پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی خبرداد

رشد همه‌جانبه کتاب‌خانه‌ها در سال جاری فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت: در سال جاری تعداد کتاب‌خانه‌ها در خراسان رضوی با 5 درصد، عضویت در کتاب‌خانه‌ها 15 درصد، تعداد مراجعین به کتاب‌خانه‌های عمومی 10 درصد و همچنین نسخ کتاب‌ها با 12 درصد رشد همراه بوده است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سیدجواد حسینی ظهر امروز در مراسم تودیع و تکریم مدیرکل کتاب‌خانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار کرد: این مراسم از دو منظر برای ما مهم بوده در ابتدا از آن جهت که عزیزی که تاکنون زحمت کشیده تکریم شود و عزیزی که قبول مسئولیت کرده را تشویق و مورد حمایت قرار دهیم.
وی ادامه داد: در منظر دوم این بوده که ما هیچگاه برای انجمن کتاب‌خانه‌ها چنین جمعی را نمی‌توانیم جمع کنیم لذا زمانی که در اینگونه مراسم شرکت می‌کنم با خودم می‌گویم فرض کن همایش علمی پیرامون آن موضوع شرکت کردی و از آن فرصت استفاده کن تا بتوانی در راستای سیاست دولت سخن بگویی.
معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی افزود: بنده توفیق دیرینه‌ای در همکاری با حسین اکبری داشتم و وجه اخلاقی و فرهنگی ایشان برای ما و همه بارز بوده است.
حسینی عنوان کرد: همچنین ایشان در عرصه‌های فرهنگی نیز توفیقات بسیار خوبی داشتند اگر او بازنشست نمی‌شد ما در استانداری با کنار گذاشتن وی به راحتی موافقت نمی‌کردیم.
وی خاطرنشان کرد: در طول دوران مختلف همواره رفتن کسانی ما را ناراحت کرده اما تنها چیزی که ما را کمی خوشحال می‌کند آمدن فردی دیگر با همان اخلاق و ویژگی‌ها است و حجت‌السلام‌و‌المسلیمن سبزیان نیز از همین حوزه بوده و یقین داریم که با آمدن خود در مسیر پیشرفت گام برمی‌دارند.
معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: دولت بنا دارد در طول دوره دوم خود 8 سال سن مدیریت کشور را کاهش دهد در حال حاضر میانگین سنی مدیران ما 48 سال بوده که بنا است این امر تا 40 سال کاهش پیدا کند.
حسینی تاکید کرد: خوشحال هستیم که در سال جاری برای انجام این مهم در سطح مدیران کل اولین گام برداشته شد و اولین مدیر دهه شصتی با لباس روحانیت در عرصه‌های فرهنگی پا در این حوزه نهاد.
معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه باید بگویم 35 درصد از فرمانداران ما، 56 درصد از معاونین فرماندار و 66 درصد از بخشداران ما دهه‌ی پنجاهی بوده، تصریح کرد: علاوه بر این 10 درصد از معاونین فرماندار و 7 درصد بخشداران دهه‌ی شصتی هستند.
حسینی تاکید کرد: ما به دنبال آن هستیم که به سمت شهر دوستدار کتاب حرکت کنیم و سعی کنیم که در این راه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را در کشور گسترش دهیم.
وی بیان کرد: به دنبال آن هستیم که این امر مهم را به عنوان یک آرمان به گفت‌ومان قالب تبدیل کنیم مهم‌ترین محمل آن انجمن کتاب‌خانه‌های عمومی است و در این راه کمک و حضور تمامی دوستان را می‌طلبیم.
معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما باید زنجیره و حلقه کتاب و کتاب‌خوانی را تکمیل کنیم وآن را ترویج دهیم، گفت: گسترش فرهنگ شهر دوستدار کتاب حلقه‌های مختلفی دارد که ما معتقد هستیم اولین حلقه این زنجیره پدیدآورندگان کتاب است.
حسینی با بیان اینکه دومین حلقه این زنجیره ناشران قرار گرفتند، اظهار کرد: در استان خراسان رضوی سالانه 4 هزار عنوان جلد کتاب با تیراژ حدود 8 میلیون نشر پیدا می‌کند بعد از انقلاب یک میلیون جلد عنوان کتاب را توانستیم به چاپ برسانیم از منظر چاپ کتاب یا عناوین کتاب وضعیت مناسبی داریم اما خلاف آن از نظر تیراژ در جایگاه خوبی قرار نداریم.
وی با بیان اینکه ما حدود 1500 جلد تیراژ نشر داریم در حالی که در کشوری مانند ترکیه میانگین تیراژ 50000 است، عنوان کرد: لذا از نظر عنوان خوب توانسته‌ایم نیازهای جامعه را برآورده کنیم اما از نظر تقاضا محوری برای مردمی که باید کتاب بخوانند با مشکل مواجه هستیم.
معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: حلقه سوم این زنجیره کتاب‌فروشان قرار گرفتند که گاهی از منظر دید ما مغفول واقع می‌گردند تعداد این کتابفروشی‌ها در سطح استان 400 مورد بوده به نسبت استانداردهای جهانی وضعیت مناسبی نداریم ما باید سرانه کتابفروشی را افزایش دهیم.
حسینی افزود: حلقه چهارم این زنجیره کتاب‌خانه‌ها هستند در استان ما 250 کتاب‌خانه وجود دارد که این فرهنگی که بر این نهادها حاکم است قشرهایی که به آن مراجعه می‌کنند برای ما بسیار حائز اهیمت بوده است.
وی خاطرنشان کرد: حلقه پنجم این زنجیره کتابخوانان هستند که وقتی از این موضوع صحبت می‌شود باید به سرانه مطالعه اشاره کنیم سرانه مطالعه کشورهایی مانند روسیه و ژاپن 90 دقیقه بود در کشور انگستان این رقم 55 دقیقه است.
معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه سرانه مطالعه در خاورمیانه 6 دقیقه است، تصریح کرد: همچنین در کشور ما نیز این سرانه 2 دقیقه بوده که بر اساس مطالعات غیردقیق به 8 دقیقه افزایش پیدا کرده است.
حسینی تاکید کرد: ما باید به گونه‌ای تلاش کنیم که مردم با کتاب‌خانه و کتاب آشتی کنند باید مقاومت جوانان در رابطه با کتاب را به رفاقت آنان با کتاب تبدیل کنیم.
وی اضافه کرد: هم‌اکنون در استان ما 74 هزار عنوان کتاب، در کتاب‌خانه‌های عمومی وجود دارد البته با کمک دوستان 25 درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.
معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در آخرین جلسه‌ای که داشتیم پیشنهاد بر این شد که 30 درصد از دانش‌آموزان استان را طی یک برنامه سه فازی تا 8 ماه دیگر به عضویت کتاب‌خانه‌های عمومی درآوریم.
حسینی افزود: نشست‌های کتاب‌خوان کار ارزشمندی بود که به همت حسین اکبری 300 نشست کتاب‌خوان در سال 96 برگزار کردیم که این امر در پیشبرد اهداف ما نقش مهم و اساسی را ایفا می‌کند.
معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه علاوه بر این موارد یک طرحی را به نام طرح جامع تعاملات گرم را نیز لحاظ کردیم، اظهار کرد: امروز یکی از مشکلات جامعه ما این بوده که فردیت به جای جمعیت و طردد امواج به جای طردد افراد نشستند و گشسست‌های نسلی شکل گرفته است.
حسینی تصریح کرد: ما به این فکر رفتیم که اقداماتی باید انجام دهیم تا تعاملات مردم را گرم کنیم و برای پیشبرد این هدف از دو منظر وارد شدیم در ابتدا فعالیت‌های هویت‌بخش را لحاظ کنیم که این امر باعث گسترش فعالیت‌های هنری، علمی و ورزشی و... شود.
وی گفت: در درجه دوم خدمات هویت‎بخش را مبنا اصلی خود قرار داده‌ایم و عنوان کردیم برای کسانی که جمعی به فعالیت هنری و فرهنگی بپردازند تخفیفاتی را در نظر بگیریم.
معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: یکی از برنامه‌های تعاملات گرم ما نشست‌های کتاب‌خوانی است که به خوبی توسط حسین اکبری و دوستان ایشان شکل گرفت.
حسینی اضافه کرد: همچنین 2000 نفر در این نشست‌های کتابخوان دور هم جمع شدند و به مطالعه پرداختند جشنواره کتابخوان رضوی نیز یک اتفاق ارزشمندی بود که 73 هزار خراسانی در این جشنواره شرکت کردند یعنی 11 درصد شرکت‌کنندگان کشوری با وجود اینکه جمعیت ما 8 درصد جمعیت کشوری است. 
معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت: در سال جاری تعداد کتاب‌خانه‌ها در خراسان رضوی با 5 درصد، عضویت در کتاب‌خانه‌ها 15 درصد، تعداد مراجعین به کتاب‌خانه‌های عمومی 10 درصد و همچنین نسخ کتاب‌ها با 12 درصد رشد همراه بوده است.
حسینی با بیان اینکه درحلقه بعدی این زنجیره کتابداران قرار دارند که این افراد جهادگران عرصه فرهنگی هستند، تصریح کرد: اما در برخی از نهادها از جمله آموزش و پرورش پست کتابدار حذف شد و این یک ضربه سنگینی به فرهنگ گسترش کتاب‌خوانی زده است.
وی تاکید کرد: در طول دوره دولت تدبیر و امید بیش از 2000 روستا در کشور به باشگاه کتاب تبدیل شد جشواره کتاب در روستاها با رویکرد عدالت آموزشی و اطلاع‌رسانی انجام شد.
معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: در همین راستا طرح روستا پاک را ارائه کردیم که مشخصه اصلی آن این بوده که روستایی عاری از اعتیاد، بی‌سوادی، طلاق، بیکاری و کتاب‌ناخوان باشد.
حسینی تاکید کرد: اگر یک روستا این اهداف را محقق ساخت در همین جا اعلام می‌کنم بی‌پول‌ترین معاونت استانداری معاونت من بوده و این معاونت بی‌پول 50 میلیون تومان به آن روستا کمک خواهد کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/44050/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود سیل به شهر حاجی‌آباد

دو جاده اصلی در خراسان جنوبی مسدود شد

بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در شرق خراسان رضوی راه‌اندازی شد

نوای دلنشین نقاره‌زنی در چهارشنبه زیارتی حرم مطهر رضوی

ببینید | مهم‌ترین پیامد حادثه طبس چه بود؟

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش»

افزایش ابر در مشهد از عصر امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت

(تصاویر) بازسازی صحنه قتل در خیابان مطهری مشهد

ضرورت استقرار و استقلال تمام ادارات در خلیل‌آباد بعد از 20 سال

مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست

بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در تربت جام راه‌اندازی شد

پنج طرح بهداشتی در اسفراین بهره‌برداری شد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی در یزد

کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند

برپایی پنج میز خدمت در نماز جمعه تهران

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

19 هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد

انسداد 2 محور اصلی در خراسان جنوبی در اثر بارش شدید باران و سیلاب

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

میزان برداشت سالانه آب در خراسان رضوی بیش از 14 هزار لیتر در ثانیه است

‍ بازدید مدیر کل از نحوه فعالیت مراکز نیکوکاری درخدمت رسانی به نیازمندان خراسان شمالی

غربالگری شنوایی 11هزار نوزاد در خراسان شمالی

ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری

اجرای سند توسعه اشتغال در 500 روستای خراسان شمالی

یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رتبه اول عملکرد کشوری را کسب کرد

سیل در ازمیغان

دستگیری سارق 46 «کامپیوتر خودرو» در مشهد

راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران

اجرای بیش از 40 عنوان برنامه به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم در بردسکن

توقیف 48 خودرو در نیشابور

متهم به 46 فقره سرقت کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد

احداث درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن در ردیف پروژه‌های کدد دار کشور قرار گرفت

توزیع بیش از یک هزار لیتر سم رایگان در نیشابور

برقراری پرواز و افزایش ظرفیت صندلی با نرخ مصوب

رکابزن بجنوردی از تهران تا هند را می‌پیماید

ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود

همه تاریخ خوان باشیم و تاریخ را بدانیم

سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند

افزایش 50 درصدی قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید

طرح «بوم»؛ شکوفایی خلاقیت‌ها یا باری روی دوش معلم؟

شهرداری به دنبال ارائه کیفیت خدمات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب است

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم

مشارکت بیش از 4 هزار میلیارد ریالی وزارت نفت در طرح‌های مسئولیت اجتماعی

نشست مدیرکل اتباع خراسان رضوی با نماینده مشهد در مجلس

بارش‌های رگباری در خراسان جنوبی ادامه دارد

صحرای طبس به روایت تصویر

بیش از 3 تن مرغ غیر قابل‌مصرف در بیرجند معدوم شد

اختصاص اعتبار برای تکمیل پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی