پیام خراسان

آخرين مطالب

بررسی چرایی عدم اصلاح فرهنگ رانندگی؛

از رانندگانی که جنون سرعت دارند تا جاده‌های غیر استانداردی که قربانی می‌گیرند مقالات

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - به راستی چرا این جنون سرعت در بین برخی از رانندگان وجود دارد؟ قرار است به کدام هدف برسیم که برایش خانواده‌ای را داغدار عزیزی می‌کنیم؟ مگر یک کمربند ایمنی بستن چقدر وقت و زمان می‌گیرد که با نبستن آن جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهیم؟
  هر چند مدت یک بار خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خراسان‌جنوبی تیتر می‌زنند که جاده‌های خراسان‌جنوبی باز هم رنگ خون گرفت و یا بیان می‌دارند که جاده‌های استان باز هم قربانی گرفت و همه این‌ها خبر از یک تصادف خونین دیگر و جان باختن هم استانی عزیزی دارد.
در سال‌های اخیر تلاش‌های متعددی برای فرهنگ‌سازی در امر ترافیک و اصلاح سبک زندگی ایرانیان شده است اما با همه این تلاش‌ها باز هم شاهد تصادفاتی چون تصادف خونین چند روز گذشته در جاده اسدیه در خراسان‌جنوبی هستیم که در آن سرعت غیر مجاز موجب جان باختن چند هم استانی شد.
به راستی چرا این جنون سرعت در بین برخی از رانندگان وجود دارد؟ قرار است به کدام هدف برسیم که برایش خانواده‌ای را داغدار عزیزی می‌کنیم؟ مگر یک کمربند ایمنی بستن چقدر وقت و زمان می‌گیرد که با نبستن آن جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهیم؟
در این گزارش نگاهی به چرایی عدم اصلاح سبک زندگی در حوزه رانندگی و رخ دادن این تصادفات خونین داریم.
حجت‌الاسلام علیرضا حسینی امام جمعه درمیان در این زمینه گفت: اینکه برای هنگامه سفر دعای معروفی وارد شده، نشان دهنده این است که دین نسبت به سفر، راکب و مرکوب بی نظر نیست و به چگونه سفر کردن نگاه ارشادی و راهنماگونه دارد.
انتقادی به برنامه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی در اصلاح فرهنگ ترافیک
وی اظهار کرد: متأسفانه در بحث اصلاح سبک زندگی در حوزه رانندگی تمرکز بر بحث جریمه است، در حالی که به نظر می‌رسد اگر کاهش آمار تصادفی در سال‌های اخیر رخ داده ، ارتباطی با افزایش جریمه‌ها نداشته است.
امام جمعه درمیان با اشاره به اینکه برخی از برنامه‌ها در کاهش آمار تصادف تأثیر نداشته، بیان کرد: به عنوان مثال پلیس در برخی از محورهای شناخته شده استان کمین می‌کند تا اگر راننده‌ای سرعت و سبقت غیر مجاز داشت؛ اعمال قانون کند در حالی که این مکان‌ها شناخته شده هستند و همه می‌دانند در آن نقطه پلیس قرار دارد و فقط در همان محدوده مراعات می‌کنند.
حسینی ادامه دارد: بر اساس قوانین اگر راننده‌ای در جاده‌ای با رعایت همه قواعد در حال حرکت است، پلیس حق ندارد از او سند و مدرکی مطالبه کند، در حالی که این اتفاق در برخی از موارد رخ می‌دهد.
وی افزود: یکی از اقداماتی که در کاهش تخلفات رانندگی تأثیرگذار است، حذف قوانین متخلف‌پرور است، قوانینی که چند دهه‌ قبل به تصویب رسیده و امروزه بر اساس واقعیات قابلیت اجرایی ندارد و افراد نمی‌توانند آن را اجرا کنند و در نتیجه خواه ناخواه به عنوان متخلف شناخته می‌شوند.
ضرورت ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای رانندگی ایمن در جاده‌ها
امام جمعه درمیان گفت: مسئله بعدی که در کاهش آمار تخلفات رانندگی مؤثر است، ایجاد زیر ساخت‌های لازم در جاده‌ها برای یک رانندگی ایمن است که در این زمینه نیز در کشور و استان ما مشکلات عدیده‌ای وجود دارد.
حسینی اظهار کرد: مؤلفه مهم بعدی دراصلاح سبک زندگی ایرانیان در حوزه رانندگی استفاده از نیروی عظیم مأموران راهنمایی و رانندگی در فرهنگ‌سازی است، به عنوان مثال چه اشکالی دارد وقتی مأموری راننده‌ای را مشاهده می‌کند که بدون کمربند ایمنی در حال رانندگی است، به جای جریمه کردن او چند لحظه‌ای به او متذکر شود که آیا می‌داند چند درصد از تصادفات رانندگی به واسطه نداشتن کمربند ایمنی منجر به فوت شده است؟
وی یادآور شد: بی‌شک اگر آمار تصادفات در سال‌های اخیر اندکی کاهش داشته به واسطه افزایش جریمه‌ها نبوده، بلکه به واسطه اقدامات فرهنگی دستگاه‌هایی چون صدا و سیما و تفاهم نامه‌های آن با نیروی انتظامی بوده است.
برای اصلاح فرهنگ ترافیک نیازمند همکاری نهادهایی چون آموزش و پرورش هستیم
سرهنگ علیرضا رضایی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه گفت: پلیس برای رسیدن به اهدافش در کاهش تصادفات و اصلاح سبک زندگی در حوزه رانندگی نیازمند همکاری دستگاه‌هایی چون شهرداری، آموزش و پرورش و رسانه‌ها است.
وی اظهار کرد: همین فرهنگ سازی‌هایی که تاکنون صورت گرفته موجب کاهش آمار تصادفات در سال‌های اخیر شده است چرا که اگر با همان رشد سال‌های 86 و 87 پیش می‌رفتیم، الان میزان تصادفات منجر به فوت بسیار بیش از آمار فعلی می‌بود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان بیان کرد: آمار تصادفات منجر به فوت در سطح معابر درون شهری در سال 94 نسبت به سال قبل خود 33 درصد، در سال 95 نسبت به سال گذشته 7درصد کاهش داشته است و تمام تلاش ما این است که در پایان سال 96 نیز آمار کاهش تصادفات را به همشهریان و هم استانی‌ها ارائه دهیم.
آرزوی ما رسیدن به روزی است که حتی یک برگ جریمه صادر نکنیم
رضایی ادامه داد: تمام دغدغه من و همکارانم در پلیس راهنمایی و رانندگی استان کاهش تلفات تصادفات است و در جریمه کردن متخلفین بحث درآمد و پول مطرح نیست و آرزوی ما رسیدن به روزی است که حتی یک برگ جریمه نیز صادر نکنیم.
وی افزود: اگر همکاران من در جاده‌ها سخت‌گیری می‌کنند به واسطه این است که شاهد تصادفاتی در جاده‌ها نباشیم که متأسفانه کل اعضای یک خانواده در آن جان خود را از دست می‌دهند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان‌جنوبی گفت: البته اصلاح فرهنگ رانندگی یک مقوله یک وجهی نیست که تنها با جریمه اصلاح شود بلکه باید ایمنی وسائل نقلیه، مناسب‌سازی جاده ‌ا و.. نیز مد نظر قرار گیرد.
رضایی یادآور شد: اگر جریمه ها افزایش پیدا می‌کند به واسطه این است که می‌خواهیم تخلف به هیچ وجه برای متخلف صرفه اقتصادی نداشته باشد.
جواد تیموری قاضی دادگستری بیرجند نیز گفت: در حال حاضر در حوزه راهنمایی و رانندگی جرایم سنگینی چون توقیف خودرو، توقیف گواهینامه و.. برای متخلفین اعمال می‌شود و جریمه‌های نقدی سنگینی نیز وجود دارد.
قانون در حوزه راهنمایی و رانندگی نقص ندارد، اما به تنهایی کافی نیست
وی اظهار کرد: اما اعمال قانون و جریمه بخشی از کار است اما نمی‌توان برای اصلاح سبک زندگی در این زمینه تنها بر اعمال قانون و جریمه متمرکز شد چرا که اگر کفایت می‌کرد، در حال حاضر شاهد این همه تخلف نمی ‎ بودیم.
قاضی دادگستری بیرجند بیان کرد: ما نمی‌گوییم قانون در این حوزه نقص دارد و یا ناکارآمد است، بلکه بحث این است که قانون به تنهایی کافی نیست بلکه در کنار آن باید زیر ساخت‌های لازم نیز در جاده‌ها ایجاد شود.
وی ادامه داد: آیا به اندازه‌ای که خودرو تولید و یا وارد کرده‌ایم به کیفیت و ایمنی جاده‌ها نیز توجه لازم داشته‌ایم و یا اینکه چقدر خودروهای ما از ایمنی و استانداردهای بین المللی برخوردار هستند؟
مجازات قتل و جراحات غیرعمدی در قانون
تیموری در زمینه مجازات قتل و جراحات غیر عمدی که شامل قتل و جراحات ناشی از تصادفات نیز می‌شود، افزود: بر اساس مواد 64 و 68 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 جرایم غیر عمدی که مجازات آن کمتر از 2 سال حبس باشد، باید به جای حبس به مجازات جایگزین حبس که شامل جزای نقدی ثابت، جزای نقدی روزانه، انجام خدمات عمومی رایگان؛ دوره مراقبت و محرومیت از حقوق اجتماعی است، حکم داد.
قاضی دادگستری بیرجند یادآور شد: همچنین در جرایم غیر عمدی که مجازات آن بالای 2 سال حبس است، قاضی مختار می‌باشد که حکم به مجازات ‎ های جایگزین حبس بدهد، هر چند باید میزان حبس در حکم قید شود.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/20093/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه