پیام خراسان

آخرين مطالب

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان: هدف کمیسیون‌های حوزه تعیین نظام جامع آموزش است فرهنگي

  بزرگنمايي:

خراسان آنلاین - دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: تعیین نظام جامع برای آموزش حوزه، حرکتی سنگین است که باید با دقت خاصی از آن مراقبت شود.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه صبح امروز 17 اسفندماه در دومین اجلاسیه کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان در هتل آفتاب ولایت، اظهار کرد: در حکمی که مقام معظم رهبری برای شورای عالی حوزه صادر فرمودند، سه محور اصلی را مورد تاکید قرار دادند. 
وی افزود: این سه محور شکوفاسازی ظرفیت شاعران حوزه علمیه خراسان برای پرورش علما و محققان در پرتو مدیریت جامع، پویا و برنامه زمان‌دار، بالندگی و ظهور ده‌ها نظریه‌پرداز در عرصه‌های مورد نیاز جامعه اسلامی و تربیت صدها متصدی برای شئون علمی، اجتماعی و اسلامی است. 
فرزانه با بیان اینکه اولین اقدام شورای عالی تهیه یک اساس‌نامه بود، عنوان کرد: در این اساسنامه به روشنی وظایف و اختیارات شورای عالی مدیر حوزه علمیه خراسان و دبیر شورای عالی تدوین شده است. این کار به گونه‌ای تنظیم شده که ضمن استقلال هر یک از افراد و مشخص بودن حوزه کار، ارتباط تنگاتنگی نیز با یکدیگر دارند. 
وی ادامه داد: دومین اقدام شورای عالی انتخاب 107 نفر از اساتید و نخبگان حوزه علمیه است. از این نخبگان 6 کمیسیون هفت نفره، 6 کارگروه علمی از 5 تا 7 نفر و یک شورای عالی 9 نفره تحول تشکیل شده است. این شورا،کارگروه‌ها را موظف به چند کار کرده است. تهیه نظام جامع آموزشی،‌ پژوهشی، فرهنگی و اخلاقی، اجتماعی و سیاسی برای طلاب، معیشت و رفاه و نظام جامع تبلیغ. این شش محور موضوع کار این 107 نفر است که تاکنون نتیجه خوبی داشته است.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: در این مدت حدود دو سال تاکنون برای انجام این امر مهم 63 جلسه شورای عالی، 150 جلسه کمیسیون‌ها ، 110 جلسه کارگروه‌ها و 14 جلسه شورای تحول تشکیل داده‌اند. اعضای کمیسیون و دبیر شورای تحول به شورا معرفی می‌‌شوند و بعد از مذاکره اگر نیاز بود شورا پیشنهاد اصلاح می‌دهد وگرنه تصویب می‌کند. تمام اعضای کمیسیون مورد شناخت و معرفی اعضای شورا هستند.
وی افزود: کارگروه‌ها و کمیسیون ها نیز باید مورد تایید دبیر شورا قرار گیرند. یکی از وظایف دبیر شورای عالی این است که دستورات جلسه را آماده و جلسه را اداره می‌کند. قبل از اداره جلسه و مذاکرات آن‌چه تصویب شد اگر مربوط به مدیر حوزه علمیه بود به او ابلاغ می‌شود. مجموعه این کمیسیون‌ها تحت پوشش مجموعه دبیرخانه است.
فرزانه با اشاره به اینکه هیچ‌مشکلی در حرکت کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هدف این است که یک نظام جامع برای آموزش حوزه از آغاز تا انتها تعیین شود. تعیین نظام جامع برای آموزش حوزه، حرکتی سنگین است که باید با دقت خاصی از آن مراقبت شود. 
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان در خصوص نظام جامع پژوهش، بیان کرد: طلبه از روزی که وارد حوزه می‌شود تا روزی که سطوح چهارگانه را به اتمام می‌رساند، مسئله پژوهش برای او مطرح است. 
فرزانه در زمینه نظام جامع فرهنگی و اخلاقی، گفت: فرهنگ یک چیز است و آن‌چه در حوزه‌ها وجود دارد، چیز دیگری است. چه بسا افرادی باشند که علوم را بدانند اما فرهنگ اسلامی را نشناخته باشند. باید در خصوص اخلاق کار صورت گیرد. 
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مساله بعدی سیاسی اجتماعی است، عنوان کرد: این ممکن نیست که در دنیای امروز طلبه سیاست نداند. منظور سیاست‌بازی نیست. باید سیاست را بفهمد و بداند که در چه دنیایی زندگی می‌کند. مسائل سیاسی را باید با دقت در حوزه مطرح کرد نه سیاست‌بازی. منظور از سیاست این است که یک طلبه باید جهت حرکت جامعه خود را بداند اگر به این امر دقت شود، می‌تواند هدف، گروه‌ها و شخصیت های سیاسی جامعه را به خوبی ‌بفهمد. دشمن را شناخته و وظیفه خود را بداند. سیاست مورد نظر برای طلاب این است.
وی ادامه داد: مساله بعدی نظام جامع تبلیغ است که در این زمینه نظام خوبی تعیین شده است. مورد آخر معیشت طلبه است. باید میزانی که یک طلبه از روزی که وارد حوزه می‌شود تا زمان بعد از مرگ می‌تواند با آن زندگی کند و درس بخواند و برای او مشقت ایجاد نشود، مشخص شود. 
فرزانه ادامه داد: تاکنون کار به خوبی پیش رفته است و ارتباط و انسجام خوبی بین شورای عالی ودبیر آن وجود دارد. رفتارها به خوبی تنظیم شده و آینده حوزه روشن است. همچنین مصوب شده که در سال دو بار شورای عالی قم و مشهد با هم نشست داشته باشند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/44548/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند

نمایش «UN12» در مشهد

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار

زمین در حصار زباله های پلاستیکی است/ این یک بار مصرف های آسیب زا

توقیف خودروی حامل ماهی تازه بدون گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی در تربت حیدریه

چرا ون‌های وزارت کشور در مشهد هنوز واگذار نشده‌اند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: جهت تحقق شعار سال دولت و مجلس هر 4 ماه یک‌بار گزارش دهند/ وقتی مردم را پای کار آورده‌ایم موفق بوده‌ایم + فیلم

تحقق 100 درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی در سال 1402

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت

تغییر قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

خبری تازه و مهم برای دارندگان دسته چک

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

مالیات نقل‌ و‌ انتقال برخی خودروها اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 21 فروردین 1403

بلیت هواپیما تا 2 هفته دیگر گران می‌ شود

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 25 فروردین 1403

خبر مهم بانک مرکزی درباره کارت های بانکی

باهنر: نباید به اندازه تورم، حقوق ها را افزایش داد

کرایه تاکسی ها از این تاریخ افزایش خواهد یافت

زمان افزایش 60 درصدی حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 26 فروردین 1403

واکنش به صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

طرح جدید برای کنترل مشترکان بدمصرف برق

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت

قیمت شیر خشک تغییر کرد؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

مرغ ارزان شد

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هوای کلانشهر مشهد آلوده شد