پیام خراسان

آخرين مطالب

ساعتي در شيرخوارگاه علي اصغر(ع) مشهد/ غنچه‌هايي که در دامن مهربان خيرين شکوفا مي‌شوند مقالات

  بزرگنمايي:

شيرخوارگاه علي اصغر(ع) است سقفي که ثمره زندگي هاي خاکستري برخي والدين در پناه سقف آن آرام مي‌گيرد، هر چند جدايي از خانواده و دوري از آغوش پر مهر مادر و دست هاي گرم پدر زخمي است بر دل تک تک کودکان اين مرکز ولي خيرين و کارکنان اين خانه در تلاش هستند تا لحظه شکفتن و باليدن اين غنچه‌هاي بي پناه در کنارشان باشند و آلامشان را با دست‌هاي مهربان خود بکاهند.

ساعتي را ميهمان شيرخوارگاه علي اضغر مشهد هستم و با يکي از مربيان براي بازديد از اين خانه همراه مي‌شوم. وقتي وارد اتاق نگهداري از دختران 3 تا 6 سال مي شوم با دست هاي گشوده به سويم مي‌آيند و با نگاه ملتمسانه آغوش محبت را جستجو مي کنند پرستارشان مي‌گويد با هيچ پولي در دنيا نمي‌توان نياز عاطفي اين کودکان معصوم را برآورده کرد. آنها نياز به آغوش گرم و محبت دارند مگر چقدر مي‌شود کودکي را با اسباب بازي سرگرم کرد.

ذوق و شادي کودکانه ولي همراه با بغضي خاص

مهسا که ملتمسانه به پايم چسبيده مي‌گويد من را بغل کن، وقتي او را در آغوش مي‌گيرم حس خاصي به من مي‌دهد حسي که با هيچ کلمه‌اي وصف شدني نيست انگار نياز عاطفي اين کودک چهار ساله به من منتقل شده است نياز به آغوشي گرم و امن، نمي دانم چه بگويم فقط کودکاني که با دست هاي گشوده دورم را گرفته اند و تقاضاي آغوش دارند مرا در جا ميخکوب کرده و توان هيچ عکس‌العملي ندارم... با شادي کودکانه‌اي از درخواست من براي گرفتن عکس‌شان استقبال کرده و گوشه ديوار صف مي‌کشند.

در اتاق‌هاي ديگر هم همين ذوق و شادي کودکانه ولي همراه با بغضي خاص جريان دارد... وارد اتاق نگهداري از نوزادان مي‌شويم، نوزاداني از يک روزه تا 6 ماهه که هريک يا مشغول شير خوردن هستند و يا فرشته گونه به خواب رفته اند فارغ از اينکه کجا هستند و اصلا اينجا چه مي‌کنند به راستي چرا اين فرشته‌ها به جاي کانون گرم خانواده به آغوش حضرت علي اصغر(ع) پناه آورده اند.

پرستارشان مي‌گويد: نمي‌توانيم دو نفري همه‌شان را بغل بگيريم و برايشان آغوش گرمي باشيم ولي هر چه در توان داريم صرف مي‌کنيم تا مادرانه به آنها خدمت کنيم.

وي ابراز مي‌کند: تمام پرستاران و مربيان اينجا تمام محبت خود را صرف بچه‌هاي اينجا مي‌کنند، من هم مانند کودک خودم آنها را نوازش کرده و کارهايشان را انجام مي‌دهم .

زهرا فياض کارشناس پرستاري و مسئول شيرخوارگاه مي‌گويد: پزشک متخصص هر روز بچه‌ها را معاينه مي کند و به لحاظ پزشکي و تغذيه‌اي مشکل خاصي نداريم و دو روانشناس و يک روانپزشک هم اينجا داريم که بچه‌ها را از نظر روحي تحت مراقبت دارند.

نيازهاي عاطفي با هيچ پولي قابل برآورده شدن نيست

وي مي‌افزايد: در اتاق نوزادان 23 نوزاد با دو مربي داريم که همه نياز به آغوش دارند ولي نيازهاي عاطفي اين بچه ها با هيچ پولي قابل برآورده شدن نيست.

فياض اظهار مي‌کند: گاهي 4 و 5 نوزاد در روز پذيرش داريم و گاهي هم چند روز پذيرشي نداريم ولي به طور ميانگين 35 تا 40 بچه در ماه به اينجا ارجاع مي‌شوند.

سهيلا اصفهاني‌زاده که مسئول مشارکت‌هاي مردمي در شيرخوارگاه است مي‌گويد: خيرين خيلي به اين بچه‌ها لطف دارند و هميشه مادرانه و پدرانه به آنها کمک مي‌کنند.

وي مي افزايد: کارکنان اينجا همه با عشق کار مي‌کنند و عاشق اين بچه‌ها هستند، کمک کردن به اين بچه‌ها واقعا توفيق خداوند است.

13 سال قدمت براي مأمن پر مهر کودکان بي سرپرست

فرخنده پير نهاد مدير شيرخوارگاه حضرت علي اصغر(ع) مي‌گويد: اين شيرخوارگاه در سال 1379 تاسيس شده و تنها مرکزي است در کل استان خراسان رضوي که کودکان زير شش سال را نگهداري مي کند و مي شوند گفت اين مأمن پر مهر کودکان 13 سال قدمت دارد.

وي مي‌افزايد: در اين گروه سني(زير شش سال) از هر شهري در استان کودکي تحويل بهزيستي شود به اينجا منتقل خواهد شد.

پيرنهاد عنوان مي‌کند: در حال حاضر 180 تا 200 کودک زير شش سال در اين شيرخوارگاه داريم و يک بخش جدا هم براي دختران بزرگسال وجود دارد دختران 13 تا 25 ساله که به صورت شبه خانواده با يکديگر زندگي مي کنند.

وي اذعان مي‌کند: با توجه به رنج و محدوده سني اينجا اتاق‌هاي مختلف براي نگهداري از کودکان داريم زيرا هر گروه سني خدمات خاص خود را مي‌طلبد.

همه جور خدمات پزشکي، آموزشي

پيرنهاد با اشاره به چهار شيفت کاري شيرخوارگاه بيان مي‌کند: سه شيفت کاري چرخشي براي پرستاران و مربيان و يک شيفت اداري داشته و همه جور خدمات پزشکي، آموزشي و مراقبت براي بچه ها انجام مي شود.

وي تاکيد مي‌کند: درصد بالايي از کودکان پذيرش شده در بدو ورود شرايط طبيعي نداشته و نياز به مراقبت ويژه دارند چرا که رها شده و يا از خانواده هاي مشکل دار آمده اند.

پيرنهاد با اشاره به وجود مهد کودکي براي کودکان 3 تا 6 ساله در فضاي شيرخوارگاه مي گويد: بچه ها هرروز صبح با ذوق و شوق کودکانه خاصي لباس فرم مي پوشند و به مهد مي‌روند.

وي مي‌افزايد: 20 کودک 5 تا 6 ساله که آموزش پذير ترهستند براي ورود به اجتماع به مهد کودکي در بيرون از شيرخوارگاه مي فرستيم تا با کودکان هم سن و سال خود تعاملات اجتماعي داشته باشند.

پيرنهاد در مورد نحوه پذيرش در شيرخوارگاه اظهار مي‌کند: کودکاني که از طريق کلانتري‌ها و يا اوژانس اجتماعي پيدا شده‌اند به دادگستري ارجاع شده و به تشخيص دادگستري به بهزيستي و بعد به شيرخوارگاه تحويل مي شوند.

خانواده‌هايي که صلاحيت ندارند

وي ابراز مي کند: 80 درصد اين کودکان و نوزادان داراي خانواده هستند ولي به دليل مشکلاتي مانند طلاق، اعتياد و يا زندان رفتن والدين رها شده و يا خانواده صلاحيت نگهداري از او را ندارد وممکن است دچار آسيب شوند که به دستور دادگستري به بهزيستي سپرده مي شوند.

پيرنهاد مي افزايد: به نسبت پذيرش ترخيص هم داريم و ترخيص يا به‌صورت تحويل به بستگان درجه اول و در صورت نبود، بستگان درجه 2 و 3 و بعد به صورت فرزند خواندگي و يا تحويل به خانواده‌هاي امين موقت است.

وي عنوان مي‌کند: خوشبختانه هميشه خانواده هايي هستند که آرزوي لبخند هاي کودکانه و جست و خيزهاي دوست داشتني اين بچه‌ها را دارند و به صورت فرزند خواندگي و يا امين موقت مسئوليت نگهداري از برخي از آنها را بر عهده گرفته و آنها را به آغوش خانواده مي برند.

پير نهاد تصريح مي کند: براي اين امر ما تقاضا زياد داريم که اگر موانع قانوني کمتر شود اين بچه ها بيشتر به کانون خانواده سپرده مي شوند.

همه جور امکانات به کمک خيريني که مي‌خواهند گوشه اي از آلام اين کودکان را التيام بخشند فراهم مي شود و مسئولان و کارکنان اين شيرخوارگاه با تمام توان خود به اين کودکان رسيدگي مي‌کنند و سعي مي‌کنند که حالا که اين کودکان از آغوش گرم خانواده جدا شده‌اند کمبود ديگري را متحمل نشوند ولي اين دريغ هميشه وجود خواهد داشت که ايکاش همه فرزندان اين مرز و بوم مسير زندگيشان در پناه چتري به نام خانواده طي شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/356/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقوع زلزله 4.2 در «روداب» خراسان رضوی

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه