پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

چوب هایی که نردبان خودکفایی شد/ همت سه برادر برای کارآفرینی اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند-محمدرضا، مجید و سعید سه برادر اهل شهرستان قاین هستند که با کسب مهارت چوب بری و کارآفرینی توانسته اند نه تنها خودکفا شوند بلکه برای چند نفر نیز زمینه اشتغال ایجاد کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: در حال حاضر اشتغال به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های نسل جوان مطرح است، چه بسا جوانان تحصیل کرده ای که به امید داشتن منبع مطمئن درآمدی سال ها سر کلاس های درس نشسته اند و حالا در انتظار شغل ثابت دولتی خانه نشین شده اند.
اما در این بین هستند جوانانی که دست روی دست نگذاشته اند و با همتی بلند به سراغ کسب مهارت رفتند تا نه تنها چشم امیدشان به دولت نباشد بلکه هم بتوانند باری از روی دوش دولت بردارند و هم پشتوانه ای محکم برای خانواده خود داشته باشند.
محمدرضا، مجید و سعید سه برادری هستند که روزگاری به دلیل ناتوانی پدر تحت پوشش حمایت های کمیته امداد بودند، روزگار سخت مددجویی و دیدن شرمندگی های پدر در قبال خانواده، برادر بزرگ را به فکر کسب مهارت و خودکفایی انداخت.
محمدرضا که سال‌ها در مغازه این و آن شاگردی کرده بود، بعد از چند سال شاگردی فهمید که تراشکاری شغل مورد علاقه او نیست، از این رو راهی بیرجند شد تا نجاری را در کنار سایر اقوام خود یاد بگیرد.
دو سال شاگردی و ایستادن های شبانه روزی پای دستگاه چوب بری از او یک استادکار ماهر در زمینه سازه های چوبی و دکوراسیون داخلی ساخت و تصمیم گرفت کارگاهی کوچک را به کمک برادر کوچکتر در شهر خود راه‌اندازی کنند.

سال های شاگردی
از این رو دوباره به زادگاهش بازگشت، تمام سرمایه چند سال شاگردی دو برادر به همراه پولی که از خرید ماشین زیرپایشان جمع شده بود، در کنار تسهیلات کمیته امداد سرمایه اولیه کارگاه کوچک آن ها را تأمین کرد.
کارگاه کوچک کابینت سازی آن ها که روزی با دو دستگاه و تعداد انگشت شماری مشتری شروع بکار کرد امروز بعد از شش سال تبدیل به سه کارگاه شده که نه تنها برادر سوم را نیز مشغول بکار کرده بلکه آنقدر مشتری پیدا کرده که می تواند حتی شش مددجوی دیگر را نیز مشغول بکار کند.
محمدرضا رضایی در این رابطه می گوید: در سال 92 با کمک تسهیلات کمیته امداد و سرمایه ای که خودمان از شاگردی و فروش ماشین جمع کرده بودیم، کارگاه را به همراه برادر دیگر خود راه اندازی کردیم.
وی با بیان اینکه الان هر سه برادر در سه کارگاه مجزا مشغول به همین کار هستیم، بیان کرد: با توجه به شرایط موجود اقتصادی که مردم توان خرید نقدی را ندارند، اگر سرمایه داشته باشیم که بتوانیم به صورت اقساط کار کنیم تا شش نفر دیگر هم می توانیم مشغول بکار کنیم.
این کارآفرین با بیان اینکه اگر کمک امداد نبود نمی توانستیم بدون هیچ سرمایه ای وارد کار شویم، بیان کرد: اگر هر کسی تلاش و همت داشته باشد، می تواند در هر کاری موفق شود و روی پای خود بایستد.
رضایی با اشاره به اینکه نوسانات لحظه ای بازار بر روی قیمت تمام شده کار تاثیر زیادی دارد، بیان کرد: به طور حتم اگر سرمایه در گردش بیشتری داشته باشیم می توانیم سفارشات خیلی بیشتری را قبول کنیم.
برادر سوم نیز وارد میدان کار آفرینی شد
مجید رضایی، بردار کوچک این خانواده نیز که بعد از موفقیت دو برادر بزرگتر وارد این کار شده است، می گوید: سال گذشته از محل تسهیلات کمیته امداد 50 میلیون تومان تسهیلات دریافت کردم و الان من هم کارگاه دیگری در کنار دو برادر دیگر دارم.
وی با اشاره به اینکه زمینه اشتغال دو نفر دیگر نیز در این کارگاه وجود دارد، بیان کرد: تنها مشکل موضوع سرمایه در گردش است که اگر بتوانیم سرمایه بیشتری داشته باشیم می توانیم به صورت نسیه برای مردم کار کنیم.
رضایی همچنین خواستار نمایشگاهی برای معرفی تولیدات شهرستان شد و گفت: اگر این نمایشگاه راه اندازی شود می توانیم ضمن معرفی بهتر تولیدات شهرستان افراد بیشتری را نیز مشغول بکار کنیم.

افزایش سه برابری تسهیلات اشتغال کمیته امداد
مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی از افزایش سه برابری منابع اشتغال این نهاد در سال جاری خبر داد و گفت: سال قبل 52 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال داشتیم که امسال این رقم به 152 میلیارد تومان افزایش یافته است.
محمدرضا سلم آبادی بیان کرد: همچنین سال قبل بر اساس مصوبه بانک مرکزی سرانه هر نفر برای دریافت تسهیلات 20 میلیون تومان بود که امسال به 50 میلیون تومان رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 23 دستگاه متولی اشتغال هستند، افزود: هیچ دستگاهی 152 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال خرد و خانگی ندارد و تنها دستگاهی هستیم که این میزان منابع دارد.
مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی با بیان اینکه تسهیلات بانکی این نهاد از نوع ارزان قیمت چهار درصد با اقساط 60 ماهه است، بیان کرد: در کنار این بخش از تسهیلات از محل صندوق امداد ولایت پرداخت می شود که این تسهیلات نیز سه درصد و 60 ماهه است.
پرداخت 58 میلیارد تومان تسهیلات
سلم آبادی با بیان اینکه تاکنون از محل صندوق اشتغال نیازمندان 522 فقره تسهیلات به مبلغ 10 میلیارد و 900 میلیون تومان پرداخت شده است، بیان داشت: از محل تسهیلات قرض الحسنه بانکی و اشتغال روستایی نیز تاکنون هزار و 244 طرح به مبلغ 48 میلیارد تومان پرداخت شده است.
وی ادامه داد: از این میزان 548 طرح با 19 میلیارد تومان اعتبار شهری و هزار و 218 مورد با 39 میلیارد تومان روستایی بوده است.
مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: آمادگی داریم برای هر مددجویان دوره های فنی و حرفه ای را برگزار و به آن ها تسهیلات پرداخت می کنیم.
سلم آبادی در ارتباط با تسهیلات مورد نیاز برای توسعه طرح های اشتغال نیز گفت: در این زمینه کمیته امداد بخشی به عنوان تسهیلات کارفرمایی دارد که در این طرح چنانچه یک بنگاه اقتصادی خوش نام مددجوی امداد را به عنوان نیروی مورد نیاز جذب کند تا سقف پنج نفر به ازای هر نفر 50 میلیارد تومان تسهیلات از سوی کمیته امداد می تواند دریافت کند.
وی ادامه داد: اگر بیشتر از پنج نفر مورد نیاز باشد تا 10 نفر با مجوز استان و بیشتر از 10 نفر نیز باید با مجوز مرکز تسهیلات پرداخت شود.
مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی بیان داشت: در بسته دیگر چنانچه کارفرمایان مددجویان را به عنوان نیروی کار جذب کنند 20 درصد سهم بیمه کارفرما تا مدت دو سال از سوی کمیته امداد پرداخت می شود.
سلم آبادی اضافه کرد: کارفرمایان در مناطق محروم هم می توانند از بسته تسهیلات و هم از بسته بیمه ای استفاده کنند.
طی چند سال اخیر موضوع کارآفرینی مورد توجه بسیاری از متولیان اشتغال قرار گرفته و تسهیلات مناسبی نیز برای آن پیش بینی شده است که جوانان می توانند با اندکی مهارت و کارآفرینی ضمن ایجاد اشتغال برای خود زمینه اشتغال برای چند نفر دیگر را نیز فراهم کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/193564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان

مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

(ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی

سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

حمایت یک هزار و 127 میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان

به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

جمع آوری254 معتاد متجاهر در مشهد

مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد