پیام خراسان

آخرين مطالب

راز حمله شدید اردوغان به ماکرون از ایاصوفیه/ سرانجام چه خواهد شد؟ اجتماعي

راز حمله شدید اردوغان به ماکرون از ایاصوفیه/ سرانجام چه خواهد شد؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش مهر، عبدالباری عطوان در مطلبی در رای الیوم، با اشاره به موضع گیری روز گذشته رجب طیب اردوغان علیه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، آورده است: اردوغان هنگامی که پس از نماز جمعه در مسجد ایاصوفیه در استانبول ابراز امیدواری کرد که فرانسه از شر ماکرون در اسرع وقت خلاص شود و گرنه جلیقه زردها به جلیقه قرمز تبدیل خواهد شد؛ در واقع بر جنگ لفظی شدید میان خود و رئیس جمهور فرانسه دامن زد و آنرا شعله ور کرد.
عطوان می نویسد: این خشم اردوغان علیه رئیس جمهور فرانسه قابل فهم است و هر دو طرف در «نبرد شکستن استخوانها» به سبب تراکم اختلافات میان آنها در بحرانهایی مانند لیبی و سوریه و دریای مدیترانه و اخیراً هم جنگ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان که با حمایت نیروهای ترکیه به نفع الهام علیف رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان رقم خورد، به سر می برند خشم اردوغان علیه رئیس جمهور فرانسه قابل فهم است و هر دو طرف در «نبرد شکستن استخوانها» به سبب تراکم اختلافات میان آنها در بحرانهایی مانند لیبی و سوریه و دریای مدیترانه و اخیراً هم جنگ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان که با حمایت نیروهای ترکیه به نفع الهام علیف رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان رقم خورد، به سر می برند.
وی افزود: ماکرون سریعاً واکنش نشان داد و از همتای ترکیه ای خود خواست که احترام متقابل را رعایت کند. رئیس جمهور ترکیه آزادی مردم ترکیه را محدود کرده است. این جنگ لفظی به علت تنگنایی است که طرفین به ویژه اردوغان در آن به سر می برد؛ زیرا اردوغان در چند جبهه داخلی و خارجی در حال جنگ است؛ در داخل احزاب معارض ضد وی هستند و حمله سختی به وی کرده‌اند و وی را متهم کردند که یک «عرصه ملی که نمی توان خصوصی اش کرد» را با فروش 10 درصد از سهام بورس ترکیه به دولت قطر به ارزش 200 میلیون دلار از بین برده است.

پیام خراسان

عطوان می نویسد: حزب «استقلال» به رهبری احمد داوود اوغلو نخست وزیر همپیمان سابق اردوغان با بزرگترین حزب مخالف در این کشور یعنی حزب خلق جمهوریخواه در انتقاد شدید از این قرارداد و بسیج افکار عمومی، متحد شده است.این هجمه در حالی رخ می دهد که اقتصاد ترکیه با فشار شدید و چند جانبه ای مواجه است؛ فشاری که منجر به کاهش ارزش لیر ترکیه و افزایش تورم شده است.
این تحلیلگر جهان عرب در ادامه نوشت: در خارج، فرانسه و به طور خاص ماکرون رئیس جمهورش حمله شدیدی را علیه اردوغان در اتحادیه اروپا رهبری می کند و خواستار اعمال تحریم های اقتصادی اروپایی علیه ترکیه به دلیل حفاری برای کشف نفت و گاز در مناطق دریایی مورد مناقشه با یونان و قبرس دو عضو اتحادیه اروپا است و نیرو و کشتی های جنگی و هواپیماهای نظامی به یونان فرستاد تا از موضع آتن علیه ترکیه حمایت و جانبداری کند در خارج از ترکیه، فرانسه و به طور خاص ماکرون رئیس جمهورش حمله شدیدی را علیه اردوغان در اتحادیه اروپا رهبری می کند و خواستار اعمال تحریم های اقتصادی اروپایی علیه ترکیه به دلیل حفاری برای کشف نفت و گاز در مناطق دریایی مورد مناقشه با یونان و قبرس دو عضو اتحادیه اروپا است و نیرو و کشتی های جنگی و هواپیماهای نظامی به یونان فرستاد.
عطوان بیان کرد: بی تردید اردوغان با این حمله شدیدش به ماکرون رئیس جمهور فرانسه بخش عریضی از افکار عمومی جهان اسلام و عرب را به دلیل تعدی رئیس جمهور فرانسه به پیامبر اسلام (ص) با حمایت از بازنشر کاریکاتورهای توهین آمیز و زشت تحت عنوان آزادی بیان، به خود جذب کرده است؛ اما تأثیر این «دستاورد» برای اردوغان در سایه خطرات هر گونه تحریم احتمالی اروپایی ها علیه اقتصاد ترکیه محدود است؛ مضاف بر آن، جنگ در لیبی و سوریه علیه اردوغان در زمانی دارد تشدید می شود که «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا که هرگز علاقه ای به رئیس جمهور ترکیه ندارد و از کردها حمایت می کند؛ حدود 50 روز دیگر به عنوان جانشین «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا که همپیمان قوی اردوغان به شمار می رود، وارد کاخ سفید خواهد شد.
وی گزارش داد: اردوغان در هفته ها و ماه های آینده با شرایط سختی رو به رو خواهد شد و نشانه های آن در چندین جبهه از جمله لیبی و ارمنستان و به طور مشخص دریای مدیترانه خود را نشان می دهد؛ زیرا رئیس جمهور فرانسه آستین های خود را بالا زده است و تلاش می کند که بیشتر رهبران اروپایی را پشت کارزار اعمال تحریم ها علیه ترکیه بسیج کند؛ تحریم هایی که بارزترین آنها توقف سرمایه گذاری و واردات از ترکیه است که ارزش آنها در سال به 100 میلیارد یورو می رسد.
عطوان نوشت: دوستان اردوغان رئیس جمهور ترکیه در منطقه خاورمیانه اندک اند و از او می خواهند که در سیاست های منطقه ای خود در چندین پرونده بازنگری کند تا فهرست دشمنانش کم شود و بتواند با فشارهای اروپایی مقابله کند؛ اما به گفته یک منبع اسلامگرای بلندپایه که اخیراً با وی در آنکارا دیدار کرده است وی به این درخواست‌ها جواب منفی داده و تأکید کرده است که همانطور که در جمهوری آذربایجان رخ داد، در نهایت امر پیروز خواهد شد.

پیام خراسان

این تحلیلگر می افزاید: به گفته این منبع اسلامگرا مشکل اصلی اردوغان خودرایی وی و گوش ندادن به نصیحت های دیگران است.آخرین نصیحت نیز تلاش برای میانجی گیری میان وی و همپیمانان سابق او یعنی داوود اوغلو و «علی بابا جان» و حزب «سعادت» است. به همین دلیل مشکلات داخلی و خارجی وی تشدید می شود و در لیبی و سوریه و چه بسا به زودی در منطقه خلیج فارس در صورتی که میانجی گیری آمریکا برای آشتی میان قطر و دشمنانش موفق بشود، با شکست های پی در پی رو به رو خواهد شد.
منبع: الف

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/293415/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مجوز اولین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند صادر شد

اطفای حریق منزل مسکونی در بولوار شهیدچراغچی مشهد

صرفه جویی 1200 مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند

ساخت 25 کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان ـ بیرجند

پاکسازی ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک

«آقای قاضی» به شبکه دو می آید

سومین جلسه دادگاه پسران معاون سابق قوه‌قضائیه برگزار شد/ خودروهای مازراتی، پورشه و بنز متعلق به چه کسی بود؟

رفع شکستگی خط انتقال آب در شمال شهر نیشابور

آفت واردات بر بار برنج مازندران

غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود

افزوده شدن6 کلاس درس به فضا‌های آموزشی شهرستان خواف

عکس| تصویر رضا قوچان نژاد در کنار پسرش

نظارت هوشمندانه بر فرایندهای پایش تخلفات ساختمانی در مشهد

اجرای دو طرح حوزه بهداشت و درمان بردسکن

زندگی دوباره 4 بیمار با اهدای عضو در مشهد

مدرسه‌سازی یکی از صدقه‌های جاریه است

حریق منزل مسکونی در بولوار شهید چراغچی مشهد مقدس اطفا شد

دستور دادستانی برای تخریب تمام ویلا‌های باغ‌سرهنگ توسکستان

سرکنسول جدید عربستان در مشهد تعیین شد

سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات

فیزیکدانان، تعداد جهان‌های موازی را مشخص کردند

عامل درگیری و قدرت‌نمایی با سلاح تقلبی در بجنورد دستگیر شد

میلیاردر زاغه‌نشین در بجنورد!

کتاب شعر جشنواره نفس پاک منتشر می‌شود

روز جهانی کتاب World Book Day + پوستر و شعار 2024

فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد

مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست

سهم فرهنگ آب رفت

سه ویژگی نخست تواصی در مسیر «اخوت»

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی

«نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) کتاب شد

تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

49 درصد تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی جذب شد

آب‌رسانی به بیش از 500 روستای خراسان رضوی با همت خیرین

سند توسعه خراسان شمالی برای 500 روستا عملیاتی شد

دمای هوای خراسان رضوی خنک می‌شود

هوای خنک در راه استان خراسان رضوی است

خبر‌های کوتاه در خراسان رضوی؛ سه شنبه 4 اردیبهشت

تجهیز، بازسازی و خرید ماشین آلات راهداری خراسان جنوبی با اعتبار 132 میلیارد تومان

40 شهر خراسان رضوی دچار تنش آبی

تصویری از واژگونی پژو در زیرگذر میدان شهدای مشهد

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی‌قاپ موتورسوار در مشهد

انجام غربالگری 3 سرطان شایع طی هفته سلامت در مشهد

برگزاری نمایشگاه نقالی و روایتگری واقعه طبس

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

اعزام اولین کاروان حج عمره لرستان به سرزمین وحی