پیام خراسان

آخرين مطالب

چالش تاکسی های مجازی مشهد در دنیای واقعی مقالات

چالش تاکسی های مجازی مشهد در دنیای واقعی

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - فعال شدن 6 شرکت تاکسی اینترنتی در برابر یکهزار و 500 شرکت تاکسی تلفنی در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد ، توانست به سرعت رضایت شهروندان را جلب کرده و استفاده از آن را در سبد زندگی روزمره شهروندان جای دهد اما هنوز در حوزه نظارت براین شرکتها سازو کار مشخصی وجود ندارد.
  گستره فعالیت در فضای آنلاین از ضرورتهای انکارناپذیر عصر ارتباطات است و بسیاری از مشاغل نیز از حالت سنتی خارج و به سمت آنلاین و اینترنتی شدن پیش می روند. این امر در کنار مزایایی که دارد ممکن است با نوعی مقاومت از سوی صاحبان همان حرفه که به صورت سنتی درگیر آن هستند روبه رو شود و همین امر، اما و اگرهایی را برای گسترش فناوری جدید مطرح می کند.
همه ما تجربه تماس گرفتن با تاکسی تلفنی ها و درخواست سرویس را داریم و تقریبا در هر کوچه و محلی یک یا چند دفتر تاکسی تلفنی به چشم می خورد که ساکنان آن محل هنگام نیاز به جابه جایی با برقراری یک تماس، از آنها درخواست سرویس می کنند.
در یکسال اخیر با رسوخ فناوری به سامانه حمل ونقل درون شهری شاهد ظهور تاکسی های اینترنتی با عناوین مختلف ابتدا در تهران و سپس در سایر کلانشهرها بوده ایم و در کنار وجود تاکسی تلفنی ها در دنیای حقیقی، شاهد ظهور و رشد سریع تاکسی های هوشمند در دنیای مجازی نیز هستیم.
تاکسی اینترنتی در واقع یک اپلیکیشن است که در قالب سرویس خدمات حمل و نقل به مشتری خود این امکان را می‌دهد تا از طریق اینترنت برای سفرهای شهری خود درخواست ماشین کند.
پس از استقبال پایتخت نشینان به تاکسی های اینترنتی، این پدیده نوظهور حمل و نقلی در کلانشهر مشهد نیز جای خود را باز کرد که البته این فعالیت با دغدغه هایی از سوی نهادهای مرتبط نظیر سازمان تاکسیرانی و اتحادیه تاکسی تلفنی ها و برخی نهادهای نظارتی مبنی بر مشخص نبودن ساز و کارهای نظارتی و فرایند صدور مجوز روبه رو شد و خرداد ماه سال جاری پس از 2 هفته از آغاز فعالیت یکی از این شرکتها در مشهد، از فعالیت آن به دلیل نداشتن مجوز از سوی سازمان تاکسیرانی مشهد جلوگیری شد.
**فعالیت 6 شرکت تاکسی هوشمند در مشهد
فعالیت تاکسی های اینترنتی و هوشمند از سال جاری در مشهد آغاز شد که در بازه زمانی کوتاهی درخواست برای اخذ مجوز فعالیت این شرکتها افزایش یافت.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در خصوص فعالیت این شرکتها  اظهار کرد: هم اکنون 6 شرکت تاکسی هوشمند در مشهد فعالیت می کنند و 12 شرکت دیگر درخواست صدور مجوز داده اند.
سیدمهدی علوی مقدم افزود: با توجه به سیاستهای شورای شهر مشهد و حمایت از کسب و کار نوین در خصوص نظارت بر فعالیت این شرکتها و نحوه صدور مجوز، جلساتی با حضور نهادهای مختلف نظارتی نظیر پلیس امنیت، پلیس اماکن و اداره ارتباطات و اتحادیه ها در حال برگزاری است تا ساز و کار مناسب نظارتی بر فعالیت این شرکتها و کوتاه شدن روند صدور مجوز تدوین شود و این شرکتها بتوانند در چهارچوب قانون فعالیت کنند.
وی ادامه داد: قوانین موجود در خصوص نظارت و صدور مجوز برای این شرکتها متفاوت است به طوری که طبق قانون تجارت و نظام صنفی، مجوز فعالیت این شرکتها در مرکز صادر و این شرکتها در تمامی استانها با همان مجوز می توانند فعالیت کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد افزود: اما طبق قانون حمل و نقل کشور، مدیریت حمل و نقل شهری شرکت های سراسری باید برای فعالیت در شهرهای مختلف دفتر نمایندگی داشته و از سازمان تاکسیرانی آن شهر مجوز بگیرد.
وی تاکید کرد: باید بزودی تعیین تکلیف شود که ساز و کار نظارتی بر این شرکتها باید تحت کدام یک از قوانین مربوطه انجام شود تا از بروز مشکلات احتمالی در نحوه فعالیت آنها و همچنین ایجاد مشکلاتی برای شهروندان جلوگیری شود.
وی با اشاره به فعالیت یکهزار و 500 شرکت تاکسی تلفنی در مشهد، گفت: فعالیت شرکتهای هوشمند به دلیل نرخ ارزان تر از تاکسی های تلفنی، مورد استقبال شهروندان واقع شده که این امر نارضایی هایی را از سوی آژانس ها رقم زده است.
علوی مقدم تاکید کرد: باید با ایجاد شرایط یکسان زمینه رقابت در فضای سالم بین این شرکتها فراهم شود که البته برای تحقق این موضوع باید شرایط رقابت بین این 2 گروه به یکدیگر نزدیک شود.
وی گفت: روش های سنتی در سامانه حمل و نقل باید بتوانند خود را با فناوری های نوین هماهنگ کنند و در شرایط مساوی در این فضا به رقابت بپردازند.
**سازمان تاکسیرانی باید به روز شود
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد نیز در این خصوص  گفت: شورای پنجم از کسب و کارهای جدید حمایت می‌کند لذا فعالیت ضابطه مند تاکسی های اینترنتی مورد حمایت است.
مجتبی بهاروند با بیان اینکه بهره مندی از سرویس دهی با کیفیت، ارزان و باسرعت حق شهروندان است، افزود: ارتقای خدمات در حوزه های مختلف به خصوص حمل و نقل باید مورد توجه باشد و با ایجاد فضای رقابتی سالم می توان خدمات باکیفیت و با قیمت مناسبتر را ارائه کرد.
وی ادامه داد : تاکسیرانان نیز باید خود را به علم و فناوری های روز مجهز کنند و در مقابل پدیده های نو مقاومت نداشته باشند.
بهاروند ادامه داد : البته باید ساز و کار نظارتی بر تاکسی های اینترنتی تعریف شود و امنیت و نظارتی که در این حوزه صورت می‌گیرد به روز و جامع باشد.
وی با بیان اینکه جذب راننده برای تاکسی های اینترنتی باید ضابطه مند باشد، افزود: فرایند اخذ مجوز نیز باید تسریع شود چرا که گاهی اوقات طولانی شدن فرایند صدور مجوز، می تواند منجر به انحلال و یا فعالیت غیررسمی این شرکتها شود.
**تشکیل کارگروه استانی نظارت بر شرکتهای هوشمند
عدم وجود ساز و کار مشخص برای نظارت بر فعالیتهای این شرکتها از جمله دغدغه های موجود در این خصوص است و با وجودی که این شرکتها، کاری شبیه تاکسی های تلفنی را انجام می دهند ولی سازمان تاکسیرانی و یا اتحادیه های استانی مجوزی برای نظارت بر آنها ندارند.
معاون امور بزرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص نظارت بر نحوه عملکرد این شرکتها اظهار کرد: طبق ماده 18 قانون نظام صنفی، نظارت بر این شرکتها بر عهده اتحادیه کشوری فروشگاه های مجازی است که کارگروهی زیرمجموعه این اتحادیه برای نظارت بر شرکتهای اینترنتی حمل و نقل فعال شده است.
علی غفوری مقدم افزود: از سال گذشته نیز کارگروه استانی زیرمجموعه این کارگروه در استانها تشکیل شده که دبیری آن برعهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است و این کارگروه متشکل از نهادهای مختلف مرتبط نظیر پلیس اماکن، پلیس فتا و اتاق اصناف است.
وی بیان کرد: شرح وظایف هر یک از این دستگاه ها نیز تدوین شده است و با توجه به تدوین آیین نامه جدید مرتبط با این شرکتها در اتحادیه کشوری فروشگاه های مجازی، از این به بعد نظارت بر این شرکتها در استانها تشدید می شود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ازدواج‌های خاکستری/ بیماران تالاسمی بخوانند

زنان قربانی موج سوم ایدز

نگهداری 6 هزار معلول در مراکز بهزیستی/ برای بیماران اوتیسم جا نداریم

بارندگی خوب بود اما کافی نیست

ویژگی‌های شخصیتی سالم کدامند؟

گبه‌، دست بافتی که در گریز از تکرار جان می‌گیرد

آیا کشتن سگ توسط شهرداری‌ها قانونی‌ست؟/حیوان‌آزاری مقدمه انسان‌آزاری‌ست

سکته مغزی قابل درمان است

میاندشت جاجرم، تنها زیستگاه مولد یوز ایرانی

پنبه کاران مانه و سملقانی از مشکلات خود می گویند

دولت در حوزه مسکن اقدام کنترلی انجام نداده است

چرا حرف حق تلخ است؟

مراقب باشید، تب مالت در کمین است!

علایم مسمومیت با گاز co چیست؟

نحوه استفاده صحیح از دستگاه های کارتخوان(POS)

برد-برد، اما طرفین همچنان ناراضی

پرفشاری خون قاتل خاموش

کشورهای با حمل‌ونقل شهری مناسب برای معلولان

اسطوره چیست؟

بایدها و نبایدهای انجام ورزش در دوران بارداری

چوب‌هایی لای چرخ تولید/ مسئولان چه می‌کنند؟!

تهماسب؛ شاه نامهربان با اهل هنر

/گزارش/ گلستانی که با نبود بازار گل پژمرده می شود

حل چالش کسب مدارک‌ درجه اول در بریتانیا

«کال‌جنی» از چله‌نشینان یکتاپرست تا گردشگران

«پل سزان» و نقاشی به مثابه هارمونی متناسب با طبیعت

مشهد در تکاپوی اربعین و دهه پایانی ماه صفر

پایبندی به اخلاق شرط توسعه کارآفرینی

ایل راه های زخمی و عشایر دل خون شده

روستائیان قلب تپنده روستا

روزگار شبانی

مراقب دنیای زیبای کودکان باشیم

ماتِ زندگی...

ماجرای پساب تصفیه شده ای که روانه کشف رود می شود

باز آمد بوی ماه مهر، بوی ماه مدرسه

«لهوف»؛ روایت جنگ و اسارت کاروان کربلا

تجارت سم عقرب از رویا تا واقعیت

چالش های دولت الکترونیک

الیت گران‌تر می‌شود؟

کاوش فقط در 5 درصد محوطه های تاریخی استان

آب به آبادی رسید

پسته دهن بسته

زمان ارسال مقالات به دوره «مسجد تمدن ساز» تمدید شد

تشکلهای محیط زیستی خواستار توقف پروژه کمربند جنوبی مشهد شدند

توسعه فرودگاه مشروط شد

درباره عروسی کُرمانجی

زائرانی بی بازگشت

چند صفحه «قانون» در تبعید...

پلاستیکهایتان را به آب بسپارید

به چپ، چپ!