. به عبارت دیگر، باندبازی، فرقه‌گرایی و طایفه‌گرایی، اختلاس و استفاده از حق نمایندگی برای تضعیف نظام و استفاده ابزاری از جایگاه حقوقی با التزام به ولایت فقیه و قانون اساسی سازگار نیست.
وی گفت: تلاش دشمن بر این است که بعد نظارت را در عرصه انتخابات کمرنگ کند تا ترکیب مجلس آینده متناسب با فشارهایی باشد که به کشور وارد می‌کنند، به عبارت دیگر می‌خواهند کسانی راهی خانه ملت شوند که با اندکی فشار اقتصادی و سیاسی، به خواسته‌های آنان تن بدهند و در مقابل آنها تسلیم شوند.
مدیر کل اطلاعات خراسان رضوی، سلامت، امنیت، رقابت و کارآمدی را نکات کلیدی در انتخابات برشمرد و افزود: جریان‌های سیاسی در استان خراسان رضوی آمادگی کامل برای مشارکت گسترده در انتخابات دارند و ما با این پیش بینی به سوی برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رویم.
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران امروز در اوج اقتدار قرار دارد و به اعتراف دوست و دشمن، کشور ما از اقتدار ویژه‌ای در منطقه و جهان برخوردار است اما در عین حال با مشکلاتی در داخل کشور مواجه هستیم که اگر از آن‌ها غفلت شود، ممکن است همه اقتدار ما فرو ریزد.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز به عنوان یک وزنه در معادلات بین‌المللی شناخته می‌شود و حتی قدرت این را دارد که اراده خود را بر سایر اراده‌ها تحمیل کند لذا دشمن از این مسئله واهمه دارد و همواره به دنبال کمرنگ جلوه دادن عظمت و اقتدار ایران است.
مدیرکل اطلاعات خراسان رضوی با بیان اینکه دشمن جنگ نرم با جمهوری اسلامی ایران را از رهگذر مسائل اقتصادی دنبال می‌کند ادامه داد: دشمن توانایی مقابله با ایران از طریق جنگ سخت را ندارد به همین دلیل به سراغ جنگ نرم رفته و تمام توان خود را روی این مسئله متمرکز کرده‌ است لذا برای مقابله با دشمن در این عرصه باید کشور را متناسب با اقتضائات جنگ نرم آماده کنیم.
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند ماه امسال برگزار می‌شود.
برچسب‌ها
مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات مجلس شورای اسلامی وزارت اطلاعات

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/188816/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی