پیام خراسان

آخرين مطالب

قصه بی پایان انتقال آب از دشت آیسک مقالات

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - سرایان- مطرح شدن مجدد پروژه انتقال آب از دشت آیسک با توجه به کمبود آب در این دشت موجب مطرح شدن دغدغه هایی بین کارشناسان شده است.

سال‌ها پیش بود که چندین حلقه چاه آب برای تامین آب شرب فردوس در دشت آیسک که زخم فرونشست‌ها در آن نمایان است، حفر شد.
از همان زمان، صدای اعتراض مسئولان و مردم آیسک به علت استفاده غیر اصولی از این آب برای مصارف غیر شرب مثل مصرف گلخانه بلند بود و آنها خواستار کنترل آب خروجی از دشت بودند.
مردم آیسک مخالف تامین آب شرب نبودند و نیستند اما مخالف برداشت بی رویه و بی حساب و کتاب این آب هستند.
آنها معتقد هستند همان طور که چاه‌های کشاورزی مردم مجهز به کنتور هوشمند شده، چاه‌های آب شرب نیز باید مجهز به کنتور هوشمند شود و آب خروجی از دشت آیسک کنترل شود.
هنوز کسی پاسخی به اعتراض مردم نداده بود که باز مسئولان بحث انتقال مجدد آب از دشت بی جان آیسک را مطرح و داغ دل مردم را تازه کردند.
این قصه تلخ را پایانی نبود و مدتی است مردم مجدد شاهد حفر چاه جدید هستند.

نگرانی ها از برداشت بی رویه آب از چهارمین دشت بحرانی کشور
مردم آیسک خواستار جلوگیری از حفر چاه در دشت بی جان آیسک شده و نسبت به عواقب تداوم حفر چاه وانتقال آب از این دشت بحران زده به شهرستان فردوس دل نگران هستند.
آنها از مسئولان محلی درخواست دارند با انتقال گلایه های مردم به مسئولان استانی و کشوری، فکری به حال کاهش منابع آبی و فرونشست زمین در این منطقه کنند.
یک کارشناس کشاورزی هم با ابراز تاسف از حفر چاه جدید در دشت بحران زده آیسک و مطرح کردن مجدد بحث انتقال آب و با اشاره به کاهش 50 درصدی برداشت آب از 16حلقه چاه آب در آیسک گفت: برداشت سالانه 16میلیون متر مکعبی کشاورزان آیسک از 16چاه موتور به 8 میلیون متر مکعب کاهش یافته ولی بدون محدودیت برای فردوس آب برداشت شده وبه مصارف مختلف می رسد.
محمد رضا خزایی افزود: کسی مخالف برداشت آب از دشت برای شرب مردم نیست اما وقتی می بینیم با این همه فشار و بحران آب شیرین انتقالی از این دشت برای مصارف غیر شربی مثل گلخانه به کار می رود نگرانی مردم افزایش می یابد.
به گفته وی اگر برای کشاورزان محدودیت ایجاد می شود چرا برای برداشت آب انتقالی به فردوس محدودیتی لحاظ نمی شود.
وی ادامه داد: تمام امید خود را از دست داده ایم و باز می شنویم مسئولان طرح انتقال آب به بیدسکان را مطرح کرده اند و این موجب نگرانی اهالی آیسک شده است.
جواد حاتمی یکی از محققان محلی نیز معتقد است در کنار راهکارهای مطرح شده در قرنی که به دلیل بحران آب «جنگ آب» در دنیا متصور است یکی از اقدامات، مدیریت مصرف آب به ویژه در بخش مصارف شهری و خانگی است.
تحقیقات نشان می دهد در مناطقی که مردم با بحران آب و کم آبی دست و پنجه نرم می کنند الگو پذیری و مدیریت مصرف بهتر بوده و مشارکت خوبی را در کاهش مصرف آب شاهد هستیم.
وی گفت: به نظر می رسد وقت آن است که با کاهش میزان آب موجود در شبکه شرب شهر فردوس و ایجاد کمبود تصنعی به سمت فرهنگ سازی و مدیریت مصرف و بهره وری بهینه آب حرکت کنیم.

فرونشست زمین و زخمی که التیام نیافت
وی با اشاره به فرونشست منطقه افزود: نشست زمین را به زلزله خاموش تشبیه کرده اند ولی هرگز تمهیدات امدادی و اعتبارات درمانی به گونه ای نبوده که این زخم را التیام بخشد.
این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه به دلیل پنهان بودن بحران آب ونا آشنایی متولیان دولتی با عوارضی چون پدیده فرونشست زمین متاسفانه تصمیم گیری و اتخاذ تدبیر مطابق با واقعیت انجام نمی شود، تصریح کرد: بحران آب دریاچه ارومیه چون با چشم ملموس بود دیده شد و اولویت دولت یازدهم قرار گرفت ولی اینجا بحران دیده نمی شود وکسی هم به فکر نیست.
وی بر این عقیده است که این بحران آینده یک منطقه و یک یا چند شهرستان را تهدید می کند.
این کارشناس رسانه و امور اجتماعی با اشاره به پیامد کاهش سهمیه یا حقابه کشاورزان آیسک ادامه داد: کشاورزان منطقه چهار دهه قبل با فروش طلای دست همسران و فروش فرش زیر پای خود اقدام به خرید آب از چاه موتورهای قانونی حفر شده در دشت آیسک کرده و این سرمایه ملکی و حق قانونی آنها به دلیل اهمیت و جایگاهش به عنوان مهریه عروس ها و کمک زندگی فرزندانشان در نظر گرفته شده و علاوه بر افزایش تعداد سهامداران هر چاه موتور موجب افزایش خرده مالکی هم شده است.
وی اظهار کرد: با این حال، وزارت نیرو و آب منطقه ای خراسان جنوبی در راستای طرح تعادل بخشی منابع آبی دشت سرایان از چند سال قبل اقدام به کنتور گذاری چاه‌های آب کشاورزی و کاهش 40 درصدی حقابه هر کشاورز کردند یعنی برداشت آب از چاه موتور که ملک شخصی افراد است از 30مدار در سال به 16مدار کاهش یافت این اقدام به معنی آن است که کشاورز از 40درصد حق مسلم و قانونی خود محروم شده است و به جای انجام دو کشت در سال زراعی با این آب فقط می تواند یک کشت انجام دهد و طبیعتا از یک منبع درآمدی محروم شده است.
حاتمی تصریح کرد: با این تفاسیر کشاورزان منطقه آیسک با این طرح از درآمد 8 میلیارد تومانی در سال محروم شده اند.
وی گفت: به نظر می رسد باید کاهش برداشت آب از این سفره همپای طرحی که به ضرر کشاورزان است در کنار دو شبکه ای شدن آب فردوس مطالعه شود و تامین آب از نقاط جایگزین در اولویت قرار گیرد.
کاهش 50 درصدی مصرف آب
نایب رئیس شورای اسلامی شهر آیسک هم  گفت: حدود 20 سال پیش چند حلقه چاه با وجود مخالفت مردم در دشت آیسک حفر شد تا آب شرب شهرستان فردوس فراهم شود و از همان ابتدا هم مردم آیسک تاکید داشتند آب شرب فردوس دو شبکه ای شود تا در مصرف آب صرفه جویی شود ولی این مهم محقق نشد و اکنون این آب به مصارف غیر شرب مثل گلخانه، بلوک زنی و کشاورزی می رسد.
حسن صنعتی با اشاره به اقدامات سال‌های گذشته برای کاهش عطش دشت آیسک افزود: کشاورزان آیسک مصرف آب کشاورزی را به 50 درصد کاهش داده اند و مصرف آنها با کنتورهای حجمی کنترل می شود و بر این اساس طرح انتقال آب از این دشت به شهرستانی دیگر غیرمنطقی است.
وی تاکید کرد: بهتر است مسئولان فرونشست‌های زمین را ببینند که هر سال در این منطقه درحال گسترش است و زندگی مردم را تهدید می کند و سپس تصمیم بگیرند.
وی یادآور شد: اگر مسئولان به فکر این دشت نباشند شاید تاچند سال دیگر جمعیت این منطقه کاهش غیرقابل جبرانی داشته باشد.
صنعتی پیگیری و اقدام جدی برای دو شبکه ای کردن آب آشامیدنی شهرستان فردوس و تامین آب شرب از محل موقوفه بلده و دیگر منابع آبی شهرستان فردوس را خواستار شد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر آیسک تصریح کرد: شهرستان فردوس به روایت آمار وارقام به اندازه نیمی ازکل چاه موتورهای کشاورزی آیسک آب شرب مصرف می کند که این آب از دشت آیسک تامین می شود با این حال باز هم برخی به دنبال این هستند که مجدد طرح انتقال آب را کلید بزنند.
وی ادامه داد: در حالی که منابع عظیم آبی و مجتمع آب رسانی در شهرستان فردوس به وفور وجود دارد جای سوال است که چرا آب روستای بیدسکان ازاین منابع تامین نمی شود.
جابه‌جایی خارج از عرف
پیگیری خبرنگار ما حاکی از آن است که در گفتگوی تلفنی حسن صنعتی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر آیسک با مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی وی شدیدا نسبت به جا به جایی چاه بامتراژخارج از عرف و قانون در دشت آیسک انتقاد کرد و هشدار داد.
وی تاکید کرد: اگر این جریان ادامه دار باشد و مسئولان به خواسته‌های مردم محروم آیسک توجه نکنند باید منتظر خالی شدن منطقه از سکنه باشند.
در این گفتگو مهندس امامی قول پیگیری سریع و حضور در آیسک برای بررسی مسئله از نزدیک را داد.

دشت سرایان جزو 4 دشت فوق بحرانی کشور
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز در بازدید از دشت آیسک گفت: وسعت نشست زمین در دشت سرایان به 40 کیلومتر رسیده است.
ابوالحسن میر جلیلی افزود: دشت سرایان جزو 4 دشت فوق بحرانی کشور است که از سال 92 دچار فرونشست شده است.
وی برداشت بی رویه آب در دشت سرایان را علت اصلی پدیده فرونشست اعلام و بیان کرد: در کنار تشدید خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، همچنان شاهد اضافه برداشت 130 میلیون متر مکعبی آب از سفره‌های زیر زمینی هستیم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: در دو سال گذشته با کمک دولت در نصب کنتور هوشمند و همت کشاورزان در اجرای سیستم های آبیاری نوین، کسری مخازن استان از 180 به 130 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده که 50 میلیون متر مکعب صرفه جویی را به دنبال داشته است.
میرجلیلی با بیان این که هم اکنون 3 دشت در شهرستان‌های سرایان، قاین و فردوس با پدیده فرونشست رو به رو هستند، افزود: به منظور جبران خسارات فرونشست به زیرساخت ها 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در کوتاه مدت جوابگوی بخشی از این خسارات است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/36177/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق