پیام خراسان

آخرين مطالب

420 هزار اصله نهال در خراسان جنوبی توزیع می شود اقتصادي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - بیرجند - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: امسال یک میلیون و 100 هزار اصله نهال غیر مثمر در استان کاشت شد که از این تعداد 420 هزار اصله، همزمان با هفته منابع طبیعی توزیع می شود.
به گزارش ایرنا علیرضا نصرآبادی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی ( 15 تا 21 اسفند ) افزود: در حاشیه نماز جمعه این هفته در بیرجند و شهرستان ها توزیع نهال به صورت رایگان انجام می شود.
وی یادآور شد: علاوه بر توزیع نهال در هفته منابع طبیعی مابقی آنها در قالب جنگل های دست کاشت و طرح ها بیابان زدایی در اختیار دستگاه های اجرایی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: همچنین دستگاه های اجرایی و سایر شهروندان نیز می توانند در طول هفته منابع طبیعی نسبت به خرید و کاشت درخت غیرمثمر از اداره منابع طبیعی اقدام کنند.
نصرآبادی به برنامه های شاخص هفته منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: امسال محوریت کار بر مبنای ارتباط با مردم و پیگیری مشکلات آنها قرار داده شده است.
وی گفت: بر این اساس یکی از برنامه های شاخص هفته منابع طبیعی، نشست رو در رو با مردم در شهرستان ها، بخش ها، مناطق روستایی و عشایری مختلف است.
وی بیان کرد: نشست های مردمی کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری استان از روز گذشته آغاز شده و قرار است در طول یکماه هر روز در یکی از شهرستان ها نشست مردمی برگزار می شود.
وی اظهار کرد: امسال به میمنت 12 شهید گمنام که اخیرا وارد استان شده اند برگزاری جشن روز درختکاری و کاشت نهال در مکان شهدای گمنام جدید برنامه ریزی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: جشن روز درختکاری در مرکز استان نیز روز 15 اسفندماه با حضور نماینده ولی فقیه در استان و مسئولان دستگاه های اجرایی در مزار شهدای حاجی آباد برگزار می شود.
نصرآبادی گفت: همچنین در هفته منابع طبیعی برنامه مشورتی و آموزشی از طریق ویدیو کنفرانس با مراجع قضایی، نماینده ولی فقیه در استان و مجموعه کارکنان در خصوص سیر قانونی برخورد با تخلفات و کمک به مردم در زمینه اراضی آنها برگزار می شود.
وی با بیان اینکه در استان نیازمند اصلاح نگرش ها در خصوص منابع طبیعی هستیم، عنوان کرد: ائمه جمعه و جماعات شهرستان ها یکی از مهمترین رابطان در این زمینه هستند.
وی ادامه داد: در این راستا فراخوان انجام شد تا تمامی ائمه جمعه شهرها و شهرستان ها با گردهمایی که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و مسئول نماینده ولی فقیه در سازمان جنگل ها و مراتع کشور در سازمان جهاد کشاورزی برگزار می شود در خصوص رویکردها، مشکلات قانونی، ارتباط با مردم و...مذاکراتی صورت پذیرد.
** طرح ملی جنگلانه در خراسان جنوبی اجرا می شود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اجرای طرح ملی جنگلانه در استان خبر داد و گفت: این طرح با هدف کاشت نهال در بیش از سه هکتار از اراضی دشت بیجار در مسیر بیرجند - سربیشه اجرا می شود.
نصرآبادی افزود: این طرح به صورت مشترک بین سازمان های مردم نهاد استان، انجمن حامیان شرق و منابع طبیعی و با حضور دانش آموزان و خانواده های آنها، مجموعه منابع طبیعی و دوست داران طبیعت با هدف ترویج و آموزش نهال کاری اجرا می شود.
وی بیان کرد: سال گذشته نیز در قالب این طرح، 2 هکتار از اراضی خراسان جنوبی در دشت شکراب بیرجند و بوستان جنگلی قاین بذرکاری شد.
وی از برپایی نمایشگاه توانمندی های تعاونی های فعال استان در طرح های منابع طبیعی خبر داد و گفت: این نمایشگاه همزمان با هفته منابع طبیعی با مشارکت سازمان های مردم نهاد و تولیدات سازمان ها و شرکت های تعاونی در محل اداره کل منابع طبیعی برگزار می شود.
وی غبارروبی مزار شهدا روز پنجشنبه در مرکز استان و شهرستان ها، سخنرانی در خطبه های نماز جمعه، برگزاری نشست های مردمی و .. را از دیگر برنامه های هفته منابع طبیعی برشمرد و افزود: در این هفته کارت همیار طبیعت برای نماینده ولی فقیه، استاندار و سایر مسئولان صادر می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه یادآور شد: 350 میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به حوزه آبخیزداری و مقابله با ریزگردها در کشور در بودجه سال 97 اختصاص یافت که 200 میلیون دلار برای آبخیزداری و 150 میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها و تثبیت شن های روان در نظر گرفته شده است.
نصرآبادی ادامه داد: سهم هر استان از این اعتبار ابتدای سال آینده مشخص می شود که با پیگیری های رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی مقرر شد سهم استان، بیشتر از سایر استان ها در نظر گرفته شود.
وی بیان کرد: طرح تفکیک اراضی و ممیزی مستثنیات تا حدودی در سطح تمامی اراضی استان انجام شد که حدود یک میلیون و 500 هزار هکتار باقیمانده و به زودی انجام می شود.
وی ادامه داد: با همسویی دستگاه های قضایی، نشست قوه قضاییه با رهبری و سایر پیگیری ها مقرر شد منابع طبیعی بین اراضی اطراف شهر و مناطق روستایی و عشایری تفاوت قائل شود چراکه در مناطق روستایی و عشایری احتمال سودجویی بسیار پایین است و در مناطق شهری نیز سودجویان تقریبا شناخته شده هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار کرد: میزان سرانه آب شرب در اختیار هر نفر در تراز بین المللی هزار و 660 مترمکعب، در استان 700 متر مکعب و کشور هزار و 350 متر مکعب است.
نصرآبادی ادامه داد: همچنین سرانه فضای سبز در حوزه منابع طبیعی در اختیار هر فرد در سطح بین المللی 700 متر مربع، در کشور 70 متر مربع و استان کمتر از یک متر مربع است.
وی با بیان اینکه در کشور و استان فرسایش خاک 2 برابر متوسط جهانی است، اظهار کرد: در حال حاضر بادهای 120 روزه به 180 روزه تبدیل شده است که این عامل مشکلات زیادی را در بر دارد.
وی به خشکسالی های 19 ساله خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: این در حالیست که وضعیت استان از لحاظ گرد و غبار خیلی مناسب تر از سایر استان ها از جمله خوزستان است چون 820 هزار هکتار عرصه جنگ های دست کاشت استان بوده که حاصل تلاش بالای 45 سال دست اندرکاران منابع طبیعی است.
به گفته وی، نگهداری، حفظ و مراقبت از عرصه های منابع طبیعی استان نیازمند مشارکتهای مردمی است که باید نسبت به مدیریت مصرف آب، پوشش گیاهی و غیره اقدام کنند.
وی عنوان کرد: خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور و سومین استان از لحاظ وسعت است که 96 درصد اراضی آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد و کمتر از چهار درصد اراضی مسکونی و کشاورزی است.
7557 * 6054

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/44028/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس تولید شد

هدیه بیش از 15 میلیون متر مکعبی آسمان به کویر

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر کرد

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری

گلچیینی از صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های کشور چین

میدان ورودی شهر بیرجند از زباله پاکسازی شد

پیش بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام در خراسان جنوبی تا فردا

حمایت کمیته‌امداد خراسان‌جنوبی از دو هزار و864 بیمار صعب‌العلاج

رونمایی از آثار گرافیکی در خصوص واقعه صحرای طبس

500 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان شمالی شد

هشدار فوری درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا/ اعلام جزئیات جدید از حمله به پایگاه حشدالشعبی/ آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی/ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

تقدیر استاندار خراسان شمالی از عملیات وعده صادق سپاه

آغاز شمارش معکوس اعزام به سرزمین وحی پس از وقفه‌ای 9 ساله

نحوه رفتار یک قاضی با مردی 100 ساله در دادگاه (فیلم)

برخورد دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد-آشخانه

امکان افزایش 2 برابری تولید گندم در خوزستان

سوغات مشهد چیست؟

نوسازی و ساخت 4هزار کلاس درس در خراسان رضوی

اهدای عضو به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به 4 بیمار نیازمند

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران/ زنگ هشدار در خراسان رضوی به صدا درآمده است

150 هکتار از اراضی کشاورزی «رُخ» تربت‌حیدریه زیر کشت کلزا رفت

300 کیلومتر از راههای تایباد خراسان رضوی خط‌کشی شد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

هوای ناسالم برای مشهدی‌ها

توقیف تریلی حامل شیشه و هروئین در مرز تایباد

فرمانده کل ارتش سالروز تأسیس سپاه را تبریک گفت

7860 جهادگر به مردم خراسان رضوی خدمت کردند

سامانه پیامکی سلامت برای اولین بار در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

یک مهمانپذیر در مشهد دچار آتش‌سوزی شد

حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد

وضعیت‌جوی خراسان رضوی در هفته پیش‌رو ناپایدار است

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی

تولید بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس

اعزام تیم واکنش سریع شرکت آبفای خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان

کاشت 300 اصله شاه‌توت در مزرعه دانشگاه آزاد فردوس

دشت‌های زیبای کلزا در خراسان شمالی به روایت تصاویر

خودسوزی مقابل دادگاه ترامپ (+ عکس)

توزیع 8 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران خراسان شمالی

کشف و ضبط مقادیری گوشت چرخ کرده فاسد از یک اغذیه فروشی در سبزوار

اهدای عضو به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند