پیام خراسان

آخرين مطالب

نیشخند کرکره‌های نیمه‌باز بازار به محدودیت‌های کرونایی اقتصادي

نیشخند کرکره‌های نیمه‌باز بازار به محدودیت‌های کرونایی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- شماری از بازاریان بجنورد با کمین کردن به انتظار مشتری در پشت کرکره‌های نیمه‌باز مغازه، طرح محدودیت‌های جدید و مدیریت هوشمند کرونا را که با هدف قطع زنجیره انتقال به اجرا گذاشته شده است، به سخره گرفته‌اند.

اجرای این طرح از ابتدای آذرماه با همکاری مطلوب مردم و عمده فعالان صنوف اجرایی شده است اما شمار اندکی از واحدهای صنفی که با نادیده گرفتن پروتکل ها و مقررات، از محدودیت های اعمال شده سرپیچی کرده و با چراغ های نیمه خاموش و درهای نیم بند، دزدکی به کار خود ادامه می دهند، می رود تا رشته های بافته شده دیگر شهروندان را که برای سلامت خود و دیگران ارزش قائلند، پنبه کند.
در آغاز دور جدید محدودیت هایی کرونایی بازار و بازاریان بجنورد و دیگر اقشاری که شامل محدودیت ها می شدند همراهی خوبی با طرح داشتند اما با گذشت 10 روز از اجرای طرح، برخی از فروشگاهها و مغازه های سطح شهر در مناطق مختلفی مانند خیابان های شهید بهشتی، امام خمینی، شریعتی، چمران و طالقانی که تا هفته قبل تعطیل کرده بودند تا نقش خود را در قطع زنجیره کرونایی ایفا کنند، با کرکره های نیم بسته فعالیت خود را آغاز کرده اند و یا بخشی از کالای خود را به منازل برده و خانه هایی را که باید رفت و آمدی در آن نباشد، به محل فروش مرگ و کووید 19 تبدیل کرده اند.
پشت کرکره های نیمه بسته
ساعت 19 عصر است. خیابان شهید چمران بجنورد خلوت تر از قبل شده است. عابران پیاده کم اما خودروهای زیادی به چشم می خورند.
مردی تا کمر خم می شود و از زیر کرکره نیمه بسته به درون مغازه می خیزد و به دنبال او خانمی به همراه فرزندش خمیده پا به درون می گذارند.
کنجکاو می شوم و از زنی که از مغازه خارج می شود می پرسم اینجا چه خبر است؟
می گوید: لباس فروشی است و چون آشنا است و قصد خرید دارم تماس گرفته ام تا نیم ساعتی در مغازه را باز کنند و خرید خود را انجام دهیم.
سرک که می کشم، می بینم در فضای کوچکی که با وجود بسته بودن در و پایین بودن کرکره حتماً تهویه مناسبی هم ندارد تعدادی زن و مرد در داخل مغازه مشغول وارسی اجناس هستند و بدون ترس و بی مهابا خرید و فروش می کنند.
یک خیابان آن سوتر، یک مغازه لوازم خانگی با چراغ خاموش در حال راه انداختن مشتری است و اندکی آن طرفتر فروشگاهی دیگر، این بار کاملاً علنی و بدون ترس از بازرسی و جریمه، در حال خرید و فروش است.

پیام خراسان


خرید و فروش مرگ
به آنهایی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند و هنوز متوجه نشده اند که باید در خانه بمانند تا این بلای خانمانسوز برود، چه باید گفت؟
نزدیک به یکسال از شیوع این ویروس می گذرد و عجیب است با این همه مرگ و میر هنوز عده ای متوجه نشده اند که مرگ فقط برای همسایه نیست و چه بسا در خانه آنها را نیز بزند.
کرونا، عنان گسیخته تاخت و تاز می کند و این بار گویا نوبت یکی از فروشگاه های زنجیره ای است که عامل شیوع باشد.
ده ها نفر در یکی از فروشگاههای زنجیره ای در حال خریدند و اگر چه فضای فروشگاه باز است اما چرا در این محل و محل هایی مانند آن فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود.
رعایت فاصله گذاری اجتماعی در فروشگاه های زنجیره ای سخت اما ممکن است و این مدیران و فروشندگان هستند که باید به این ازدحام نظم و ترتیبی بدهند.
فروشگاهی که در مرکز شهر واقع است و هر روز ده ها نفر به آن رفت و آمد دارند باید نمونه ای آموزنده از رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری اجتماعی باشد اما آنچه می بینیم با آنچه باید باشد، زمین تا آسمان متفاوت است.
کرونا از اجتماع حاصل می شود و باید برای از بین بردن آن همه آستین بالا بزنند. نباید در رعایت پروتکل ها برخی مشاغل را که مشمول تعطیلی های اخیر نیستند، نادیده گرفت.
اما گویا برخی شهروندان مسوولانه با این معضل و بحران مواجه نمی شوند و معتقدند پستچی مرگ زنگ خانه آنها نخواهد زد.
ده ها نفر در یکی از فروشگاههای زنجیره ای در حال خریدند و اگر چه فضای فروشگاه باز است اما چرا در این محل و محل هایی مانند آن فاصله گذاری اجتماعی دیده نمی شود

پیام خراسان


کرونا نسخه می پیچد
خدمات دهی داروخانه، آزمایشگاه، درمانگاه و مطب‌ها تعطیل بردار نیست اما باز هم فقط معدودی از این مراکز توانسته اند مردم را مدیریت و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.
در کمتر مطبی با وجود ده ها مراجعه کننده، فاصله گذاری رعایت شده است و عجیب است که بیماران را گاهی حتی دو نفر همراهی می کنند.
در تعداد اندکی از آزمایشگاه ها فاصله گذاری رعایت شده است و فاصله صندلی‌های انتظار را بیشتر کرده اند اما مردم که نمی‌نشینند تا نوبتشان شود، بلکه در قسمت پذیرش جمع می‌شوند و تذکرهای پشت سرهم مسوول پذیرش هم فایده ای ندارد.
فقط 2 یا سه داروخانه است که درها را بسته و مردم را به صف کرده اند و در بقیه داروخانه‌ها این ازدحام مردم است که بی محابا نسخه می پیچد.
در برخی از درمانگاه‌ها هم شلوغی بیداد می‌کند و فاصله گذاری اجتماعی نادیده گرفته می‌شود.
هوا اگر چه سرد است اما می توان مراجعه کنندگان را به شکلی ردیف کرد که فاصله لازم را داشته باشند و از همه مهمتر افرادی که به درمانگاه ها مراجعه می کنند حتماً بیمارند و چه بسا برخی بیماری‌هایی واگیر مانند آنفلوانزا و حتی کووید 19 داشته باشند.
حتی چشم پزشکی و دندانپزشکی این محل هم مملو از مراجعه کننده است و هنگامی که به مسوولان پذیرش می گویم چرا برای مدیریت این ازدحام کاری نمی کنند یکی از آنها می گوید: کف درمانگاه خط کشی شده تا مردم با فاصله بایستند اما کو گوش شنوا؟
او ادامه می دهد: افراد کمی هستند که به تذکرات ما توجه می‌کنند از دیگر سو در این درمانگاه نوبت دهی هم تلفنی است و هم اینترنتی و قبل از مراجعه هم به افرادی که نوبت می گیرند اعلام می کنیم دقیقاً چه ساعتی در درمانگاه حضور داشته باشند اما کمتر فردی است که توجه کند و گاهی از تذکر ناراحت هم می شوند به طوری که روز گذشته نزدیک بود به جهت تذکر دادن درگیری پیش بیاید که ما کوتاه آمدیم.
او تصریح می کند: یک سوی این قضیه مردم هستند که باید رعایت کنند و متأسفانه اجرای پروتکل‌ها را در ماسک زدن خلاصه کرده‌اند در حالی که شاید رعایت فاصله مناسب و ماندن در خانه شاید مهمتر از آن باشد.

پیام خراسان


بازار گرم دورهمی و طبیعت گردی
اگرچه محدودیت‌های کرونایی اعمال می‌شود و بیش از 90 درصد مردم استان آنها را رعایت می‌کنند اما باز هم دورهمی های خانوادگی و رفت و آمد مردم به باغ ها و تفرجگاه های اطراف شهر ادامه دارد و گویا همان عده کمی که رعایت دستورالعمل ها را نمی کنند کمر همت بسته اند تا کرونا را به هر قیمتی ماندگار کنند.
البته به گفته معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی میزان تردد خودرو در جاده‌های استان، با اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی 38 درصد نسبت به هفته پیش از آن کاهش یافته است.
یک سوی این قضیه مردم هستند که باید رعایت کنند و متأسفانه اجرای پروتکل‌ها را در ماسک زدن خلاصه کرده‌اند در حالی که داشتن فاصله مناسب و ماندن در خانه مهمتر است سعید سبحانی در این مورد می گوید: روز اول اجرای این طرح، میزان تردد در جاده‌های استان 35 درصد کم شد، روز یکشنبه 37 درصد و دوشنبه 38 درصد نسبت به روزهای مشابه آن در هفته پیش از آن کاهش داشت و این روند ادامه دارد.
همچنین رییس اداره مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی نیز می گوید: تا کنون بیش از چهار هزار پیامک تذکر به خودروهایی که با پلاک‌های غیربومی از محورهای استان گذر کرده اند، ارسال شده است.
امین بهزاد نیا می افزاید: ترددهای جاده‌ای به وسیله دوربین‌های نصب شده در محورهای مختلف استان رصد وتخلفات بررسی و برای رانندگان، پیامک ارسال می‌شود.
وی با بیان اینکه این تذکرها به معنای تخلف رانندگان نیست، تصریح می‌کند: این اطلاعات و داده‌ها در اختیار پلیس راه قرار می‌گیرد و تصمیم گیری برای جریمه و اعمال قانون رانندگان با نیروی انتظامی است.
رییس اداره مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی می افزاید: اکنون 22 دستگاه دوربین ثبت تخلف خودروها، در محورهای استان نصب و فعال است.
هشدار
فرماندار بجنورد اما به افرادی که تردد غیرمجاز دارند هشدار می دهد که با آنها برخورد جدی خواهد شد و این برخوردها شدیدتر نیز می شود.
غلامرضا عوض زاده می گوید: شب‌های نخست اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی در مرکز استان، شاهد ترددهای شبانه غیرمجاز بودیم که در این زمینه برخوردها تشدید می‌شود.
وی می افزاید: با توجه به اینکه در محدودیت‌های جدید کرونایی، تردد شهروندان مرکز استان از ساعت 21 تا چهار صبح ممنوع است، در شب‌های نخست، رویکرد ما ارشادی و تذکر بود که البته شمار اندکی از افراد به علت سرپیچی و مقاومت، جریمه شدند اما پس از آن به صورت جدی تری با متخلفان برخورد می‌شود.
وی خواستار همکاری بیشتر مردم با اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی شد و افزود: رنگ کرونایی شهر بجنورد قرمز است و بهبود شرایط مستلزم همکاری همگانی است.
رویکرد ارشادی عملگرایانه می‌شود
مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان شمالی هم خواستار همکاری بیشتر مردم در اجرای این طرح است و در این رابطه می گوید: در روزهای نخست اجرای این طرح، رویکردها، ارشادی و توام با راهنمایی بود اما به یقین با افراد بی توجه به دستورالعمل‌ها، برخورد می‌شود.
مهدی کرامتی با بیان اینکه در مجموع 95 درصد از ساکنان استان محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، می افزاید: بر اساس بازرسی‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته، میزان رعایت پروتکل‌ها در حوزه‌های اداری و مجموعه‌های دولتی 96 درصد است که این رقم در میان فعالان صنفی و بازاریان 95.5 درصد است، که رقم بسیار مطلوبی است.
رییس کمیته نظارت عالی بر پروتکل‌های بهداشتی استانداری خراسان شمالی در مورد ترددهای روزانه در استان نیز می گوید: با بررسی سه مولفه در ترددهای شبانه روزی در استان و با توجه به اینکه در شهرهای قرمز و نارنجی نباید هیچ ترددی به داخل و خارج شهرها انجام شود، 90 درصد شهروندان استان این محدودیت‌ها را رعایت کرده‌اند.
کرامتی اظهار می‌کند: در مجموع تردد در داخل شهرها 93 درصد، رعایت محدودیت‌های ترددی در شهرهای قرمز و نارنجی در حوزه ورود و خروج 90 درصد و منع تردد شبانه نیز تا 95 درصد رعایت شده است.
بر اساس بازرسی‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته، میزان رعایت پروتکل‌ها در حوزه‌های اداری و مجموعه‌های دولتی 96 درصد است که این رقم در میان فعالان صنفی و بازاریان 95.5 درصد است، که رقم بسیار مطلوبی است کرامتی با بیان اینکه این طرح در همه شهرهای استان به خوبی در حال اجراست، خاطرنشان می‌کند: به طور متوسط روزانه 55 تا 60 گروه نیز در سطح استان بر حسن اجرای این طرح نظارت دارند که به طور شبانه روزی فعالند.
وی خواستار همکاری بیش از پیش مردم در اجرای این طرح است و می گوید: با رعایت 100 درصدی مردم می توان امیدوار بود این طرح نتیجه بخش باشد.
خراسان شمالی از اوایل مردادماه در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و در هفته‌های اخیر شمار مبتلایان به این ویروس و فوتی‌های ناشی از آن افزایش یافته است.
اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند بیماری کرونا در این استان همزمان با 25 استان دیگر از اولین روز آذرماه جاری آغاز شده است.
این استان در حدفاصل 2 قطب سیاحتی و زیارتی مشهدالرضا (ع) و شمال کشور واقع است و سالانه در حدود 20 میلیون مسافر از این استان گذر می‌کنند.
برچسب‌ها
بجنورد ویروس کرونا سهم_من_در_مهارکرونا تردد جاده ای خراسان شمالی محدودیت های کرونا
پروندهٔ خبری
مدیریت استانی کرونا

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/291683/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود