پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

قیمت لوازم خانگی رکورد زد/استقبال مردم از خرید کالاهای دست دوم اقتصادي

قیمت  لوازم خانگی رکورد زد/استقبال مردم از خرید کالاهای دست دوم
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- افزایش قیمت لوازم خانگی باعث شده که بسیاری از نیازمندان و اقشار ضعیف در خراسان‌جنوبی متقاضی اجناس دست دوم شوند.

خبرگزاری‌مهر، گروه استان‌ها: این روزها وقتی سخن از خرید لوازم خانگی زده می‌شود مقصود لوازم لوکس و تجملی نیست که برخی از خانواده‌ها به دلایل عدیده حاضرند با هر قیمتی آن را خریداری کنند.
بلکه وقتی سخن از لوازم خانگی و گران‌شدن قیمت آن زده می‌شود مقصود همان لوازم ضروری است که یک زوج جوان برای شروع یک زندگی مشترک مجبور به خرید آن هستند و جزو نیازهای اصلی زندگی محسوب می‌شود.
وقتی از گران شدن لوازم خانگی سخن می‌گوئیم مقصود همان بخاری گازی است که در سرمای استخوان سوز شب‌های کویر یک خانواده محروم و نیازمند برای حفاظت خود از سرما مجبور هستند ولو با قرض و قسط آن را خریداری کنند و گاه به واسطه افزایش قیمت‌ها به سمت خرید بخاری دست دوم می‌روند.
ناهید بهمنی که به تازگی دختر خود را به خانه بخت فرستاده است در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد : وقتی فهمیدم که وام ازدواج افزایش یافته است، خرسند شدم که می‌توانم بخشی از جهیزیه دخترم را تأمین کنم.

پیام خراسان


کابوس خانواده‌ها برای خرید جهیزیه
وی بیان‌کرد: اما وقتی به بازار رفتم و از قیمت لوازم خانگی باخبر شدم، فهمیدم که حتی با افزایش وام ازدواج تنها سه قلم جنس جهیزیه دخترم را می‌توانم تهیه کنم.
بهمنی یادآور شد: اینکه زندگی مشترک را باید با سادگی و حدأقل لوازم آغاز کرد سخن درستی است ولی برخی از لوازم چون یخچال، بخاری و گاز و … جزو ضروریات یک زندگی است و نمی‌توان از آن صرفه نظر کرد.
وی افزود: موضوع تنها افزایش قیمت نیست بلکه مسئله عدم ثبات قیمت لوازم خانگی است و اینکه کالاها هر روز با یک قیمت عرضه می‌شود.
یک زوج جوان بیرجندی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفتند: با یک دنیا امید و آرزو زندگی مشترک را شروع کرده‌ایم اما مشکلات اقتصادی حال حاضر انگیزه و شادی زندگی را از ما گرفته است.
آنها می‌گویند: قبل از تعطیلی فروشگاه‌ها برای خرید وسایل ضروری اولیه زندگی ساعت‌ها ده‌ها مغازه را زیر و رو کردیم تا شاید بتوانیم ارزان‌ترین و مطلوب‌ترین کالا را تهیه کنیم.
یکی دیگر از شهروندان بیرجندی هم گفت: مسئولین هر روز مصاحبه می‌کنند که جوانان سنت حسنه ازدواج را به جا بیاورید ولی با چه قیمتی به قیمت مقروض شدن خانواده‌ها؟
وی می‌گوید: افراد زیادی را می‌شناسم که به دلیل فقر اقتصادی با وجود داشتن خواستگار به دلیل اینکه قادر به تهیه جهیزیه خود نبوده از ازدواج سر باز می‌زنند.
خسروی با بیان اینکه تهیه جهاز شده یک دغدغه بزرگ و کابوس شب و روز برای خانواده‌ها و زوج‌های جوان گفت: قدیم‌ها از حس خرید جهیزیه برای فرزندان مان لذت می‌بردیم اما اکنون در این وضعیت اقتصادی بتوانی نیازهای اولیه فرزندانت را برآورده کنی واقعاً هنر کرده‌ای.

پیام خراسان


فصل سرما و بازار داغ بخاری دست دوم
اعظم احمدی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با شروع فصل سرما خرید برخی از لوازم خانگی چون بخاری افزایش پیدا می‌کند چرا که این کالا جزو ضروریات فصل سرما محسوب می‌شود.
وی بیان‌کرد: ولی در حال حاضر قیمت بخاری نسبت به سال گذشته به شدت افزایش یافته است و برخی از خانواده‌های نیازمند توان خرید آن را ندارند.
احمدی گفت: من چندی پیش برای خرید بخاری به بازار مراجعه کردم و قیمت یک بخاری کوچک یک میلیون 200 هزار تومان تا یک میلیون و 300 هزار تومان بود و بخاری بزرگ‌تر نیز بیش از این قیمت بود که نسبت به سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است.
حسینی از دیگر شهروندان خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون در بسیاری از گروه‌های فضای مجازی شاهد هستیم که مردم تقاضای وسایل گرمایشی دست دوم را دارند، گفت: متأسفانه وضعیت طوری شده که امسال باید بخاری دست دوم را به قیمت نوی سال قبل بخری.
وی با بیان اینکه سال گذشته یک بخاری با سیاز متوسط را 850 هزار تومان خریداری کرده‌ام، گفت: اکنون سایز کوچک همان بخاری یک میلیون و 200 هزار تومان شده است.
وی می‌گوید: خانواده‌هایی را می‌شناسم که از سرما به خود می‌لرزند اما توان خرید هیچ وسیله گرم‌کننده‌ای را ندارند.
وی عنوان کرد: با توجه به نیاز مردم به وسایل گرم‌کننده برای فصل سرد لازم است مسئولان تدبیری کنند و کمک‌های مومنانه نیز به سمت و سوی این نیاز خانواده‌های محروم و نیازمند سوق داده شود.

پیام خراسان


مجبوریم به قیمت روز بفروشیم
سید حسین میرزا جعفری که بیش از 30 سال است در حوزه فروش لوازم خانگی فعالیت می‌کند، در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: بالا و پایین رفتن کالاهای خانگی خارجی مثل بسیاری از اجناس دیگر به قیمت دلار بستگی دارد.
وی بیان‌کرد: وقتی که قیمت دلار به 30 هزار تومان می‌رسد بی شک لوازم خانگی وارداتی نیز افزایش پیدا می‌کند.
فروشنده لوازم خانگی در خراسان‌جنوبی در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخل نیز، ادامه‌داد: وقتی که دستمزد کارگر، قیمت آب و برق و گاز و مالیات و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر افزایش پیدا می‌کند، هزینه تمام شده تولید لوازم خانگی روز افزون می‌شود.
جعفری گفت: برخی از شهروندان این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا فروشندگان جنسی را که خرید قبل داشته‌اند به قیمت روز می‌فروشند که در یک کلام باید گفت کاسب کار برای خرید جنس جدید چاره‌ای جز این کار ندارد.
وی اظهار کرد: وقتی که من یک تلویزیون را پنج میلیون تومان خریده‌ام و الان هفت میلیون تومان شده است چگونه می‌توانم خرید جدید داشته باشم.
فروشنده لوازم خانگی ادامه‌داد: تا چندی پیش من 24 یخچال خریداری کرده و با فروش آن توانستم 22 یخچال بخرم و با فروش 22 یخچال نیز موفق شدم 20 یخچال بخرم و در حال حاضر به علت افزایش قیمت اصلاً نمی‌توانم کامیونی جنس بخرم.
جعفری یادآور شد: مشکل نه از کاسب کار جزء و نه تولیدکننده و نه مردم است بلکه باید ریشه این نابسامانی‌ها را در اقتصاد مریض جست و جو کرد.
افزایش 50 درصدی قیمت بخاری
وی با اشاره به اینکه قیمت برخی از لوازم خانگی چون بخاری گازی نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد افزایش داشته است، گفت: این شرایط مردم را به سمت خرید جنس دست دوم کشانده است در حالی که همان جنس دست دوم نیز به شدن افزایش قیمت داشته است.
این فروشنده لوازم خانگی در خراسان‌جنوبی یادآور شد: در شرایط تغییر روزانه قیمت لوازم خانگی، حتی فروش قسطی نیز برای کاسب کار امکان پذیر نیست.
انصاری‌فر، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تا قبل از تعطیلی دو هفته‌ای به واسطه محدودیت‌های کرونایی هر روز قیمت لوازم خانگی را چک می‌کردیم چرا که قیمت روزانه تغییر می‌کرد!

پیام خراسان


گرانی لوازم خانگی ایرانی و خارجی
وی بیان کرد: تفاوتی میان لوازم خانگی ایرانی و خارجی وجود ندارد و هر دو جنس افزایش قیمت داشته‌اند که هم برای مردم و هم فروشندگان مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیرجند با اشاره به اینکه گران شدن لوازم خانگی را باید در نوسانات قیمت دلار و طلا و ارز جست‌وجو کرد، یادآور شد: این یک واقعیت است که اگر کاسب کار جنس را با قیمت خرید قبل بفروشد سرمایه‌ای برای خرید جدید نخواهد داشت.
انصاری‌فر گفت: به عنوان مثال من با 300 میلیون تعدادی لوازم خانگی خریده‌ام و اگر با همان قیمت خرید قبل بفروشم به هیج وجه نمی‌توانم خرید جدید به اندازه نیاز بازار داشته باشم.
فروش لوازم خانگی بر اساس فاکتور خرید و سود قانونی باشد
موضوع را از سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی جویا شدیم که پاسخ سؤالات خبرگزاری مهر توسط یدالهی مسئول روابط عمومی سازمان صمت خراسان جنوبی اینگونه بیان شد که در مورد لوازم خانگی فروش باید بر اساس فاکتور خرید و سود قانونی آن باشد.
وی یادآور شد: اگر شهروندان تصور می‌کنند که جنسی بیش از فاکتور خرید و سود قانونی به آنان فروخته شده است می‌توانند موضوع را با سامانه 124 درمیان بگذارند.
در هر حال به نظر می‌رسد نظارت بر بازار فروش لوازم خانگی باید بیش از این باشد، چرا که تحت هر شرایطی این نوسان قیمت‌ها پذیرفتنی نیست و باید سامانی به این بازار نابسامان فروش لوازم خانگی داد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/292119/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی