پیام خراسان

آخرين مطالب

تراژدی آتش و دود در گلستان/ چتر سبز هیرکانی خاکستر می شود اجتماعي

تراژدی آتش و دود در گلستان/ چتر سبز هیرکانی خاکستر می شود
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - خبرگزاری مهر، گروه استان ها- اعظم محبی: هنوز سه ماه از ثبت خاطرات تلخ آتش سوزی جنگل توسکستان و خسارت به 200 هکتار از عرصه های منابع طبیعی نگذشته بود که بار دیگر آتش به جان جنگل های گلستان افتاده است.
ثبت بیش از 91 فقره آتش‌سوزی با مساحت 71 هکتار طی یک هفته، نشان از استعداد بالای مناطق جنگلی گلستان برای وقوع حریق دارد که طولانی شدن روند اطفا در کانون‌های آتشِ بسیار اندک هم بیانگر ضعف تجهیزات مورد نیاز برای مهار آتش سوزی در گلستان است که ضرورت دارد با توجه به در پیش بودن ماه های پرخطر سال از نظر آتش سوزی تجهیزات مناسبی برای مقابله با حریق پیش بینی شود.
طبق گفته کارشناسان اختصاص حداقل یک فروند بالگرد در ماه های خشک سال در جنگل‌های هیرکانی از جمله اصلی ترین نیازهای گلستان است که باید توسط مدیران ارشد استان به عنوان یک نیاز فوری و جدی پیگیری و مطالبه شود.
علیرغم اینکه از هفته گذشته با هشدار هواشناسی گلستان 54 اکیپ یگان حفاظت منابع طبیعی استان در آماده باش بودند اما آتش جنگل های بکر گلستان را درگیر کرد.
گرمای هوا، وزش باد گرم و کاهش رطوبت در کنار عوامل انسانی از علل آتش سوزی جنگل ها گلستان ذکر می شود و با توجه به این گلستان هشت ماه از سال درگیر حریق در عرصه های منابع طبیعی است لذا باید در این راستا چاره اندیشی شده و گلستان به شکل خاص و ویژه در کشور دیده شود.
ضرورت تقویت تجهیزات
یکی از کارشناسان جنگلداری در خصوص ضرورت تقویت اقدامات پیشگیرانه برای مهار حریق در جنگل گلستان به خبرنگار مهر گفت: گلستان به سبب برخورداری از صدها هزار هکتار از جنگل های پهن برگ و دست کاشت سوزنی نیازمند اقلام و تجهیزات ثابت برای پیشگیری و مقابله با حریق در جنگل ها است.

پیام خراسان

قاسم آذریان گفت: نبود دائمی بالگرد آبپاش در گلستان همچنین نبود برخی زیرساخت‌ها مانند مهیا نبودن حوضچه ها و یا سدهای آبگیری در مناطق پیرامون جنگل ها از جمله دلایلی است که در سال‌های اخیر مهار حریق در جنگل‌های استان را با چالش روبرو کرده است.
وی بیان کرد: تخصیص اعتبارات کافی برای به خدمت گرفتن نیروهای آتشبان در ماه‌های پرریسک حریق از جمله نیازهای دیگر استان بوده که طی سال‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است.
به روزرسانی آتش برها و اورهال کردن تجهیزات موجود باید در دستور کار مسئولان گلستان قرار بگیرد آذریان گفت: پیش‌بینی و جانمایی ایستگاه های آتش نشان در مناطق پرخطر به ویژه در پارک ملی گلستان و جنگل‌های شرقی استان از مهم ترین ضروریات مدیریت منابع طبیعی در استان است که با حداقل اعتبارات استانی قابلیت اجرا دارد.
وی اضافه کرد: به روزرسانی آتش برهای موجود در جنگل های گلستان و همچنین پاکسازی آتش برهای قدیمی در مناطق جنگلی از دیگر موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه شود زیرا آتش برها نقش بسیار زیادی در مهار آتش دارند.
آذریان گفت: همچنین اورهال کردن تجهیزات موجود در ادارات و ایستگاه های منابع طبیعی کمک شایانی به مهار آتش خواهد کرد.
تجهیزات کافی نیست
حسن تمسکنی یکی از ساکنان روستاهای گرگان به خبرنگار مهر گفت: با وجود اینکه همه ساله شاهد وقوع حریق در روستای جعفرآباد هستیم اما این روستا فاقد ایستگاه آتش نشانی است.
وی ادامه داد: در برخی از موارد بومیان از ادوات شخصی مانند بیل و کلنگ برای اطفاء حریق استفاده کرده در حالی که می توان با پیش‌بینی یک ایستگاه و یا کانکس این اقلام را به صورت امانی به بومیان واگذار کرد تا در شرایط ضروری از آن استفاده کنند.

پیام خراسان

تمسکنی اضافه کرد: سال ها است جاده های جنگل روستای بهسازی نشده و این امر کار رسیدن به کانون آتش را سخت می کند.
وی به تعطیلی طرح های جنگلداری که سالیان اخیر اشاره کرد و گفت: با توقف طرح های جنگلداری چوب آلات خشک و هیزمی در کف جنگل های استان افزایش یافته که ضرورت دارد متولیان راهکار جدیدی برای این تهدید پیش‌بینی کنند.
آماده باش بودن نیروهای جنگلبانی
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم گفت: هم اکنون آتش فعالی در گلستان نداریم و حریق مهار شده و جنگلبانان در حال اطفا هستند.
حبیب یارادبزی با بیان اینکه آتش جنگل ها بیشتر کف سوزی بوده است، افزود: در این حریق بیشتر تنه های درختان و لاش برگ ها سوخته است.
یارادبزی با بیان اینکه نیروهای جنگلبانی در قالب گروه های پنج نفره آماده باش هستند و با برنامه ریزی مناطق را پایش می‌کنند، گفت: در حال حاضر هیچ گونه گزارشی مبنی بر حریق در سطح جنگل‌های استان نداریم و همه آتش سوزی‌ها به طور کامل مهار شده است.
جنگل های گلستان 8 ماه از سال مستعد آتش سوزی است
جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: شرایط طبیعی منطقه و شرایط اقلیمی حاکم بر استان بالا بوده و هشت ماه در سال، گلستان درگیر آتش سوزی است که در استان‌های دیگر چنین شرایطی وجود ندارد.
محمد آریانفر افزود: در استان های شمالی دیگر به دلیل رطوبت بالا تنها آتش سوزی در فصول پاییز و زمستان اتفاق افتاده ولی در گلستان به دلیل شرایط آب و هوایی رطوبت کمتر است و جنگل ها به دلیل آتش سوزی شرایط شکننده ای دارند.

پیام خراسان

وی بیان کرد: گلستان از سه جهت، از سمت جنوب (سمنان)، از غرب (خراسان شمالی) و از سمت شمال (صحرای قره قوم در ترکمنستان) درگیر بادهای گرم و خشک است و این امر سبب کاهش رطوبت در استان می شود.
آریانفر با بیان اینکه هم اکنون آتش سوزی فعال در سطح استان نداریم، افزود: اگر دودی در ارتفاعات استان مشاهده می‌شود به خاطر تنه‌های افتاده درختان بوده و آتش سوزی در عرصه‌ها کنترل و مهار شده است.
وی بیان کرد: 90 درصد نیروهای منابع طبیعی روز گذشته در عرصه حاضر بوده و هم اکنون همه نیروها با تجهیزات و امکانات برای پیشگیری از آتش سوزی حضور دارند.
آتش در پارک ملی گلستان
از ساعت 16 امروز (شنبه) وقوع سه فقره آتش سوزی در فواصل نزدیک به هم در منطقه موسوم به دره شمالی در پارک ملی گلستان گزارش شده و نیروهای جنگلبانی، قرقبانان و مردم در حال اطفا آن هستند. همچنین دو فقره آتش سوزی هم در هفته گذشته اتفاق افتاده بود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان در گفتگویی به اقدامات صورت گرفته برای فراهم کردن تجهیزات کنترل آتش سوزی در پارک ملی گلستان اشاره کرد و گفت: امسال و با تخصیص 12 میلیارد ریال اعتبار، 17 دستگاه دمنده و تجهیزات انفرادی مانند آتش‌کوب خریداری و در برخی نقاط پارک استخر و مخازن ذخیره آب با شرایط آبگیری بالگرد ایجاد شد.
محمدرضا کنعانی با اشاره به تفاهم‌نامه محیط زیست با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با موضوع هوشمندسازی نظارت و کنترل در پارک ملی گلستان گفت: وزارت ارتباطات از محل اعتبارات خود در حال نصب سه دستگاه دوربین کنترل و اتصال آن به اتاق سرور (کنترل) مرکزی در پارک بوده که حدود 90 درصد این پروژه انجام شده است.
با توجه به اینکه گلستان همه ساله درگیر آتش سوزی در جنگل ها بوده لذا باید تجهیزات نوین رصد و پایش و اطفا حریق در این استان مستعد حریق فراهم شود.
کد خبر 5123777

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/310079/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

1900 خودروی شوتی در خراسان جنوبی متوقف شد

سوانح رانندگی شهری خراسان رضوی 2 کشته و 122 مصدوم در پی داشت

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند

انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است

عملیات روکش آسفالت محور طبس – یزد آغاز شد

مهارت‌آموزی 1493 بانوی بیرجندی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای

شکست آمریکا در صحرای طبس تحقق وعده‌های خداوند است

راه اندازی چهارمین قطار مسافربری پنج ستاره قم مشهد + عکس

بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

جلسه شورای شهر اهواز با موضوع برکناری شهردار برای بار سیزدهم لغو شد

9 کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد

آغاز نشست هم اندیشی سراسری هیات‌های رزمندگان اسلام در مشهد

شناسایی بیش از 22هزار بیمار دیابتی در نیشابور

قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد

قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار

اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران

(ویدیو) توضیحات شهردار تهران در مورد خدمات میادین میوه و تره‌بار

آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط

قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار

◄ چرا کرایه حمل و نقل بار ثابت ماند؟/ شاخص تن کیلومتر چه زمانی بروزرسانی می شود؟

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک

ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای این پایه‌ها آغاز شد | دانش آموزان به این سایت مراجعه کنند

روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

ثبت‌نام کتاب‌های درسی پایه‌های مختلف از امروز آغاز می شود

قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد

تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن

مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید

جلد دوم «سمفونی رنگ، هارمونی خط» رونمایی می‌شود

قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

وقوع باران و مه در برخی جاده های خراسان رضوی

مردم و تشکل‌های اجتماعی از «طرح نور» حمایت و پشتیبانی کرده‌اند

گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

آغاز واکسیناسیون زائران حج تمتع 1403 در خراسان رضوی

تعاونی‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی ویژه حمایت می‌شوند

فروش 7 هزار میلیارد ریالی فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی

مجتمع کُک طبس باید به حداکثر ظرفیت تولید برسد

هنرستان‌ها متناسب با نیازهای بومی خراسان شمالی نیرو تربیت کنند

سوانح رانندگی در خراسان رضوی منجر به فوت 2 نفر شد

سوانح رانندگی خراسان رضوی 2 کشته و 122 مصدوم در پی داشت

495 هزار نفر از جمعیت خراسان جنوبی زیرپوشش بیمه سلامت

آمریکایی‌ها فراموش نکنند؛ صدای خُرد شدن پنجه عقاب در سکوت صحرا

افزایش 51 درصدی تولیدات گلخانه‌های خراسان جنوبی

دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت

نمایش شکست آمریکا در طبس در بیلبورد‌های پایتخت