پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون علمی و فناوری رییس جمهور:

شرکت‌های دانش بنیان محور توسعه خراسان رضوی هستند اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان -  معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: یکی از محورهای توسعه خراسان رضوی شرکت‌های دانش بنیان هستند.

سورنا ستاری در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان رضوی در خصوص نقش پارک‌ علم و فناوری دز توسعه استان اظهر کرد: یکی از محورهای توسعه در استان، پارک علم و فناوری است، در این راستا باید استان به پارک علم و فناوری اهمیت بدهد و سیستم اداری استان جلوی پارک را آزاد بگذارد و سرمایه‌گذاری مناسبی از سوی بخش خصوصی در پارک انجام شود و همچنین به دانشگاه‌های استان اهمیت داده شود و دانشگاه نیز به صورت متقابل این مسوولیت را داشته باشد که در پروژه‌ها و تشکیلات وارد شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه این استان پتانسیل‌های لازم را از نیروی انسانی و متخصص تا شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، دارد و این مساله مهمی است که در استان اتفاق افتاده و مسوولیت ما را هم سنگین می‌کند تا برای خراسان بیشتر وقت بگذاریم و این زیست‌بوم بیشتر توسعه پیدا کند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور ضمن خطاب قرار دادن شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: تا می‌توانید از پول دولت فاصله بگیرید، ما در برخی موارد و مسائل کمکی می‌کنیم اما کمک‌های ما باید نقش اهرمی داشته باشد. صندوق پژوهش استان قرار است از پروژه‌های استارت‌آپی استان و شرکت‌های کوچک حمایت بکند تا به مرور بزرگ شوند ما در خیلی از مسائل کمک حتی به صورت بلاعوض انجام می‌دهیم ولی قرار است همه چیز با پول بخش خصوصی انجام شود و نباید با پول دولت پیش برود، چرا که این اقتصاد بخش خصوصی است و اقتصاد دولت نیست. پول دولت مشکلات بسیار زیادی را در اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد می‌کند و ما همیشه سعی کرده‌ایم از آن فاصله بگیریم.
ستاری افزود: ما در حوزه پژوهش در کشور خرج کمی انجام نمی‌دهیم اما درست هم خرج نمی‌کنیم ما پژوهشکده‌های متعددی تاسیس کرده‌ایم و حقوق می‌دهیم و در آن‌ها پژوهش اتفاق می‌افتد، ما باید اکوسیستمی درست کنیم که به جای اینکه سازمان‌ها را مجبور کنیم که به جای اینکه یک یا دو درصد از پول خود را در پژوهش بگذارند بلکه سازمان‌ها باید خودشان بخواهند و 10، 15 درصد از پول‌شان را در پژوهش بگذارند و قرار نیست کسی آن‌ها را مجبور به این کار کند. اگر ما خود را در حوزه پژوهش ثابت کنیم شرایطی می‌شود که تمام این سازمان‌ها می‌آیند و پول خود را می‌گذارند.
وی اضافه کرد: چیزی که در حوزه پژوهش اهمیت دارد اثر گذاری پول بخش خصوصی است، هیچ محصولی از پژوهش بیرون نمی‌آید مگر اینکه بخش خصوصی در آن پول گذاشته باشد، هیچ محصولی با پول دولت خارج نمی‌شود، خیلی چیزها درست می‌شود اما محصول درست نمی‌شود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور در خصوص لزوم عدم وابستگی دانشگاه‌ها به پول دولت بیان کرد: اگر می‌خواهیم محصول از پژوهش بیرون بیاید باید دانشگاه‌هایی داشته باشیم که مقدار قابل توجهی از درآمد خود را از محل فروش تکنولوژی به‌دست بیاورند. دانشگاه‌ها اگر به پول دولت معتاد شوند مانند کارمندهای دولت می‌شوند که سقف آرزوی آن‌ها در پایان ماه مشخص است و دانشگاه‌ها هم به همین صورت می‌شوند و سقف پرش آن‌ها مشخص می‌شود.
ستاری افزود: دولت باید حتما در پژوهش‌ها به ویژه پژوهش‌های پایه سرمایه‌گذاری کند اما تولید محصول کار بخش خصوصی است این جایی است که باید بخش خصوصی داشته باشم که کنار دلار، سکه و طلا در این حوزه هم سرمایه‌گذاری کند این مساله به یک زیست‌بوم احتیاج دارد.
وی عنوان کرد: ما امروز نزدیک به پنج هزار شرکت دانش‌بنیان داریم و سال گذشته حدود 90 هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند و شرکت‌ها به جایی رسیده‌اند که در سال گذشته توانسته‌اند 12، 13هزار میلیارد تومان از بانک‌ها وام بگیرند و امسال قطعا این رقم بالاتر بوده است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان اقتصاد استان را به نوعی بسازند که فرزندان این استان به تهران و جاهای دیگر نروند و در همین استان بمانند و در این شرکت‌ها پروژه‌های خود را جلو ببرند. ما به عنوان دولت نقش زیرساخت را داریم و نباید وارد کسب و کار بخش خصوصی بشویم. ما باید زیرساخت‌ها را آماده کنیم، صندوق پژوهش و فناوری استان و صندوق سلامت ثامن و مواردی دیگر همه زیرساخت‌هایی برای حمایت از شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌ها هستند.
ستاری خاطرنشان کرد: آن‌چیزی که برای همه ما هم است ایجاد هم‌دلی است. اکنون که بیش از 90 درصد از شرکت های دانش بنیان در اختیار بخش خصوصی است، پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای فعالیت در این حوزه وجود دارد. استان خراسان رضوی یک استان نفتی و گازی نیست گرچه منابعی در سرخس وجود دارد اما پایه اقتصاد استان خراسان رضوی بر روی منابع زیرزمینی نیست.
وی اضافه کرد: فاکتور هفت و هشت که اکنون در داروسازی ثامن تولید می‌شود پیش از این به مبلغ 40 میلیون یورو هزینه واردات آن بود که این مبلغ برای 40 گرم بوده است و از شش، هفت ماه پیش واردات آن به طور کامل متوقف شده است و توسط داروسازی ثامن تولید می‌شود و این قدرت دانش است و هیچ‌وقت نمی‌شود چنین ارزش‌افزوده‌ای را در جای دیگری پیدا کرد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: دیدگاه‌های خوبی مانند منطقه فناوری و نوآوری در استان وجود دارد و امیدواریم که در بهار کارخانه فناوری افتتاح شود و قدم بزرگی در داخل شهر مشهد به عنوان یک شهر هوشمند برداشته شود.
ستاری در مورد شهر هوشمند افزود: شهر هوشمند، سیستم شهری است که خود به عنوان یک شتاب‌دهنده کسب و کار عمل می‌کند. در این شهر جلوی جوانانی که ایده دارند باید باز باشد، در شهر هوشمند، کار شهرداری این نیست که خدمات بدهد بلکه باید بستری را برای استارت‌آپ‌هایی که می‌خواهند خدمات بدهند، ایجاد کنند.
وی تصریح کرد: باید در تمام کشور دیدگاه‌ها عوض شود و وزارت‌خانه‌ها به این نتیجه برسند که قرار نیست خودشان خدماتی ارائه بدهند، بلکه باید بستری را فراهم کنند که شرکت‌ها وارد شوند و خدمات را به مردم ارائه دهند و نتیجه باعث ایجاد رقابت و کاهش قیمت‌ها می‌شود.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/212737/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد دستگیر شد

استاندار خراسان جنوبی:شهرداران برای خلق منابع جدید تلاش‌کنند

کرامت مردم هنگام مراجعه به دستگاه‌ها باید حفظ شود

فاز چهارم انتقال آب به خراسان جنوبی مهرماه آغاز می‌شود

همدلی مثال زدنی بین دولت و مجموعه قضایی در خراسان جنوبی

سنجش مهارت بیش از 30 هزار نفر در استان خراسان شمالی انجام شد

امسال 100 هزار مترمربع پروژه بهداشتی و درمانی در خراسان شمالی افتتاح می‌شود

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت 1200 قاضی زن در ایران

افتتاح نخستین سایت پرنده‌شناسی در مشهد

دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای تسهیل دریافت وام ازدواج و فرزندآوری

بهره برداری فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد/ ضرورت مرمت و بهسازی مناطق قدیمی مشهد

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

ژاوی: رئال مادرید دو بار بهترین تیم دنیا را حذف کرده و این شانسی نیست

اجرای طرح غربالگری بیماری‌های قلبی نوزادان در بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار

کلانشهر مشهد؛ الگوی نوآوری در مدیریت شهری

پیگیری ویژه حمله مسلحانه به منازل جنگل‌بانان در مجلس

اولویت‌ پروژه‌های شهری، آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مهار 7.5 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

تشکیل کانون وکلا در خراسان جنوبی

«محمد جعفر عبدالهی» رییس کل دادگستری خراسان جنوبی شد

دومین مرکز انتقال خون بجنورد افتتاح می‌شود

برپایی نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی

بررسی 1800 پرونده در آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی

مزارع کلزا در خراسان شمالی

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

قیمت انواع روغن گیاهی در میادین تره بار

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

کشف بیش از 5 کیلو گرم تریاک در شهرستان کاشمر

بهترین کود برای افزایش بار خیار

قهرمانی خراسان رضوی در مسابقات کوراش مردان کشور

معرفی نفرات و گروه‌های برتر جشنواره ملی آسمان هشتم در میناب