پیام خراسان

آخرين مطالب

آتش‌باران جنگل‌های هیرکانی در 24 ساعت گذشته/ بیش از 30 فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران اجتماعي

آتش‌باران جنگل‌های هیرکانی در 24 ساعت گذشته/ بیش از 30 فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، چند روزی که دمای هوا در مازندران بالا رفته و باد گرم نیز در استان می‌وزد، از چند روز قبل هم هواشناسی استان دمای بالای هوا را پیش‌بینی کرده بود، گرمی هوا در روز گذشته باعث آتش‌سوزی‌های گسترده در سطح جنگل‌ها شده است. 
*هشدار اداره کل منابع طبیعی مازندران درباره حریق جنگل
اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری با توجه به افزایش و گرم شدن دمای هوا، خشک شدن پوشش گیاهی و افزایش خطر وقوع احتمالی آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، اطلاعیه‌ای هشداردهنده صادر کرده بود.

پیام خراسان

در این اطلاعیه آمده بود که افزایش درجه حرارت در طی این چند روز و روزهای آینده، خشکیدگی علوفه و در نتیجه افزایش ضریب خطر وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی به ویژه در سطح مراتع و زیرآشکوب جنگل را به همراه دارد و رعایت نکات ایمنی در خصوص حریق در جنگل و مرتع توسط آحاد مردم، کشاورزان و دامداران امری مهم و ضروری است.
اما با وجود این هشدارها دیروز آتش‌سوزی در سطح جنگل‌های مازندران از غربی‌ترین نقطه تا مرکز و شرق را شاهد بودیم و اینکه دلیل همه آتش‌سوزی‌ها در مازندران به نوعی عامل انسانی بوده و در پی حضور مردم، مسافران و گردشگران در جنگل و خاموش نکردن کامل آتش بعد از ترک محل اعلام شده است. 
*آتش‌سوزی در 5 نقطه از سوادکوه
روز گذشته آتش‌سوزی جنگل در روستا‌های بهمنان، جوارم و کنیج‌کلای بخش زیراب شهرستان سوادکوه و روستا‌های ارات‌بن، دو‌آب بخش مرکزی سوادکوه آتش‌سوزی رخ داد که با همکاری و همراهی اهالی مناطق آتش‌سوزی، منابع طبیعی، آتش‌نشانی زیراب و پل‌سفید، هلال احمر، سپاه و دهیاران آتش مهار شد.

پیام خراسان

*آتش‌سوزی در یک هکتار از جنگل‌های رامسر/سهل انگاری و بی‌احتیاطی علت حریق
در پی بی‌احتیاطی انسانی بخش‌های زیادی از جنگل‌های منطقه واچکلایه شهرستان رامسر طعمه حریق شد که با حضور نیروهای حفاظت منابع طبیعی، آتش‌نشانی، هلال احمر و نیروهای مردمی آتش مهار شد، متاسفانه علت این حریق برپایی آتش توسط مسافران و گردشگران اعلام شد، مساحت آتش‌سوزی حدود یک هکتار بوده و این آتش‌سوزی به صورت سطحی بوده است.
همچنین روز گذشته شاهد وقوع حریق در بخشی از جنگل‌های منطقه غرب استان در نوشهر، چالوس، تنکابن و اشکته چال رامسر بوده ایم که به گفته عبدالرضا سنگاری مدیرکل منابع طبیعی نوشهر تعداد آتش سوزی در جنگل‌های غرب استان 9 فقره آتش سوزی بوده و مساحتی حدود 4 تا 5 هکتار را در بر داشته است.
نیروهای مردمی، هلال احمر، بسیج و سپاه، نیروهای انتظامی، شهرداری و آتش نشانی رامسر،کتالم، سادات شهر و اعضای ستاد بحران شهرستان و کارکنان منابع طبیعی رامسر در سخت ترین شرایط در تاریکی هوا در مهار آتش سوزی های رامسر همت گماشتند.

پیام خراسان

*آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده اشکارسرای لاویج شهرستان نور 
روز گذشته بخشی از منطقه حفاظت شده اشکارسرای لاویج شهرستان نور دچار آتش‌سوزی شد که با تلاش نیروهای محیط بانی چمستان، محیط بانی پیموط، منابع طبیعی و اهالی ملاویج این آتش سوزی بعداز چندین ساعت تلاش مهار شد، وسعت تقریبی این آتش‌سوزی حدود 5 هکتار از نوع سطحی بوده و دو اصله درخت راش هم سوخته و علت آتش‌سوزی عامل انسانی است.
*آتش سوزی در جنگل‌های بابل 
در روز پنج‌شنبه جنگل شهربن واقع در بالادست سد شیاده شهرستان بابل نیز طعمه حریق شد که حدود دو هزار مترمربع از این جنگل‌ها در آتش سوخت اما با کمک محیط زیست، منابع طبیعی، هلال احمر، آتش نشانی، بسیج، دستگاه‌ها و همچنین اهالی روستای شیاده و دامداران منطقه اطفا شد.
*آتش‌سوزی جنگل در ارتفاعات روستای ولادیمه بخش هزار جریب
با توجه به افزایش دما در روز گذشته همچنین آتش سوزی جنگل در ارتفاعات روستای ولادیمه بخش هزار جریب نکا رخ داد که با تلاش نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، نیروهای مردمی روستاهای منطقه لایی حفاظت شده روستای ولادیمه، هلال احمر، دهیاران، دوستداران محیط زیست، تشکلهای مردم نهاد مهار شد.
متاسفانه در این آتش سوزی سطحی بیش از 10 هکتار با پوشش ممرز، راش، بلوط، ازگیل، ولیک و ... خسارت دیده است. بدلیل وزش باد و تعداد زیاد درختان آتش گرفته سرپا همچنان منطقه ایمن نشده و حضور عوامل کمکی ادامه دارد.
*آتش به جان جنگل‌های ساری 
همچنین در روز گرم و تابستانی روز گذشته 7 مورد آتش سوزی در جنگل‌های ساری و روستاهای جیجاد دودانگه، چاچکام، اجارستاق، کلقوچال، احمدآباد، امره و آقمشهد به وقوع پیوسته است. علت اصلی این آتش سوزی‌ها نیز روشن کردن آتش توسط گردشگران و عدم اطفاء کامل آن بوده است.
آتش‌سوزی که در منطقه چاچکام شهرستان ساری اتفاق افتاد پس از 6 ساعت تلاش مداوم نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان ساری (محیط بانی هولار)، آتش نشانی و منابع طبیعی آتش‌سوزی مهارشد و مساحت آتش‌سوزی حدود 8 هکتار بوده است.

پیام خراسان

23 فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های حوزه منابع طبیعی مازندران ـ ساری
به گفته اسحاق عطایی مدیرکل منابع طبیعی استان مازندرن، ساری طی شبانه‌روز گذشته در جنگل‌های حوزه منابع طبیعی مازندران ـ ساری نیز 23 فقره آتش سوزی رخ داده است.
*23 هکتار از جنگل‌های نور، بابل، ساری و نکا دچار حریق شد
به گزارش محیط زیست استان مازندران نیز باتوجه به افزایش دما و وزش بادهای گرم طی چند روز گذشته بیش از 23هکتار از مناطق جنگلی استان در شهرهای نور، بابل، ساری و نکا دچار حریق شده که با تلاش ماموران یگان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، هلال احمر، آتش‌نشانی و افراد بومی منطقه مهار شد.
*عدم وجود تجهیزات پیشرفته و بالگرد برای اطفای حریق 
در مازندران با توجه به اینکه جنگل‌های استان در مناطق صعب‌العبور واقع شده امکان مهار حریق را دشوارتر کرد و همچنین تداوم گرما و وزش بادهای گرم موجب ادامه حریق در جنگل‌ها شد.
علاوه بر این مسائل عدم وجود تجهیزات پیشرفته و بالگرد برای اطفای حریق موضوع مهمی است که همواره فرماندهان یگان حفاظت منابع طبیعی استان در این رسانه و رسانه های دیگر به آن پرداخته اند اما با انعکاس این دغدغه ها، همچنان این امر که برای نجات جان جنگل‌ها ضروریست، مغفول مانده است.
به گزارش فارس، عامل انسانی موجب بروز چنین حوادثی در مناطق جنگلی شده است، انتظار می رود که مسافران و مردم در صورت برافروختن آتش در جنگل‌های منطقه حتما نسبت به خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند چرا که با توجه بر وجود برگ‌های پائیزی و خشک بودن سطح زمین و وزش باد، امکان شعله ور شدن آتش وجود دارد.
ساکنان و افراد بومی، حاشیه‌نشینان جنگل و کشاورزان و دامداران نیز می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه دود و یا آتش سوزی به شماره تلفن رایگان امداد جنگل و مرتع با کد 1504 تماس حاصل کنند تا خسارت به منابع ملی کمتر شود.
همچنین می‌طلبد که مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها نسبت به تجهیز یگان‌های حفاظتی برای مهار آتش‌سوزی در جنگل اقدام کنند و بیش از پیش به این موضوع مهم که امری ضروری و واجب است اهتمام ورزند.
و در پایان نکته‌ای که شاید در ذهن بسیاری از ما نقش بسته این است که با این شرایط خطرناک ویروس کرونا در مازندران و وضعیت قرمز استان در کل کشور، چگونه مسافران با این حجم زیاد به این استان سفر می‌کنند و چرا مسؤولان استان هیچ تلاشی برای ایجاد محدودیت برای جلوگیری از ورود آنان انجام نمی‌دهند.
انتهای پیام/86041/ج

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/310106/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار

ویزیت رایگان 74 سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه

برگزاری آزمون سراسری کنکور در شهرستان بردسکن

افزایش 47 درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

آغاز لایروبی 2 کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 6 اردیبهشت

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

ماجرای غرق شدن پسر بچه 7 ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت

سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل

25 اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

احیای 308 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود

بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد

پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی

مدیر عامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی معرفی شد

امضای تفاهم نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی